Sverigeresa!

Tobbe VS Suzuki

New member
Hej alla!

Nu är det dags att planera sin mc-semester i sommar och jag har blivit rejält sugen på att köra "Sverige runt". Tänkte åka kusten ifrån Helsingborg till Haparanda och sen åka upp till Abisko för att sen åka ner i inlandet och komma ut på västkusten norr om Göteborg och sen ner till Helsingborg. Kommer förmodligen starta sista veckan i juli eller första i augusti och har 3 veckor på mig att njuta!

Men jag har suttit och funderat, sökt på internet och i turistguider på vad jag inte får missa när jag kör sträckan, och nu vill jag veta från er vad jag skall stanna och uppmärksamma under resans gång. Tipsa gärna om sköna vägar, vackra ställen och roliga utflykter.

Om någon vill hänga med så är det bara att hojta till, har gärna lite sällskap oavsett om det är en liten bit av sträckan eller hela. Mer info om resan, bilder och annat gott kommer jag att lägga upp på min nystartade blogg (ha tålamod då jag inte hunnit fixa allt på bloggen). Adressen är http://tobbevssuzuki.wordpress.com

Vill ha massa tips och ideér så skriv!

Hälsningar tobbe :)
 

Marko

New member
När ska du åka? Jag och min sambo ska vara i Stockholm den 27 juli. Vi kommer att starta från Göteborg och ta oss ner via västkusten för att sedan fortsätta uppåt via ostkusten. Troligtvis kör vi sträckan på tre dagar så vi lämnar väl Göteborg den 24. Vi kommer att glida fram och njuta och inte stressa oss fram. Det kanske går att klämma några mil ihop eller kanske bara hamna på samma camping. Annars får du ha en lyckad resa.
 

Tobbe VS Suzuki

New member
När ska du åka? Jag och min sambo ska vara i Stockholm den 27 juli. Vi kommer att starta från Göteborg och ta oss ner via västkusten för att sedan fortsätta uppåt via ostkusten. Troligtvis kör vi sträckan på tre dagar så vi lämnar väl Göteborg den 24. Vi kommer att glida fram och njuta och inte stressa oss fram. Det kanske går att klämma några mil ihop eller kanske bara hamna på samma camping. Annars får du ha en lyckad resa.



Hej! Faktum är att jag kommer att lämna höganäs fredagen den 24 juli, vilken timing hehe :) Låter som en trevlig och lagom runda :) Tycker det skulle vara jättekul att ha lite sällskap så vi kan ju maila och hålla lite kontakt om när vi skall ses. Min mailadress: tomat_83@hotmail.com. Kolla in min blogg oxå, där finns datum och de olika sträckorna: http://tobbevssuzuki.wordpress.com :)
Ha det bra! //tobbe
 

Kawasaki

New member
tips

Kolla in en sida av en som har gjort mc äventyr han kan kanske ge dig tips om härliga mc vägar och upplevelser.
www.saarela.se

I Svartbyn Överkalix finns Holgers traktormuseeum som jag finner intressant.

Fjället "Dundret" i Gällivare kan man köra upp till toppstugan asfalterad väg.

Storforsen Älvsbyn Vattenfall.
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Kolla in en sida av en som har gjort mc äventyr han kan kanske ge dig tips om härliga mc vägar och upplevelser.
www.saarela.se

I Svartbyn Överkalix finns Holgers traktormuseeum som jag finner intressant.

Fjället "Dundret" i Gällivare kan man köra upp till toppstugan asfalterad väg.

Storforsen Älvsbyn Vattenfall.


Tack så mkt för tipsen :) sajten har hamnat bland mina länkar nu :)
 

V Saarela

New member
Dä var ju trevligt att ni tänker på mäj :)

Kul grej Tobbe, Faktum är att jag har också tänkt på Sverige runt på nåt sätt. Det jag har svårt för är...vad är Sverige runt egentligen. Är det att följa gränsen(omöjligt såklart). Är det att följa varenda skogsstig man hittar, eller är det nåt som man bestämmer att min hoj klarar eller är gjord för. Vad är det som gäller?

Abisko som du nämner är ju en återvändsgränd, det är ju dessutom Kiruna också.

Just nu funderar jag personligen på att köra Norge runt på nåt sätt. Går det...eller ska man göra en Norge efter kust.

