Törs vi införa omdömesbedömning av oss själva?

Är det rätt att ha en betygsystem för instruktörer?

  • Det vore helt ok för mig, det låter rättvist

    Votes: 51 78.5%
  • Nej, det är inte bra alls

    Votes: 8 12.3%
  • Vet inte, har ingen åsikt

    Votes: 6 9.2%

  • Total voters
    65

HW

New member
Folk har ju i alla fall inga problem att logga in på SH och skriva vad dom tycker..,, eller?
 

Kungen

New member
Jag vet


vi sätter upp terminaler där folk MÅSTE Passera innan de får åka hem.
typ 4 st så får vi lite flyt i det med.
 

Olsson

New member
Om man inte förstår att deltagarna inte ska påverka t ex innehåll och pedagogik, så tyder det bara på att det saknas en hel del indianer här. (Bara när skeppet redan sjunkit halvvägs, frågar man passagerarna om tips)

Om ni är rädda om kund-stocken, och om deras mål är utbildning, så gör ni dem som mest nöjda, inte genom att fråga dem hur det ska gå till, men genom att följa normer för hur utbildning fungerar (om någon råkar känna till det).


...Däremot skulle jag förorda ett omdömessystem där deltagarna bedömer instruktörernas förmågor och insatser med sakliga omdömen. Det är först då man som instruktör kan se vad man är bra på, samt vad man behöver förbättra. Ett betyg, exempelvis en 3:a, säger inte så mycket om VAD man behöver förbättra för att höja betyget, utan bara ATT man behöver göra det.

Vidare så bör varje enskild instruktör i första hand ta del av de omdömen som är skrivna om henne/honom för att tydligt kunna se vad som har varit bra och vad som bör förbättras.

Därefter kan detta omdöme anonymt samlas in centralt för en sammanställning. Utifrån det kan det skapas utbildningar för att tillgodose de brister som råder inom instruktörskåren. Då är det upp till var och en av instruktörerna att rannsaka sig själv och gå en utbildning som passar den enskildes behov.


Det är väldigt märkligt att läsa inlägg där deltagarna ska bedöma instruktörerna. Det är ju [för fan] helt omvänt. En av de viktigaste delarna, för fenomenet utbildning, är att mäta elevernas kunskaper samt förmedla dessa till individen. Det är kanske extra svårt vid MC-utbildning av många praktiska orsaker. Varför snackar ni inte om det istället?
 
Last edited:
H

highside

Guest
Men vänta lite nu.... oooiiiiiiiippp... nu spolar vi tillbaka bandet några inlägg så vi kommer till början igen.
Enkät, betyg eller omröstning.. kalla det vad ni vill. Digitalt i form av internet börjar ni föreslå nu och då får ni backa och läsa igen. Det är ju det jag föreslår från början.

Att såga mitt förslag och komma med samma förslag själva fast med annan formulering känns lite tamt. Kom med kreativa förslag på hur det skall bedömas och vad istället.

Att deltagarna skall ha möjlighet att lämna sin åsikt verkar vi vara överns om, kom nu med förslag på hur det skall genomföras och hur vi skall kunna mäta och överskåda det.

/HW
Vem var det som gnällde över att behöva knappa in allt själv? :)
Jag har aldrig sagt att vi inte skall ha en digital lösning, förslagsvis via webben.
Jag backar och förtydligar mig: Jag är inte mot principen, det var väl snarare kriterierna jag var motståndare till.
Jag tycker inte man skall be deltagarna på en kurs bedömma sådant som man inte tror att de flesta klarar av att bedömma.

Det kriterier jag främst är motståndare till att deltagarna skall bedömma är:
  • Pedagogik: Om en instruktör är en riktigt bra pedagog så kommer deltagarna fömodligen inte att märka det (om det inte är utbildad i pedagogik vill säga).
  • Körskicklighet: Syftet med en kurs är väl inte att instruktören skall visa sin
    körskicklighet? Då är risken rätt stor att vi får ganska många Pelle på våra kurser. (Vi har redan tillräckligt många som kör med vänster handen)

Konkret förslag följer...
 
