Snabelbilslagning med på tok för dålig skyltning = hög kraschrisk!!!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag blir alltmer frustrerad över att inte problemet tas på allvar trots överenskommelser och ett antal olyckor varje år. Detta svar fick en av våra vägspanare från Trafikverkets kundtjänst sedan han anmält att en snabellagningsbil körde omkring och lagade vägar utan att skylta. Trafikverket har beställt arbetet och har klara regler för skyltning i dessa fall. Självklart har jag skickat det vidare till dem som skriver reglerna.

"När det gäller snabellagning, som används för fläckvisa lagningar av sprickor och hål, så sätts varningsmärken normalt inte ut. Det är enbart vid större sammanhängande lagningar samt om det är stora vägar som varningsmärke sätts upp för att varna för stenskott eller slirig vägbana. Däremot när vi gör ytbehandlingar och det finns löst grus på vägen ska alltid varningsmärken sättas ut."
 

Avarage

New member
Jag blir alltmer frustrerad över att inte problemet tas på allvar trots överenskommelser och ett antal olyckor varje år. Detta svar fick en av våra vägspanare från Trafikverkets kundtjänst sedan han anmält att en snabellagningsbil körde omkring och lagade vägar utan att skylta. Trafikverket har beställt arbetet och har klara regler för skyltning i dessa fall. Självklart har jag skickat det vidare till dem som skriver reglerna.

"När det gäller snabellagning, som används för fläckvisa lagningar av sprickor och hål, så sätts varningsmärken normalt inte ut. Det är enbart vid större sammanhängande lagningar samt om det är stora vägar som varningsmärke sätts upp för att varna för stenskott eller slirig vägbana. Däremot när vi gör ytbehandlingar och det finns löst grus på vägen ska alltid varningsmärken sättas ut."

Alltså det borde vara krav på att ansvariga hos entreprenörerna minst en gång/år åker som passagerare och får uppleva effekten av en liten lagning på fel ställe (vid sväng eller bromsning).

Jag åtar mig som frivillig att ta ut dem på en tur. Demonstration (med dem bakpå) kan ske med såväl ABS samt utan.

Jag skulle vilja se/höra deras definition på "slirig vägbana". Och vad är definitionen på "större samanhängande lagningar"?


// Niklas
 

Avarage

New member
Första frågan jag kommer ställa till ansvarig alt. snabelbilsföraren är:
"Vilka kläder/utrustning vill du ha på dig när vi kraschar?"
 

e7danne

New member
Eftersom jag inte är så hemma i snabelbilsbranchen - istället för att varna för gruset, går det inte att sopa bort det direkt? Eller har det en funktion som gör att det måste ligga kvar där ett tag innan det sopas bort?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Väder avgör hur länge det måste ligga kvar. Ny gräns är 24 timmar, då funkar det oavsett väderlek. under tiden ska skyltar sitta uppe som varnar för gruset, gruset ska tas bort på något sätt och sedan får skyltarna tas ner. Det är här entreprenörer tyvärr fuskar. Man struntar i skylt, man räknar med att gruset körs bort av trafiken och man kontrollerar inte hur vägen ser ut.
 

Hasse-VTX

New member
Samma sak här som många andra idiotiska trafikproblem, någon måste bevisligen dö på grund av en snabellagning, innan dessa personer förestår att det är helt fel att laga på det här viset.
 

cleaner

New member
Samma sak här som många andra idiotiska trafikproblem, någon måste bevisligen dö på grund av en snabellagning, innan dessa personer förestår att det är helt fel att laga på det här viset.

Problemet är bara att det måste vara en anhörig till någon i beslutsposition som måste dö men då är å andra sidan oljegruslagningar historia för gott.

Not sent from an iProduct...
 

Avarage

New member
Det tog en vecka och krävdes personlig inbjudan till ansvarig entreprenör att i laglig hastighet åka med bak på min hoj för att i valfri utrustning krascha (en inbjudan som ännu ej besvarats). För att entreprenören efter påtryckningar från Anders på vägverket skulle fatta att de SKALL följa regelverket och att det EJ är valfritt!

Så nu håller de på att sopa vägbanan fri från allt grus!

// Niklas
 

KentK

New member
Vet inte om det är snabelbilslagning men det måste varit en flock i så fall! Olja och grus på hela avfarten vid E20 Västerleden, Eskilstuna!! Från Västerås/Arboga. En flod av olja grus täcker hela avfarten. Tömde båten på grus och sörja när jag kom hem. Ska tillbaka och sanera resten. Olja och grus överallt. Höll mig på hjulen iaf. Se upp om ni är i krokarna.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Stämningsansökan skickad idag till Falu Tingsrätt med mig som ombud. Ett nytt grepp för att uppmärksamma problematiken, får se hur vi lyckas. Att använda juridiskt ombud kostar cirka 12000, d v s dubbelt så mycket som ansökan avser. Funkar det med en simpel SMC-tjänsteman som ingår i medlemsavgiften till SMC, kanske det går att pröva fler fall i framtiden. Dock krävs solklar bevisning i form av foton och liknande. Håll tummarna!
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stamning-angaende-grus/
 

MaxFlax

New member
Vet inte hur utbrett det är men nu har man börjat med oljegrus över hela väg 282 från länsgränsen fram till Knutby Det är visserligen skyltat men man undrar ju om dom tänkt på att det är ganska många oskyddade trafikanter ute på dessa vägar, och som vanligt så håller ju inte bilarna hastigheten när det blir en mil med dessa lösa stenar! ?
 

hebymats

New member
Var ute på en tur idag är när Svevias snabellagningsmaskin var ute och sprutade grus i närheten av Västerbykil men några skyltarde syntes ej till syntes pratade med en som skyfflade oljegrus på samma vägsträcka och påtalade att inga skyltar satts upp, körde i helgen på flera vägar med snabelgrus utan skyltning.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:tummenupp Fick rapport om en väg som var full med snabelgrus - åkte ut och kollade och nej - det fanns inte en enda skylt och vägen var bitvis heltäckt med grus.
Ringde till en trevlig dam på TrV;s kundtjänst och talade om vad som var och vad jag tyckte + framhöll att detta var normalt i vårt område.

Resultat: När jag körde samma väg 3 timmar senare var den föredömligt skyltad från alla håll. Nu får vi se om 24 timmar om gruset är bortsopat också.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Ny kontakt med kundtjänst.. Skyltning på just den vägen var snabbt på plats, men - sopning har inte blivit någon trots att det gått mer än 48 timmar och det ska vara gjort efter halva den tiden. Upptäckte igår vart snabelbilen tog vägen efter att han var klar med den jag klagade på och där fanns inga skyltar vilket inte förvånar mig ett dugg. Vart han tog vägen sen vet nog bara Gud allena....
Det normala tycks vara att snabelbilen far omkring lite hipp som happ och dräller grus men inga skyltar sätts ut. Sopvals ägs tydligen inte av entreprenörerna för dom menar att trafiken ska ta bort gruset. :mad:
 

jan-olovj

New member
Förra vecka var det en grävare som tappade en del grus på en gata här i byn, ansvarig på kommunen svarade inte så jag lyckades få tag i en anställd på gatukontoret ock bad honom att ringa schefen. Killen menade att dom inte hade något jobb på gång men jag vidhöll att dom hade ansvaret och det höll han med om så senare på eftermiddagen var det en sopare och städade så i bland hjälper det att hänga på,och det är ju bra.
 
Top