Fan va livet blir kul när man grubblar såna här saker :eek:)
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Dä var ju trevligt att ni tänker på mäj :)

Kul grej Tobbe, Faktum är att jag har också tänkt på Sverige runt på nåt sätt. Det jag har svårt för är...vad är Sverige runt egentligen. Är det att följa gränsen(omöjligt såklart). Är det att följa varenda skogsstig man hittar, eller är det nåt som man bestämmer att min hoj klarar eller är gjord för. Vad är det som gäller?

Abisko som du nämner är ju en återvändsgränd, det är ju dessutom Kiruna också.

Just nu funderar jag personligen på att köra Norge runt på nåt sätt. Går det...eller ska man göra en Norge efter kust.

Fan va livet blir kul när man grubblar såna här saker :eek:)



Hehe, du har så rätt så, livet är skönt på två hjul :p men hade oxå den funderingen om vad som är sverige runt, men jag tror det är upp till varje person. Min åsikt om Sverige runt är att åka upp och ner på de sammanlänkade vägarna, dvs östsidan upp och inlandsvägen/västkusten ner :) Norge låter som en superkul grej, om sverigeresan går bra så är jag sugen på att göra Norge :) Men jag håller med, det är klurigt där oxå med hur man skall köra, men jag tror jag har kommit på en skön lösning som passar mig. Jag hade tänkt att köra hela kuststräckan från syd till norr ända bort till Kirkenes, där jag hade tänkt hoppa på Hurtigrutten tillbaka ner till Bergen :)
Men jag hoppas att det är ok att jag länkar till din blogg från min förresten? hälsningar tobbe :)
 

Marie

Banned
Nej, Sverige runt innebär för mig att åka söderut och över Öresundsbron och sedan genom Danmark till norra Jylland, färja över till Norge, upp genom Norge och sedan ner genom Finland. Färja Finland-Estland, ner Estland-Lettland-Litauen-Polen (lite väl mycket strul att ge sig in i den ryskockuperade delen av Ostpreußen) vidare till Tyskland. Sedan färja Rostock-Gedser och så hem igen via Öresundsbron.
Då har man verkligen åkt runt Sverige, men för all del inte särskilt många mil på svenska vägar....
 

V Saarela

New member
Nej, Sverige runt innebär för mig att åka söderut och över Öresundsbron och sedan genom Danmark till norra Jylland, färja över till Norge, upp genom Norge och sedan ner genom Finland. Färja Finland-Estland, ner Estland-Lettland-Litauen-Polen (lite väl mycket strul att ge sig in i den ryskockuperade delen av Ostpreußen) vidare till Tyskland. Sedan färja Rostock-Gedser och så hem igen via Öresundsbron.
Då har man verkligen åkt runt Sverige, men för all del inte särskilt många mil på svenska vägar....


......och tex Gotland runt kör du?
 

Marko

New member
Ni é la fö roliga!

Om fattade det rätt så frågade Tobbe efter tips och ideér på hans resa. Istället spelar ni helt tröga och fattar inte vad det är för resa han ska göra. Kom med lite ideér, istället för att byta ämne.
Man kan resa runt sverige precis hur man vill.
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Haha jag blev road när jag såg diskussionen men jag får ju hålla med Marko att min tanke var att få lite tips till min resa, sen om det är i vattnet, på molnen eller runt galaxen spelar ingen roll :D Men jag gläds över att folk skriver och jag hoppas att jag får se er ute på vägarna! :)

Förresten har jag lagt upp lite nya länkar i bloggen, mkt nöje!

Hälsningar //Tobbe :)
 

pbiddy

New member
Skulle vilja tipsa om västkusten.
Om du tar dig till Strömstad så finns det väldigt fina och roliga vägar utmed havet hela vägen till Göteborg.
 

800cc

New member
Hallå!Tuff resa Du ska ut på!!Låter riktigt kul,såg att Du var intresserad av skidåkning och om det är på längden så finns ju alltiltid Vasaloppsmuset att besöka här i Mora som jag såg fanns efter din resväg annars så bjuder jag på fika och kan ta sällskap neröver en bit om det passar med ledigt från jobbet och så.
 

Leif H..oj

New member
Efter Hudiksvall...

...börjar det hända grejer:

E4 är tråkig – åk KUSTVÄGEN

Norrlands längsta sandstrand, norra Hälsinglands och Medelpads äldsta fiskelägen, Medelpads sista järnbruk, ett industriminne från träpatronernas tid, djur och natur, ångloksturer på en gammal bruksbana. Kustvägen är en samling goda besöksmål belägna efter en unik kustremsa mellan Hudiksvall och Sundsvall.

