Experterna i Supersnabb grupp!
Jag håller med om att instruktörstätheten är ensidigt positiv för långsamma gruppen, men för medel och snabba där många åkt många dagar bana innan och faktiskt KAN köra i teorin så handlar det mer om att få varvpåvarvpåvarv för att omsätta teorin i praktik.
Visst har du rätt! Många tycker det är dyrt, priset är ju alltid subjektivt. Hade de som tycker det är dyrt obegränsat med pengar tyckte de kanske inte längre att det var dyrt. Allt detta har ju som bekant behandlats i en annan tråd!
Men när det gäller att Medel och Snabb grupp inte behöver teorin, eller mindre teori, så håller inte jag med. (Må hända är det annorlunda på de BKK du har varit med.)
På de BKK jag har varit med så har snabb grupp överlag, inte alla, behövt teori biten mer än långsam grupp. Jag säger så, eftersom långsam grupp ofta inte kör så fort vare sig på banan eller på våra vägar. De kör heller ofta inte motorcyklar som förknippas med sportig körning.
Medel och snabb grupp däremot, kör oftast sporthojar, motarder eller streetfighters. De kör relativt fort både på bana och i ute på våra vägar.
Och jämför vi dessa båda grupper så finner man att de kan teorin ungefär lika mycket. Detta är givetvis en uppskattning, men med tanke på hur de tre grupperna uppför sig på banan så kan man lätt dra den slutsatsen.
Långsam grupp har oftast mer maginaler i sin körning än medel grupp. Medel grupp har oftast mer marginaler än snabb grupp, och i snabb grupp så har vissa mer marginaler än andra.
Givetvis så finns det, precis som du påpekar, en kategori som kanske skulle befinna sig i supersnabb grupp, eller expert grupp. Eftersom de kanske redan har gått många kurser och lärt sig all teori och därmed mest behöver överföra teorin till praktik, samt finslipa vissa detaljer.
Denna supersnabba eller expert grupp är tyvärr oftast lite för liten för att man skall kunna göra en grupp av dem.
Självklart är då ett bra alternativ att gå till "konkurrenterna" om man tycker det är för dyrt, men man bör komma ihåg att försäkringen inte gäller. Annars är ju steg 4 kanske ett ännu bättre alternativ för denna grupp!
Mvh Jonas