Snabelbilslagning med på tok för dålig skyltning = hög kraschrisk!!!

Avarage

New member
Hej!

Åkte till jobbet i morse, med bil (som tur var) och svänge rpå E6:an norr ut vid på/av-fart 65 i Mölndal.
Svänger in på påfarten, som nyper i början (lätt utförsbacke) och öppnar upp efter ca. 30-40m.

Påfarten OCH avfarten "lagades" (med snabelbil) igår kväll vid 21:30 tiden. Lagningarna är jämnt fördelade över vägbanan med säg i snitt 1 lagning/2-3 kvm stundtals tätare, dvs. ganska täta lagningar

Lagom vid den punkt där man skulle vilja skära kurvan (apex) står en liten trekantig skylt som varnar för stenskott placerad så långt ner man bara kan ställa den. Nederkanten av skylten vilar i stort sett på vägbanan. Placeringen av skylten är ung. där jag har försökt placera "gubben" i länken: https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57.623508,12.038452&spn=0.000003,0.002669&t=h&z=19&layer=c&cbll=57.623508,12.038452&panoid=4baRJmsgpKOBjcTLXZQNwA&cbp=12,89.2,,0,0

Detta är första varningen man får. Skylten ser man först när man har svängt in och påbörjat lutningen av hojen. Uppskattningsvis ser man skylten först när det är 25-30m kvar tll skyltens placering. Detta pga. positionen av skylten samt dess väldigt låga placering.

Då detta är en högrisksituation för motorcyklister ringdes 112 som skulle gå ut med varning på radion och kontakta vägverket.

Nu till min fundering: Vilka regler gäller för vägverket vid liknande situationer? Och då detta inte är ett nytt problem hur säkerställer de kvalitén i sitt arbete då detta fortfarande tycks vara möjligt år 2013?

Mvh!
// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Samma bil har varit och härjat vid Åbromotet, avfart 66 under natten.
https://maps.google.se/maps?hl=sv&l...anoid=4baRJmsgpKOBjcTLXZQNwA&cbp=12,89.2,,0,0

Såg ingen skylt alls, såg inga lagningar men hörde plötsligt hur det rasslade i hjulhusen och bilen tog ett kliv åt sidan samtidigt som ASRen började reglera. "Vad i helvete...?"

Det syntes på tjärgegget som dras ut efter lagningen att det varit snabellagning, men jag såg inte ett skvatt innan arbetsområdet.
Riktigt uselt skyltat! Riktigt uselt att snabellaga på så pass stor och hårdtrafikerad stadsmotorled, riktigt uselt att inte sopa upp innan morgontrafiken startar!


H
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Reglerna solklara. Skyltning krävs innan detta börjar (gärna med angivning för hur lång lagningen är), att skyltningen ska upprepas efter varje på/avfart och att gruset ska vara borta inom max 48 timmar. Först då ska skyltarna tas ner.
Tidigare snabellagades aldrig de större vägarna men nu har metoden spridit sig även till de högtrafikerade vägnätet. Det är billigt helt enkelt.
Bra att ni påpekar fel!
 

Avarage

New member
Trafikverket/vägverket kontaktad. Ärendet har lyfts till Anders Forsman (Vägverket Region Göteborg) som ev. kommer ringa upp.

Det som hänt har hänt. Det jag eftersöker är en förändring i arbetssätt för att säkerställa att det inte kan hända igen. Akut kan jag tycka det borde tillsättas en kontroll av det arbete som utförs i detta fallet kontroll av korrekt skyltning.

Vi får se om Anders ringer upp i så fall kommer jag prata förbättringsarbete och arbetssätt med honom.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Min uppfattning är att enda sättet att komma någon vart är att man bearbetar centralt/uppifrån via kansliets normala arbetsgång, och på gräsrotsnivå genom att alla vi som ser något konstigt också tar oss tiden och omaket att rapportera det och vara "besvärliga".

Min fjolårsdust med bla. Peab, Svevia och Trafikverket http://forum.svmc.se/showthread.php?5693-Livsfarligt-vägunderhåll&p=98213&viewfull=1#post98213 gör att man nu skyltar järnet nere i mina trakter - som också är dina trakter...

