SMC och "Präktiga Touring Gubbs Stämpeln"

OH-

Member
Bara för att förtydliga. SMC Folksam försäkringen är i princip bara riktad mot sporthojsåkare. Klass 1-6 är inte kundgrupp för den produkten. ........................

Nu kan jag ha missat nåt, men ändå. Sist jag hade koll på detta så hade Folksam 2 helt olika "SMC-produkter", dels den du talar om, dels en för just klasserna 1 - 6. Den senare var åtminstone i början konkurenskraftig för HD, för vilka andra den var det och hur bra den är i dag vet jag inte. Hursomhelst var detta en "vanlig" försäkring med normala självrisker och med SMC:s grundkurs som enda specialkrav.
 

Niklasinorr

New member
Sen att är SMC lika flexibelt som ett godståg, och blir lite sektliknande i avseenden gällande åsikter mm istället för att värva "ledande" personer med sunt förnuft som kan föra en dialog. Det får väl vara.

Jag ville bara kommentera lite grann på detta ämne eftersom jag vet att det tyvärr är många som har den uppfattningen.

Jag kan bara tala för Norrbottens styrelse där jag var med i 1,5 år och i Riks styrelse där jag var med i 2 år. Eftersom jag känner de flesta ganska väl i dessa två styrelser så vet jag också att de som sitter där, speciellt i Riks, är precis sådana du beskriver. Ledande personer (Poliser, VD:ar, personalchefer, IT-chefer, företagsledare m fl.) som har massor av sunt förnuft och som definitivt kan föra en dialog. Den interna kritiken och kontrollen inom styrelsen är massiv, speciellt i Riks styrelse eftersom det är 130 000 ögon som granskar vad som sägs och görs.

Tro mig, det finns ingen som helst "sektkänsla" i det arbetet, det kan jag försäkra dig. Hur det såg ut förr i tiden kan jag inte uttala mig om. Jag har själv haft massor av fördomar om SMC och skäggiga gubbar som kör BMW runt koner men utav detta fann jag inget som helst belägg när jag började jobba i verksamheten.
SMC är en stor och modern förening, styrelsearbetet är i princip bara baserat på visioner och tänk på hur SMC skall se ut i framtiden, precis som en modern styrelse skall jobba. SMC har dessutom ett enormt kontaktnät inom EU, FIM och andra organisationer där SMC lägger ner hur mycket jobb som helst eftersom alla beslut som tas inom ex. EU också påverkar lila sverige.
Detta arbete redovisas också men eftersom det är stora tråkiga luntor med information så är det få utanför styrelse/kansli som orkar läsa. Eftersom det är så få som orkar läsa så uppkommer också myter om att "SMC inte gör någonting" eller att "SMC är en navelskådande sekt" och liknande uppfattningar som är så uppåt väggarna att jag bara blir trött. Om "folk" kunde sätta sig in i allt arbete som görs innan munnen öppnas så skulle SMC vara ännu större och ännu bättre.

Att det kommer in "sektmedlemmar" eller andra udda personer i distriktens ledande befattningar kan jag inte uttala mig om, det förekommer säkert, men det beror ju på att en förening är just idéell och då måste det finnas plats för alla typer av människor. Det kanske bara är dessa "sektmänniskor som orkar få tummen ur röven och börja jobba inom SMC? Det kanske behövs fler människor, fler medlemmar, som kan föra en dialog. Måste man förresten vara en "ledande" människa för att kunna föra en dialog?

Om du anser att just du är en "Ledande person med sunt förnuft som kan föra en dialog" så föreslår jag att du också börjar jobba inom föreningen. Att föra vidare myter och gamla trossanningar som inte har med verkligheten att göra för inte föreningen framåt. Framåtskridande och utvecklingen kommer från konstruktiv kritik baserad på fakta, då kan man behandla kritiken, lära av den och göra någonting vettigt av den.

SMC är ett stort, trögt godståg och det beror just på det faktum att det ÄR en idéell förening. Demokrati ÄR ett godståg eftersom det är så många människor som måste få komma till tals, och så kommer det alltid att vara.

