tält och camping

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date

Motormannen

New member
Lånar tråden då jag är i tältköpar-tagen!

Vad tror ni om det här tältet? http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/133905/everest-adv-light-2-s12
Vattenpelare på 3000/5000 golv så det borde duga efter alla rekommendationer jag har läst? Riktigt lätt är det också med sina 2,3 kg, dessutom är det medlemspris 999 kr samt att jag har en rabattkupong på 20%.

Annars hittade jag detta: http://shop.kgoutdoor.se/bergans-compact-2/79-0
Lite högre vattenpelare på yttertältet, utrustningsfickor och kompressionssäck. Är det värt det högre priset?

gundj

New member
Bergans compact är ett mycket bra tält. Hittar du light-varianten så får du lite högre takhöjd oxå.
Dessutom är KG ett mycket bra ställe att handla på.

Ove 60+

Active member
:confused: Hmm? Mina erfarenheter av tältning är nu några år gamla men jag skulle nog rekommendera tält som är ett nummer "för stort". Dom riktigt små tälten är nog bra när man bär allt på ryggen över långa och ofta branta distanser men du tänker ju köra hoj som kan lasta en hel del så några extra hekton spelar ingen roll.

Tremanstält, minst, för två personer gör att du kan få in den packning du behöver i tältet. Är inte vädret(/myggen) på sin bästa sida är det skönt att kunna klä på sig innan man går ut o.s.v. Liten absid gör att man kan fixa lite käk under tak utan att bränna sönder tältgolvet.

Kanske ett litet smidigt kupoltält? :tummenupp

Hojkul!

New member
Oki! :)

Någon som har synpunkter på Everest-tältet?

Nja, jag har ett Travelbike 2, köpt hos Stadium för några år sedan. Det påminner mycket om det som du tittar på, men med endast en "tältbåge" i mitten i tälttaket. Det är lågt i tak och är tillräckligt för en person, inte fler än så. Utrustningen måste man ha inne i tältet, eftersom absiden knappt rymmer skorna! I övrigt är det ett bra tält och lätt och tar liten plats.

Motormannen

New member
Beror väl lite på hur mycket packning man vill ta in. Det enda som behövs tas in egentligen är ju mat- och sovprylar inför natten och morgonen, ett ombyte med kläder kanske och så mc-stället. Tyvärr inget golv i absiden men det verkar inte Bergans ha heller?

Herr Fuggle

New member
Beror väl lite på hur mycket packning man vill ta in. Det enda som behövs tas in egentligen är ju mat- och sovprylar inför natten och morgonen, ett ombyte med kläder kanske och så mc-stället. Tyvärr inget golv i absiden men det verkar inte Bergans ha heller?

Golv fixar du själv med en billig pressenning!:tummenupp
Tremannatält är ett måste för två hojåkare är min erfarenhet.
Köp kvalitet om du ska tälta mer än några enstaka nätter, det lönar sig i längden tycker jag.

Här kan du hyra tält! http://www.taltcentralen.se/

Jag är nöjd med detta tält! http://www.taltcentralen.se/produkter-3/talt/fjalltalt/helags.html

Skye

Kör Mycket!
Köpte ett tält i Ullared för 900 kr. Vattenpelare på 5000 mm mot de normala sport tälten som ligger på 1000 till 1500.

Pinnar och stolpar i aluminium och litet. Får plats i sidoväskan och väger 3 kg.

20120521-074840.jpg

Motormannen

New member
Slog till på Everest-tältet på Stadium, under 800 spänn kändes lockande och rätt vattenpelare, tvättlina/lamplina i taket och några praktiska fickor. Det finns nog precis plats för två mc-ställ, två hjälmar, två nessecärer och ombyte. Matgrejerna och stövlarna får plats i absiden. Det är compact living men mysigt! Dock känns ripstop-tyget inte allt för robust men det återstår att se hur skört det är.

Hur har ni löst det med förplägnaden? Är det bäst att köpa plasttallrikar som man diskar eller ett packe papptallrikar?

klantbo

New member
Jag köpte 4bikers 3manna tält, lite av ett impulsköp. Jag har bara provat en natt men det känns som ett bra köp än så länge ;)
Inte så farligt dyrt och bekväm som jag är så passa det bra.

tltet.jpg

Chopperbyggarn

New member
:confused: Hmm? Mina erfarenheter av tältning är nu några år gamla men jag skulle nog rekommendera tält som är ett nummer "för stort". Dom riktigt små tälten är nog bra när man bär allt på ryggen över långa och ofta branta distanser men du tänker ju köra hoj som kan lasta en hel del så några extra hekton spelar ingen roll.

