Steg 6

Strandell

New member
"Du är nu anmäld till följande kurs med SMC School:
2011-05-15 AK SHK Steg 5 och 6 Gelleråsen"

Betalt o klart, hoppas man får träffa några av dom andra första steg 5 kamraterna!.. Och att det kommer några av dom som går steg 5 i april..
 

2x3m

New member
Grattis till ett fantastiskt kul val, Så j-vla kul du kommer att ha.
För mig var det helt sjukt kul, svårt att tänka om från steg 1-4 SAFE.
till steg 5-6 FART.
Dvs jag väntar med omkörningar tills bredd nog finns att passera med en lastbil.
för att i nästa sekund själv bli omkörd på insidan av en kille som kör på curbsen.

Välkommen till SPORT
 

Strandell

New member
Kanske var lite otydlig, är steg 6 jag anmält mig till. Gick steg 5 med dig på sviestad om jag inte minns fel.

Men det blir jäkla nice o köra på gelleråsen, gäller bara o våga gasa lite mer.. så ska man nog kunna sänka varvtiderna.. ;)

Har just skaffat transponder, nån som vet om systemet kommer vara igång?. (eller det kanske alltid är på?)
 
Första femman!

Jajjamensan här kommer en till ur "Första 5:an"´för att vässa åkandet!
Anmäld oklar, ska bli kul att trängas med er igen:D

Faxar in licenslappen på måndag och fyller tanken med skum på tisdag;)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Info session på MC Mässan om SMC SPORT i konferns avd lörd. kl 18

Gick själv 5´rn och jösses va det var kul..
Trevligt att man ku gassa fullt och köra om en grön BMW på insidan (;):rolleyes::cool::eek::))

Jag bara måste med på 6´rn....
 

SuperRetard

New member
Återkom gärna i vår med en recension på 6an. Nån som går den får gärna försöka tänka efter lite redan den dagen så att omdömet kan innehålla mer än: "Det var skiitkuuul, boka du också"!

Tänket och upplägget saknas ju lite hos klubbarna.
 

Strandell

New member
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8875

"Innehåll
Den här dagen är ren träning hur du ska kunna minska dina varvtider. Du får tips och råd hur du ska ta dig förbi framförvarande och vara snabbast ur kurvorna."

Som en träning + just tips o råd?. Är vad jag förväntar mig av den träningen på gelleråsen.

Provstarter o skojrace skulle vara skiitkuuul också. ;)
 

He rik

New member
Kan kanske få provstarta lite med steg5orna och även skojrejsa med dom om vi har lite tur. :)

Jo,kommer jag med,om hojen håller ihop tills dess! :)

Som en sa när jag berättade att jag hade ett krashkåpset liggande men ville ha lite färg på det innan jag bytte.
"varför det? Du ska ju ändå bara krasha sönder dom... :) )

Henrik
 

dlgvrg

New member
Bokningsystemet trasigt, men jag ska också vara med om det finns plats!

EDIT: Bokningssystemet funkar - jag är bokad också! Grannen hänger också med och går steg 5 :)
 
Last edited:

Sb.

New member
(aningen off topic eftersom detta inte gäller just den specifika steg 6 kursen som nämns i tråden men ändå)

Från kursinformationen för steg 6:
Steg 6 Träningsdag på bana, KRAVET för att gå denna kursär att du har gått steg 1-4 minst en gång per steg. Det är även ett krav på att du har en giltig licens eller ett kvitto på betald licens, skall kunna visas på plats.


Motorcykeln
Krav på MC skall följa reglementet SVEMO: http://www.svemo.se/ImageVault/Image...ltHandler.aspx
Eftersom vi är lite snällare har vi inget krav på skum i tanken samt ser lite ödmjukt på reglemet
Räcker det att man har gått steg 5 dagen innan eller måste man faktiskt betala in licensen mellan? Och samma fråga gällande cykeln, får man inte köra med samma gatcykel som man hade dagen innan på steg 5, måste man racepreppa den (tänker på najning och grejer) eller är det sådana bitar där ni ser ödmjukt på reglementet?

Jag vill inte tävla men jag skulle vilja köra steg 5 och 6 för att det vore jäkligt kul att träna starter och dyl. :)
 

dlgvrg

New member
(aningen off topic eftersom detta inte gäller just den specifika steg 6 kursen som nämns i tråden men ändå)

Från kursinformationen för steg 6:

Räcker det att man har gått steg 5 dagen innan eller måste man faktiskt betala in licensen mellan? Och samma fråga gällande cykeln, får man inte köra med samma gatcykel som man hade dagen innan på steg 5, måste man racepreppa den (tänker på najning och grejer) eller är det sådana bitar där ni ser ödmjukt på reglementet?

Jag vill inte tävla men jag skulle vilja köra steg 5 och 6 för att det vore jäkligt kul att träna starter och dyl. :)

Steg fem ges för första gången i år denna dag (15/5) från vad jag kan läsa, så steg sex får nog vänta till en annan dag. Steg fem brukar bara krävas tejpade lycktor och lite sådant enkelt, så du kan komma med en gathoj och förbereda på plats.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
(aningen off topic eftersom detta inte gäller just den specifika steg 6 kursen som nämns i tråden men ändå)

Från kursinformationen för steg 6:

Räcker det att man har gått steg 5 dagen innan eller måste man faktiskt betala in licensen mellan? Och samma fråga gällande cykeln, får man inte köra med samma gatcykel som man hade dagen innan på steg 5, måste man racepreppa den (tänker på najning och grejer) eller är det sådana bitar där ni ser ödmjukt på reglementet?

