Teknik för att lyfta upp en tung tappad motorcykel

gundj

New member
Verkar enklare att bara undvika att skaffa sig en HD.
Faktum är att de (2)gånger jag tappat en hoj så har den åkt upp på hjulen igen i ett svep i rena ilskan. Adrenalin ska inte underskattas.

Chopperbyggarn

New member
Verkar enklare att bara undvika att skaffa sig en HD.
Faktum är att de (2)gånger jag tappat en hoj så har den åkt upp på hjulen igen i ett svep i rena ilskan. Adrenalin ska inte underskattas.

Det finns en sporthoj med bland länkarna så det här handlar inte enbart om Harley.

Det är väl jättebra att det finns en teknik som kan hjälpa människor att lyfta upp sin hoj själv utan risk för ryggskott efteråt eller:confused:

Själv kände jag inte till denna teknik förrän jag råkade hitta den påyoutube igår kväll.

Anders.J

Virago Irene

New member
Det här är ju ingen ny tråd, men jag vill bara försvara inlägget. Jag har själv tittat på de där klippen och därmed lärt mig få upp min MYCKET lättare än annars –*det är inte alltid man tappar och blir förbannad. Vad jag kör? En 225-kilos. Jag är inte storväxt, och måste t.ex. ha en sadelhöjd på under 80 cm, så för mig är det där guld värt. Tror nog fler tjejer skulle våga köra om de såg sådana där tips-filmer.

Chopperbyggarn

New member
Det här är ju ingen ny tråd, men jag vill bara försvara inlägget. Jag har själv tittat på de där klippen och därmed lärt mig få upp min MYCKET lättare än annars –*det är inte alltid man tappar och blir förbannad. Vad jag kör? En 225-kilos. Jag är inte storväxt, och måste t.ex. ha en sadelhöjd på under 80 cm, så för mig är det där guld värt. Tror nog fler tjejer skulle våga köra om de såg sådana där tips-filmer.

Tack för inlägget och kul att det har kommit till hjälp!:tummenupp

Jag har genom min fru som är liten uppmärksammat saker som jag inte tänkt så mycket på tidigare och att man här får använda lite andra tekniker ibland än vad normalväxta män behöver tänka på.

Det finns massor av tips av dessa slag på Youtube, tex att vrida styret rakt (så att hjulet står rakfram) innan man lutar upp hojen från sidostödet gör att det inte krävs alls lika mycket kraft.

Hoppas att fler små kvinnor vågar skriva här!! Ni är precis lika mycket motorcyklister som vi män + att ni kör mycket säkrare i trafiken!:tummenupp

Anders.J

Hojkul!

New member
Intressant teknik. Tyvärr fungerar den inte i alla situationer. Jag ger ett exempel, som jag själv råkade ut för tidigare i höstas.

Behövde tanka. Placerade hojen ganska nära pumpen och fyllde fullt i tanken (som alltid). Satte mig på dynan och fällde upp sidostödet och skulle starta. Jäsingens, reflexvästen var oknäppt. Reste mig upp och lutade hojen åt vänster i förhoppning om att stödet var utfällt... Men det var det ju inte - och hojen lade sig sakta ner, längs insidan av mitt vänsterben. Finns ju inte en chans att orka hålla emot med benet, 240 kg som tiltar. Ajajaj...
Styränden tog i pumpens "kortsida" och gled alltså sakta ned tills handskyddet tog i marken.
Där låg hojen, nära pumpen och jag kunde inte komma in mellan hojens dyna och pumpen för att resa upp den som visas i klippen i denna tråd.
Vad göra? Jag ställde mig med båda fötterna på bakdäckets högersida, alltså med hela kroppstyngden, och tog tag i topbox-fästet och drog. Sakta men säkert (!?) reste sig hojen och jag kunde andas ut (snarare pusta ut!). Jädrans vad tungt det var. Jag är ingen atlet numera heller.
Det enda som blev något deformerat var den långa skruven som sitter i/håller fast "knoppen" i styrändan. Bara att lossa och rikta och så var allt ok igen :)

Lotek

#82 Superbike
Mmm, hade det varit SH.com hade jag inte varit förvånad eller sagt något, men att behöva "försvara" inlägg på SVMC.se gör mig rätt trött.
Nä, min väger runt +170, och jag gör vad jag kan för att lätta den, men inte häcklar jag någon med annan hoj(typ) för det.
När någon försöker hjälpa till och vara lite positiv kan de väl få göra så. Kan ju jag tycka iaf....
Bra tips för de som behöver det.
(Vem villl inte ha en hoj med mindre än 80 cm sitthöjd f.ö. , men så länge man inte behöver stanna så funkar det ju rätt bra ändå :) )

Carnivore

New member
Intressant teknik. Tyvärr fungerar den inte i alla situationer. Jag ger ett exempel, som jag själv råkade ut för tidigare i höstas.

