tillv aut.kedjesm..fundering

mcflyfisher

New member
ska göra en egen kedjesm
magn.v...spole...strypv....ca 500:-
+ oljebehåll,slang,säkringshållare..

så nu undrar jag om nån vet det där m vacum,gasspjäll ansl:eek:
det är väl detta som reglerar flödet eft hastighet..eller....:confused:
hur är dess funktion o hur ska det monteras till det övriga:confused:
 

OH-

Member
Hmmmm... tror faktiskt inte att smörjmängden regleras beroende på hastigheten. Anledningen att vissa smörjautomater har (hade?) anslutning till insugsvakuum var (såvitt jag vet) att det var ett enkelt sätt att starta smörjningen när motorn var igång och stoppa den när man stannade. Många MC hade ju (vissa har fortfarande) vakuumstyrd bensinkran så det var ju enkelt att ansluta.

Numera, med insprutning och bensinpump så är det mer naturligt att styra start/stop på smörjan genom att hitta nån elektrisk krets som indikerar att man har motorn igång.

Ovanstående är välgrundade spekulationer, inte hårda fakta.
 

mcflyfisher

New member
Hmmmm... tror faktiskt inte att smörjmängden regleras beroende på hastigheten. Anledningen att vissa smörjautomater har (hade?) anslutning till insugsvakuum var (såvitt jag vet) att det var ett enkelt sätt att starta smörjningen när motorn var igång och stoppa den när man stannade. Många MC hade ju (vissa har fortfarande) vakuumstyrd bensinkran så det var ju enkelt att ansluta.

Numera, med insprutning och bensinpump så är det mer naturligt att styra start/stop på smörjan genom att hitta nån elektrisk krets som indikerar att man har motorn igång.

Ovanstående är välgrundade spekulationer, inte hårda fakta.

då räcker det m det jag räkna upp troligtvis...
kollade lite på scottoiler o den är styrd så...med vaccumstyrd ventil
o inte en elstyrd som jag tänkte ha
du har nog rätt ...behövs nog ingen vaccum historia då:eek:
 

påK-en

New member
då räcker det m det jag räkna upp troligtvis...
kollade lite på scottoiler o den är styrd så...med vaccumstyrd ventil
o inte en elstyrd som jag tänkte ha
du har nog rätt ...behövs nog ingen vaccum historia då:eek:

Intressant grej, jag har själv haft tankarna åt det där hållet men inte tänkt färdigt. Har även läst att det finns andra som ordnat egna lösningar, skulle vara nyttigt att veta hur dom löst det.:confused::confused:
 

hamre

Member
Jag har köpt en sån här, http://www.loobman.com/ inte automatisk men.
Tycker den funkar bra, jag bestämmer själv när det skall smörjas, samt att du slipper specialolja. Ta nån olja som står i garaget bara!
Framförallt billig och ganska lättmonterad.
 

Marie

Banned
Inse grundläggande fakta!

Kedjedrift är totalt omodernt. Det kom ur modet på bilar redan före första världskriget, men trots detta envisas bakåtsträvande mc-tillverkare med att fortfarande i 21:a århundradet bygga motorcyklar med kedja, något som är helt ofattbart!

I stället för att klydda med en automatisk kedjesmörjning, se till att lösa hela problemet från grunden, genom att byta till en tidsenlig, kardandriven mc.
 

esso

New member
Det finns tydligen (konstigt nog) en marknad bland hopplösa tekniknostalgiker som räknenissarna i BMW-ledningen inte vill missa.

Kan väl kanske bero på att kardanen tar mera effekt än en kedja, är nog därför sporthojar inte har kardan och så blir de väl lättare kan jag tänka mig:)
 

Ove 60+

Active member
:confused: :confused: Har tänkt lite! :rolleyes:

Tror faktiskt att det är både enklare och till mera nytta att montera kedjesmörjningen på en hoj med kedja än på en med kardan - för det var väl det som tråden gällde? :p :rolleyes:;)
 

Molle

New member
Kan väl kanske bero på att kardanen tar mera effekt än en kedja, är nog därför sporthojar inte har kardan och så blir de väl lättare kan jag tänka mig:)

Och vad skulle 3-4 hästar mindre spelar för roll ? (Om vi pratar gathojar)
 

Marie

Banned
Och vad skulle 3-4 hästar mindre spelar för roll ? (Om vi pratar gathojar)

Ja, i synnerhet ställt emot att slippa det där förbenade kedjesmörjandet, och allt kladdet som hamnar på packväskor och annat.

Hur antikt kedja är insåg jag efter ett par månader med XJ-600:an. Nej, ett fyrfaldigt leve för den som började använda kardanaxel på motorcyklar.
 

990 Adventure

New member
kardan på en offroad!!!

Ja, i synnerhet ställt emot att slippa det där förbenade kedjesmörjandet, och allt kladdet som hamnar på packväskor och annat.

Hur antikt kedja är insåg jag efter ett par månader med XJ-600:an. Nej, ett fyrfaldigt leve för den som började använda kardanaxel på motorcyklar.

Antikt eller inte men remmen kom före kedjan o den finns ju idag som ett allternativ,men själv föredrar jag kedja då det är det som funkar bäst för riktigt mc åka,inga problem med kladd om man använder olja avsedd för kedjer med hög rotationshastighet,finns också torrsmörjor som funkar fint.
Att använda vilken olja som helst som en del förespråkar skulle jag inte göra ex finns det oljor som smörjer jättebra om dom får ligga mellan 2 st glidytor men har ingen vidhäftning,följden blir att den slungas av kedjan o det slutar med onödigt slitage,men rätt olja i en scottoiler så funkar det nog bra,har inte själv provat denna manick så ser fram emot att följa bygget ,gärna bilder.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Som jag förstått det hela så funkar prylen som en fast monterad oljekanna, inget konstigt als. Kruxet är nog att komma i håg att klämma på flaskan.
 

hamre

Member
Kan du utveckla detta lite!
Kan du ställa mängden, hur får man den till att sluta smörja?

När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter. Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan.
Jag tycker det är en väl fungerande kedjesmörjare, till budgetpris. :rolleyes:Men de e klart den kostar ju inte ett par tusen alltså måste de va skit!:rolleyes:
Nån skrev här ovan att det inte gick att använda annat än specialolja!:confused: Vilket är skitprat, jag har kört flera tusen mil och använt motorolja 10-30, fungerar alldeles utmärkt.
 
Top