tält och camping

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej!

Nyss hemkommen från min Norge så har jag några frågor inför nästa års resa :D

Jag funderar på att nästa gång att tälta vart än jag åker nästa år.

På de campingar som jag var på så delade man kök med alla andra som hade husvagnar eller husbilar men jag fattade aldrig om de som tältade också fick använda sig av köket eller måste man själv ha med sig saker att laga mat i?

Är det någon som har provat på Handelsbodens tält som ska väldigt lite tid att sätta upp? Ni som har en sån tält vad tycker ni om den? Är den så bra som de säger att den är?

Mvh

Amir

JHkillen

New member
Hej!

På de campingar som jag var på så delade man kök med alla andra som hade husvagnar eller husbilar men jag fattade aldrig om de som tältade också fick använda sig av köket eller måste man själv ha med sig saker att laga mat i?

Är det någon som har provat på Handelsbodens tält som ska väldigt lite tid att sätta upp? Ni som har en sån tält vad tycker ni om den? Är den så bra som de säger att den är?

Mvh

Amir

På dom svenska campingar jag varit där man kan använda ett lite större kök så har man själv fått haft stekpannor-kastruller med mera.
Vissa campingar har även tvättstuga, typ med poletter.

H

honda cbf 500

Guest
Dem här ställena som jag var på i Norge så hade de allt man behövde men det kanske är mera undantag än regel.

Blir mkt grejor att ta med om man ska tälta.

Hur jag ska få med allt på min lilla cbf 500:p är min nästa fråga. Jag hade två packväskor med på denna resa och vet ej hur jag ska få med allt på nästa resa.

//Amir

På dom svenska campingar jag varit där man kan använda ett lite större kök så har man själv fått haft stekpannor-kastruller med mera.
Vissa campingar har även tvättstuga, typ med poletter.

sannybo

Member
Hej!

Mvh

Amir

Jag har ett sådant 4bikertält från Handelsboden.
Var tvungen att akutköpa ett när mitt gamla gick sönder några dagar innan jag åkte till Wales.
Har prövat det under en vecka och är mycket nöjd.
Jag köpte det större 3-mannatältet för jag ville ha den uppställningsytan under tak som inte finns på det mindre tältet.
Själva tältet sätter du upp på 30 sekunder utan problem, men på det tältet jag köpte tillkommer en tältpinne som håller upp förgården, tar någon minut extra att få i den.
Låg i fullständigt hällregn en hel natt i Salisbury utan att det läckte in något.
Så efter en veckas testande så är mitt betyg: Köp

H

honda cbf 500

Guest
Jo det var där 30 sekunderna som jag blev imponerad av på mcmässan. Det är ungefär så långt mitt tålamod räcker när det gäller praktiska saker.:p:D

//Amir

Blåflagg

New member
Hej!

Mvh

Amir

Har köpt och provat deras tvåmanstält. Lätt att "slå" upp men lite svårare att packa ihop. Helt okey för priset 995:- (Bra erbjudande i somras)

mule

New member
Kvalitet håller.

Ska du tälta många gånger/år och fortsätta så under flera år så tycker jag du ska satsa på ett tält av bättre kvalitet än det från Handelsboden. Jag har haft mitt Hillebergtält sen 1999 och bott i det 460 nätter. Det fungerar fortfarande helt utan problem. Problemet med dom där "paraplytälten" är att bågarna inte håller så bra kvalitet och därför lätt går sönder. Vävarna är täta, men hur länge? För att inte tala om sömmarna. Alla tält, nästan, är bra när dom är nya.

Att packa hojen för tältning är inget problem om du åker ensam. Köp en vattentät bag av typen Ortlieb Rack-Pack. Den finns i 4 storlekar. Den största XL rymmer 89 liter. Där har jag packat följande: Tält, liggunderlag, sovsäck, kudde och matlagningprylar. Om man fäster det på passageraplatsen så får man fortfarande bra balans på hojen.

H

honda cbf 500

Guest
Nja jag kommer isåna fall endast använda den vid mcresor och då endast någon vecka.

Det är just det som du nämner som jag vill ta reda på. Om det är värt besväret om man ska använda någon vecka per år.

