Sporthojskurs 2010

mrspl

New member
Undrar om det finns någon chans för en sporthojskurs på Gotland Ring 2010. Vore fin om man kunde väcka tanken redan nu så kanske det blir av ?
 

Spiff

New member
Många som tänkte tanken redan förra året men det hjälpte inte =)
Jag tror det är något med den banan som gör att SMC har svårt att hålla kurs där. Kommer inte ihåg om det är säkerheten som inte är tillräcklig eller om det är något annat. Finns säkert någon som vet
 

ezzo

New member
Det är helt och hållet en prisfråga. Banan är dyr att hyra. Så priset på kursen blir nog högre än på andra kurser. Till det tillkommer sen resa mm till den banan.
 

Syster-Tysk

New member
Samma Svar!

Jag frågade samma fråga i helgen då jag träffade Patrik, Per G och Jan E, och fick samma svar. För dyrt att hyra banan. Men tanken om en BKK på Gotland Ring lever kvar hos SMC. Kanske en dag....
 

SuperRetard

New member
En tanke om bandagarna..

Jag gillar SMC i avseendet att ni öppnar dörren för mindre "körfokuserade" hojåkare att prova på bana och utvecklas rent tekniskt.

MEN det är larvigt dyrt jämte konkurrenterna. Visst finns det argument för det, men alla köper dem inte. Jag håller med om att instruktörstätheten är ensidigt positiv för långsamma gruppen, men för medel och snabba där många åkt många dagar bana innan och faktiskt KAN köra i teorin så handlar det mer om att få varvpåvarvpåvarv för att omsätta teorin i praktik.

Jag hade önskat valet att köra era dagar till en mindre peng, på bekostnad av färre instruktörer.

Och inte ens där är det hållbart, SHK på Kinnekulle kostar 1450 pix, andra arrangörer tar 800:-.. En svårargumenterad prisskillnad i min bok!
 

Syster-Tysk

New member
Experterna i Supersnabb grupp!

Jag håller med om att instruktörstätheten är ensidigt positiv för långsamma gruppen, men för medel och snabba där många åkt många dagar bana innan och faktiskt KAN köra i teorin så handlar det mer om att få varvpåvarvpåvarv för att omsätta teorin i praktik.

Visst har du rätt! Många tycker det är dyrt, priset är ju alltid subjektivt. Hade de som tycker det är dyrt obegränsat med pengar tyckte de kanske inte längre att det var dyrt. Allt detta har ju som bekant behandlats i en annan tråd!

Men när det gäller att Medel och Snabb grupp inte behöver teorin, eller mindre teori, så håller inte jag med. (Må hända är det annorlunda på de BKK du har varit med.)

På de BKK jag har varit med så har snabb grupp överlag, inte alla, behövt teori biten mer än långsam grupp. Jag säger så, eftersom långsam grupp ofta inte kör så fort vare sig på banan eller på våra vägar. De kör heller ofta inte motorcyklar som förknippas med sportig körning.

Medel och snabb grupp däremot, kör oftast sporthojar, motarder eller streetfighters. De kör relativt fort både på bana och i ute på våra vägar.

Och jämför vi dessa båda grupper så finner man att de kan teorin ungefär lika mycket. Detta är givetvis en uppskattning, men med tanke på hur de tre grupperna uppför sig på banan så kan man lätt dra den slutsatsen.

Långsam grupp har oftast mer maginaler i sin körning än medel grupp. Medel grupp har oftast mer marginaler än snabb grupp, och i snabb grupp så har vissa mer marginaler än andra.

Givetvis så finns det, precis som du påpekar, en kategori som kanske skulle befinna sig i supersnabb grupp, eller expert grupp. Eftersom de kanske redan har gått många kurser och lärt sig all teori och därmed mest behöver överföra teorin till praktik, samt finslipa vissa detaljer.

Denna supersnabba eller expert grupp är tyvärr oftast lite för liten för att man skall kunna göra en grupp av dem.

Självklart är då ett bra alternativ att gå till "konkurrenterna" om man tycker det är för dyrt, men man bör komma ihåg att försäkringen inte gäller. Annars är ju steg 4 kanske ett ännu bättre alternativ för denna grupp!

Mvh Jonas
 
Last edited:

Molgan

New member
Om man jämför med vad ett pass på körskola kostar, och därtill lägger hur mycket roligare man har och hur mycket mer man lär sig på SMCs kurser, ja då är kursavgiften småpotatis. ;)
 

phastas

New member
Det är ju bra att vissa inte fattar hur bra kurserna är jämfört med vanliga bandagar, och hur mycket mer man får, för de platserna som finns går åt nedrans snabbt och jag vill ha min chans att komma med på varenda kurs!!! ;)
 

SvenneC

New member
En tanke om bandagarna..

