tillv aut.kedjesm..fundering

Triumph int

New member
När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter.
Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan.
Jag tycker det är en väl fungerande kedjesmörjare, till budgetpris. :rolleyes:Men de e klart den kostar ju inte ett par tusen alltså måste de va skit!:rolleyes:
Nån skrev här ovan att det inte gick att använda annat än specialolja!:confused: Vilket är skitprat, jag har kört flera tusen mil och använt motorolja 10-30, fungerar alldeles utmärkt.

Hur mycket olja "kastas av" efter en smörjning?

Jag hittar alltid lite oljerester efter att ha smörjt och
då lägger jag på en tunn sträng på insidan av kedjan .
 

stahson

Member
Nån skrev här ovan att det inte gick att använda annat än specialolja!:confused: Vilket är skitprat, jag har kört flera tusen mil och använt motorolja 10-30, fungerar alldeles utmärkt.

Kan bara hålla med, har också kört flera tusen mil med vanlig motorolja i en Scottoiler och och det funkar hur bra som helst. Är man putsbög och rädd för lite oljeskvätt där "bak" kan man väl köra med kardan.
 

hamre

Member
Hur mycket olja "kastas av" efter en smörjning?

Jag hittar alltid lite oljerester efter att ha smörjt och
då lägger jag på en tunn sträng på insidan av kedjan .

Det anser jag är helt ointressant. Du ska nog inte ha en hoj med kedja om du e rädd för lite oljeskvätt från kedjan! Jag är inte rädd för lite oljeskvätt.
Loobman Chainoiler har fungerat i flera tusen mil för mej, anser jag vara svar nog!
 

Zopilote

New member
Eftersom jag är en liten aning av putsb*g, använder jag "Profi DryLube" på min kedja. Den smörjan torkar in helt och släpper ingenting från kedjan. Har visserligen bara kört 1200 mil med nuvarande hoj, men har inget märkbart slitage på drivpaketet. En ytterligare fördel med torr kedja är att inget damm och grus fastnar och fungerar som slipmedel. Rekommenderas :)
 
Last edited:

triumph

New member
När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter. Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan. .......


Förstår jag bilderna rätt på hemsidan, och att som du säger, man trycker till på flaskan och då fyller man upp slangen och det är denna mängd som sedan rinner det så sakta ut!?
Och skall det smörja igen, så trycker man igen?!
 
Last edited:

Triumph int

New member
Det anser jag är helt ointressant. Du ska nog inte ha en hoj med kedja om du e rädd för lite oljeskvätt från kedjan! Jag är inte rädd för lite oljeskvätt.
Loobman Chainoiler har fungerat i flera tusen mil för mej, anser jag vara svar nog!

Ja det var ju ett svar också.

Vi är några som undrar hur det funkar, inte hur du vill
att din hoj ska se ut.

Frågan är ju hur man smörjer utan att smörja in hojen.

Du behöver inte svara, men om du vill så svara då på det
man frågar om.
 

Ove 60+

Active member
Kanske inte är rätt inlägg ifh till tråden, men vill man inte ha stänk på hojen kan man nog inte smörja i farten. Använd istället en bra olja och spraya på varm kedja och låt torka in minst en kvart. Håller minst 50 mil innan det är dags igen om man håller sig på asfalt och det tar en minut att spraya på.

Kör man offroad eller mest på grus är det en helt annan sak, då kan det vara befogat med automatsmörjning,
 

Marie

Banned
Kanske inte är rätt inlägg ifh till tråden, men vill man inte ha stänk på hojen kan man nog inte smörja i farten. Använd istället en bra olja och spraya på varm kedja och låt torka in minst en kvart. Håller minst 50 mil innan det är dags igen om man håller sig på asfalt och det tar en minut att spraya på.

Vilket bevisar min tes om att kedja är värdelöst.
Har man en planerad dagsetapp på 180 mil så har man inte tid att kludda med kedjesmörjning, och skulle man dessutom behöva vänta minst en kvart på att oljan torkar så skulle man förlora en hel timme körtid. Att tanka tar c:a 5 minuter, och längre pauser än så tar aldrig jag.
 