//Amir

Ska du tälta många gånger/år och fortsätta så under flera år så tycker jag du ska satsa på ett tält av bättre kvalitet än det från Handelsboden. Jag har haft mitt Hillebergtält sen 1999 och bott i det 460 nätter. Det fungerar fortfarande helt utan problem. Problemet med dom där "paraplytälten" är att bågarna inte håller så bra kvalitet och därför lätt går sönder. Vävarna är täta, men hur länge? För att inte tala om sömmarna. Alla tält, nästan, är bra när dom är nya.

Att packa hojen för tältning är inget problem om du åker ensam. Köp en vattentät bag av typen Ortlieb Rack-Pack. Den finns i 4 storlekar. Den största XL rymmer 89 liter. Där har jag packat följande: Tält, liggunderlag, sovsäck, kudde och matlagningprylar. Om man fäster det på passageraplatsen så får man fortfarande bra balans på hojen.

mudder

Member
....På de campingar som jag var på så delade man kök med alla andra som hade husvagnar eller husbilar men jag fattade aldrig om de som tältade också fick använda sig av köket eller måste man själv ha med sig saker att laga mat i?
Köp ett Trangia kök med gasbrännare. Helt perfekt och så kan du även laga mat / koka kaffe utanför campingarna också.

....Att packa hojen för tältning är inget problem om du åker ensam. Köp en vattentät bag av typen Ortlieb Rack-Pack. Den finns i 4 storlekar. Den största XL rymmer 89 liter. Där har jag packat följande: Tält, liggunderlag, sovsäck, kudde och matlagningprylar......
Jag rekommenderar en egen packsäck till tältet, för om tältet är dyngsurt efter en regnig natt, vill man inte lägga det i samma säck som andra torra saker.;)

Hampe

Skriver massor!
Välkommen hem, Amir!
Reserapport? Bilder?

Generellt måste jag säga att de pop-up tält jag sett hittills inte imponerat. Budgetlösningar på de viktiga ställena, och priset man får betala med ett pop-up tält är hög vikt och en närmast löjlig packvolym - viktiga saker på MC.

Man måste som kund nog tänka ett steg till:
Vem är dessa tält tillverkade för?
Jo, dom görs för sådana som aldrig (okay - sällan...) sover i tält, som inte tar sig tid att provsätta ett tält i lugn och ro hemma på gräsmattan, som inte har kläm på vad som är ett tälts ömma punkter och som inte vet vad man skall titta efter - kort sagt: för folk som inte vill tälta.

Ju mindre man kan och vet - desto bättre grejer behöver man, inte sämre; så tänker i vart fall jag.

För min del är jag inte beredd att acceptera inemot dubbla vikten och nästintill dubbel packvolym jämfört med ett bra lättviktstält av jämförbar storlek, bara för att tjäna 20 sekunder på uppsättningen - speciellt inte som man förlorar hela tidsvinsten och mer därtill när det skall packas ner igen.

Ett bra tunneltält som tillåter att innertältet hänger kvar i bågarna när man packar ner det är suveränt för MC-tältande och ger en stor absid för utrustningen.
Pop-up tält får nog anses som illa lämpade att ta med sig ut på resa. Visst - som lektält för barn i trädgården, kanske, men inte ut på MC.

Det är en jättemarknad, och det går att hitta riktigt bra tält bland märken som (ännu inte) är så etablerade.
Men, då måste man kunna tält och veta vad man skall titta efter. Att köpa ett tält i säcken och ta med sig ut på resa utan att prövat det är att be om problem.
Ta chansen nu på hösten och prova dig fram i alla tokreor runt om i butikerna med typ halva priset på riktigt bra grejer, men börja gärna på Naturkompaniet och titta på riktiga tält först så du får lite kläm- it's a jungle out there...

Hampe

H

honda cbf 500

Guest
Hej Hampe!

Tack! Reserapport kommer så småningom med bilder förstås!

Tack för ett utförligt svar!

Mvh

Amir

Välkommen hem, Amir!
Reserapport? Bilder?

Generellt måste jag säga att de pop-up tält jag sett hittills inte imponerat. Budgetlösningar på de viktiga ställena, och priset man får betala med ett pop-up tält är hög vikt och en närmast löjlig packvolym - viktiga saker på MC.