RIMG0322_zps1189a5c4.jpg

(bild från förra veckan)

Kanske har man nallat på storstadens skyltförråd för att kunna gå längs boken nere i Halland, men då får man banne mig köpa fler skyltar uppe i stan - och orka sätta ut dem också!

Om ingen klagar så sker ingen förändring!


Hampe
 

Avarage

New member
Säkert så att det är lättare att få gehör om storklubban (Galne Dansken eller Maria Nordqvist) plockas fram och de gör nog redan så gott de kan i inte bara dessa ärenden utan alla andra SAMTIDIGT!

Så jag bidrar så gott jag kan och även jag brukar kunna åt minstånde göra min röst hörd även en bit in i maktens korridorer (det har hänt förr). Sedan om jag kommer lyckas denna gången eller om det komme rha någon som helst positiv effekt det återstår att se.

Jag tycker bara det är så in i HELVETE (ursäkta språket) nonchalant att medvetet skita i att följa sina egna regler. INGEN verksamhet kan tas för seriös om de påstår sig ha hög kvalité så länge säkerheten är låg/dålig. Och här är säkerheten urusel för att vara snäll i min formulering. Och året är 2013 inte 1913!

// Niklas
 

Avarage

New member
12 timmar efter 1:a kontakt ingen förbättring. Anders kontaktad och bilder skickade. Frustrerande att Vägverkets entreprenörer tycks skita i larm som Trafikverket kontaktar dem om.

// Niklas
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jobba på pojkar - tillsammans blir vi stärka!

Jag hade Infrastruktur ministern bak på hojen igår, vart vi tog några runder på Bogesund.

Förre veckan fick ett geni den geniala ide att förse vägen med ny stödremsa, av lösgrus och små sten.
I princip dagen efter gick det att läsa om MC olycka på Bogesundsvägen!
På MC intensiva vägar brukar vi ha nya stödremsor när det inte är MC säsong

Jag kommer mominera ansvariga till SMCs "Värsta Vägars Pris" - kanske Ministern kan överräcka ifall att han vinner priset!

Ministern är en duktig passageare, och jag kände att det onte var tryggt där bak, när vi körde över lösgrus och små sten.
Ministerns Twitter var efterföljande tydlig om "trafiksäkerhet!!"

Vi får Alla fortfarande jobba på, även med denna problemställning!

Bifogar bild vart vi står i gruset v. Generator-bojen Maria inkl. View attachment 5891
 

Avarage

New member
Jesper: Hade du, innan färd bakpå, förklarat för henne vad som händer om du tappar greppet bak/fram med lutning på hojen?
Jag har nämligen varit med om passagerare som känt sig trygga pga. bristande förståelse för riskerna och först när man påtalat konsekvenserna av tappat grepp eller vad det nu månde vara har förstått allvaret.

Jag gissar att du/Ni noga gått igenom allt som en icke motorcyklist kan behöva få till sig innan men jag frågar ändå.

// Niklas
 

Avarage

New member
Och här är en del bilder jag skickade till Anders igår eftermiddag. Nu på morgonen ingen förändring status quo.

Här satt skylten ca. 70-75 meter EFTER första lagningen (jag stegade upp 85 långa steg). Dvs. man körde på halt underlag i nästan 80m innan man kom fram till varningsskylten.

Titta på bild #1, ser ni skylten? När du har kommit så här långt med din mc har du sedan ca. 10-15 m styrt in. Samtidigt har du också kört in i det första rullgruset, bra där!!!

På bild #2, 3 & 4 syns dels allt grus som under dagen (mellan kl. 05:15 då jag ringde 112 och kl. 16:15 då bilderna togs) av fordon förflyttats från mitten av vägbanan mot ytterkanten. Dessutom syns också tydligt var merparten av lagningarna skett (dvs. var gruset låg från början) nämligen mitt i körbanan. Och var brukar du placera din mc?