En liten MC-klubb med 10 pers kan vara precis lika trög, det har jag egen erfarenhet av:)
 

Niklasinorr

New member
Nu kan jag ha missat nåt, men ändå. Sist jag hade koll på detta så hade Folksam 2 helt olika "SMC-produkter", dels den du talar om, dels en för just klasserna 1 - 6. Den senare var åtminstone i början konkurenskraftig för HD, för vilka andra den var det och hur bra den är i dag vet jag inte. Hursomhelst var detta en "vanlig" försäkring med normala självrisker och med SMC:s grundkurs som enda specialkrav.

Helt riktigt, men eftersom Folksam valt att inte vara konkurrenskraftiga på klass 1-6 så kan jag bara tolka det som att de inte riktade produkten mot klass 1-6. Sen att produkten finns må ju vara men det finns många bättre alternativ och Folksam har fått mycket kritik från SMC angående just detta.
 

swischmc

New member
Min relativt begränsade erfarenhet (två år som medlem i SMC) är snarare tvärt om. Jag kör en del på gocartbana och går kurser. Där är det klart överrepresenterat med sporthojar, alt. hojar som inte är sporthoj, men där det går att knäskrapa om man vill.

Senast var jag på Kemora och körde steg 1-4. Bara gruppindelningen: lugn, medel, snabb och supersnabb säger en del om vilka hojar som fanns där. En motard, en v-max, några bmw-bumsingar och några tourers. Resten klart i det snabbare segmentet. Flera gick för att få lägre försäkring.

Avrostningen däremot, bestod till största delen av "vanliga" hojar, de man ser i trafik varje dag.
Enda gång jag varit på kurs med blandade hojar, var en tjejkurs jag gick förra säsongen.

Jag tror att det inom SMC finns alla sorters hojar, men vissa syns mer. Kanske beroende på var man själv befinner sig. ;)
 

SuperRetard

New member
Jag ville bara kommentera lite grann på detta ämne eftersom jag vet att det tyvärr är många som har den uppfattningen.

Tro mig, det finns ingen som helst "sektkänsla" i det arbetet, det kan jag försäkra dig. Hur det såg ut förr i tiden kan jag inte uttala mig om. Jag har själv haft massor av fördomar om SMC och skäggiga gubbar som kör BMW runt koner men utav detta fann jag inget som helst belägg när jag började jobba i verksamheten.

Det kanske behövs fler människor, fler medlemmar, som kan föra en dialog. Måste man förresten vara en "ledande" människa för att kunna föra en dialog?

Om du anser att just du är en "Ledande person med sunt förnuft som kan föra en dialog" så föreslår jag att du också börjar jobba inom föreningen. Att föra vidare myter och gamla trossanningar som inte har med verkligheten att göra för inte föreningen framåt. Framåtskridande och utvecklingen kommer från konstruktiv kritik baserad på fakta, då kan man behandla kritiken, lära av den och göra någonting vettigt av den.

SMC är ett stort, trögt godståg och det beror just på det faktum att det ÄR en idéell förening. Demokrati ÄR ett godståg eftersom det är så många människor som måste få komma till tals, och så kommer det alltid att vara.


Med "ledande personer" syftade jag främst till de som är ledare, instruktörer etc vid de tillfällen som vi som medlemmar kommer i kontakt med dem. SMSs "ledning" har jag inget ont emot.

Jag förstår tanken i ex. "full kontroll", men såsom det kommuniceras framställs det som "det rätta". Istället för "ett sätt att enkelt göra rätt på".

Att bromsa klart, ordna körställning, svänga, gasa i tur o ordning som smc lär ut ÄR inte fel, och för mig är det helt rätt för skulle jag satsa på att "go Rossi-style" skulle jag krascha direkt. Det är likförbannat inte "rätt", kan man bromsa hårt sent in i svängen, ge grundgas och mata på så man skippar efter andan så har man "i trafiken" (eftersom det är vad sms-kurserna syftar till) ÄNNU större marginaler om man faktiskt måste göra en undanmanöver i en kurva el.dyl...

Nu säger jag inte att programmet ska ändras, men en mer öppen dialog om rätt vs fel vs mer eller mindre rätt vore välkomnat från många håll.

Nu är dte sent och jag skulle egentligen bara kolla in mailen.. så blir det. Får redigera det här när jag vet vad jag skriver!
 

