tält och camping

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date

Herr Fuggle

New member
Jag bor i ett hus och sover i en skön säng större delen av året så att tälta handlar för mig inte om pengar eller bekvämlighet utan om friheten och njutningen att sova i tält.

Visst, det kan regna och med motorcykel är det inte det bekvämaste kanske, men jag trivs med att inte vara bortskämd. Och friheten att kunna slå upp tältet ensam vid en sjö om jag vill.

Men att välja tält är svårt eftersom vi ofta har olika synpukter på vad som är bra eller dåligt. Då kan man hyra och känna på vad som passar eller inte.
http://www.taltcentralen.se/

Det här tältet tycker jag passar en ensam hojåkare.
http://www.taltcentralen.se/produkter-3/talt/fjalltalt/tc-dalaro-2.html
Om det går att hyra vet jag inte men det får jag med mig på en sporthoj utan problem.

sannybo

Member
Jag föredrar ändå den typ av tält som jag har nu. (4bikers eller liknande)
Jag gillar takhöjden på det där jag kan sitta upp ordentligt och tex äta eller läsa en bok som jag gör ibland när det regnar.
Att det går snabbt att sätta upp är ju ingen nackdel.
Att det är lite tyngre än andra lättviktstält har aldrig stört mig, då jag åker själv på hojen och den extravikten har aldrig varit ett problem.
De låga tunneltälten är inget för mig då man endast kan vara i dom i liggande ställning, men föredras ju av andra.
Det finns ju många tältttyper som passar många olika människor och har du hittat en typ som passar dig så kan ju ingen annan komma och säga att du valt fel. För dig är det ju rätt.
Så när det gäller tält är det bara att prova sig fram och se vilket tält du trivs bäst med själv.

Blåflagg

New member
Lugn igen

Eh... Inte alls min mening att vara personlig - sorry!

Jag fattar bara inte hypen med snabbtält - har man valt rätt sorts tält och sett till att provsätta det några gånger hemma i lugn och ro är alla tält "snabbtält".

Det finns massa olika tälttyper, och ändå fler tillverkare.
För MC-bruk tycker jag att tunneltält där innertältet kan sitta kvar i är idealiska - den typen som Mudder länkar till ovan.

Man sätter ett sådant på under minuten - lätt o ledigt, och det är enkelt att packa ihop till samma storlek som tillverkaren gjorde ifrån början.

Men okay - det viktigaste med ett tält är att man trivs med det, och att man litar på det.
Ligga och vara orolig för att regnet skall slå igenom eller att vinden skall dra sönder något på natten är inge kul alls.

Kan snabbtält få ut fler människor i skog och mark så är dom bra, så enkelt är det. U'schäkta snobberiet!

Hampe

Tackar för din "ursäkt" :) Har gjort precis som du sa, provat tältet hemma, packat upp och ner och har provtältat en helg innan en längre resa. Köpte det efter lite funderande och efter att ha kollat på dyrare tält. Vikten är inte helt avgörande då jag kör själv (frugan vägrar tälta....) och jag kommer nog inte att använda det mer än 2 veckor per år och då under sommar-höst halvåret. Inget jorden runt körande eller så för min del :(

Jag inser också att ett tält för 1000:- inte kan mäta sig med MSR, Hilleberg osv för 4000:- och uppåt men känner att den skillnaden kan jag leva med.

Jari69

New member
Ett annat problem jag har är var fan jag ska ha tältet. Jag har två packväskor, den ena har jag på passagerarplatsen och den andra på på pakethållaren. I och med jag så småningom kommer att byta hoj vill jag inte lägga ut en massa pengar och köpa hårda packväskor och anordningar till dem.

//Amir

Campade för något år sedan en vecka två personer med allpackning i en 70 liters packsäck samt en tankväska, det fungerar men rekommenderar det inte..

Kosta på dig ett par riktiga packväskor på nästa hoj! Det är guldvärt om mna skall åka långturer och går dessutom att låsa samt är vattentäta...