Hade skylten synts bättre om den placerats 1,5m upp? (bild 5)

View attachment 5892View attachment 5893View attachment 5894View attachment 5895View attachment 5896
 
Last edited:

Avarage

New member
Och här lite bilder från avfarten där kurvradien är ännu snävare och avfartsträckan väldigt kort. Också tagna igår em. dvs. 12 timmar efter att jag ringde 112 och därefter pratat med Vägverket Region Väst mitt på dagen.

Här satt "bara" skylten ca. 10 EFTER första lagningen.

Och för er som inte känner till denna avfart kan tilläggas att gällande hastighetsbegränsning ute på E6:an är 80km/h och du har ca. 20-25m på dig att reducera hastigheten (på avfarten) innan du måste styra in mot kurvan. Dvs. kort avfart.

Väl inne i kurvan lutar vägen nedåt (svag utförsbacke OCH delvis negativ banking (syns på bild 5). Som om inte det vore nog nyper kurvan i slutet. Vilket, för er som kan körtekniken gaskontroll, innebär att 3 av 3 möjliga kriterier för undantag från korrekt gaskontroll är uppfylda. Dvs. extra svårt!

View attachment 5897View attachment 5898View attachment 5899
 
Last edited:

Avarage

New member
Det som gör mig lite irriterad är att det var exakt samma problem förra våren. Dvs. lagning med grus på dessa av-/på-farter. Jag ringde och påtalade bristande skyltning och inget hände mer än att skyltarna togs bort efter ett par dagar när trafiken kört bort merparten av gruset förutom det som hamnat i ytterkant ca. 1m från vägkanten (giss VAR man behöver grepp om man råkat missbedömma kurvan eller gjort annat misstag, i ytterkant naturligtvis).

Och dessa 2 tillfällen är långt ifrån de enda jag genom åren varit med om att rapportera utan till synes repsons. Skulle nog kunna sammanfatta det med att 1 av 10 gånger sker någon åtgärd.

Och då kanske man tror/tycker att jag är petig och har en dålig (överdriven) uppfattning av vilka krav som ställs för att ha tillräckligt grepp för en mc. Så kanske det är... eller inte. De som känner mig vet svaret på den frågan!

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Nej tusan - någon måtta måste det vara!
Dom har ju själva satt upp reglerna, då vore det en bra idé att faktiskt följa dem.

Det är lustigt - när Spårvägens illa underhållna skitbussar far runt och dräller diesel i böjarna så bryter man lokalradion för att varna, skickar saneringspersonal och voi voi voi.
Men det klart, sådant spill kan ju vara farligt för både bilar och MC...

Jag tittade närmare på skyltningen för avfart 66 idag - där jag inte såg något igår.
Jodå - det står en liten blyg trekant nere på marken, halvvägs nere i diket på höger sida.
Hur skall vi som brukar ligga i vänster körfält se något av det...?

Ingen chans att dokumentera, tyvärr - hård trafik och regn är ingen bra kombo för motorvägspromenader; men anmäla går bra nu när jag vet hur det är skyltat.

H

Anmälan på Trafikverkets hemsida:
Onsdag 12/6 ca 07,45 fick jag sladd i lösgrus som lagts ut på vägen i kurvan under E6 / Åbromotet /avfart 66 / riktning mot söderleden.

Direkt efteråt blir jag varse att mer grus ligger på vägen, och ser massa tjära som är utkladdat efter att bilar kört i smeten.

Jag inser alltså att man numera lågprislagar även intensivbelastade väga - motorvägar, och undrar hur jag kunde missa skyltningen.

Det visar sig idag på morgonen Torsdag 13/6 att jag inte missat någon skyltning!

En liten förskrämd trekant sitter ute i gräset - marknivå, på höger sida. Hur skall någon som kommer i vänster körfält se den...? Röntgensyn genom andra fordon?
Motet är intensivt trafikerat, och löpan ner under E 6 en veritabel rännarbana efter stockningen som brukar vara vid avfarten.

Hur kan man få gruslaga en sådan väg?
Hur tänker man med så bristfällig skyltning?
Vem är ansvarig när något händer?
Stenskott på bilar i bästa fall, tjärstänk på lackering, plåtskador vid krock - och för motorcyklister måste det vara rena rama dödsfällan!
VEM ÄR ANSVARIG?
 
