Sverigeresa!

Kawasaki

New member
resa

Hej tobbe.

Jag har åkt den sträckan då jag bor här uppe, det finns lite kälskador på vägarna här uppe men inte allvarligare. vid Luppio berget finns det utsiktsplats så man kan se ända in i finland

Om renarna kan jag säga att dom vill ofta hålla sig vid vägarna om det är riktigt varmt för att försöka hålla undan insekterna då det kan blåsa lite mera där
samt att senare på eftermiddan/kvällen kan midnattsolen stå lågt vid horisonten så det kan bli lite svårare att se då solen kan blända

kom på att i Vuollerim finns en stenålders by uppsatt.

Har ev tänkt åka till lofoten via e10:an och narvik om jag hinner i sommar.
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Hej tobbe.

Jag har åkt den sträckan då jag bor här uppe, det finns lite kälskador på vägarna här uppe men inte allvarligare. vid Luppio berget finns det utsiktsplats så man kan se ända in i finland

Om renarna kan jag säga att dom vill ofta hålla sig vid vägarna om det är riktigt varmt för att försöka hålla undan insekterna då det kan blåsa lite mera där
samt att senare på eftermiddan/kvällen kan midnattsolen stå lågt vid horisonten så det kan bli lite svårare att se då solen kan blända

kom på att i Vuollerim finns en stenålders by uppsatt.

Har ev tänkt åka till lofoten via e10:an och narvik om jag hinner i sommar.



Ah vad bra med utkiksplatsen! Skall stanna till där, och vid stenåldersbyn också, låter riktigt intressant :) Om du åker till Lofoten får du berätta hur det var! :) //Tobbe
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Och förresten! Jag har fått tips om resan hela östkusten upp till kiruna men jag har inte hört något om inlandet mellan kiruna o mora ;) Tipsa! :)

//Tobbe
 

Tobbe VS Suzuki

New member
snart dax!

Förresten, på måndag (20:e) så skriver jag upp vilken tid jag startar från Höganäs fredagen den 24:e, detta på min blogg http://tobbevssuzuki.wordpress.com
:)
På bloggen kommer jag lägga upp kontaktuppgifterna om någon är sugen på hänga på :) ha det gött alla ni på två hjul!
Jag tackar alla för alla goda tips, både här och på min blogg! Tack så mkt! :)

//Tobbe
 

Tobbe VS Suzuki

New member
1 vecka kvar!

Nu är det snart dags! Skitkul! Håll tummarna för bra väder osv :)

Jag kommer att starta från Höganäs (City Gross Parkering) kl 13.00 på fredag (24/7), så haka på neröver om du/ni vill :) Sen blir det nästan 3 veckor ute i vårt avlånga land, jisses vad jag ser fram emot det! :)

Men de som vill hänga med på någon av de olika sträckorna så är det bara att maila innan Tors (23/7) :

tomat_83@hotmail.com

Ha det bra alla och kör försiktigt! :)

//Tobbe
 

Monica

New member
missat tråden

totalt har jag gjort....
Jag å sambon gjorde en liknande resa i fjor sommar, fast vi körde raka spåret upp och var i lappland på tredje dagen. Vi körde via Östersund och rakt norrut.
Men, problemet var att vi hade inte kolla upp var vägarbetena fanns, så vi fick ta en omväg på 15 mil för att komma till Jokkmokk (skulle till Kvikkjokk).
Gör det! Kolla var vägarbeten finns. För köra i den stora skärv som läggs ut, eller för den delen i 30 cm tjock rullgrus är INGEN höjdare. Varken med eller utan packning.
En BMW före oss som försökt ta sig igenom 4 km med skärv hade punktering på båda däcken och han fick ligga still på campingen i fyra dagar innan han fick nya däck. Dessutom fick han åka därifrån på släp...
Vi hade turen och rullade in på samma camping söderifrån och fick då veta att vi inte kunde köra norrut pga skärven.
VV sätter ut skyltar med vägarbete och anger t ex 2 km, men det kan du inte lita på heller. Heller finns det ingen upplysning om att det är 30 cm rullgrus och direkt olämpligt att köra hoj på samt alla stenskott från mötande bilar och bilar framför....
Annars kan jag rekommendera Jokkmokk och samemuséet Attjè. Det är en höjdare!!!!
Åker du till Kvikkjokk så ska du leta reda på en man som heter Björn. Be honom att ta dig ut till Deltat med båt.....du har aldrig sett något liknande (hälsa från mig, så kommer du att få höra många roliga historier)
Vad det gäller renar, så är det bara ett sant nöje att se dem... Håll ögonen öppna för rätt vad det är så dyker de upp eller går på vägen framför dig.
Ett annat tips...ha kamera nära till hands!
Trevlig resa! Jag kan inte påstå annat än att jag är lite avis....
 

Tobbe VS Suzuki

New member
totalt har jag gjort....
Jag å sambon gjorde en liknande resa i fjor sommar, fast vi körde raka spåret upp och var i lappland på tredje dagen. Vi körde via Östersund och rakt norrut.
Men, problemet var att vi hade inte kolla upp var vägarbetena fanns, så vi fick ta en omväg på 15 mil för att komma till Jokkmokk (skulle till Kvikkjokk).
Gör det! Kolla var vägarbeten finns. För köra i den stora skärv som läggs ut, eller för den delen i 30 cm tjock rullgrus är INGEN höjdare. Varken med eller utan packning.
En BMW före oss som försökt ta sig igenom 4 km med skärv hade punktering på båda däcken och han fick ligga still på campingen i fyra dagar innan han fick nya däck. Dessutom fick han åka därifrån på släp...
Vi hade turen och rullade in på samma camping söderifrån och fick då veta att vi inte kunde köra norrut pga skärven.
VV sätter ut skyltar med vägarbete och anger t ex 2 km, men det kan du inte lita på heller. Heller finns det ingen upplysning om att det är 30 cm rullgrus och direkt olämpligt att köra hoj på samt alla stenskott från mötande bilar och bilar framför....
Annars kan jag rekommendera Jokkmokk och samemuséet Attjè. Det är en höjdare!!!!
Åker du till Kvikkjokk så ska du leta reda på en man som heter Björn. Be honom att ta dig ut till Deltat med båt.....du har aldrig sett något liknande (hälsa från mig, så kommer du att få höra många roliga historier)
Vad det gäller renar, så är det bara ett sant nöje att se dem... Håll ögonen öppna för rätt vad det är så dyker de upp eller går på vägen framför dig.
Ett annat tips...ha kamera nära till hands!
Trevlig resa! Jag kan inte påstå annat än att jag är lite avis....



Supertack till alla råd o tips! :D Jag skall definitivt kolla upp det där med vägarbeten för det lät ju inget vidare :) Kameran är nedpackad, kommer ha extra minnen med mig :p Tack så mkt! Mvh Tobbe :)
 

Kraftfull

New member
Supertack till alla råd o tips! :D Jag skall definitivt kolla upp det där med vägarbeten för det lät ju inget vidare :) Kameran är nedpackad, kommer ha extra minnen med mig :p Tack så mkt! Mvh Tobbe :)
Ja, kolla upp vägarbetena. Kommer precis ifrån Kiruna (fast med bil...) och körde genom ett par vägarbeten där det knappt var tillrådigt att köra bil. Naturligtvis la jag inte dessa på minnet, men jag har för mig att det var i trakterna av Lycksele och Kiruna.

Ha en trevlig resa, det är grymt vackert däruppe! Nästa gång tar jag hojen upp för att maxa upplevelsen ännu mer!
 
Top