Schuster

New member
Apropå diskussionen om Tält, jag har i många år haft Tält med på såväl weekend som semesterrese med MC, jag har försökt med lite mindre Tält för viktens skuld, men har varje gång kommit tillbaks till mitt MCkinsley 3 Tält, det mindra har varit mig lite för trångt, jag köpte mitt Tält för många år sedan på vinterrea, man skal köpa Tält om vintern och Skidutrustning om sommaren, jag har varit ganska nöjd med tätheten på Tältet och har aldrig haft Vatten inne trots att jag ibland mens regnet har strilat ner inte har hunnit att få upp tältet, men endast lagt ut det samt lagt in sovsäck i tältet, till matlagning har jag sagt ursäkta till mitt gamla bensinkök från 50 talet, som vi använde när vi tog os upp i Gribskog på Nordsjälland där vi ibland fick skrapa bort snön och sätta tält upp, Köket köpte jag i Malmö för den enorma summa af 35 svenska kronor, vilket inte var helt billigt, men det fungerar fortfarande, jag tycker att bensinkök är praktisk man har bensinen med sig på Motorcykeln, jag ser att stort set samma Kök igen säljas i sportaffärerna, men priset ligger kring tusen kronor. i 2010 var jag söderöver i Alperna på min XJ 900 och det var inget problem med att ha ganska så tung bagage, jag kunna utan problem köra med en hand och samtidig filma under körselen, men numera kör jag Kawasaki GPZ 900R, och där visade sig ett problem, om jag försökte att köra med en hand vibrerade framhjulet, (Nytt Däck) trots att jag är mycket noga med packningen så inte maskinen blir baktung, utan bagage är inget problem, jag var mycket glad att jag lämnade stort set all utrustning på Campingplatsen när jag skulle upp i Silwrettamassivet och vandra, vägen är mycket kurvig och det hade inte varit nådigt att komma i svängningar där. Nåmen bortsett från det hade jag en god och givande tur och tycker fortfarande att det är fint med Tältsemester, men inte med för litet ett Tält, mitt Tält väger 3,5 kilo och jag spänner det fast på min toppbox bakom min rygg, en del grejer spänner jag på mina packväskor.
Schuster

Jari69

New member
Jag hade ett McKinley kupoltält (3 pers) inköpt år 1988 för 695Kr och skrotades i år. Måste säga att det var kanon kvalitet till det priset, ca 20 tältnätter/år.. Tejpen i sömmarna började släppa i år, därav skrotningen.. ;-) Fick för några år sedan tejpa en sektion på ena bågen, då den sprack. Inga problem i övrigt! :)

Gick snabbt att sätta upp, regnar det så har man ju ofta stället eller regnställ på ändå. När man satt upp ett tält några gånger så tar det inte många minuter vilket tält du än väljer!

Last edited:

Ginnies

New member
Jag bor i ett hus och sover i en skön säng större delen av året så att tälta handlar för mig inte om pengar eller bekvämlighet utan om friheten och njutningen att sova i tält.

Visst, det kan regna och med motorcykel är det inte det bekvämaste kanske, men jag trivs med att inte vara bortskämd. Och friheten att kunna slå upp tältet ensam vid en sjö om jag vill.

Håller helt med Fuggle.

Med tältet är man nästan helt oberoende av var och hur man sover för natten. I så gott som hela Europa finns gott om campingplatser (förrutom på Balkan), men vill man "fricampa" går det oftast bra om man frågar markägaren. Att vakna upp till en soluppgång med svag vind i tältduken är en svårslagen känsla. Tillaga frukost på gaskök och samtidigt ha medelhavet på armlängds avstånd framför sitt "hem" i tältet går inte av för hacker...... Men visst finns det aningens sämre tillfällen för tältnätter. Har haft större modell på både ödlor och ormar i tältet, men när man tittar tillbaka på dessa tillfällen så blir det bara en intressant hisoria att berätta när man väl kommit hem.