Man måste som kund nog tänka ett steg till:
Vem är dessa tält tillverkade för?
Jo, dom görs för sådana som aldrig (okay - sällan...) sover i tält, som inte tar sig tid att provsätta ett tält i lugn och ro hemma på gräsmattan, som inte har kläm på vad som är ett tälts ömma punkter och som inte vet vad man skall titta efter - kort sagt: för folk som inte vill tälta.

Ju mindre man kan och vet - desto bättre grejer behöver man, inte sämre; så tänker i vart fall jag.

För min del är jag inte beredd att acceptera inemot dubbla vikten och nästintill dubbel packvolym jämfört med ett bra lättviktstält av jämförbar storlek, bara för att tjäna 20 sekunder på uppsättningen - speciellt inte som man förlorar hela tidsvinsten och mer därtill när det skall packas ner igen.

Ett bra tunneltält som tillåter att innertältet hänger kvar i bågarna när man packar ner det är suveränt för MC-tältande och ger en stor absid för utrustningen.
Pop-up tält får nog anses som illa lämpade att ta med sig ut på resa. Visst - som lektält för barn i trädgården, kanske, men inte ut på MC.

Det är en jättemarknad, och det går att hitta riktigt bra tält bland märken som (ännu inte) är så etablerade.
Men, då måste man kunna tält och veta vad man skall titta efter. Att köpa ett tält i säcken och ta med sig ut på resa utan att prövat det är att be om problem.
Ta chansen nu på hösten och prova dig fram i alla tokreor runt om i butikerna med typ halva priset på riktigt bra grejer, men börja gärna på Naturkompaniet och titta på riktiga tält först så du får lite kläm- it's a jungle out there...

Hampe

Bighoj

New member
Vi åkte Tyskland,Tjekien och Österike med full packning dvs tält,spritkök,luftmaddrasser,sovsäckar,mm,mm.Vi använde inte tältet EN ENDA GÅNG på två veckor så nästa år är tält + utrustning därtill ett minne blott.Två veckor med boende kostade knappt 3000 kr extra.Att slippa all denna vikt och plats och allt jobb som det faktiskt är med tält (ofta i ösregn)är värt dessa kronor tycker vi.Att sen kunna hänga upp sina kläder,ta på sig utan att halvligga ner sova i en riktig säng osv tycker vi är guld värt.Har mer eller mindre älskat tält fram till denna semestern men har totalt ändrat åsikt när man märker hur avkopplande,skönt och bekvämt det är att slippa slåss med tält.

Blåflagg

New member
Välkommen hem, Amir!
Reserapport? Bilder?

Generellt måste jag säga att de pop-up tält jag sett hittills inte imponerat. och som inte vet vad man skall titta efter - kort sagt: för folk som inte vill tälta.

Massa mer text........
Hampe

Shit, där blev man idiotförklarad DirECkT :mad:

eha

New member
Jag har oxå reagerat på att tälten som säljs som "MC-tält" ofta väger mycket. Givetvis är det så att man har olika önskemål med vilka egenskaper tält och övrig utrustning ska ha. Men jag ställer mig lite frågande till om såvärst många behöver alla.

Det finns trevliga självstagande (=fristående utan linor) kupoltält, tunneltält har redan nämnts, som väger mindre om man tittar runt (ish friluftshållet). Lägre vikt ger trevligare körupplevelse. Volymbesparing får man ofta på köpet.

Årets norgetur (med tvättstuga och hemmahosboende i Bergen halvvägs :p) blev ett experiment i lätt-resande. Inget som inte direkt fanns motiverat behov av fick följa med i packningen. Trodde det skulle bli nog så spartanskt (för frugan ish) men under en liten vit presenning spänd mellan hoj och diverse träd är det minst lika koseligt som i vilket tält som helst. Solhatt med myggnät var nödvändigt men det störde inte ett dugg.

Summan av kardemumman är väl att om man ser ett nödvändigt behov av att ha ett extra tungt tält pga dess unika egenskaper är det helt rätt val. Om inte, tänk om.

Hampe

Skriver massor!
Shit, där blev man idiotförklarad DirECkT :mad:

Eh... Inte alls min mening att vara personlig - sorry!

Jag fattar bara inte hypen med snabbtält - har man valt rätt sorts tält och sett till att provsätta det några gånger hemma i lugn och ro är alla tält "snabbtält".

Det finns massa olika tälttyper, och ändå fler tillverkare.
För MC-bruk tycker jag att tunneltält där innertältet kan sitta kvar i är idealiska - den typen som Mudder länkar till ovan.