Triumph int

New member
Marie, du behöver inte skriva nått mer om hur
snabbt och bra du kör.

Jag brukar också smörja efter körning, men lite
hamnar ändå på hojen efter nästa körning.
 

choken

New member
Jag har kört med kedjevax och jag tycker det håller bra. Jag har inget annat att jämföra med då jag åkt med kardan tills helt nyligen.
Det jobbiga är att smörja när det inte finns centralstöd. I valet att köpa centralstöd eller scottoiler till våren är valet enkelt. Priset är detsamma så jag kommer att prova scottoilern.
 

Chopperbyggarn

New member
Har börjat att använda Profi Dry Lube och kedjan håller sig torr och fin...har dock inte provat detta på långresor och kan därför inte säga om det är lika effektivt som kladdigt kedjespray. På riktigt långa resor använder jag vad som finns tillgängligt vilket oftast blir samma olja som i motorn. Automatisk kedjesmörjning fanns på en del gamla hojar i orginal som tex HD där oljan kom direkt från oljepumpen och flödet gick att justera..har dock aldrig använt mig av detta men har läst att det var svårt att justera rätt.
I början av karriären innan o-ring kedjorna så kokade jag kedjorna i grafit (tror jag det var) men detta var såpass omständigt att jag slutade med detta.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, du skrev att du använder vad som finns tillgängligt på långresor och att det oftast blir samma olja som i motorn. Min fråga är om det smörjer så bra, det borde bli mest att den skvätts mot fälgen eller? Jag antar att oljan ska vara av den art att fastnar på kedjan. Men det klart att får man inte tag i ngt annat så är väl valet enkelt antar jag :)

Det enda fördel som jag ser med kedja är att är man på långresa och kedjan går av eller dylikt så borde man hyfsat snabbt få tag i en ny kedja? Har du ngn erfarenhet av kedjestrul utomlands och vet hur lång tid det tog för dig att få tag i en ny?

En kardan som lägger av på en långresa kan inte vara kul. Hur det är med rem vet jag inte.

Den där profi dry lube som du rekommenderar, kan man få tag i det i vilken mcbutik som helst?

Hälsningar,

Amir


Har börjat att använda Profi Dry Lube och kedjan håller sig torr och fin...har dock inte provat detta på långresor och kan därför inte säga om det är lika effektivt som kladdigt kedjespray. På riktigt långa resor använder jag vad som finns tillgängligt vilket oftast blir samma olja som i motorn. Automatisk kedjesmörjning fanns på en del gamla hojar i orginal som tex HD där oljan kom direkt från oljepumpen och flödet gick att justera..har dock aldrig använt mig av detta men har läst att det var svårt att justera rätt.
I början av karriären innan o-ring kedjorna så kokade jag kedjorna i grafit (tror jag det var) men detta var såpass omständigt att jag slutade med detta.

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Anders, du skrev att du använder vad som finns tillgängligt på långresor och att det oftast blir samma olja som i motorn. Min fråga är om det smörjer så bra, det borde bli mest att den skvätts mot fälgen eller? Jag antar att oljan ska vara av den art att fastnar på kedjan. Men det klart att får man inte tag i ngt annat så är väl valet enkelt antar jag :)

Det enda fördel som jag ser med kedja är att är man på långresa och kedjan går av eller dylikt så borde man hyfsat snabbt få tag i en ny kedja? Har du ngn erfarenhet av kedjestrul utomlands och vet hur lång tid det tog för dig att få tag i en ny?

En kardan som lägger av på en långresa kan inte vara kul. Hur det är med rem vet jag inte.

Den där profi dry lube som du rekommenderar, kan man få tag i det i vilken mcbutik som helst?