Lämna E4 i Jättendal söderifrån och avsluta i Svartvik i norr. Vägen är 75 km och sammanhängande men det går när som helst att svänga upp till E4 efter vägen. Kustvägen är ett samarbete mellan ett antal orter från Mellanfjärden i söder till Svartvik i norr. Var och en av de små byarna och fiskelägena har mycket att erbjuda och tillsammans är de ett komplett besöksmål.

27-28 juni Galtströmsdagarna Öppet hus i hela Galtström. Trevligt! Men de får du inte se i år (upptäcker de e rätt datum men i fel månad hihihi)

Här Kustvägens hemsida med karta å info om platserna.

Alnö runt på 30 minuter ska du väl också hinna med, väldigt populär mc-väg och där bor ju jag som kan fixa en fika, om jag är hemma då du kommer. Här finns Alnö gamla kyrka från 1100-talet som alla brukar gilla å se.

De va bara ett par rekommenderade mc-pärlor.

Leif / SMC Västernorrland
 
Last edited:

Kawasaki

New member
restips

Tittade på din reseplanering och såg att en sträcka Skellefteå-Haparanda
och sen andra sträckan Töre -Kiruna.
ett tips kan vara att i från Haparanda åka upp efter gränsälven Torneälv(Sverige/Finland) till Övertorneå ( krokig och slingrande efter älven)och sen till Överkalix och tillbaka till E10:an upp till Kiruna

men om du har brottom så åker du Töre- Kiruna det är en snabbare sträcka
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Hallå!Tuff resa Du ska ut på!!Låter riktigt kul,såg att Du var intresserad av skidåkning och om det är på längden så finns ju alltiltid Vasaloppsmuset att besöka här i Mora som jag såg fanns efter din resväg annars så bjuder jag på fika och kan ta sällskap neröver en bit om det passar med ledigt från jobbet och så.

Hej! Låter kul, hade tänkt att stanna en extra dag i Mora så det skulle vara hur kul som helst :) Hör av dig på min mail eller så kan jag maila dig så du får mitt nr om vi skall ses :) ha det! :) //tobbe
 

Tobbe VS Suzuki

New member
...börjar det hända grejer:

E4 är tråkig – åk KUSTVÄGEN

Norrlands längsta sandstrand, norra Hälsinglands och Medelpads äldsta fiskelägen, Medelpads sista järnbruk, ett industriminne från träpatronernas tid, djur och natur, ångloksturer på en gammal bruksbana. Kustvägen är en samling goda besöksmål belägna efter en unik kustremsa mellan Hudiksvall och Sundsvall.

Lämna E4 i Jättendal söderifrån och avsluta i Svartvik i norr. Vägen är 75 km och sammanhängande men det går när som helst att svänga upp till E4 efter vägen. Kustvägen är ett samarbete mellan ett antal orter från Mellanfjärden i söder till Svartvik i norr. Var och en av de små byarna och fiskelägena har mycket att erbjuda och tillsammans är de ett komplett besöksmål.

27-28 juni Galtströmsdagarna Öppet hus i hela Galtström. Trevligt! Men de får du inte se i år (upptäcker de e rätt datum men i fel månad hihihi)

Här Kustvägens hemsida med karta å info om platserna.

Alnö runt på 30 minuter ska du väl också hinna med, väldigt populär mc-väg och där bor ju jag som kan fixa en fika, om jag är hemma då du kommer. Här finns Alnö gamla kyrka från 1100-talet som alla brukar gilla å se.

De va bara ett par rekommenderade mc-pärlor.

Leif / SMC Västernorrland



:D Jag tackar och bugar för tipsen, de är alla uppskrivna och en sak är säkert, jag kommer inte ha tråkigt på min resa genom västernorrland. Uppskattar det! :) //Tobbe
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Tittade på din reseplanering och såg att en sträcka Skellefteå-Haparanda
och sen andra sträckan Töre -Kiruna.
ett tips kan vara att i från Haparanda åka upp efter gränsälven Torneälv(Sverige/Finland) till Övertorneå ( krokig och slingrande efter älven)och sen till Överkalix och tillbaka till E10:an upp till Kiruna

men om du har brottom så åker du Töre- Kiruna det är en snabbare sträcka

Jag har faktiskt suttit o funderat på just om jag skall åka upp längs älven. Har hört mig för och det verkar som att vägarna är helt ok så det är nog en stor chans att jag åker där :) Men jag har fått stora varningar om renarna, tydligen skall de vara väldigt i vägen :p Har du förresten kört den sträckan? Ha det! //Tobbe
 
Top