Niklasinorr

New member
Med "ledande personer" syftade jag främst till de som är ledare, instruktörer etc vid de tillfällen som vi som medlemmar kommer i kontakt med dem. SMSs "ledning" har jag inget ont emot.

Jag förstår tanken i ex. "full kontroll", men såsom det kommuniceras framställs det som "det rätta". Istället för "ett sätt att enkelt göra rätt på".

Att bromsa klart, ordna körställning, svänga, gasa i tur o ordning som smc lär ut ÄR inte fel, och för mig är det helt rätt för skulle jag satsa på att "go Rossi-style" skulle jag krascha direkt. Det är likförbannat inte "rätt", kan man bromsa hårt sent in i svängen, ge grundgas och mata på så man skippar efter andan så har man "i trafiken" (eftersom det är vad sms-kurserna syftar till) ÄNNU större marginaler om man faktiskt måste göra en undanmanöver i en kurva el.dyl...

Nu säger jag inte att programmet ska ändras, men en mer öppen dialog om rätt vs fel vs mer eller mindre rätt vore välkomnat från många håll.

Nu är dte sent och jag skulle egentligen bara kolla in mailen.. så blir det. Får redigera det här när jag vet vad jag skriver!

Det som SMC lär ut är teknik som i detalj uppfanns för mer än 30 år sedan. Tekniken är avpassad med djup kunskap om hur människan fungerar och hur en tvåhjuling fungerar. Jag tror ingenting kommer att ändras radikalt de närmaste 30 åren men därmed inte sagt att det står skrivet i sten, allting utvecklas om än långsamt.
Problemet är att vi inte ens använder den här 30-åriga kunskapen på rätt sätt, vi har inte ens nått dithän att vi kör efter Full Kontroll konceptet. Vi kommer alltså inte att förändra eller utveckla Full Kontroll förrän vi anammat tekniken så att vi får kunskap nog att se brister och göra förbättringar.
Som människor så är vi ganska förutsägbara. vi tycker om konkreta saker till exempel motorer. Det är konkret. Slitna däck är konkret men lite svårare att förstå innan de är slitna. Chassie och fjädring är fortfarande en ingenjörsgrej och svart magi för många människor, men det är fortfarande teknik och för de som satt sig in i det hela så är det också konkret.

Vad som inte är konkret och som många glömmer bort är just den berömda klumpen bakom styret. Vi är så komplicerade att vi inte fattar själv varför vi gör på ett visst sätt, reagerar på ett visst sätt, känner en viss sak och så vidare.
Jag tror inte att Full kontroll kommer att se annorlunda ut om 30 år. Det är fortfarande samma saker som ältas eftersom en motorcykel bara kan svänga, accelerera och bromsa, och det är fortfarande människan som är bristen i ekvationen. Det är också om människan vi kommer att lära oss mer och utveckla.

Många instruktörer eller andra ledande förmågor inom SMC eller vilken mc-utbildning som helst är också människor, dvs gillar konkreta saker. Då är det lätt att glömma det svåra, människan, att alla är individer.
Enligt Keith Code på California Superbike School som ligger bakom de flesta av teknikerna som moderna mc-skolor lär ut så har människorna inte utvecklats någonting på 30 år. Den genomsnittsliga varvtiden på CSS kurser på Willow springs har minskat med 6 sekunder, och då har ju hojarna och däcken utvecklats ljusår framåt.

Det de flesta glömmer bort är att olyckan INTE sker när man kommer för fort in i kurvan på 70-vägen, eller när hojen rammar en bil som gjort en u-sväng, eller när man sätter ner framhjulet efter en taskig wheelie så att styret fladdrar och föraren trillar av...

...olyckan sker 30 sekunder innan, när människan tar ett felaktigt beslut som om det tagits rätt hade hindrat en olycka.

Full kontroll ÄR rätt sätt, inte bara ETT sätt att göra rätt, det spelar nämligen ingen roll vad det står i Full Kontroll eftersom det saknar betydelse hur du tar en sväng, sitter när du bromsar eller använder blicken. Alla dessa saker är bara teknik för att underlätta för människan, men människan gör likförbaskat fel 30 sekunder innan han/hon ligger i diket. Det vi gör 30 sekunder innan kommer aldrig att stå i Full Kontroll eftersom det är för svårt och för komplicerat för oss konkreta människor att förstå. För att bli en duktig motorcyklist, för att bli en duktig trafikarbetare så skall vi läsa Full kontroll och anamma tekniken, men det är ännu viktigare att läsa psykologi och beteendevetenskap för det är där nyckeln finns till allting vi gör...
 

