Med "ledande personer" syftade jag främst till de som är ledare, instruktörer etc vid de tillfällen som vi som medlemmar kommer i kontakt med dem. SMSs "ledning" har jag inget ont emot.
Jag förstår tanken i ex. "full kontroll", men såsom det kommuniceras framställs det som "det rätta". Istället för "ett sätt att enkelt göra rätt på".
Att bromsa klart, ordna körställning, svänga, gasa i tur o ordning som smc lär ut ÄR inte fel, och för mig är det helt rätt för skulle jag satsa på att "go Rossi-style" skulle jag krascha direkt. Det är likförbannat inte "rätt", kan man bromsa hårt sent in i svängen, ge grundgas och mata på så man skippar efter andan så har man "i trafiken" (eftersom det är vad sms-kurserna syftar till) ÄNNU större marginaler om man faktiskt måste göra en undanmanöver i en kurva el.dyl...
Nu säger jag inte att programmet ska ändras, men en mer öppen dialog om rätt vs fel vs mer eller mindre rätt vore välkomnat från många håll.
Nu är dte sent och jag skulle egentligen bara kolla in mailen.. så blir det. Får redigera det här när jag vet vad jag skriver!
Det som SMC lär ut är teknik som i detalj uppfanns för mer än 30 år sedan. Tekniken är avpassad med djup kunskap om hur människan fungerar och hur en tvåhjuling fungerar. Jag tror ingenting kommer att ändras radikalt de närmaste 30 åren men därmed inte sagt att det står skrivet i sten, allting utvecklas om än långsamt.
Problemet är att vi inte ens använder den här 30-åriga kunskapen på rätt sätt, vi har inte ens nått dithän att vi kör efter Full Kontroll konceptet. Vi kommer alltså inte att förändra eller utveckla Full Kontroll förrän vi anammat tekniken så att vi får kunskap nog att se brister och göra förbättringar.
Som människor så är vi ganska förutsägbara. vi tycker om konkreta saker till exempel motorer. Det är konkret. Slitna däck är konkret men lite svårare att förstå innan de är slitna. Chassie och fjädring är fortfarande en ingenjörsgrej och svart magi för många människor, men det är fortfarande teknik och för de som satt sig in i det hela så är det också konkret.
Vad som inte är konkret och som många glömmer bort är just den berömda klumpen bakom styret. Vi är så komplicerade att vi inte fattar själv varför vi gör på ett visst sätt, reagerar på ett visst sätt, känner en viss sak och så vidare.
Jag tror inte att Full kontroll kommer att se annorlunda ut om 30 år. Det är fortfarande samma saker som ältas eftersom en motorcykel bara kan svänga, accelerera och bromsa, och det är fortfarande människan som är bristen i ekvationen. Det är också om människan vi kommer att lära oss mer och utveckla.
Många instruktörer eller andra ledande förmågor inom SMC eller vilken mc-utbildning som helst är också människor, dvs gillar konkreta saker. Då är det lätt att glömma det svåra, människan, att alla är individer.
Enligt Keith Code på California Superbike School som ligger bakom de flesta av teknikerna som moderna mc-skolor lär ut så har människorna inte utvecklats någonting på 30 år. Den genomsnittsliga varvtiden på CSS kurser på Willow springs har minskat med 6 sekunder, och då har ju hojarna och däcken utvecklats ljusår framåt.
Det de flesta glömmer bort är att olyckan INTE sker när man kommer för fort in i kurvan på 70-vägen, eller när hojen rammar en bil som gjort en u-sväng, eller när man sätter ner framhjulet efter en taskig wheelie så att styret fladdrar och föraren trillar av...
...olyckan sker 30 sekunder innan, när människan tar ett felaktigt beslut som om det tagits rätt hade hindrat en olycka.
Full kontroll ÄR rätt sätt, inte bara ETT sätt att göra rätt, det spelar nämligen ingen roll vad det står i Full Kontroll eftersom det saknar betydelse hur du tar en sväng, sitter när du bromsar eller använder blicken. Alla dessa saker är bara teknik för att underlätta för människan, men människan gör likförbaskat fel 30 sekunder innan han/hon ligger i diket. Det vi gör 30 sekunder innan kommer aldrig att stå i Full Kontroll eftersom det är för svårt och för komplicerat för oss konkreta människor att förstå. För att bli en duktig motorcyklist, för att bli en duktig trafikarbetare så skall vi läsa Full kontroll och anamma tekniken, men det är ännu viktigare att läsa psykologi och beteendevetenskap för det är där nyckeln finns till allting vi gör...