tillv aut.kedjesm..fundering

mcflyfisher

New member
Inse grundläggande fakta!

Kedjedrift är totalt omodernt. Det kom ur modet på bilar redan före första världskriget, men trots detta envisas bakåtsträvande mc-tillverkare med att fortfarande i 21:a århundradet bygga motorcyklar med kedja, något som är helt ofattbart!

I stället för att klydda med en automatisk kedjesmörjning, se till att lösa hela problemet från grunden, genom att byta till en tidsenlig, kardandriven mc.

och bara ha "paddlar" när man växlar o slipper koppling på alla bilar
o inte bara på dyra bilar då!!!!
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, i synnerhet ställt emot att slippa det där förbenade kedjesmörjandet, och allt kladdet som hamnar på packväskor och annat.

Hur antikt kedja är insåg jag efter ett par månader med XJ-600:an. Nej, ett fyrfaldigt leve för den som började använda kardanaxel på motorcyklar.

Ligger nog mycket i det...men många motorcyklister vill ha möjlighten att ändra utväxling på hojen och då är kedja outstanding! Jag har läst att det finns andra drevsatser att köpa till slutväxeln till äldre BMW men hur är det i övrigt med möjligheten att ändra utväxling på kardan hojar?
Tävlingsförare ändrar ofta utväxling från bana till bana och landsvägsåkare vill ofta ha annan utväxling än dom som bara kör i städer. Kedja har sina fördelar.;)

Anders.J
 

Marie

Banned
och bara ha "paddlar" när man växlar o slipper koppling på alla bilar
o inte bara på dyra bilar då!!!!

På bil har jag inte haft annat än automatväxel det senaste kvartsseklet. Varför växla manuellt när växellådan kan göra det själv? Jag ser automatlåda som en ren självklarhet som borde finnas på alla bilar.

Jag önskar att hojar också hade automatväxel i mycket större omfattning. Det finns väl inget tristare än att behöva växla?

Ligger nog mycket i det...men många motorcyklister vill ha möjlighten att ändra utväxling på hojen och då är kedja outstanding! Jag har läst att det finns andra drevsatser att köpa till slutväxeln till äldre BMW men hur är det i övrigt med möjligheten att ändra utväxling på kardan hojar?
Tävlingsförare ändrar ofta utväxling från bana till bana och landsvägsåkare vill ofta ha annan utväxling än dom som bara kör i städer. Kedja har sina fördelar.;)

Anders.J

Jag har aldrig ens tänkt tanken att ändra slutväxelutväxling på bilen. Varför skulle jag då fundera över det på hojen?
Jag förutsätter att konstruktören valt rätt utväxling.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Jag önskar att hojar också hade automatväxel i mycket större omfattning. Det finns väl inget tristare än att behöva växla?

:) Visst är det bra med automat i vissa sammanhang, T.ex. om man kör maskin typ hjullastare eller håller på med snöröjning. Bilkörning typ postutdelning kan också vara en bra målgrupp för automatlådor liksom handikappsanpassning. Själv kommer jag att i sinom tid skaffa en scooter med automat när benen inte vill vara med på alla manövrer. Ser dock inget problem för en persom med alla funktioner i behåll att axa upp till högsta växeln och sen hålla ångan uppe på raka vägar på långa etapper.

Detta betyder inte att jag har eg. något emot automatlådor men förstår inte diskussionens mål. Det handlar ju faktiskt om smörjsystem till kedja som många, även jag, vill ha på hojarna. :mad:
 

mcflyfisher

New member
nån som byggt en??

såååå åter till bygget...
har själv inte börjat på det än

.....men är det nån som byggt en själv!!!!

fallhöjd o viskositet på oljan får man testa när det är klart
det kanske inte funkar alls ...men då har man testat iallafall
men teoretiskt så tror jag på det......
och till en halverad kosnad.......
 
Top