Sover själv 40-70 nätter i tält per år i samband med MC resor och skulle aldrig byta bort det mot hotellnätter. Med rätt tältmodell som passar ens behov kommer man långt. Det Hilleberg tält jag använder har fungerat klockrent i både storm och monsunregn. En av fördelarna med en dyrare tältmodell är att det är litet hoppackat. Med kompressionspåse blir ett tremans tält inte större än en handboll. Ryms ledigt och lätt i toppboxen.

/Ginnies

Last edited:

Marie

Banned
Jag har med mig ett tält när jag åker ner i Europa, men det är en ren nödåtgärd som jag ännu ej behövt sätta upp. Hittills har det alltid funnits rum för mig på hotell eller Gasthaus. Vad jag definitivt inte släpar med mig är trangiakök och liknande, för restauranger finns det väl alltid. I stället har jag med mig strykjärn så att jag kan stryka finkläderna och se prydlig ut på kvällarna.

Tälta och laga mat primitivt, varför skulle jag göra det? Jag har råd att betala både rum och mat.

mudder

Member
.....Jag har råd att betala både rum och mat.
Jag också, men jag tycker att det är krångligt att äta på restaurang. Först ska man hitta en bra parkering, sen ska man låsa hojen och demontera stöldbegärlig GPS mm. När alla värdesaker är nerpackade i en väska kan man ta väskan, hjälmen, handskar + alla kläder och knalla in på restaurangen, där man ockuperar minst ett helt extra bord med alla attiraljer. När man har käkat klart ska allt bäras ut, GPS monteras mm.
Har man ett trangiakök stannar man vid en affär, hänger hjälmen på backspegeln och slänger jackan över hojen. Därefter kan man gå in och handla mat medan polarna vaktar hojen och alla prylar. Sen åker man vidare till något fint ställe med fin utsikt och lagar maten där. Mycket enklare och trevligare.

Marie

Banned
Uj vad du krånglar till det....

Jag bara parkerar, tar med mig handväskan (det gör jag ju även när jag kör bil - och det är bra att kunna betala notan) och går in och äter. Och att jag ockuperar ett helt bord är hovmästarens bekymmer, inte mitt.

Sen har jag ju sällan sett någon laga Knoblauchsuppe, Schnitzel med Petersiliekartoffeln, och Apfelstrudel på trangiakök.......

Last edited:

Ducatista

New member
För egen del tycker jag tältcamping är en del av charmen med mc-semester, och att laga god mat på triangiakök är inga problem. Man behöver inte leva enbart på burkmat utan man kan få till även riktigt avancerade rätter. För ett antal år sedan hade MC-Folket en artikel med tips på variernade rätter för triangiakök.

Att sova på hotell och äta på restaurang kan vem som helst men bara en riktig knutte klarar av att tältcampa :D

namn

New member
Nu har jag nog bestämt mig för ett nytt tält (efter mycket letande), absoluta kravet är ståhöjd i tältet,(175cm invändigt) och något enkelt och smidigt att sätta upp ta ner, ska även fungera om vi är fler än två som ska sova. det blir nog ett Ultra från Hdcamp. http://www.hdcamp.dk/ att det väger 11.5kg spelar mindre roll jag vet att hojen pallar med den "extra vikten".och jag har nu kommit på vart dom där extra kilona ska tas ifrån.... Föraren har på 9 veckor. lämnat bort 12kg och passageraren har avstått 10.5kg, (still counting). att jag har råd att bo på hotell och äta resturangmat om jag vill, vad har det med saken att göra...? hotellet ligger säkert ändå inte där jag vill "bo" och maten är säkert inte hälften så god som den jag lagat själv....

Ina

New member
För egen del tycker jag tältcamping är en del av charmen med mc-semester, och att laga god mat på triangiakök är inga problem. Man behöver inte leva enbart på burkmat utan man kan få till även riktigt avancerade rätter. För ett antal år sedan hade MC-Folket en artikel med tips på variernade rätter för triangiakök.