SuperRetard

New member
.

Full kontroll ÄR rätt sätt, inte bara ETT sätt att göra rätt, det spelar nämligen ingen roll vad det står i Full Kontroll eftersom det saknar betydelse hur du tar en sväng, sitter när du bromsar eller använder blicken.

För att bli en duktig motorcyklist, för att bli en duktig trafikarbetare så skall vi läsa Full kontroll och anamma tekniken, men det är ännu viktigare att läsa psykologi och beteendevetenskap för det är där nyckeln finns till allting vi gör...

Nu känns det som att du också var trött när du skrev eftersom du missade ett par viktiga rader:

"Att bromsa klart, ordna körställning, svänga, gasa i tur o ordning som smc lär ut ÄR inte fel, och för mig är det helt rätt för skulle jag satsa på att "go Rossi-style" skulle jag krascha direkt."

"Nu säger jag inte att programmet ska ändras, men en mer öppen dialog om rätt vs fel vs mer eller mindre rätt vore välkomnat från många håll."


Tittar man på världseliten inom hojåkande så ser även ett otränat öga snabbt en viktigt skillnad. De har väldigt varierande körställning och teknik, likväl kör de inom 100-delar lika snabbt!

Jag har svårt att se att de skulle hålla med om att det bara fanns ett sätt att göra rätt på!
 

Jåke

New member
Tittar man på världseliten inom hojåkande så ser även ett otränat öga snabbt en viktigt skillnad. De har väldigt varierande körställning och teknik, likväl kör de inom 100-delar lika snabbt!

Jag har svårt att se att de skulle hålla med om att det bara fanns ett sätt att göra rätt på!
Glöm då inte titta på att de alla har olika kroppsbyggnad, olika fysiska förutsättningar, lite olika hojar och olika mental inställning. Vi är inte robotar med exakt samma förutsättningar, så att prata "rätt" eller "fel" i absoluta termer blir då inte alltid relevant... Då finns istället "bra" och "mindre bra" men alltid en teknik som är den optimala beroende på yttre förutsättningar, varianter på samma tema.

Sen ligger ju olyckor och incidenter till största delen inte i hur perfekt körtekniken är utan i hur bra vi är på att kommunicera våra avsikter och undvika att hamna i farliga situationer. Det är faktiskt rent av korkat att köra som om man inte hade några skyldigheter och lita på att ens teoretiskt perfekta körteknik räddar när man väl kört rakt in i nåt man kunde ha undvikit. Oavsett vad som står i Full Kontroll.

:)
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Nu känns det som att du också var trött när du skrev eftersom du missade ett par viktiga rader:

"Att bromsa klart, ordna körställning, svänga, gasa i tur o ordning som smc lär ut ÄR inte fel, och för mig är det helt rätt för skulle jag satsa på att "go Rossi-style" skulle jag krascha direkt."

"Nu säger jag inte att programmet ska ändras, men en mer öppen dialog om rätt vs fel vs mer eller mindre rätt vore välkomnat från många håll."


Tittar man på världseliten inom hojåkande så ser även ett otränat öga snabbt en viktigt skillnad. De har väldigt varierande körställning och teknik, likväl kör de inom 100-delar lika snabbt!

Jag har svårt att se att de skulle hålla med om att det bara fanns ett sätt att göra rätt på!

Jag tror att du missade en rad:) Jag skriver att det inte spelar så stor roll hur du gör bara du gör. Det viktiga är konsekvensanalys och att du har en vettig planering och ett bra risktänk. Just liknelsen med racingen är ju precis min ståndpunkt i ett nötskal. Dessa herrar kör precis lika fort, med olika stil, olika spårval osv. Men, det som är intressant med just racingfolket är att de som kör absolut fortast, och alltid, är de som gör ungefär likadant dvs varianter på samma tema. Ingen av dem sitter till exempel som Doohan gjorde (Eller Elias gör nu) Ingen av dem jobbar som ett svin på hojen utan försöker att göra små rörelser som inte stör så mycket...