H

highside

Guest
Här kommer förslag på frågor att ställa efter kursen. Det är baser den utvärderingen deltagarna får fylla i efter en SMC Stockholm B&K kurs, så viss upprepning från Kungens förslag förekommer.

Håller med om uppdelningen med fyra olika svarsalternativ, där det går att applicera.
(1 dåligt, 2 mindre bra, 3 bra, 4 mycket bra)

Dessa frågor är:
* Information innan kursen?
* Vilken är din generella uppfattning om kursen?
* Val av övningar?
* Hjälp från instruktörerna?
* Har du uppnått de mål du satt upp innan kursen? (Nej, Delvis, Ja)
* Hur fungerade din grupp?
* Hur fungerade relationen med instruktörerna?
* I vilket omfattning fick du svar på frågor och tips för att förbättra din körning?
* Hur var tempot i den grupp du tillhörde? (För lågt, Lagom, För högt)
Till varje fråga kan deltagarna lämna dessutom lämna valfri kommentar.

Dessutom ett antal "fri text" frågor:
* Vilka saker fungerade bra i kursen som helhet?
* Vilka saker skulle du vilja ändra i kursen som helhet?
* Vilka saker fungerade speciellt bra med den grupp du åkte i?
* Vilka saker skulle du vilja ändra på i din grupp?
* Vilka förslag har du på förbättringar av kursen?

Lämpligt är väl att instruktören får en sammanställning av vad deltagarna i gruppen tyckte, och att kursledningen får en sammanställning av hela kursen.

Vi kan ju kräva att man skall fylla i utvärderingen för att bli godkänd på kursen, och bli berättigad till försäkringsrabatten. På så sätt är vi ju åtminstone säkra på att deltagarna fyller i utvärderingen.
 

Olsson

New member
Det kriterier jag främst är motståndare till att deltagarna skall bedömma är:
  • Pedagogik: Om en instruktör är en riktigt bra pedagog så kommer deltagarna fömodligen inte att märka det (om det inte är utbildad i pedagogik vill säga).
  • Körskicklighet: Syftet med en kurs är väl inte att instruktören skall visa sin
    körskicklighet? Då är risken rätt stor att vi får ganska många Pelle på våra kurser. (Vi har redan tillräckligt många som kör med vänster handen)

Exakt så är det.
 

HW

New member
Betygssystem på instruktörer som inte ens får kaffepengar i ersättning.

Lycka till....

Vem har bestämt att det är så?

Om arrangören får möjlighet att garantera lite kvalitet på sin personal kan han/hon även ta betalt för det och därmed även betala instruktörerna vad dom är värda.

/HW
 

MagnusK

New member
För en enkel hantering av en utvärdering av detta så skulle det ju vara möjligt att deltagarna loggar in på smc/utvärdering efter en kurs med en inloggning som delas ut under kurstillfället för att säkra anonymitet. Detta är givetvis frivilligt. Sen tycker jag visst att man kan ge betyg med sakkunskaper hos instruktörerna dock rätt utformat så det ställs i ett pedagogiskt syfte. Anledningen är ju att ge bättre kurser inte att fälla någon instruktör. Frågorna skall ju vara utformade så att instruktörerna kan ta till sig och förbättra sina misstag och tillkortakommanden.
 

Avarage

New member
Konstruktiv kritik!

Jag vet


vi sätter upp terminaler där folk MÅSTE Passera innan de får åka hem.
typ 4 st så får vi lite flyt i det med.


Bra förslag!
Ibland behöver vissa människor, jag hör till den typen (tyvärr) lite tid att fundera igenom och samla sina tankar och intryck varför jag anser att vi skall flytta kravet till ett senare tillfälle för deltagarna.

Inför i stället ett diplom eller liknande, har varit på tal från flera deltagare, där kravet är att deltagaren, förutom att genomföra en kurs, också fyller i en personlig instruktörsfeedback via internet för att erhålla diplom.

Är man dessutom intresserad av folksams försäkring är det likaså krav på ifyllande och tyckande innan uppgifterna skickas vidare/blir giltiga!

