Sporthojskurs 2010

SvenneC

New member
Jag håller inte riktigt med. Jag platsar nog ganska bra mellan att vara snabb i långsam på SHK eller väldigt långsam i snabb på BKK. Jag har totalt säkert 15-20 "kurstillfällen" bakom mig, inte alla på storbana. Och rent teoretiskt har jag inte hört nåt nytt från nån instruktör på många många varv..

Antingen är det onödigt repetetivt, eller för lågt individuellt fokus.

Sen är det en HELT annan sak att kunna teorin, oah att platsa i snabb grupp som jag ser det!

Du har helt rätt i att din körtekniska förmåga inte nödvändigtvis behöver återspeglas av hur fort du kan köra. Att lära dig köra fortare är faktiskt inte ens SMC's avsikt, vi vill att du skall överleva i trafiken. Därför kan man gå det fjärde kurs-steget i både medel och snabb grupp.
Orsaken till att vi oftast inte erbjuder det steget i lugn grupp beror på att det är ytterst sällan någon steg4-deltagare vill köra i lugn grupp. (Om kravet uppstår är jag säker på att det går att lösa.)

Någon ny teori lär du inte höra efter att ha gått de tre första stegen eftersom det numera är ganska strikt styrt vad kursdagarna innehåller.

Det är däremot oroande om du har gått det fjärde steget många gånger utan att uppleva att du har fått tillräcklig personlig hjälp, eftersom steg 4 heter just "Personlig coaching". Om det verkligen är på det viset så hoppas jag att du var noga med att fylla i utvärderingen efter kursen, eftersom det är med hjälp av dessa vi kan avgöra vad som måste göras annorlunda till nästa gång.

Om du däremot känner att du mest av allt bara vill ha just mängdträning så tycker jag att vanliga bandagar är jättebra att åka på.
 

SvenneC

New member
Känns som tråden är lite OT ibland :)
Men kan inte SMC lägga ut ett prisförslag och så får man ser hur många som är beredda att betala det högre priset för en dag på Gotland Ring ?

Hoppsan!

Där känner jag mig visst lite träffad ja... Sorry! ;)
 

SGM

Moderator
När vi ändå är offtopic :D ...något jag reagerat lite på under de 2 kurserna jag gått, är att det är rätt stora temposkillnader i grupperna med.

Många fegar och tar lugn grupp, men har högre tempo - och det skapar klungor...och vice versa.
Det är säkert svårt att flytta runt folk, man åker med polare osv - men lite mer inflytande borde resp. instruktör ha över sin grupp.

Alla är ju intresserade av att slippa hamna i trafik, det är ju tämligen odugligt att behöva åka av i fastlane i tid och otid för att få ett fritt varv så man kan träna på det man skall träna på. :)

Jag flyttade ned mig själv i söndags på Gelleråsen, det var för mycket folk i mellangruppen, och åkpolarna körde lugn grupp - det är något jag ångrade bittert, även om det var gott om jäkligt raska chaufförer med, så var det enorma temposkillnader, och det var stundtals tämligen drygt (men jag har bara mig själv att skylla å andra sidan, hade bokat medel).

Lite mer proaktivitet från instruktörerna sida, flytta runt folket lite, det finns garanterat en bunt i medel som platsar i snabb grupp. :)

/J - klurar på att anmäla sig i snabb nästa kurs :D

P.S. Gotland vore JÄKLIGT fränt, jag är klar!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
För att följa SGMs spår ang. val av grupp så håller jag med lite.

Temposkillnader i snabb grupp är nog inte så känsligt om alla är mer rutinerade och kan hålla sina spår. Inte för att jag kan skylta med det i det här sammanhanget, men från crossåkat kände jag aldrig att långsammare förare var "i vägen" så länge de inte körde "konstigt".

Däremot i långsam grupp borde fler flyttas till medel, och därifrån några till snabb för att undvika stora skillnader där förare i respektive grupp svårare hanterar dem.

Jag har upplevt att arrangörerna är lite rädda för att sätta folk i för snabba grupper, när det kanske borde vara tvärtom. De riktiga Rossi-replikorna kanske borde köra RR istället och oavsett så är andra inte lika ivägen i snabb grupp där omköring är tillåten mer flexibelt!

Personligen känner jag inte att det är ett problem, för det är inte så svårt att hålla igen på nån raka så får man fritt spår hela varvet utan att stressa med massa andra vingelputtar!
 

#46

New member
Åter till Gottland!

Några av oss Träningsledare räknade på Gottland Ring förra året i samband med Kemorakursen!
Tyvärr stupade vi på kostnaderna som bär iväg då banan är dyr samt att alla måste ta sig dit med färjorna (vi har inte 20 st Sporthojsinstruktörer på ön:()

Tex. så är Gottland Ring ca 5-6 ggr så dyr att hyra per dag än vad Kemorabanan är:eek:

Men än har vi inte gett upp, utan vi kollar på olika lösningar för att få ihop det ekonomiskt.

Blir det kurs där så lutar det åt att vi kör 4-dagars upplägget!:)

Sedan så har väl inte banan och allt runtomkring varit klart tidigare!?
Så som avåkningszoner, resturang, toaletter mm. mm.

Vis av att testat många nya banor så är det svårt att ta ett sådant stort arrangemang som en Bkk/Shk är till en ny bana första gången!!


Mvh Per
 

mrspl

New member
Vore kanon om ni fick till ett arr på Gotland

Om, man nu får önska så vore det fint med en kurs på Eskilstunas nya gokartbana. Eller det kanske bara anordnas lokalt men vad jag förstår så finns det ingen lokal SMC för södermanland så önska kan man väl iaf få ??
 