Last edited:

Avarage

New member
Problemet vägverket har är att de inte hinner med (har resurser) att kontrollera alla uppdrag som styrs ut till entreprenörer. Det är ju inte vägverket själva som utför och de har en himla massa projekt igång samtidigt.

MEN, och det förslaget har jag gett Anders via mail, är att de kanske (åtminståne) kunde skicka eget folk och kontrollera att akuta åtgärder blir korrekt utförda. Dvs. när allmänheten ringe rin och larmar kanske de har resurse rnog att skicka för att se att en åtgärd som tar bort den akuta faran faktiskt sätts in.

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Problemet vägverket har är att de inte hinner med (har resurser) att kontrollera alla uppdrag som styrs ut till entreprenörer. Det är ju inte vägverket själva som utför och de har en himla massa projekt igång samtidigt.

MEN, och det förslaget har jag gett Anders via mail, är att de kanske (åtminståne) kunde skicka eget folk och kontrollera att akuta åtgärder blir korrekt utförda. Dvs. när allmänheten ringe rin och larmar kanske de har resurse rnog att skicka för att se att en åtgärd som tar bort den akuta faran faktiskt sätts in.

// Niklas


Alltså, det finns sådana pannben i det verket så det är helt makalöst. För något år sedan var det grymma köer på morgonen utanför Kungsbacka. Anledningen var några kvarglömda skyltar från nattens arbete - varning för gubbar på vägen och en orange blaffa om att två körfält blir ett. Total mayham. Somliga försökte blixtlåsa, andra bara låsa på vanligt sätt. Somliga såg igenom falsariet, hängde sig på tutan och skrek "KÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!" så ådrorna spände i pannan - utan att det hördes ett smack utanför deras ljudisolerade lilla låda.

Dålig start på dagen, alltså - irritation och adrenalin helt i onödan: det fanns inget vägarbete. Jag tänkte - jag ringer in och meddelar så kan dom skicka ut en löpare som fixar till. Det tar mig hela den resterande resan; 30 minuter, att komma fram till någon som ansåg sig ha något slags ansvar för någonting alls.

Jag drar läget, och vad händer? Jag får en uppläxning av Guds nåde att jag inte har någon insyn i hur dom väljer att arbeta, och att arbetet kanske skall fortsätta någon annan dag och att skyltarna står kvar av den anledningen och yada yada yada...

Min stickreplik om att värdet av skylten "Varning för vägarbete" kanske urholkas om det står sådana skyltar uppe på motorvägen utan att det pågår något arbete och att detta kanske påverkar andra vägarbetare negativt möttes av en harang om att bara för att en vägarbetare finns avbildad så är det inte alls säkert att det finns arbetare på plats och att bilister alltid skall köra försiktigt och att det inte skadar om man saktar ner ibland och att dom skyltar så länge dom vill...

Jag brukar kunna lirka med folk och åtminstone kunna belysa min uppfattning, men här var det väggen direkt. Trafikverket visste bäst (utan att varit där) hade inte gjort något fel (eftersom dom aldrig gör det) och skyltade som det passade dem (eftersom dom alltid gjort det)

Okay okay - när man lirkar sig fram och skalar av lager för lager för att hitta den som är ansvarig för en entreprenad så tar man sig också förbi alla dom som är lämpade och tränade för att tala med allmänheten.
Jag hade säkert fått ett bättre bemötande om jag stannat i telefonslussen och lämnat mitt meddelade där. Thing is att det jag upplevde när jag ringde var inställningen hos Trafikverkets små arbetsmyror. Inte att undra på att det fungerar som det gör...



Hampe
 

Avarage

New member
Nu har ju Anders inte ens tillträtt sin tjänst än (om jag förstod honom rätt), dvs. har är ny i rollen som ansvarig i region Göteborg/Väst. Så vi får ju ge honom en ärlig chans att visa att det som varit kan bli bättre.