På så sätt kan deltagarna fylla i på egen hand utan stress med 40 deltagare på kö bakom.

Ett krav, om man fyller i någon av yttervärdena (1 eller. 4) tycker jag bör vara en motivering för att främja utveckling av oss instruktörer. Någon har redan tagit upp det men om någon säger att jag är skitbra eller helt värdelös så VILL jag veta VAD var bra/kass för att kunna dra lärdom till nästa gång!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Törs / törs inte!

Om vi inte TÖRS få kritik (notera kritik kan vara positiv eller negativ) är inte det samma sak som att vi inte törs förändra oss eller vårat upplägg?

Nog skall vi SH-instr. klara av att ta konstruktiv kritik, tycker jag! Är jag kass på att förklara hur en förb.... stötdämpare fungerar så måste jag ju få reda på det så jag antingen:

- Kan gå hem och gråta! :rolleyes:
- Lämnar över till någon mer påläst/bättre lämpad!
- Läsa på och förbereda mig bättre!

Om jag är hyperslick på att förklara/visa instyrningspunkt i "högfartarn" på Falkenberg så vill jag ju veta det så att jag:

- Kan skryta inför mina SH-kollegor! :D
- Kommer ihåg att köra samma upplägg nästa gång!

Allt i syfte att nå ut med vårat budskap till deltagaren!

Uuuuuuh, vad jag är bra! :rolleyes:

Kontentan är att JAG tycker att vi SH-instr. borde våga ta kritik. Och se det som personlighetsutvecklande oavsett om kritiken är positiv eller negativ!

Mvh!
// Niklas
P.S Gissa vad jag röstade! :D D.S
 

Kungen

New member
Jisses.. inte ens får kaffepengar?..

jag vet ju inte om Zoegas i Skåne är något kaffe utöver det vanliga men jag kan säga att om instr i skåne skall köpa kaffe för det de får i ersättning så har de mycket kaffe över.

fan ta betald för era kurser.

Ja e inte bitter.
 

Campino

New member
Jisses.. inte ens får kaffepengar?..

jag vet ju inte om Zoegas i Skåne är något kaffe utöver det vanliga men jag kan säga att om instr i skåne skall köpa kaffe för det de får i ersättning så har de mycket kaffe över.

fan ta betald för era kurser.

Ja e inte bitter.

När dom där instruktörerna betalt sina faktiska kostnader för däck, soppa, försäkring och andra driftskostnader samt sina egna förlorade arbetsintäkter så lär det inte bli några öven över med den ersättningen de har idag. Zoegas eller något annat kaffe lär det inte bli för det där gänget.
 

HW

New member
Men vaffan, är det inte det minsta kul att köra hoj längre? För mig är det värt varenda krona det råkar kosta utöver ersättningen man får. Ärligt talat vet jag inte om jag vill ha någon instruktör på mina körningar som inte tycker likadant. Ska man vara duktig och entusiastisk (stavning) måste man brinna lite för det man håller på med. Proffs, i den bermärkelsen att dom lever på det dom gör har vi inte några planer för i dagsläget.

/HW
 
Last edited:

Avarage

New member
Balansgång!

Men vaffan, är det inte det minsta kul att köra hoj längre? För mig är det värt varenda krona det råkar kosta utöver ersättningen man får. Ärligt talat vet jag inte om jag vill ha någon instruktör på mina körningar som inte tycker likadant. Ska man vara duktig och etusiastisk (stavning) måste man brinna lite för det man håller på med. Proffs, i den bermärkelsen att dom lever på det dom gör har vi inte några planer för i dagsläget.

/HW

Jag tror att det gäller att hitta en balansgång där "lagom" är bäst! För om man spetsar till det, vilket du gör, så finns två scenario:

1.) Instruktören får INGEN ersättning utan jobbar 100% idéellt och är nöjd med det!

2.) Instruktören får 100% ersättning för div. kostnader och har detta som yrke och kan vara duktig för det men saknar kanske i vissa tillfälen entusiasmen som du efterfrågar (och som jag också anser vara väldigt viktig).

