Är det inte svårare att resa upp en offroadhoj än en custom med lägre tyngdpunkt?
Jo så är det, men det är också enda nackdelen med hög tyngdpunkt. I gengäld är dom oftast lättare. :angel:
Är det inte svårare att resa upp en offroadhoj än en custom med lägre tyngdpunkt?
Vilken teknik använder man i Japan då?
Undrar om det inte är krav just på att kunna resa upp sin hoj i en rad arabländer? Har hört det någonstans och tanken är inte helt fel, det handlar ju om att kunna hantera sitt fordon i de lägen som uppstår.....
Fast det har ju inte mycket med trafiksäkerhet att göra och dessutom behöver ju en riktigt überskicklig förare aldrig hamna i sitsen av att hojen ligger ner ;-) Så satsa krutet på körning/riskmedvetenhet mm. i stället för rena styrkeprov på KK-utb.
Se länk. Observera att motorcyklarna man använder under körkortsutbildning i Japan har störtbågar fram och bak vilket gör att hojen lägger sig i en bekväm vinkel för att lyfta upp den!
Avsevärt mycket svårare/tyngre att lyfta upp en hoj som ligger helt platt med marken (horisontalt) o i synnerhet om det saknas handtag bakom sadeln med den tekniken som finns i inledningslänkarna.
För min egen personliga del så fungerar det kassiska sättet att greppa tag i styret och lyfta upp våra hojar på undgefär samma sätt som man gör med tramcykel bäst o ju lägre tyngdt punkt desto lättare.Men jag blir äldre och tids nog kommer säkerligen även jag att behöva lite mer finslipade tekniker.
https://www.youtube.com/watch?v=nyBfi5DRE9g&feature=related
Anders.J
Hojen liknar min Hornet. Jag skulle också vilja ha sådana kraschbågar, var hittar man dom?
Konstigt bara att det inte ingår i uppkörningen...
DET borde kunna minska antalet nya motorcyklister...