// Niklas
 

TMax500

Member
Trafikverket verkar ta ganska lätt frågan om vi överlever en tur på deras vägar eller ej, av nedanstående att döma. Den 3 juni skrev jag till dem:

Hej Trafikverket,
Jag körde den 2 juni motorcykel genom norra Bohuslän. På vägen som går öster om Bullaresjöarna finns det ett antal ansamlingar av grus som verkar härröra från halvfärdiga lagningar (jag tittade inte så noga - for förbi i 70...).

Det är väldigt farligt för motorcyklar med oväntade grushögar mitt i vägbanan. En av grushögarna/lagningarna är dessutom placerad strax före en kurva så att man måste bromsa in och börja ta kurvan samtidigt. Potentiellt livsfarligt, säger jag.

Nu kanske någon försvarar sig med att "det är pågående arbete". Men i så fall kan jag upplysa om att grushögarna låg där redan helgen 4-5 maj när jag körde där senast. En månad tidigare. Trafikverket måste få väghållaren/entreprenören att begripa att deras slarv vid vägreparationer kan påverka om en motorcyklist lever eller dör!

Idag den 13 juni kom ett svar (här talar vi inte om några 24 eller 48 timmar...):

Hej Ulf!
Tack för att du hörde av dig med dina synpunkter!
De "grushögar" som finns längs vägen öster om Bullaresjöarna har lagts som utjämningar i tjällossning, utan dessa utjämningar skulle det varit stor risk för skador/olyckor. Det grus som är utlagt ska tas bort efter att vägen rättat till sig igen efter tjällossning. I år var tjällossningen väldigt sen efter den långa vintern och det gör att gruset ligger kvar längre än vanligt.

Entreprenören ska göra en översyn igen och ta bort det grus som ligger kvar.

Med vänlig hälsning
NN
Projektledare Underhållsområde Väst

Slutsats: gruset är där för att "förhindra olyckor". Jaha. Men grus på vägen kan ju orsaka olyckor.
Var det ingen som tänkte på det? Hur stämmer det här med snacket om Nollvision och förlåtande trafikmiljöer?

Hårresande att man kan lägga ut grushögar, och med berått mod bara låta dem ligga kvar i långt över en månad. Inga varningsskyltar. Ingenting.

Man har inte ens försökt att göra en lagning av tjälskadan, utan bara skyfflat grus och hoppats på... ja, vadå? Att naturen skall laga vägen, eller vad?
 
Last edited:

Avarage

New member
Den största bristen, av ditt inlägg att dömma, är bristfällig skyltning. Vilket är nog så illa kan jag tycka.
 

Avarage

New member
I fredags kväll (14/6) alt. lördags morse (15/6) dvs. 3-3,5 dygn efter att gruset lades ut hade varningsskylten för stenskott flyttats till en bättre plats.

Vid det här laget var den akuta faran över även om fortfarande en hel del grus låg på vägbanan men nu förskjuten mot ytterkant (ca. 1 meter från vägbanans vänstra kant (där det ligge rkvar än idag)).

Bra att man flyttade skylten! Riktigt uselt, av entreprenören, att inte åtgärda det snabbare än så här. Nästa gång skall jag be att få prata direkt med entreprenören alt. ännu bättre snabelbilsföraren/ansvarig för skyltningen och då bjud ain dem att med omedelbar verkan sätta sig bakpå hojen när jag, i laglig fart, kör in i skiten med förhoppning att vi håller oss på hjulen. Om inte so be it!

By the way passageraren kommer få välja hastighet in i grusområdet! ;-)

// Niklas
 

Ove 60+

Active member
Nästa gång skall jag be att få prata direkt med entreprenören alt. ännu bättre snabelbilsföraren/ansvarig för skyltningen och då bjuda in dem att med omedelbar verkan sätta sig bakpå hojen när jag, i laglig fart, kör in i skiten med förhoppning att vi håller oss på hjulen. Om inte so be it!
// Niklas

Fick ett bra tips där. När jag ser snabelbilen in action utan skyltar, vilket är normalt, kan jag försöka intervjua föraren om vem som är entreprenören och sen tipsa region Väst vilken entreprenör som inte sköter sig. Hålla reda på vägnummer när dom varit och sölat överallt klarar INTE jag. :p
 
Top