Att sova på hotell och äta på restaurang kan vem som helst men bara en riktig knutte klarar av att tältcampa :D

Håller med till 100%! Friheten med att slänga upp tältet när kvällen kommer.....sitta o njuta när mörkret faller...och vakna vi 5-tiden krypa ut tältet o insupa skönheten i landskapet runt omkring oavsett om det är vid Klarälven eller i "Blutten".
Nere i Tyskland kan det vara skönt att någongång ta in på Gasthaus o skämma bort sig...men annars är det tält som gäller både här uppe o nere i Europa.
Vi är 2 på en hoj- just nu en Ducati...o har inga problem med att få med det vi behöver...rymligt tält med ståhöjd med lättmetallbågar (ett McKinley Orion Light 4 då killen vägrar krypa in o ut i mitt utmärkta Keron 3GT)..lyxiga 9 cm tjocka liggunderlag, sovsäckar, Walkstool, campingkuddar o allehanda smått o gott - allt i två packrullar på pakethållaren.Packväskor med personliga prylar o triangan i tankväskan. Då vi tältar ca 50-60 nätter per säsong känns det tryggt med tält som har högt vattenpelartryck....Har haft billighetstält o det straffar sig i längden...slagregn i Alperna eller i Norska fjällen skojar man inte med.
För mig är MC-liv detsamma som camping.....

mudder

Member
Härligt att slippa hotellrum och restauranger :)

Fin tältplats, men brorsan är trött efter många mil på grusvägar.
1311523483_resized.jpg

Packat & klart.
1311523526_resized.jpg

Frukost.
1311659601_resized.jpg

Lunch.
1311686215_resized.jpg

Ove 60+

Active member
Tälta är inte min grej längre men en sak lärde jag mig en gång för längesen: I jämförelse med ett enkelt vindskydd är ett tält ett jädra sketatyg - kondens och fladdrar och luktar illa. Ev. fördel med tält kan vara att man har en illusion av privatliv vilket inte finns i vindskyddet. ;)

Ina

New member
Tälta är inte min grej längre men en sak lärde jag mig en gång för längesen: I jämförelse med ett enkelt vindskydd är ett tält ett jädra sketatyg - kondens och fladdrar och luktar illa. Ev. fördel med tält kan vara att man har en illusion av privatliv vilket inte finns i vindskyddet. ;)

Bra tält med vettiga konstuktioner varken luktar eller har kondens.......o problemet med privatlivet ( om man nu har grannar) ....ja...det kan gnisslande liggunderlag bidraga till...:lemon:...Men alla gillar inte att tälta...så är det bara

Schuster

New member
Ser mysigt ut, det är precis sådana platser som jag söker och övernattar på när jag är på togt, Hotell tycker jag inte är roligt och för det mesta för dyrt, ibland tar jag in på en Campingplats och får en god varm Dusch, men för det mesta klar jag mig utmärkt i Naturomgivning.
Hälsning Schuster

hobbe

New member
Tält

När man vill sova i tält mm så är en av de viktigaste sakerna för att det skall bli riktigt bra att grejerna fungerar ordentligt och inte krånglar.

Sommar som vinter är staikat det enda tältet jag tar med mig.
Det har varit utsatt för storm, hällregn, vinterstorm på fjället och klipphällar i skärgården.
och aldrig har tältet fallerat.
Det är snabbt och enkelt att sätta upp, tar lite markyta, stryktåligt, självstagande och tätt.
visst, det är inte stort speciellt inte om man jämför med andra tält på campingplatsen, men man får med lätthet in två personer med packning.
lätt att laga mat i och bra ventilation för att bli av med fukt och kondens från matlagningen.
Stora öppningar så man kan sitta och njuta av kvälls/morgon utsikten.
kort sagt så fungerar det väldigt bra.
nackdelar ? väldigt dyrt om man tänker sig ett tält till en festival eller liknande.
mindre dyrt om man tänker ett tält för många år framöver.