Tremanstält, minst, för två personer gör att du kan få in den packning du behöver i tältet. Är inte vädret(/myggen) på sin bästa sida är det skönt att kunna klä på sig innan man går ut o.s.v. Liten absid gör att man kan fixa lite käk under tak utan att bränna sönder tältgolvet.

Kanske ett litet smidigt kupoltält? :tummenupp

Har precis samma erfarenheter från dom resor där jag har tältat mycket. Om det regnar så är det bra att ha plats för kläderna utan att dom ligger mot tältduken o blir blöta.

Så stort kupotält som möjlig att få med sig och som står upp av sig självt med stenar i hörnen då det inte alltid är möjligt att få ner tältpinnarna i backen där man tänker tälta.

Har alltid köpt billiga tält o det har funkat bra...även under flera månader av tältning nästan varje natt.

gundj

New member
När jag inte lever på frystorkat som lagas och äts ur påsen så förespråkar jag byttorna som findus/felix vilket det nu är säljer färdiga soppor och pasta i.
Svarta plastbyttor väger när nog inget och tål massor av stryk. så får man en lunch på köpet :)

Lycka till med tältet och resan. Det blir säkert jättebra. Öva bara ett par gånger hemma att slå upp tältet, är så trist att göra det första gången i hällregn.

Skribenten

New member
Det finns praktiska kombinationer av "tallrikar" i plast, behållare som rymmer kåsa, mugg, skärbräda, kryddor och spork (en kombination av gaffel, sked och kniv.På bilden ser du ett set från Light My Fire, det finns ett liknande från Wildo/JO Sport som är rektangulärt till formen och kostar lite mindre. Ett sådant, som från början hette AttHaMatI har jag använt under otaliga campingturer, glöm bara inte att tamed en liten flaska med diskmedel och en dito disksvamp. "Grovdisken" fixar man först med lite toa eller hushållspapper View attachment 4754

Ove 60+

Active member
:tummenupp Här tycker jag att billigast är bäst. Gå till ÖB eller något liknande och köp vanlig kåsa av den modellen man hade i lumpen + en större modell för mat. Man sliter hårt på dom grejerna så det är ingen bra idé att lyxa till det.

Kök för camping? Jag föredrar ett gammaldags Trangia eller en kopia av det och eldar med T-sprit. Man kan späda ut spriten med 10-15% vatten för att det ska sota mindre på grytorna.

enhjuling

New member
:tummenupp Här tycker jag att billigast är bäst. Gå till ÖB eller något liknande och köp vanlig kåsa av den modellen man hade i lumpen + en större modell för mat. Man sliter hårt på dom grejerna så det är ingen bra idé att lyxa till det.

Kök för camping? Jag föredrar ett gammaldags Trangia eller en kopia av det och eldar med T-sprit. Man kan späda ut spriten med 10-15% vatten för att det ska sota mindre på grytorna.

Elda med Metanol så sotar det inte alls :tummenupp

gundj

New member
Ute i Europa kan det vara svårt att hitta brännarsprit.
Jag bytte till gasdrift i mitt Trangia och det är toppen.
Skönt att slippa slabbandet och risk för T-röd i maten.

Hampe

Skriver massor!
Elda med Metanol så sotar det inte alls :tummenupp

...men då måste man ha med sig drickesprit också! Det gäller att tänka på vikten och försöka kombinera olika användningsområden för prylarna när man är iväg. Fotogenkök går alltså bort helt och hållet.

Ja, utom här då:

Där är det plötsligt ett villkor!
Håhå jaja, môcke att tänka på.

H

Ove 60+

Active member
Ute i Europa kan det vara svårt att hitta brännarsprit.
Jag bytte till gasdrift i mitt Trangia och det är toppen.
Skönt att slippa slabbandet och risk för T-röd i maten.

:very_drunk: I södra Europa finns det 95% etanol i snabbköpets sprithylla. Funkar både i köket och groggen. :wink:

enhjuling

New member
Jag har eldat mitt trangia med 80% Stroh, det funkade också utan sot.
Lätt att få tag på iaf i Österrike och inte så giftigt. :) Kan ge en viss huvudvärk men det går över.