Jag vill inte tävla men jag skulle vilja köra steg 5 och 6 för att det vore jäkligt kul att träna starter och dyl. :)

Hej - självfallet kan du gå licenskursen (steg5) dag 1, för sedan delta på steg 6 dagen efter. Är det frågor som ska lösas runt Licens/försäkring, är jag övertygad om att vi löser detta med enkla telefon samtal under steg 5 och 6 dagarna. Så det är inget bekymra.. Det är just av denna anledning att vi har lagt flera såna dagar tillsammans.

Om man kör m. SMC SPORT, är tanken att man kan komma åkande som vanlig landsvägs motorcyklist - skruva av reg-skylt, speglar på plats. Och sen är man plötsligt en "riktig sport MC"
För körningar i SMC:s egen klubb SMC SPORT, har vi endast krav på en "säker och funktions duglig hoj" vart bromsar / olja ska najas. Najningen, kommer vi nog ge hjälp med på steg 5 om möjligt. Det är i princip inga kostnader med detta och man kan utan problem köra "najad" på landsvägen sen! Igen, i SMC SPORT ska man ha möjlighet att delta med sin vanliga landsvägscykel - Dvs man behöv´s inte vara en del av trailer och racebus gänget för att delta.

Jag blir inte förvånad om vi kommer t. ex. BMW GS som vill sporta på..

Viktigt att veta att den vanliga trafikförsäkring inte täcker vid SPORT körningarna - därför tar vi bort reg-skyltan..

Lycka till - som jag tidigare har skrivit - var detta det roligsta jag gjorde förre året...
 

Strandell

New member
Den undran jag har kommer min transponder funka????? det borde det göra eftersom det är svemoträning?????
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag är bokad till Steg 5 gelleråsen nu i April.

Exakt vad krävs för "fix" på hojen för licenskursen. Räcker det med att plocka just nummerplåt och backspeglar samt tejpa för lysen?

Eller måste t.ex. blinkers bort med?

Hur som helst vore det ju bra om det började komma lite info om kursen snart, speciellt om det är teori som skall pluggas in.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag är bokad till Steg 5 gelleråsen nu i April.

Exakt vad krävs för "fix" på hojen för licenskursen. Räcker det med att plocka just nummerplåt och backspeglar samt tejpa för lysen?

Eller måste t.ex. blinkers bort med?

Hur som helst vore det ju bra om det började komma lite info om kursen snart, speciellt om det är teori som skall pluggas in.

1.TEORI
Tävlingsregelmentet är försenad för 2011.
Så det Ni ska göra som ska gå Licens kursen är att läsa på förre årets.
Nytt för 2011, är att materialet nu ligga på Svemo´s hemsida;
http://www.svemo.se/Grenar/Roadracing/Regler/

Läs Svemo Motorkalendarn och samt SR Roadracing 2009-2010 - läs gärna också ändringarna f. 2009 och fortydligande f. 2010.
Ni kommer inför kursen att få en antal frågor, som Ni får besvara.

2. MC
På plats kommer du att få montera bort reg-skylt, och se till att du har med tape, så allt glas och ljusen kan klistras över.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Privat Olycksfallsförsäkring

Hej,
vi har fått enstaka frågor runt olycksfallsförsäkring på steg 5 & 6.

På steg 5 licenskursen, ingår sportens olycksfalls försäkring för deltagarna.
Ersättningen i denna olycksfallsförsäkring är lägra, än på vanliga privata olycksfallsförsäkringar.

På steg 6, krävs att man har löst sin Svemo licens. (utbildarna på kursen hjälper med att Ni finns i systemen inför kursen som är dagen efter)
I licensen ingår sportens olycksfallsförsäkring. Även denna har lägra ersättningsnivå än vad som är brukligt i privata olycksfalls försäkringar.

Du kan läsa mera om försäkringar på Svemos hemsida. LÄNK

Colemont, som hanterar Svemo´s försäkringsavtal, rekommenderar att man tecknar en privat olycksfalls försäkring, för att optimera personskyddet. Viktigt att säkra den private försäkring täcker motorsport. Skandia, är sannolikt pt. enda bolaget som erbjuder detta.
Olycksfallsförsäkringar som tecknas via facket, har som oftast motorsport inkluderat – så är du med i facket kolla olycksfallsförsäkringen där.

SMC, jobbar självfallet på att vi kan få fram en olycksfallsförsäkring f. SMC:s medlem vart motorsport ingår.

Det är inget krav att man ska ha en privat olycksfallsförsäkring, men även som vid körning på landsväg, är det altid en bra ide att ha så bra skydd som möjligt.

På licenskursen kommer Ni få en genomgång av försäkringsfrågor.
 

zettan

New member
Vilka/vilket bolag har olycksfallsförsäkring som täcker bankörning? Jag har varit i kontakt med LF flera gånger och deras täcker inte. Nu menar jag inte Bkk och Shk utan bankörning.
 

Hinkas

New member
Vilka/vilket bolag har olycksfallsförsäkring som täcker bankörning? Jag har varit i kontakt med LF flera gånger och deras täcker inte. Nu menar jag inte Bkk och Shk utan bankörning.

Jag tror du har svaret i inlägget ovan: Skandia, är sannolikt pt. enda bolaget som erbjuder detta.

Om man översätter från halvdansk till helsvensk tror jag det blir: Skandia är sannolikt det enda bolaget som erbjuder detta.
 
Top