Men det som Rossi, Stoner, Pedrosa med fler är duktiga på är just planering och konsekvensanalys. Jag snackade med Andy Ibbot på CSS för något år sedan om just detta och han sa att det är ett tiotal av dessa stjärnor som vet vad de gör, resten kör bara på pannben. De som vet de gör är just de som kör fortast och vinner. Men, det är inte tekniken som skiljer, det är människan... Rossi skall enligt Andy vara ett under av kunskap om hur en motorcykel fungerar. Han kan till exempel identifiera 38 olika inställningspunkter på en hoj. Han kan känna vilken typ av bultar som motorn är infäst med...:)
 

OH-

Member
...........
Tittar man på världseliten inom hojåkande så ser även ett otränat öga snabbt en viktigt skillnad. De har väldigt varierande körställning och teknik, likväl kör de inom 100-delar lika snabbt! ...................

Eftersom jag är en sån där, tydligen väldigt störande, präktig touringgubbe så tycker jag den här urspårningen från trådämnet har spårat ur.

Visserligen är det kul att köra på bana men själva det (officiella?) ändamålet med BKK (med flera namn) var väl att deltagarna skulle bli säkrare ute i trafiken? Hur kom lika snabba i racing in i bilden? Är snabb detsamma som bra? Rossi skulle säkert kunna bli en enastående duktig motorcyklist ute i trafiken men tills nu har han väl inte ens körkort.

Bra körteknik skapar marginaler och körglädje. Total fixering vid körteknik för högsta möjliga hastighet är farligt.
 

SuperRetard

New member
Eftersom jag är en sån där, tydligen väldigt störande, präktig touringgubbe så tycker jag den här urspårningen från trådämnet har spårat ur.

Bra körteknik skapar marginaler och körglädje. Total fixering vid körteknik för högsta möjliga hastighet är farligt.


(Citat riktat mot alla som ovan citerat mig!)

Inläggen var inte syftat till att SMC ska lära ut "racing-teknik-köra-så-fort-som-möjligt-runt-en-bana-man-kan-varenda-meter-av"! Utan att påvisa att (precis som du skriver) alla har olika förutsättning i form av både fysik och hoj.

Vidare har jag aldrig använt uttrycket "präktig touringgubbe" om nån öht, så den slår jag ifrån mig ;).

Jag tycker inte att smc SKA fokusera på hastighet, utan på att hantera de situationer som HOJEN utsätts för. Att lära fokl läsa trafik på en bana är i mina ögon dödfött iaf. Däremot kan folk få en insikt i hur stor skillnad det gör att öka hastigheten i förhållande till att kunna reda ut en oväntat situation.

Vad jag vänder mig emot är att det kommuniceras ett (1) rätt, när verklighetens elit på området visar på massa olika stilar och körsätt som uppenbarligen funkar ypperligt även på toppen!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tillbaka igen

Gjorde ett försök under semestern att svara på inlägget men det kom inte med. Så nu ska jag göra ett nytt test.
SMC är till för alla som kör motorcykel på landsväg. Vår marknadsföring ska spegla detta faktum. Det är svårt att tillgodose samtliga intressen, det tror jag alla läsare här håller med mig om. Att SMC kan synas mer och bli mer känt håller jag med om. Det finns två tillfällen då sannolikheten är störst att man blir medlem; när man tar körkort och när man köper motorcykel.

SMC har tappat medlemmar några år medan märkesklubbarna ökat. Flera märkesklubbar har dock anslutit sig till SMC under det gångna året. SMC ska givetvis försöka få fler medlemmar genom märkesklubbarna, oavsett MC och modell. Nu har den negativa trenden vänt och vi hade 31 juli 2 362 fler medlemmar jämfört med samma tid ifjol.