Man sätter ett sådant på under minuten - lätt o ledigt, och det är enkelt att packa ihop till samma storlek som tillverkaren gjorde ifrån början.

Men okay - det viktigaste med ett tält är att man trivs med det, och att man litar på det.
Ligga och vara orolig för att regnet skall slå igenom eller att vinden skall dra sönder något på natten är inge kul alls.

Kan snabbtält få ut fler människor i skog och mark så är dom bra, så enkelt är det. U'schäkta snobberiet!

Hampe

V Saarela

New member
Nja, måste tyvärr gå lite emot dig Hampe. När man tältar mycket, det är ju då det ska vara enkelt att sätta upp ett tält.

Kör man ensam så blir det lätt att man matar lite längre på dan, När man kommer fram så är man oftast lite trött och då ska det vara enkelt o snabbt att sätta upp tältet.....annars blir man ganska less på alla tältpinnar som ska träs igenom.
Sen för att inte tala om regn, ett pop-up tält får man upp direkt utan att man hinner bli blöt. (med pop-up tält menar vi väl snabbtält, inte dom där runda som man kastar iväg?)

Vikten ja, vad spelar det för roll om man har 4kg eller 7 kg på bönpallen i en packrulle?

Jag sover normalt ca 20 nätter i tält. Tycker det blev ett jättelyft när jag köpte ett sk snabbtält. Slutade att snegla på stugorna när man var framme. Jag köpte ett från Biltema(finns ejlängre i deras sortiment), men har sneglat lite på Handelsbodans 4-mans tält :)

Just nu sover jag inte i tält....är o hojar i Ukraina, bor på ett 4-stjärnigt(om man jmf med Sverige) hotell o vi har pröjsat under 200 spänn/skalle inkl frukost. :)

H

honda cbf 500

Guest
Ett annat problem jag har är var fan jag ska ha tältet. Jag har två packväskor, den ena har jag på passagerarplatsen och den andra på på pakethållaren. I och med jag så småningom kommer att byta hoj vill jag inte lägga ut en massa pengar och köpa hårda packväskor och anordningar till dem.

//Amir

Hampe

Skriver massor!
Nja, måste tyvärr gå lite emot dig Hampe.

Bra!
Det var larvigt av mig och gå upp och tjafsa i denna tråden, det finns viktigare grejer att orera om.

Jag är tyvärr totalt tältskadad och har tunneltält med mig om jag skall bo i det, ett litet 1,7 kg enkammartält stort som 2 knytnävar om jag bara skall sova - och sätter helst kupoltält på vintern eftersom det bär snömängder bättre.

morgonstund.jpg

Tunneltältet är snabbast - kupoltältet däremot rejält bökigt, och kan skadas om man är vårdslös och har bråttom i mörker. Enkammartältet duger bara att sova i; det blir vidrigt mycket kondens inuti ett sådant, men vikt och volym gör att det kan hänga med precis över allt.
Vi tycker olika - det är bra!
Då slipper det vara helt tyst mellan oss när vi träffas...:p

H

gundj

New member
Tunneltällt i skandinavisk design, d v s där innertältet och yttertältet reses tillsammans är överlägset. Därefter kommer ett självstagande kupoltält för de gånger man tältar på hårt underlag.

Om man stuvar ett tunneltält så att gaveln motsatt öppningen ligger närmast packpåsens öppning så reser man ett sådant på en minut.
Ut med första strappen och i med en markpinne, så tältet inte kan blåsa iväg.
Dra ur resten av tältet ur påsen, sätt i bågarna, ta tag i främre markfästet och drag upp tältet stående och i med markpinnen.
Sådär, nu har du tid att snygga till uppställningen med resten av pinnar o linor om du vill.
Är det skitväder så är det bara att kasta in grejerna och invänta bättre väder för finliret.

Prisvärda tält finns hos t ex northstar.se som har en Hillebergkopia som är bra.
Kolla på utsidan.se och forumdelen om tält, finns en uppsjö av tips.
Strunta i Hillebanerna, dom är inte så farliga som dom låter :)
Bra priser på tält mm finns hos getout.se, addnature.se m fl.
Import från t ex globetrotter.de kan också löna sig, men observera att priserna där ökas med några procent för den högre svenska momsen.