....Och inte ens där är det hållbart, SHK på Kinnekulle kostar 1450 pix, andra arrangörer tar 800:-.. En svårargumenterad prisskillnad i min bok!

Jag håller helt med dig om att det blir en svårargumenterad prisskillnad om man likställer våra kurser med rena bandagar.

Nu är det ju så att om det är just "snabbare på bana" som man vill bli så vete sjutton om det ens är till SMC man bör vända sig i första hand, eftersom våra kurser skall vara inriktade mot trafiksäkerhet snarare än att göra våra deltagare snabbare. (Även om många upprepade besök på kurserna ofta ger just den bieffekten.)

Om SMC mot förmodan skulle få för sig att börja arrangera rena bandagar så gissar i alla fall jag att både pris och instruktörstäthet skulle landa någonstans i paritet med vad andra arrangörer åstadkommer.

En annan sak som troligen blir som hos andra arrangörer är att försäkringsbolagen skulle betrakta även bandagar arrangerade av SMC som just bara "bandagar" och därmed fungerar försäkringarna på samma sätt som dom gör hos Sveriges bandagsarrangörer, det vill säga INTE som på en trafiksäkerhetsövning.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag håller helt med dig om att det blir en svårargumenterad prisskillnad om man likställer våra kurser med rena bandagar.

Nu är det ju så att om det är just "snabbare på bana" som man vill bli så vete sjutton om det ens är till SMC man bör vända sig i första hand, eftersom våra kurser skall vara inriktade mot trafiksäkerhet snarare än att göra våra deltagare snabbare. (Även om många upprepade besök på kurserna ofta ger just den bieffekten.).


Jag håller inte riktigt med. Jag platsar nog ganska bra mellan att vara snabb i långsam på SHK eller väldigt långsam i snabb på BKK. Jag har totalt säkert 15-20 "kurstillfällen" bakom mig, inte alla på storbana. Och rent teoretiskt har jag inte hört nåt nytt från nån instruktör på många många varv..

Antingen är det onödigt repetetivt, eller för lågt individuellt fokus.

Sen är det en HELT annan sak att kunna teorin, oah att platsa i snabb grupp som jag ser det!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...faktiskt KAN köra i teorin så handlar det mer om att få varvpåvarvpåvarv för att omsätta teorin i praktik.

Jag hade önskat valet att köra era dagar till en mindre peng, på bekostnad av färre instruktörer.

En svårargumenterad prisskillnad i min bok!

Valet är fritt - systemet är nog ganska bra.
SMC ger verktygen - och det är fritt fram att , öva, testa, nöta, varvpåvarv, etc., hos övriga arrangörer.

Vi har vald att inte konkurera med idrotten, eller andra arrangörer istort - eftersom vi har ett annorlunda syfta.

Därför har vi en hög kostnadsmassa och koncentration av utbildad personal; resurser, depåfolk, instruktörer, träningsledare, ambulansfolk, full försäkring, kaffe, mat - även vänlig service för och efter kurs i vanlig kontorstid båda på telefon och web.
Allt i allt med infrastruktur, bokföring etc., betyder det att priset är lite över övriga aktörer på banorna.

Och det är fritt fram att välja - Lycka till..


Nb - Och för att inga ska vara tveksamma - är trafiksäkerhets arbetat i SMC School en kostnad för SMC..
 

Syster-Tysk

New member
Steg 4

Jag håller inte riktigt med. Jag platsar nog ganska bra mellan att vara snabb i långsam på SHK eller väldigt långsam i snabb på BKK. Jag har totalt säkert 15-20 "kurstillfällen" bakom mig, inte alla på storbana. Och rent teoretiskt har jag inte hört nåt nytt från nån instruktör på många många varv..

Antingen är det onödigt repetetivt, eller för lågt individuellt fokus.

Sen är det en HELT annan sak att kunna teorin, oah att platsa i snabb grupp som jag ser det!

Jag förstår verkligen vad du säger, och jag håller med!

Om man som du har gått bkk på gokartbana hur många gånger som helst och kan mima till vad instruktören säger, och varvat det med några storbane kurser, så finns det till slut inte så mycket nytt man kan berätta för dig.

Däremot, så håller du säkert med om att omsätta teorin till praktik, är lite svårare!

Därför så nämner jag återigen steg 4, då du har en instruktör som hjälper dig med att träna på det just DU behöver/vill ha hjälp med!

Orsaken till att jag skulle rekomendera steg 4 istället för en Bankörning utan instruktör, är att man inte alltid är medveten om de "fel" man gör.

