Spänna kedjan

Micke J

New member
Hur mäter man hur spänd kedjan är på en Honda CB1300

Slacket på kedjan skall i sitt högsta läga till det lägsta läget ha en skillnad på 2.5-3.5cm. Om man mäter mellan dreven vilket instruktionsboken säger, då trycks ju kedjan upp mot svingen och hela slacket kan inte mätas därför att kedjan inte kan tryckas upp i sitt ändläge.
Är det ändå så att man skall mäta tolleransen med kedjan upptryckt mot svingen till det den är i sitt yttersta hängande läge, eller skall man mäta bakom, dvs. där kedjan inte längre tar emot svingen, där man kan tryckas upp kedjan högre?

Tacksam för lite tips :D
 

Zopilote

New member
Det är inte så att kedjan redan är alldeles för slapp och därför går att trycka upp ända till svingen?
Har för mig från min CB1300 att det skulle vara ganska litet spel på den.
Vad har du för avstånd mellan kedjans översida och svingens undersida utan att dra i kedjan?
Ett bra sätt att kolla att justeringen är ok, är att sätta två riktigt kraftiga polare på hojen och låta en tredje trycka ner bakdelen så svingen står i en rak linje med framdrev och svinglagring. Kedjan måste då fortfarande ha ett litet spel, d.v.s. den får ALDRIG vara helt spänd. Hellre lite för slapp än tvärtom.
 

dalis

New member
Då jag skall kolla upp kedjespänningen så tar jag ett sännband från svingen på enasidan över sadel eller pakethållare och ned till svingen på andra sidan.
Sedan spänner jag bandet så att de tre centrumpunkterna för framdrev, svinginfästning och bakdrev ligger i linje, (detta är ju det längsta avstånd som kan uppstå mellan fram och bakdrev) sen spänner jag kedjan så att den nästan är helt spänd men som Zopilote säge inte sträckt.
Har man inte ett spännband så kan man fråga om man får låna Zopilotes polare.
 

Spiff

New member
Och som sista utväg kan du ju ta och fota kedjan och lägga upp här så kan vi se hur det ser ut och efter det råda dig.
 

Micke J

New member
Hej

Tusen tack för era svar, trixet är alltså att få de tre centrumpunkterna för framdrev, svinginfästning och bakdrev att ligga i linje.
Antingen via storvuxna polare eller via spänband etc. Det där med spännbandet var ju finurligt så det blir till att testa och se om jag får till det och som sagt tusen tack för tipsen och viljan att råda. Mvh Mcike
 

990 Adventure

New member
spänna kjedjan på rätt sätt

Hej

Tusen tack för era svar, trixet är alltså att få de tre centrumpunkterna för framdrev, svinginfästning och bakdrev att ligga i linje.
Antingen via storvuxna polare eller via spänband etc. Det där med spännbandet var ju finurligt så det blir till att testa och se om jag får till det och som sagt tusen tack för tipsen och viljan att råda. Mvh Mcike

Varför krångla ,se till så den är spännd på ovansidan först,sedan spänner du den så den slackar när du lyfter den ca 15 cm framför bakdrevet så den lyfter 15-20mm,då har du ett slack på 30-40mm,det räcker på en hoj med såpass kort slaglängd som du har,sedan känner du när du kör om den slackar för mycket eller om det slår igenom,då är det bara att justera.
Håller förvisso med om att det är bättre att ha för slack än för spänd men det gör inget om det slår igenom en gång när du provar,då har du spänt stenhårt.

Lite mer slack behövs ju mer slaglängd du har.
 

dalis

New member
Varför krångla ,se till så den är spännd på ovansidan först,sedan spänner du den så den slackar när du lyfter den ca 15 cm framför bakdrevet så den lyfter 15-20mm,då har du ett slack på 30-40mm,det räcker på en hoj med såpass kort slaglängd som du har,sedan känner du när du kör om den slackar för mycket eller om det slår igenom,då är det bara att justera.
Håller förvisso med om att det är bättre att ha för slack än för spänd men det gör inget om det slår igenom en gång när du provar,då har du spänt stenhårt.

Lite mer slack behövs ju mer slaglängd du har.

Vad menar du med att "det slår igenom"? Om det är att kedjan sträcks innan de tre centrumen hamnat i linje så är det väldigt alvarligt.
 

990 Adventure

New member
Vad jag menar !

Vad menar du med att "det slår igenom"? Om det är att kedjan sträcks innan de tre centrumen hamnat i linje så är det väldigt alvarligt.
att det inte är så farligt att det slår igenom någon gång,det jag menar är att om det skulle hända så är det inte hela värden,det tål ju en del innan något allvarligt händer,okej om du kommer fullt o bottar fjädringen så kommer något att gå sönder,men kör du på det viset kan du nog spänna en kjedja,annars om man kör normalt så känner man ju att cyckeln och framför allt bakhjulet känns stumt i vissa lägen,precis som det känns att den är för slack.

Okej att man kan ju ställa in en cyckel för absolut värsta senario både vad gäller fjädring och kjedjespänning osv,men ex när jag kör enduro så ställer jag in min fjädring så att det funkar perfekt för den körning jag har 80% av träningen/tävlingen,sedan i lågfart och riktigt högfart så blir det att den blir lite för stum och lite för mjuk,men i det stora hela funkar det bra.

