Avarage
New member
Hej!
Åkte till jobbet i morse, med bil (som tur var) och svänge rpå E6:an norr ut vid på/av-fart 65 i Mölndal.
Svänger in på påfarten, som nyper i början (lätt utförsbacke) och öppnar upp efter ca. 30-40m.
Påfarten OCH avfarten "lagades" (med snabelbil) igår kväll vid 21:30 tiden. Lagningarna är jämnt fördelade över vägbanan med säg i snitt 1 lagning/2-3 kvm stundtals tätare, dvs. ganska täta lagningar
Lagom vid den punkt där man skulle vilja skära kurvan (apex) står en liten trekantig skylt som varnar för stenskott placerad så långt ner man bara kan ställa den. Nederkanten av skylten vilar i stort sett på vägbanan. Placeringen av skylten är ung. där jag har försökt placera "gubben" i länken: https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57.623508,12.038452&spn=0.000003,0.002669&t=h&z=19&layer=c&cbll=57.623508,12.038452&panoid=4baRJmsgpKOBjcTLXZQNwA&cbp=12,89.2,,0,0
Detta är första varningen man får. Skylten ser man först när man har svängt in och påbörjat lutningen av hojen. Uppskattningsvis ser man skylten först när det är 25-30m kvar tll skyltens placering. Detta pga. positionen av skylten samt dess väldigt låga placering.
Då detta är en högrisksituation för motorcyklister ringdes 112 som skulle gå ut med varning på radion och kontakta vägverket.
Nu till min fundering: Vilka regler gäller för vägverket vid liknande situationer? Och då detta inte är ett nytt problem hur säkerställer de kvalitén i sitt arbete då detta fortfarande tycks vara möjligt år 2013?
Mvh!
// Niklas
Åkte till jobbet i morse, med bil (som tur var) och svänge rpå E6:an norr ut vid på/av-fart 65 i Mölndal.
Svänger in på påfarten, som nyper i början (lätt utförsbacke) och öppnar upp efter ca. 30-40m.
Påfarten OCH avfarten "lagades" (med snabelbil) igår kväll vid 21:30 tiden. Lagningarna är jämnt fördelade över vägbanan med säg i snitt 1 lagning/2-3 kvm stundtals tätare, dvs. ganska täta lagningar
Lagom vid den punkt där man skulle vilja skära kurvan (apex) står en liten trekantig skylt som varnar för stenskott placerad så långt ner man bara kan ställa den. Nederkanten av skylten vilar i stort sett på vägbanan. Placeringen av skylten är ung. där jag har försökt placera "gubben" i länken: https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57.623508,12.038452&spn=0.000003,0.002669&t=h&z=19&layer=c&cbll=57.623508,12.038452&panoid=4baRJmsgpKOBjcTLXZQNwA&cbp=12,89.2,,0,0
Detta är första varningen man får. Skylten ser man först när man har svängt in och påbörjat lutningen av hojen. Uppskattningsvis ser man skylten först när det är 25-30m kvar tll skyltens placering. Detta pga. positionen av skylten samt dess väldigt låga placering.
Då detta är en högrisksituation för motorcyklister ringdes 112 som skulle gå ut med varning på radion och kontakta vägverket.
Nu till min fundering: Vilka regler gäller för vägverket vid liknande situationer? Och då detta inte är ett nytt problem hur säkerställer de kvalitén i sitt arbete då detta fortfarande tycks vara möjligt år 2013?
Mvh!
// Niklas