Steg 5-6, Gelleråsen 29/4

Avarage

New member
Kan jag som långsam förare gå steg 5 & 6 eller är det bara för rejsputtarna?

Att ta licens, som man gör på steg 5, har inget med hastighet att göra. Och steg 6 bygger ju på att man utvecklas till att bli snabbare. Snabbare än vad DU var innan kursen började. Detta oavsett vilken hastighet man har innan.

Dvs. släpp tanken på att man måste ha en viss hastighet på en viss bana för att få/kunna ta licens och börja tävla. Är det en stor klass man skall tävla i kan man få kvala in. Kommer man inte med efter kvalet först DÅ vet man att man måste få upp tempot för att få tävla (nästa race). Är det inte fullt i klassen får alla köra tävlingen.

Skulle man mot förmodan vara farligt långsam (dvs. hastighetsskillnaden är FÖR stor mellan dig och den/de snabbaste flaggas man av men först efter/i anslutning till att man blir varvad. Blir man inte varvad innan sista varvet får man köra hela racet ut oavsett hur långsam man är.

Kör & ha kul!

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
Dvs. släpp tanken på att man måste ha en viss hastighet på en viss bana för att få/kunna ta licens och börja tävla. Är det en stor klass man skall tävla i kan man få kvala in.

Kör & ha kul!

Mvh!
// Niklas

Sen är ju inte licensen enkom för tävling, utan även träning. Att jobba för att bli sådär läskigt snabb INNAN man tar licensen känns lite omvänt tycker jag. Tar man sig runt på ett tryggt och säkert sätt så är man redo för licens, även om licensen kanske inte betyder att man är riktigt redo att tävla (för egen del). Man utvecklas och lär sig på träning, och det går nog fortare än man tror att BLI redo för att starta när man väl börjar träna och bli inspirerad av de som vet :).
 

Geggamoja

New member
Tack Dansken, Agile, Niklas, Gluffis för all utförlig info. Det låter definitivt som att det här är något jag skulle gilla :)

En sista fråga; I vanlig SMC-ordning krävs gatreggad+försäkrad hoj även här?

Licens vill jag ju ha, vare sig jag får användning för den eller inte. Då vet man ju i alla fall att man har möjlighet att köra på licensträningar.


Edit: Hittade svaret på min fråga, man kan köra med banhoj enligt info på:
http://www.svmc.se/school/Samlingsplats_for_stora_kursinformationsfiler/Steg_5_Gellerasen/

"På den här kursen har det ingen betydelse om din hoj är en landsvägshoj eller en banhoj. Trafikförsäkring eller vagnskadeförsäkringen gäller INTE på denna kurs."

Toppen! :D
 
Last edited:
Top