Hälsningar,

Amir

På långresor kan det vara svårt ibland att hitta kedjespray efter vägen och då fungerar motorolja om man smörjer tillräckligt ofta sen borde motorsågs kedjeolja fungera utmärkt om O-ringarna tål denna olja...sedan är det även en prioriterings fråga om man har litet utrymme för packningen.
Har läst flera reseskildrings böcker och där finns enstaka pesoner som har fått vänta länge på delar till slutväxeln i kardandriften..annars har jag fått uppfattningen att kardan är driftsäkert.
Belt är mycket bra och har lång livsländ så länge du håller dig till asfalt men på torra grusvägar med mycket småsten som hoppar upp och hamnar mellan belt och belthjul så riskerar detta att knäcka belten..att byta belt kan var ett mycket omfattande arbete på vissa mc då belten ej är delbar och säljs oftast bara i mc-butiker som har delar till just din mc- modell..en vanlig 5/8"-3/8" kedja hittar du i vilken mc-butik som helst och ibland även där man säljer industri kedjor. När en belt väl går sönder så går det fort medan en kedja oftast ger varningssignaler innan så att du kan ta dig fram sista biten dit du kan få hjälp och om dreven inte är fullständigt utslitna så går det snabbt att byta kedja och du kan köra vidare till plats där du i lugn och ro kan byta även dreven om det behövs.

Anders.J
 

990 Adventure

New member
lite off vad tråden handlade om

Men nu när det diskuteras oljor så kan jag rekomendera denna,sitter på utan kladd,smörjer länge oavsett väder och som bonus ser kedjan riktigt fräsch ut,att den sedan finns på lite flaska gör ju den till en riktigt bra resekamrat.
http://www.jcmotors.com/p-1628-maxima-100-synthetic-crystal-clear-chain-guard.aspx

Sedan vill jag återkoppla till tråden ang hemmabygg aut smörjare,när det går i ca 80 km tim hur funkar det då med en vanlig motorolja av vilken sort som helst....borde ju slungas av rätt fort och framför allt inte smörja något annat än anläggningsytorna på kedja-drev , inget på sidan som betyder något.
Om det är syftet med att smörja så borde ju en smörja avsedd för att stå emot tryck räcka att smörja på lite då o då.;)
 

Chopperbyggarn

New member
Om jag skulle montera kedjesmörjare på en hoj så skulle jag rikta strålen mellan främre drev/kedja på ingående så oljan får jobba sig igenom kedjan samt att sölet kan droppa ner ifrån kåpan runt drevet istället för att flyga rakt ut i luften och om smörjningen aktiveras manuellt slå på smörjningen i krypfart och ha den avstängd i övrig hastighet samt använda kedjeolja (om O-ringarna tål den) eller någon växellåds olja med bättre vidhäftning än vanlig motorolja. Om man inte vill skita ner hojen ska man nog glömma hela idén och hålla sig till "torrsmöjmedel" på spray burk.

Anders.j
 

hamre

Member
Ja det var ju ett svar också.

Vi är några som undrar hur det funkar, inte hur du vill
att din hoj ska se ut.

Frågan är ju hur man smörjer utan att smörja in hojen.

Du behöver inte svara, men om du vill så svara då på det
man frågar om.
Man klämmer på flaskan, olja doseras ut i slangen, smörjer kedjan i ca 20 minuter. Sen är det upp till dej när du vill smörja nästa gång. Den smörjs inte kontinuerligt, utan bara när du vill. Oljeskvättet e inte värre än om man använder kedjeolja.
Fattar du inte nu så kan inte jag förklara bättre!
Du behöver inte va otrevlig när du svarar på ett inlägg!!
 

990 Adventure

New member
kasta sten i glashus

Det anser jag är helt ointressant. Du ska nog inte ha en hoj med kedja om du e rädd för lite oljeskvätt från kedjan! Jag är inte rädd för lite oljeskvätt.
Loobman Chainoiler har fungerat i flera tusen mil för mej, anser jag vara svar nog!
Tycker inte att någon är bättre än den andre när det gäller tonen på svar.
Alla har olika åsikter det måste vi respektera , jag tror nog ett smörjsystem kan fungera ,men är tveksamt till att använda en vanlig motorolja för kedjan,den har inte dom egenskaper som man eftersträvar för en kedja.

Men med all respekt för era åsikter så gör ni som ni vill och jag som jag vill.
 
Top