SMC måste också driva frågor som rör samtliga motorcyklister. Just nu är släp en brännhet fråga som dock bara intresserar ett fåtal. Mycket kommer troligen att hända genom Nationell strategi som ska vara klar i höst som gäller alla som kör motorcykel i Sverige.
SMC talar om vad vi gör på hemsidan, i MC-Folket och genom pressmeddelanden. Vi har aldrig synts så mycket i media som under året som gått. Men, det kan alltid bli bättre.
Hur marknadsför vi oss? SMC annonserar i all MC-press. SMC annonserar på vissa hemsidor. SMC finns med på olika events, som t ex MC-dagarna, MC-mässor och liknande. Det gäller både centralt och i ett antal distrikt. SMC kör kampanjer. Under MC-dagarna fick man testa SMC-medlemskap fritt året ut vilket gav 311 nya SMCare. När vi körde den kampanjen ifjol betalade 54 % fakturan när den kom i december. I MC-Folket finns värvningstävlingar.
Alla som genomgår MC-utbildning 2009 vid en STR-skola får testa SMC gratis sedan de klarat körprovet. Alla som köper en ny Honda 2009 erbjuds fritt medlemskap. Alla SMR-handlare erbjuds varje år värvningsfoldrar som de kan dela ut till alla som köper MC, delar och tillbehör. Lokalt åker distrikt runt och delar ut foldrar hos handlare och trafikskolor.
SMC arrangerar egna events för medlemmar, som Hoj-X och Vinterhelg.
SMC arrangerar kurser för alla motorcyklister där medlemskap är ett krav för vissa kurser.
SMC arrangerar resor för motorcyklister där medlemskap är ett krav.
SMC försöker hitta nya förmåner som kan ge medlemmar ett mervärde men också hjälpa till att locka nya medlemmar.
SMCs 21 distrikt arrangerar mängder av aktiviteter och marknadsför SMC i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
 

Chopperbyggarn

New member
SMC har 64000 medlemmar av 300000 motorcyklister drygt 20% anslutning (reservation för att siffrorna inte är korrekta). Om fackförbunden bara hade haft 20% anslutning så hade det nog varit stora o många krismöten...
Den gamla fördomen "Präktiga Touringgubbsstämpeln" handlade igentligen om gubbar som moraliserade och kanske ibland önskade lagar o förbud åt andra motorcyklister (hur mycket av myten som var sann vet jag ej..var länge sedan jag läste gamla nummer av SMC-Bladet).
På forumet förekommer ett häpnandsväckande moraliserande av andra individer än sig själv och till och med rop på förbud (verkar inte vara typiska touring gubbar som moraliserar mest nu). Detta tror jag är SMC´största problem när det gäller att värva medlemmar!
Om det ser ut såhär så är det väl lika bra att direktansluta SMC till Vägverket/Transportstyrelsen som lobbygrupp för dessa myndigheter???
Nu vet jag att SMC´s arbete i verkligheten ser anorlunda ut, men detta är en bild man lätt får när man tar del av SMC´s forum!
Tror att SMC skulle vinna fler medlemmar om man var betydligt tydligare "aggresivare" med att visa att man är emot all form av nya förbud,regleringar,krav etc. riktade mot motorcyklister och deras hojar som kommer från myndigheter! Glöm inte vad Tingvall sa på 90-talet "citat" Vi ska förbjuda alla motorcyklar men vi ska göra det på ett sätt så att motorcyklisterna själva inte märker det

Anders.J
 

P-O Noren

New member
SMC har 64000 medlemmar av 300000 motorcyklister drygt 20% anslutning (reservation för att siffrorna inte är korrekta). Om fackförbunden bara hade haft 20% anslutning så hade det nog varit stora o många krismöten...
Den gamla fördomen "Präktiga Touringgubbsstämpeln" handlade igentligen om gubbar som moraliserade och kanske ibland önskade lagar o förbud åt andra motorcyklister (hur mycket av myten som var sann vet jag ej..var länge sedan jag läste gamla nummer av SMC-Bladet).
På forumet förekommer ett häpnandsväckande moraliserande av andra individer än sig själv och till och med rop på förbud (verkar inte vara typiska touring gubbar som moraliserar mest nu). Detta tror jag är SMC´största problem när det gäller att värva medlemmar!
Om det ser ut såhär så är det väl lika bra att direktansluta SMC till Vägverket/Transportstyrelsen som lobbygrupp för dessa myndigheter???
Nu vet jag att SMC´s arbete i verkligheten ser anorlunda ut, men detta är en bild man lätt får när man tar del av SMC´s forum!
Tror att SMC skulle vinna fler medlemmar om man var betydligt tydligare "aggresivare" med att visa att man är emot all form av nya förbud,regleringar,krav etc. riktade mot motorcyklister och deras hojar som kommer från myndigheter! Glöm inte vad Tingvall sa på 90-talet "citat" Vi ska förbjuda alla motorcyklar men vi ska göra det på ett sätt så att motorcyklisterna själva inte märker det

