Teknik för att lyfta upp en tung tappad motorcykel

Chopperbyggarn

New member
Vilken teknik använder man i Japan då?

Se länk. Observera att motorcyklarna man använder under körkortsutbildning i Japan har störtbågar fram och bak vilket gör att hojen lägger sig i en bekväm vinkel för att lyfta upp den!

Avsevärt mycket svårare/tyngre att lyfta upp en hoj som ligger helt platt med marken (horisontalt) o i synnerhet om det saknas handtag bakom sadeln med den tekniken som finns i inledningslänkarna.

För min egen personliga del så fungerar det kassiska sättet att greppa tag i styret och lyfta upp våra hojar på undgefär samma sätt som man gör med tramcykel bäst o ju lägre tyngdt punkt desto lättare.Men jag blir äldre och tids nog kommer säkerligen även jag att behöva lite mer finslipade tekniker.:)

https://www.youtube.com/watch?v=nyBfi5DRE9g&feature=related

Anders.J
 
Last edited:

Avarage

New member
:confused: Undrar om det inte är krav just på att kunna resa upp sin hoj i en rad arabländer? Har hört det någonstans och tanken är inte helt fel, det handlar ju om att kunna hantera sitt fordon i de lägen som uppstår.....

Fast det har ju inte mycket med trafiksäkerhet att göra och dessutom behöver ju en riktigt überskicklig förare aldrig hamna i sitsen av att hojen ligger ner ;-) Så satsa krutet på körning/riskmedvetenhet mm. i stället för rena styrkeprov på KK-utb.
 

Marie

Banned
Fast det har ju inte mycket med trafiksäkerhet att göra och dessutom behöver ju en riktigt überskicklig förare aldrig hamna i sitsen av att hojen ligger ner ;-) Så satsa krutet på körning/riskmedvetenhet mm. i stället för rena styrkeprov på KK-utb.

Det jag skrev var tänkt som ett förslag till Transportstyrelsen om hur man skulle på allvar kunna minska på antalet nyutfärdade A-kort...
 

swischmc

New member
Tur att ett av klippen i TS inlägg visade hur man lyfter hojen när den ligger med stödet nedåt. Jag hade en bitsk kommentar på tungan som jag fick svälja. :)

När jag tog hojkort fick jag träna på att lyfta hojen. (Jag fick en hel del träning eftersom jag tappade den rätt ofta...) Jag fick lära mig det sätt som används i Japan. Funderade bra på skolans hojar, då de vägde hyfsat lite och hade bra handtag i.o.m kraschbågarna.

När jag köpte egen hoj blev det värre. Kortbent som jag är tappar jag hojen lite då och då. Mina knep är tre:
- med packväskor på är det enklare
- ren ilska kommer man långt med
- det kommer alltid någon som kan hjälpa till :)

Mer att tänka på:
- se till att en växel är i, då rullar inte hojen
- när det verkar som om man ska tappa hojen - GASA, det blir okontrollerat, men hojen håller sig upprätt.

Nästa sommar ska jag testa det amerikanska sättet, kanske fungerar det även på min hoj.
 

Chopperbyggarn

New member
Min fru har provat lite olika tekniker och den Amerikanska tekniken är den som fungerat hittills när vi väl provade att använda ett enket spännband som bakre handtag (har man inte spännband med sig så är det bara att ta livremmen).

Hon fick upp den på egen hand efter bara några minuters provande för att hitta rätt position.

Visst var det tungt hojen väger trots allt 4,5 gånger hennes egen kroppsvikt men det funkar trots nästan obefintlig träning = mer träning så kommer det att gå smidigare om hon nu mot förmodan skulle välta med denna hoj.

Videon visar första gången hon fick upp hojen på egen hand.

Små kvinnor behöver inte vara rädda för att köpa tunga motorcyklar!!:)

https://www.youtube.com/watch?v=WS8ugF9rGUA&list=UUOrkFA-ng2QC2M8nit7qckA&index=1&feature=plcp

Anders.J
 

Thure43

New member
Se länk. Observera att motorcyklarna man använder under körkortsutbildning i Japan har störtbågar fram och bak vilket gör att hojen lägger sig i en bekväm vinkel för att lyfta upp den!

Avsevärt mycket svårare/tyngre att lyfta upp en hoj som ligger helt platt med marken (horisontalt) o i synnerhet om det saknas handtag bakom sadeln med den tekniken som finns i inledningslänkarna.

För min egen personliga del så fungerar det kassiska sättet att greppa tag i styret och lyfta upp våra hojar på undgefär samma sätt som man gör med tramcykel bäst o ju lägre tyngdt punkt desto lättare.Men jag blir äldre och tids nog kommer säkerligen även jag att behöva lite mer finslipade tekniker.:)

https://www.youtube.com/watch?v=nyBfi5DRE9g&feature=related

Anders.J

Hojen liknar min Hornet. Jag skulle också vilja ha sådana kraschbågar, var hittar man dom?
 

Virago Irene

New member
Konstigt bara att det inte ingår i uppkörningen...
DET borde kunna minska antalet nya motorcyklister...

Ja, jämfört med en del andra punkter som är obligatoriska i utbildningen, plus, som ngn nämnde, att man inte gärna lägger ner sin hoj lite på skoj för att testa, så tycker jag det vore riktigt bra att iaf. få pröva. Jag menar, jag lyckades ju inte ens gunga av skolans hoj från centralstödet (kan tänkas att körläraren gav mig fel teknik, men oavsett), men det skulle tränas på. Alternativt att fler MC-butiker kör lite kampanjer där lyfta hoj-tekniker visas och får tränas på. Jag är gärna med!
 
Top