Ingen av dessa scenarion tror jag på i längden för om instruktörern skall ta ur egen ficka till 100% har inte alla som vill/kan råd att hålla på med detta. Och andra scenariot har du redan redogjort för, dvs. risken för att engagemanget efter hand sinar och instruktören får svårare att nå ut till deltagaren.

Frågan är kanske snarare hur hög ersättning (som inte nödvändigtvis MÅSTE vara kontanter/pengar) krävs för att vi i längden skall lyckas behålla duktiga och villiga instruktörer?

Motivation är ledordet! Personligen motiveras jag av flera saker där huvudskälet är personlighetsutveckling hos deltagaren i mkombination av min egna mc-körning. Även JAG utvecklas när deltagaren börjar ställa krav på mig som instruktör.

Det som gör det hela lite enklare är milersättningen om 17 kr/mil, mat under utbildningsdagen och i vissa fall en golvyta med tak över huvudet där jag kan sova (där så krävs).

Om jag sedan kan få fortbildning, social gemenskap med mina "kollegor"/vänner så är jag MER än nöjd! Jag VET att det finns andra sätt att motiveras än cash och som dessutom ger något tillbaks till verksamheten som sådan (mc-fortbildning)!

Men smaken är som baken, delad, och jag har, till skillnad mot många andra instruktörer, en social situation som gör att jag kan prioritera på ett enklare sätt. Dvs. har man familj/barn/hus mm. så slits man mellan fler åtaganden än om man, som jag, är singel!

Vår käre vän, Torstein, sa ett par kloka ord en gång :D nämligen följande:

CITAT:
Prioritetsordningen hos instruktörerna SKALL vara:
1. Familjen / vänner
2. Arbetet
3. SMC
SLUT CITAT

Vad Torstein menade med detta var inte bokstavligt att SMC MÅSTE komma på 3:e plats men att familjen / vännerna MÅSTE komma på första plats om allt skall fungera i längden och att i den mån man har arbete MÅSTE det komma före SMC eftersom det är en förutsättning (för de flesta) för att ha råd att hålla på med det vi som instr. gör. För verksamheten bygger på vårat idéella engagemang, punkt!


Mvh!
// Niklas
 

Niklasinorr

New member
När dom där instruktörerna betalt sina faktiska kostnader för däck, soppa, försäkring och andra driftskostnader samt sina egna förlorade arbetsintäkter så lär det inte bli några öven över med den ersättningen de har idag. Zoegas eller något annat kaffe lär det inte bli för det där gänget.

Innan jag blev mc-instruktör så lade jag ner ganska mycket pengar varje sommar på diverse banåkningar.
I sommar har jag kört dubbelt så många bandagar, men till skillnad från tidigare så har jag åtminstone fått ersättning för transporten till och från banan samt milen på banan, fått 1000 spänn i månaden lägre försäkring, kunnat köpa däck skitbilligt, fått träffa Torstein,;)

...och det absolut viktigaste:

I stället för att dumköra runt en bana, fortare och fortare för att troligtvis krascha (ännu mer än jag gjort tidigare, och som är väldigt dyrt), så har jag fått glädjen att lära en massa människor hur man framför en motorcykel i stabil fart med hög säkerhet, och jag har fått se leendet hos människor som plötsligt förstår en massa saker som rör ett intresse som jag brinner för, jag får nästan betalt för nånting som är det roligaste jag vet...:)

Jag gissar på att jag på något sätt tjänar ganska bra på det här...
 

Yasha

New member
...och det absolut viktigaste:

I stället för att dumköra runt en bana, fortare och fortare för att troligtvis krascha (ännu mer än jag gjort tidigare, och som är väldigt dyrt), så har jag fått glädjen att lära en massa människor hur man framför en motorcykel i stabil fart med hög säkerhet, och jag har fått se leendet hos människor som plötsligt förstår en massa saker som rör ett intresse som jag brinner för, jag får nästan betalt för nånting som är det roligaste jag vet...:)

Jag gissar på att jag på något sätt tjänar ganska bra på det här...