Det har jag erfarit själv, bl.a. då det gäller sittställning då jag tänkt: "åååh guuud vad mycket jag hänger ut med överkroppen!!!" och instruktören sen säger att: "Du kan nog hänga ut lite mer med överkroppen, kolla här på filmen som jag nyss tog på dig!"

Om du vill lära dig att köra snabbare med induvidiell coaching är ett annat alternativ en kurs med CSS.

Men som Jesper skriver är det valfritt, du väljer själv vad du tycker är bäst!

/Jonas
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Därför så nämner jag återigen steg 4, då du har en instruktör som hjälper dig med att träna på det just DU behöver/vill ha hjälp med!..

Efter en "del dagar på bana" - är jag fortfarande på steg 3 - dvs där vart jag lär mig mera om mig själv och min egen uppfattning av mina kunskaper eller brist på samma :)
 

Larsson68

New member
Efter att ha varit på bkk i år (mina 2 första) så är upplevelsen mycket bra. Vad det gäller kostnaden så tycker jag att det är förbluffande billigt. Med tanke på all personal som tagit sig dit och ställer upp med sina cyklar. Jag inbillar mig att det är mycket idiellt arbete bakom dessa arangemang. Jag jämför med en heldag på liseberg eller liknande, då är detta för mig betydligt roligare och absolut prisvärt.

Så tack alla som gör det möjligt....
 

SuperRetard

New member
Jonas HP2:

Jag har grottat både cartbane-kurser, SHK och BKK så att jag mkt riktigt är nära på att kunna mima med instruktörerna.

Däremot har jag MASSOR kvar att omsätta i praktik, och skulle vara som en kon längs kanten i snabb grupp steg 4.

Även om det är kul att köra snabbt, så vill jag i första hand utvecklas som förare. Att då stressa runt i en "för snabb" grupp skulle förta en stor del av nöjet för mig..
 

Syster-Tysk

New member
Kon körning.

Haha.. jo nog känner jag mig som en kon med då de riktigt snabba killarna/tjejerna kommer körandes. Och då ska jag ibland försöka hinna med som hjälpinstruktör eller instruktör!!!

Men ALLA steg finns ju i långsam/medel/snabb! Eller har det inte varit så på de kurser du varit på?

/J
 

Svampe

New member
Ett försök till något extra var på gång på Kinnekulle.
Det var bara för de som gått steg 4 upprepade gånger.
Visst, den hade tyvärr kostat lite mer men det var planerat något som troligen hade satt myror i huvudet på de flesta.

Det stöp på för litet intresse.

Ska väl tillägga att det fortfarande hade haft fokus på trafiksäkerhet.
 

Jåke

New member
Även om det är kul att köra snabbt, så vill jag i första hand utvecklas som förare. Att då stressa runt i en "för snabb" grupp skulle förta en stor del av nöjet för mig..
Jag förstår dig och håller i princip med men jag har en liten brasklapp. En snabb reflektion efter att bara läst de sista inläggen i tråden. Du kommer heller inte vidare som förare om du inte ökar farten på övningarna, håller du kurs efter kurs samma fart blir det som du själv säger om teorin: du kan mima med. Detsamma gäller körningen, om du inte ändrar nånting kommer du inte vidare och för att vissa övningar och sammanhang ska falla på plats kan det mycket väl hända att du måste öka farten. Om du inte är helt obildbar kan du efter 15-20 kurser förmodligen hålla ett sånt övningstempo att du klarar snabb grupp om du kör CBR:n utan att köra över dina 70%. Det går inte så fort som det låter...

Sen att kurserna för din del inte längre har så mycket med trafiksäkerhet generellt utan mer enbart med fordonshantering att göra ser jag som en annan solskenshistoria :)

Detta har inte så mycket med övriga tråden att göra, bara att det anknyter till den Steg 4 special vi försökte hålla på Kinnekulle i våras och som "ingen" var intresserad av, vilket lite går emot det du säger om upprepning...

Extremt OT detta, men jag tror att prisfrågan om Gotland är besvarad iom att vi inte kan få folk till kurser som kostar bara ett par hundra mer än std-kurs... På Gotland är banan ganska dyr (OK, ett par hundra per deltagare) men sen måste alla över med båten också, både deltagare och arrangör (som deltagarna ska betala). Om en vanlig bandag kostar 1600,- misstänker jag att en kursdag lätt drar över 2000,- då SMC redan nu betalar för att hålla verksamheten.
 
Last edited:

mrspl

New member
Känns som tråden är lite OT ibland :)
Men kan inte SMC lägga ut ett prisförslag och så får man ser hur många som är beredda att betala det högre priset för en dag på Gotland Ring ?
 
Top