Tack för informationen Niklas.
Personliga riskbedömningar och försäkringar vore ju rena drömmen, men de flesta bolag verkar ju ointresserade av det tyvärr. Flera försäkringar kunde ju lätt lösas med separat försäkringsskylt. Har inte Österike eller Belgien eller liknande "alpland" en sådan lösning?
@ Hellman:
Jag jobbar inom försäkring och håller i viss mån med dig i dina åsikter. Gällande "personlig riskbedömning" så är det helt ohållbart gällande MC. Anledningen är att det inte är fordonet, utan föraren som utgör risken.
På lantgårdar, större båtar mm görs den typen av riskanalys förhållandevis ofta. I mc-fallet skulle kostnaden för att utvärdera en enskild förarares lämplighet, OM det nu vore möjligt att göra en sån analys, bli alldeles för hög.
Ser man på statistiken så är det glasklart. Sporthojsförare tar betydligt större risker än customåkare, oavsett ålder. Att sen 90 på en Virago 250 riskmässigt kanke motsvarar 115 på en potent hoj då prestandan och den generellt högre förarnivån spelar ingen roll då fartskillnaden är betydligt större än så för den stora massan.
Försäkringar som Folksam och deras villkor sätts dessutom inte bara utifrån hojarna, utan den stora andelen kunder, och de är för sporthojskollektivet avsevärt yngre än andra grupper.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Allmänt om SMC:
Jag har varit med sen jag började åka på gata -97. Inte för nån försäkring, definitivt inte för MC-Folket och inte för alla utskick som görs. Utan för att SMC är det enda organ som faktiskt FÖRSÖKER skapa en vettig bild av oss utåt och få juridiken att följa det.
Hur drabbade krompråmsåkare är av myten om HA och Bandidos har jag ingen aning om. Min uppfattning är dock att problemet varit så stort att SMC lobbat för en attitydsförändring.
Bandagar och kurser har tagit en stor plats bland oss som kör mer aktivt, något jag tror förändrat beteendet hos kollektivet enormt jämfört med för 10 år sedan.
Sen att är SMC lika flexibelt som ett godståg, och blir lite sektliknande i avseenden gällande åsikter mm istället för att värva "ledande" personer med sunt förnuft som kan föra en dialog. Det får väl vara.
På det hela taget gör SMC ett bra jobb, och även om jag inte är helt nöjd med det i alla lägen, så vill jag inte prova sverige utan dem!