Där slog du huvudet iaf på MIN spik, Niklas!!! Det är ju så otroligt KUL att använda den glädje och entusiasm man själv känner för hela grejen, till att hjälpa andra känna glädjen, på SITT sätt!!! :eek: Som bonus får man dessutom lära sig massor både på och utanför banan.

DE flesta av oss har mer eller mindre samma anledning till att vara instruktörer, att utvecklas själv, få köra mer hoj, få göra andra glada genom att hjälpa dem upptäcka samma saker som jag redan vet och ha roligt. Skillnaden mellan oss ligger mest i vilken ordning vi prioriterar anledningarna, jag själv gör det i första hand för att det är kul att smitta av mig glädjen på andra, som bonus får jag lära mig massor själv. Andra jag pratar med gör det för den egna utvecklingen och ser glädjen hos deltagarna som en bonus. hur det än är så är det ju inget av det som är fel, eller hur?!?
(en del har lite mer egotrippade anledningar än de ovan beskrivna, men den diskussionen tänker jag inte ta här. Också...)

Jag vet inte var jag ska ställa mig i frågan angående bedömningar/betyg, då det finns olika versioner av det hela. Jag är inte ett dugg rädd för att bli bedömd, jag tycker tvärtom att det är BRA med omdömen/betyg/utvärderingar, om de är användbara för den egna utvecklingen. Det är både klokt och nödvändigt att ha ett system inom instruktörsgruppen som visar vilken nivå vi själva står på, vad vi är bra på, vad vi behöver träna mer på, vad vi kan dela med oss av till våra medinstruktörer etc. Det kan vi ju bara veta och göra om vi har någon form av bedömningssystem, men det kräver ju också ansvar. Av en ledningsgrupp och av den enskilda individen!

Det kräver också något som i mina ögon varit något pinsamt och nedtystat i den här gruppen, speciellt om man ska utgå från förra årets kull och de som faktiskt inte blev godkända som självgående instruktörer vid första försöket, att vi är öppna och trygga med "nivåer" på instruktörer. Det ÄR INTE skamligt att vara en "instructor in training"!!! Det tyder snarare på självinsikt och goda kvalitetsnormer i gruppen att låta folk växa in i rollen och få hjälp av dem som kan lite mer innan man kastar sig in i ett stort ansvar.

Det finns massor mer att säga och jag är helt säker på att ni har koll på läget som det är redan och att jag säger så'nt som är självklart eller någon annan redan sagt, men så får det vara. Jag tycker om er iaf. *L*

/ Veronica
 

Claus Diseth

New member
Att deltagarna skall ha möjlighet att lämna sin åsikt verkar vi vara överns om, kom nu med förslag på hur det skall genomföras och hur vi skall kunna mäta och överskåda det.

/HW

På CSS har vi et bedømmingssystem av coach, teoriundervisning, off-track og "øvrig personal". Alt på ett A4-ark som deles ut til studentene umiddelbart etter at de er ferdig med siste kjørepass. Disse samles inn, og alle instruktørene må lese gjennom alle papirene før de leveres til Andy/Johnny.

Årsaken til at vi ikke gjør det internett-basert, er fordi vi vil ha tilbakemeldingene umiddelbart, slik at om en instruktør har fått dårlige betyg, kan vi gripe fatt i saken med en gang. Dersom vi skulle vente i dager/uker, kan det være for sent, dersom en av instruktørene ikke er "up to speed", for å si det på norsk :)

Vi ser på denne evalueringen som både nyttig og stimulerende, og som verdifull tilbakemelding på hva vi gjør. Elevene leverer skjemaene "anonymt" - men de blir bedt om å skrive ned hvilken gruppe de var i (hvit, gul, grønn) og hvilket nummer de hadde på sykkelen. De blir bedt om å skrive navnet på instruktøren sin, om de fikk nok hjelp, hva han kunne hjelpe dem mest med osv. Dersom de IKKE var fornøyd, bes de om å skrive årsaken til dette.
--
claus
 
Top