Varför detta utlägg då,jo för att det är inte så farligt om det sträcker upp kjedjan någon gång ,samma gäller omvänt,det är inte jättefarligt men det sliter drivpaket onödigt fort.
 

oddvarlampe

New member
Hur mäter man hur spänd kedjan är på en Honda CB1300

Har en Varadero o när jag lärde mig att kolla kjedjan så så satt jag på hojen, detta för att av erfarenhet har jag spänd den för mycket när hojen stått på centralstödet. Dom 2,5- 3 cm över midtlinjen. Om kjedja är för mycket spänd sliter drivpaket onödigt fort. Nu ser jag hur långt från centralstödet kjedjan hänger o justerar efter det. Om jag trycker kjedjan upp mot svingen när hojen står på centralstödet så tar den nästan i svingarmen, fast den är rätt spend när jag sitter på hojen.

Oddvar
 
Last edited:
det är inte så farligt om det sträcker upp kjedjan någon gång ,samma gäller omvänt,det är inte jättefarligt men det sliter drivpaket onödigt fort.
Stötdämparjusteringen är oväsentlig i sammanhanget, eftersom svingen vid normal körning på de flesta gathojar befinner sig både under och över det läge där kedjan är som mest sträckt. OM kedjan sträcks till max - alltså i spänn, utan slack - så ÄR det mycket allvarligt. Det är ett suveränt sätt att förstöra lagren till utgående axel ur växellådan, och ett suveränt sätt att dra av(!) kedjan. Räkna själv på hur stor dragbelastning kedjan får som mest i det läget, och du kommer att förvånas.
 

990 Adventure

New member
läs allt o tänk på vad det står

Stötdämparjusteringen är oväsentlig i sammanhanget, eftersom svingen vid normal körning på de flesta gathojar befinner sig både under och över det läge där kedjan är som mest sträckt. OM kedjan sträcks till max - alltså i spänn, utan slack - så ÄR det mycket allvarligt. Det är ett suveränt sätt att förstöra lagren till utgående axel ur växellådan, och ett suveränt sätt att dra av(!) kedjan. Räkna själv på hur stor dragbelastning kedjan får som mest i det läget, och du kommer att förvånas.

Jag är väldigt medveten om att det är höga belastningar ,men om du läser allt så bör du förstå att det handlar om att ut o prova,slår det igenom så känner du det och då är det bara att justera,och då förutsätter jag att man inte maxar direkt och precis som du själv skriver så rör det sig över svingaxelcemtrum hela tiden ,men i låg fart så har du låg belastning.

det är för en kille som har ett problem och inte är så erfaren som jag förklarat ,därav la jag till detta med fjäder inställningen på min enduro hoj,men på samma sätt ställer jag in min landsvägshoj,så den fungerar för det mesta av min körning,du kanske ställer in din för max situationer eller kanske inte alls vilket är väldigt vanligt med landsvägshojar.

ca 30 års skruvande med mc och maskiner både för industri och lantbruk har gett mej en viss erfarenhet,och jag har alldrig spräckt någon kjedja eller knäckt något lager för utgående axel beroende på fel orsakade av mig.
så helt off är jag inte skulle jag tro.;)
 

Ernest

New member
Jag är väldigt medveten om att det är höga belastningar ,men om du läser allt så bör du förstå att det handlar om att ut o prova,slår det igenom så känner du det och då är det bara att justera,och då förutsätter jag att man inte maxar direkt och precis som du själv skriver så rör det sig över svingaxelcemtrum hela tiden ,men i låg fart så har du låg belastning.

det är för en kille som har ett problem och inte är så erfaren som jag förklarat ,därav la jag till detta med fjäder inställningen på min enduro hoj,men på samma sätt ställer jag in min landsvägshoj,så den fungerar för det mesta av min körning,du kanske ställer in din för max situationer eller kanske inte alls vilket är väldigt vanligt med landsvägshojar.

ca 30 års skruvande med mc och maskiner både för industri och lantbruk har gett mej en viss erfarenhet,och jag har alldrig spräckt någon kjedja eller knäckt något lager för utgående axel beroende på fel orsakade av mig.
så helt off är jag inte skulle jag tro.;)

Det här var intressant,menar du att fjädringsinställningen skulle påverka kedjestäckningen???:confused:
 

990 Adventure

New member
ber om ursäkt för att jag överhuvud taget skrev något

Det här var intressant,menar du att fjädringsinställningen skulle påverka kedjestäckningen???:confused:
Svaret är nej på din fråga,men vill man blanda ihop saker så går det,som jag förklarat tidigare i tråden så var det ett exempel på att man kan kompromissa.nu lämnar jag detta,men istället för att ifrågasätta mina inlägg så kom med något konstruktivt sätt på hur killen ska göra,ni kan ju bättre än mig uppenbarligen.
 

Spiff

New member
Varför bråk om något så simpelt som att spänna kedjan?

- Vet man inte hur man gör det på sin egen hoj så är det ett bra tips att lära sig.
- Lita inte på att verkstaden gör det rätt. Tyvärr.
- Kedjan får aldrig bli stum när hojen fjädrar, hellre för löst i så fall.
 
Top