Anders.J


Håller med om din analys, särskilt den om att SMC skall vara mycket tydliga med att dom motsätter sig alla former av förbud eller regleringar. Innersta själen i en typisk mc-åkare tror jag handlar om frihet. Frihet, frihet och frihet.
 

adrian_vg

New member
[...] Några grupper som jag saknar på forumet är : "traditionella" HD-åkare/Chopperåkare/Veteranhojsåkare/Trikeåkare
samt stora massor av "Nya kategorier HD-åkare/Chopper,Custom åkare/Gammel gubbsen på fabriks Custom´s/Scooteråkare... [...]

Grupperna du nämner har jag fått uppfattningen uppfattar sig själva som "hårda individualister", och som sådana vill de antagligen inte uppfattas som "andra vanliga motorcyklister", dvs de går inte med i en förening som SMC.

Ursäkta min cyniska ton, men att bli medlem i SMC är en frivillig grej som man oftast gör för att man vill själv. Jag ser helst inte att SMC skulle särbehandla en grupp motorcyklister bara för att. Man kan förvisso önska att det fanns fler representanter för nämnda grupper på forumet, men vill man inte så vill man inte.

När det gäller nytillkomna så är det nog ganska många som knappt har hört talas om SMC.

Intressant. Varför är det så? Svensken är ju överlag en föreningsmänniska. Hur kan man ha missat en sån stor intresseförening för motorcyklister som SMC? :confused:

Jag gick till en början med i SMC enbart för rabatternas skull, det var det som lockade. En är sig själv närmast när allt kommer omkring. Sen upptäckte jag BKK-körningarna och varför de finns. SMC är större än det verkar vara, och gör mer än man tror, har jag insett mer och mer på senare tid...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Grupperna du nämner har jag fått uppfattningen uppfattar sig själva som "hårda individualister", och som sådana vill de antagligen inte uppfattas som "andra vanliga motorcyklister", dvs de går inte med i en förening som SMC.

Ursäkta min cyniska ton, men att bli medlem i SMC är en frivillig grej som man oftast gör för att man vill själv. Jag ser helst inte att SMC skulle särbehandla en grupp motorcyklister bara för att. Man kan förvisso önska att det fanns fler representanter för nämnda grupper på forumet, men vill man inte så vill man inte.



Intressant. Varför är det så? Svensken är ju överlag en föreningsmänniska. Hur kan man ha missat en sån stor intresseförening för motorcyklister som SMC? :confused:

Jag gick till en början med i SMC enbart för rabatternas skull, det var det som lockade. En är sig själv närmast när allt kommer omkring. Sen upptäckte jag BKK-körningarna och varför de finns. SMC är större än det verkar vara, och gör mer än man tror, har jag insett mer och mer på senare tid...

Jag har rört mig i kretsarna HD/Chopper/Engelskhoj o Trike (och känt massvis med framförallt Japshojåkare bland övriga hojåkare) hela mitt vuxna liv.
Hårdingar, ja det stämmer på vissa inivider, men när det gäller det stora flertalet som jag har träffat (och det är många under åren) så är dom varken mer eller mindre hårdingar än folk i allmänhet. En önskan att vara "annorlunda" inte en "Svensson" kan nog ses som vanligt men framförallt en stark förkärlek till den här typen av hojar.
Tror förövrigt att många individer av andra hojåkar kategorier än ovan nämda
inte heller dom vill känna sig som en "Svensson" på sin hoj.

Själv har jag fått ta emot många elaka gliringar för mitt hojval (HD-Chopper)och ogillande blickar genom åren från andra kategorier hojåkare men jag har vägrat att ta åt mig dessa. Säkerligen har ovan nämda grupper upplevt detsamma...men jag vet att ovan nämda grupper har varit lika duktiga på att dela ut gliringar och ogillande blickar åt andra hojåkare dom med(ursäkta för generalisering här). Vilket som kom först "hönan eller ägget" är väl ganska ovesäntligt här, men kanske kan dessa barnsligheter förklara en hel del....
Kanske kan lite spåntant och fördomsfritt småprat vid macken,fiket,korvkiosken o liknande ställen på sikt få slut på mycket av dessa barnsligheter och "öppna dörrar".