Josefine

New member
Några av oss Träningsledare räknade på Gottland Ring förra året i samband med Kemorakursen!
Tyvärr stupade vi på kostnaderna som bär iväg då banan är dyr samt att alla måste ta sig dit med färjorna (vi har inte 20 st Sporthojsinstruktörer på ön:()

Tex. så är Gottland Ring ca 5-6 ggr så dyr att hyra per dag än vad Kemorabanan är:eek:

Men än har vi inte gett upp, utan vi kollar på olika lösningar för att få ihop det ekonomiskt.

Blir det kurs där så lutar det åt att vi kör 4-dagars upplägget!:)

Sedan så har väl inte banan och allt runtomkring varit klart tidigare!?
Så som avåkningszoner, resturang, toaletter mm. mm.

Vis av att testat många nya banor så är det svårt att ta ett sådant stort arrangemang som en Bkk/Shk är till en ny bana första gången!!


Mvh Per

Det mesta börjar falla på plats på Gotland Ring och det skulle iaf vara roligt att få en CHANS att överväga en tur dit med SMC! Worst case scenario: Vad skulle det kunna landa på??

//Jos
 

SGM

Moderator
Vore kanon om ni fick till ett arr på Gotland

Om, man nu får önska så vore det fint med en kurs på Eskilstunas nya gokartbana. Eller det kanske bara anordnas lokalt men vad jag förstår så finns det ingen lokal SMC för södermanland så önska kan man väl iaf få ??

...finns väl en superb liga med eldsjälar som ordnar på Hälla, och de går nog att lura att köra lite i Gröndal med. :)

/J - träningsledare för endurosidan i Gröndal. ;) Skall tussa ihop lite folk tror jag...
 

Yasha

New member
Inför 2009 förde jag en diskussion med ansvarig för Gotland Ring och så här såg priserna ut 2008, alltså innan de justerat för 2009:

Mån-tor 43850 SEK + moms
Fre, sön 53850 SEK + moms
Lör 58850 SEK + moms

Vid bokning av fredag/söndag och lördag är priset detsamma för alla
dagar, dvs 53850 SEK + moms

För att göra någon form av avsteg från priset, ville man från Gotlands rings sida att vi skulle sluta ett långsiktigt avtal, exempelvis garantera att vi hyr banan 3 ggr/år i 5 år. Det mandatet hade iaf inte jag för tillfället (då var det för SMC Sthlms räkning, men kunde lika gärna ha varit rikskurser).

Det är ruskigt mycket pengar det handlar om + resor för alla som jobbar och alla som ska dit som sagt. Det går säkert att peta in fler deltagare på den banan än på övriga i Sverige, utan att det blir trångt, men det har ju grabbsen koll på verkar det som.

Det här är vad jag fick ut av informationen innan jag gav upp vintern 2008/2009.

/ Veronica
 

mrspl

New member
...finns väl en superb liga med eldsjälar som ordnar på Hälla, och de går nog att lura att köra lite i Gröndal med. :)

/J - träningsledare för endurosidan i Gröndal. ;) Skall tussa ihop lite folk tror jag...

Låter mycket lovande. Some put their trust into God, I put my trust in you....
 

-Chrille-

New member
Efter att ha vänt o vridigt på pengarna/ideerna så räknade jag & Per ut att en sån kurs på Gotland med ett fyrdagars upplägg, inkl mat.(lunch,fika) exkl. resa, middag skulle kosta ca 4500/deltagare för att få det hela att gå runt. :cool:
Så det skulle kunna vara fullt möjligt...;)

Kanske även ha ett upplägg att köra 2dagar (steg 1+2), vila 1dag (bada,sola), 2dagar (steg 3+4), 2dagar bada,sola = 1vecka, så kan det kanske samtidigt vara ett bra semester upplägg...

Sen är det bara frågan...finns intresset?

// Chrille
 

Josef

New member
Kanske även ha ett upplägg att köra 2dagar (steg 1+2), vila 1dag (bada,sola), 2dagar (steg 3+4), 2dagar bada,sola = 1vecka, så kan det kanske samtidigt vara ett bra semester upplägg...

Sen är det bara frågan...finns intresset?

// Chrille

Det låter kanon, count me in!

Kan man få man köra på vilodagen också? :eek:
 

Icko

New member
Efter att ha vänt o vridigt på pengarna/ideerna så räknade jag & Per ut att en sån kurs på Gotland med ett fyrdagars upplägg, inkl mat.(lunch,fika) exkl. resa, middag skulle kosta ca 4500/deltagare för att få det hela att gå runt. :cool:
Sen är det bara frågan...finns intresset?

// Chrille

Absolut!!:)

Om man jämför med Kemora som visserligen va 1000-lappen billigare, men då är ju båtresan dit dyrare än till Gotland samt att transporten genom Finnmarken är både tidsödande & dyr.. :rolleyes: (tänkt ur stockholmsperpektiv)
 

swischmc

New member
Absolut!!:)

Om man jämför med Kemora som visserligen va 1000-lappen billigare, men då är ju båtresan dit dyrare än till Gotland samt att transporten genom Finnmarken är både tidsödande & dyr.. :rolleyes: (tänkt ur stockholmsperpektiv)

Välkommen till SMC Icko! ;)

Skämt åsido, visst skulle det vara kul med en kurs på Gotland. Två dagar kurs, en dag bad och två dagar kurs igen - låter kanon!! Jag är med, tror tom. att jag kan säga att vi är två som är med.
 
Top