Behövde tanka. Placerade hojen ganska nära pumpen och fyllde fullt i tanken (som alltid). Satte mig på dynan och fällde upp sidostödet och skulle starta. Jäsingens, reflexvästen var oknäppt. Reste mig upp och lutade hojen åt vänster i förhoppning om att stödet var utfällt... Men det var det ju inte - och hojen lade sig sakta ner, längs insidan av mitt vänsterben. Finns ju inte en chans att orka hålla emot med benet, 240 kg som tiltar. Ajajaj...
Styränden tog i pumpens "kortsida" och gled alltså sakta ned tills handskyddet tog i marken.
Där låg hojen, nära pumpen och jag kunde inte komma in mellan hojens dyna och pumpen för att resa upp den som visas i klippen i denna tråd.
Vad göra? Jag ställde mig med båda fötterna på bakdäckets högersida, alltså med hela kroppstyngden, och tog tag i topbox-fästet och drog. Sakta men säkert (!?) reste sig hojen och jag kunde andas ut (snarare pusta ut!). Jädrans vad tungt det var. Jag är ingen atlet numera heller.
Det enda som blev något deformerat var den långa skruven som sitter i/håller fast "knoppen" i styrändan. Bara att lossa och rikta och så var allt ok igen :)

Det finns alltid "freak accidents". Det finns även tillfällen då bilbälten gjort mer skada än om man varit utan, men vem kan påstå att det därför är säkrare att köra utan bälten?

Tipsen i TS videos är suveräna och något jag gärna skulle vilja lära ut till mina deltagare på kurserna, allra helst tjejer som säger att de är rädda för att tappa hojen för de skulle inte få upp den... visst, då nämner jag tekniken om hur man kan göra för att det skall bli lättare men enklast är ju praktisk övning och där tar det stopp, för jag tänker inte lägga min fireblade på sidan bara för att öva på att resa den upp. ;)

Ove 60+

Active member
När jag satt och funderade över hur min fru ska kunna lyfta upp motorcykeln själv om den välter när hon är själv ute och kör så hittade jag några youtube klipp från USA som vi ska träna på.:tummenupp
Anders.J

:tummenupp Det är jättebra att träna på att få upp hojen. En anledning till att man välter tror jag kan vara att man är livrädd att göra det och så blir det felmanöver i panik.

En MC tar ingen skada av att ligga ner en liten stund. Ska man träna kan det vara bra att göra det innan tankning för annars kan det rinna ut en del bensin. Man behöver inte kasta omkull den i grus utan lägger ner den sakta och fint på mjukt underlag. Är man rädd för repor kanske ett par dunkuddar kan vara till hjälp. :wink:

Blev lite glad när jag tittade på trådarna och en visade hur man reser upp en hoj som ligger på vänster sida och att man får pilla ner stödet samtidigt som man håller balans. Annars är det med stödet en bit som man hoppar över i instruktionsfilmerna. Jag har själv glömt att fälla ut det när hojen låg på höger sida och fick be om hjälp med den skitdetaljen när jag redan rest upp hojen.

Chopperbyggarn

New member
:tummenupp Det är jättebra att träna på att få upp hojen. En anledning till att man välter tror jag kan vara att man är livrädd att göra det och så blir det felmanöver i panik.

Exakt Ove, kan inte formuleras bättre!
Detta är anledningen till att jag letade upp dessa klipp! Träna bort "vält fobin" så att hojen inte välter.:)

Anders.J

Marie

Banned
Konstigt bara att det inte ingår i uppkörningen...
DET borde kunna minska antalet nya motorcyklister...

Bighoj

New member
Jag lägger alltid min Goldwing på sidan då det är tid att byta bakdäck och då är det bra att själv kunna få upp den på hjulen igen efteråt.Tycker också att detta borde ingå då man tar sitt kk.

Ove 60+

Active member
Konstigt bara att det inte ingår i uppkörningen...
DET borde kunna minska antalet nya motorcyklister...

:confused: Undrar om det inte är krav just på att kunna resa upp sin hoj i en rad arabländer? Har hört det någonstans och tanken är inte helt fel, det handlar ju om att kunna hantera sitt fordon i de lägen som uppstår.....

Chopperbyggarn

New member
:confused: Undrar om det inte är krav just på att kunna resa upp sin hoj i en rad arabländer? Har hört det någonstans och tanken är inte helt fel, det handlar ju om att kunna hantera sitt fordon i de lägen som uppstår.....

Ingår i körkortsutbildningen i Japan och har så gjort i årtionden (dock annan teknik än i länkarna ovan). Dock finns det inget som hindrar att man sedan kör en betydigt tyngre mc än den man tagit utbildningen på i Japan, ja ända upp till BossHoss hojar. Motorcyklar över 400cc räknas som tung mc i Japan enligt uppgifter jag hittat på internet. Mao riskerar krav på detta i KK utbildningen bli en "spel för galleriet" sak till tveksam reell nytta.

Betydligt bättre och till mer nytta att frivilligt för sin egen skull faktiskt träna på den hoj man väljer att köra efter att körkortsutbildningen är klar då det är den hojen man eventuellt ger sig ut och kör med på egen hand utan följe av någon hjälpande hand i form av handledare/instruktör.:)

Anders.J

Ove 60+

Active member
Hmm? Tror faktiskt att det jag hört var att det kunde komma poliser och lägga omkull hojen på vägen för att man skulle bevisa att man kunde..... Reserverar mig för sanningshalten. :angel:

SuperRetard

New member
Är det inte svårare att resa upp en offroadhoj än en custom med lägre tyngdpunkt?

1. Hävstång pga höjden

2. Betydligt lägre vikt totalt

3. Finns ju inget att hålla i på customhojar. Jag hatar dem, kört några olika customs och guldvinge, och gemensamt är att den som folk av nånanledning tycker är positivt) låga sadeln gör att det enda man kan hålla i med är händerna. En vanlig hoj trycker man in benet under så blir man ju hur stark som helst, mycket svårare på såna hojar.

Jag tyckte det var läskigt bara att sitta still på dem även de inte välte. Bristen på benslut gjorde att det kändes grymt instabilt.