Särbehandling..nej tack!

Att missa att SMC finns och vad SMC gör och står för är nog inte alls svårt i dagens enorma informationsflöde...exempel..om man ser en annons med bild på en ruggigt snygg framgaffel på samma sida som en SMC annons..vilken annons fastnar då i läsarens minne...om nu SMC annonsen hade haft lättklädda sexiga unga kvinnor på hoj i sin annons..vilken annons hade då fastnat i manliga läsares minne? Jag tycker inte att SMC ska marknadsföra sig som i sistnämda exemplet, utan är bara ett exempel på hur svårt det är att synas i ett överflöd av annonser och information.
Förövrigt är nog många nya hojåkare helt obekanta med "MC-världen".

Nyare Harley´s har väl blivit en riktig "Svensson" hoj...kan man hitta en mer vanligt förekommande hoj? Här finns det folk från precis alla tänkbara bakgrunder.
:):)

Anders.J
 

flex

New member
Jag har rört mig i kretsarna HD/Chopper/Engelskhoj o Trike (och känt massvis med framförallt Japshojåkare bland övriga hojåkare) hela mitt vuxna liv.
Hårdingar, ja det stämmer på vissa inivider, men när det gäller det stora flertalet som jag har träffat (och det är många under åren) så är dom varken mer eller mindre hårdingar än folk i allmänhet. En önskan att vara "annorlunda" inte en "Svensson" kan nog ses som vanligt men framförallt en stark förkärlek till den här typen av hojar.
Tror förövrigt att många individer av andra hojåkar kategorier än ovan nämda
inte heller dom vill känna sig som en "Svensson" på sin hoj.

Själv har jag fått ta emot många elaka gliringar för mitt hojval (HD-Chopper)och ogillande blickar genom åren från andra kategorier hojåkare men jag har vägrat att ta åt mig dessa. Säkerligen har ovan nämda grupper upplevt detsamma...men jag vet att ovan nämda grupper har varit lika duktiga på att dela ut gliringar och ogillande blickar åt andra hojåkare dom med(ursäkta för generalisering här). Vilket som kom först "hönan eller ägget" är väl ganska ovesäntligt här, men kanske kan dessa barnsligheter förklara en hel del....
Kanske kan lite spåntant och fördomsfritt småprat vid macken,fiket,korvkiosken o liknande ställen på sikt få slut på mycket av dessa barnsligheter och "öppna dörrar".

Särbehandling..nej tack!

Att missa att SMC finns och vad SMC gör och står för är nog inte alls svårt i dagens enorma informationsflöde...exempel..om man ser en annons med bild på en ruggigt snygg framgaffel på samma sida som en SMC annons..vilken annons fastnar då i läsarens minne...om nu SMC annonsen hade haft lättklädda sexiga unga kvinnor på hoj i sin annons..vilken annons hade då fastnat i manliga läsares minne? Jag tycker inte att SMC ska marknadsföra sig som i sistnämda exemplet, utan är bara ett exempel på hur svårt det är att synas i ett överflöd av annonser och information.
Förövrigt är nog många nya hojåkare helt obekanta med "MC-världen".

Nyare Harley´s har väl blivit en riktig "Svensson" hoj...kan man hitta en mer vanligt förekommande hoj? Här finns det folk från precis alla tänkbara bakgrunder.
:):)

Anders.J

Ang gliringar pga hojval; av mig hade du nog fått lite avisblickar ,angående hojen alltså.:)
 

Bajen-Sam

New member
Har du väst med märken och pins, sätt även dit SMC tygmärket.

Har nu gjort det på min väst och jag ser att fler börjat göra detta då jag varit på hojträffar.
 

adrian_vg

New member
Har du väst med märken och pins, sätt även dit SMC tygmärket.

Har nu gjort det på min väst och jag ser att fler börjat göra detta då jag varit på hojträffar.

Man fick ju med ett SMC-reflexklistermärke av lite tjockare plast när man blev med i SMC. Fick dock aldrig på den och nu är den, flera flyttar senare, borta...

Kan dessa märken köpas i efterhand, eller bara nåt man får med när man blir medlem?
 
Top