SMC och "Präktiga Touring Gubbs Stämpeln"

esso

New member
Vi medlemmer får väl ta tag i saken själva oxå och påverka våra MC-kompisar som inte är med i SMC, vi har säkert nån som vi känner som inte är med. Får berätta om rabatterna och tidningen bland annat. Jag själv har ju två, men inte lyckets att få med dem:(
Inte ännu iallafall;) men tidningen vill de ju låna och läsa:D

/Sven-Olof
 

powerglide

New member
Nu hade jag ju inte nån mc på den gamla goda tiden, men i höst är det iaf 5 år. Jag har då inte på de fem åren sett till nån gratistidning, vare sig Allt om MC eller MC Nytt.

MC-Foket verkar jag få regelbundet och den tidningen har en SMC-logga på sig. Har dock ingen aning om hur det hänger ihop eller varför jag får den :)
 

powerglide

New member
Vad jag förstår så har vi som är medlemmar oftast ansökt själva inte blivit värvade.

Jag fick själv tips om BKK-kurserna av en hojbekant.
Det var när jag skulle anmäla mig som jag såg kravet på SMC-medlemskap och den lilla pengen tycker jag att det går att ligga ute med i sammanhanget.
Det är först efteråt när jag fick medlemsboken (och faktiskt bläddrade igenom den) som jag börjat inse vad SMC håller på med i stort.

Vad har vi på SMC som är attriktivt för custom-åkarna?
Vet de om BKK-utbildningarna? Vad tycker de om dem? Skulle det vara lönt att vinkla sig mot den kategorin på samma sätt som Superbike/Sporthoj-kurserna.
Dvs. har de ett behov som vi kan uppfylla?

Försäkringsrabatten hos Folksam tilltalar ju främst de med lite hästar under kåpan. Går det att erbjuda någon liknande deal där? Vad är dyrt för en customåkare?
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
En del av vårat jobb är att synas även för de som inte är medlemmar.
Vi försöker vara på plats på olika evenemang som t.ex den årliga MC-mässan, Elmia-mässan, Custom Bike Show och diverse handlardagar.

Vi i SMC Uppsala jobbar även med avrostningar/grundutbildningar som vänder sig till olika grupper. I våras hade vi t.ex YCC och Strul MCC på kurs hos oss på Gokartbanan Rörken. 2 timmar konbanekörning/bromsning och 2 timmar bankörning.
Riktigt roliga tillfällen både för oss instruktörer och deltagarna

Förhoppningsvis är det en verksamhet som kommer att utökas.

På Riks-nivå vet jag att man har en del samarbete med HDCS, är själv inte inblandad i det och har därmed lite dålig koll.

När det gäller banderoll eller flagga som kontakta Riks på till exempel:
smc@svmc.se

Kul att läsa att det faktiskt händer en del possitiva initiativ på den här fronten.. mer än jag kände till !! Är inte så ofta på evenemang nuförtiden..jobbar alla lördagar o söndagar på annan ort o på veckorna med hojprojekt i min verstad så det blir mest korta spontanturer på egen hand med hojarna just nu.
Pratade några ord med representanterna i montern på Elmia..rätt ställe att vara på men ett svårt ställe att fånga uppmärsamhet på bland allt som glittrar o blänker vart man än vänder sig.

Är passiv medlem i HDCS sedan -83 men har missat vad för typ av kontakter man har med SMC, vet dock att HDCS är ansluten till en större mc-rätts-organisation på europa nivå.

Ska skicka ett mail till Riks ang banderoll!

Anders.J
 

Hellman

New member
Får man tro att "grupperingen" HD-åkare kanske tycker det här "forumsnacket" är lite löjligt och inte ger något?
Jag tror inte heller ett "HD-forum" skulle locka, eller vara bra. Det skulle då separera dessa hojåkare och det skulle kunna se ut som att de inte vill eller ska vara en del av gemenskapen.

Helt klart håller jag med om att det borde bli lite mer intern reklam till medlemmar om SMC-forumets existens, så vi får fler aktiva diskussioner. Det skall jag ta tag i! :)

Det är dock bättre att ett forum växer sakta än exploderar i många åsikter. Det kan då bli motsatt effekt att alla testat, tycker stämingen "suger" (för hård osv) och drar direkt och vill aldrig komma tillbaka.

Just nu har det här forumet en god stämning ändå bland de som är här tycker jag. För att ha startats för 2-3 år sedan så är statisken inte så illa helt enkelt.

Hur många medlemmar hade sporthoj.com efter 2-3 år Swedie? Och då menar jag aktiva skrivande medlemmar. Här verkar de vara kanske 50 st efter 2-3 år.

När man registrerar sig på sporthoj.com står det väldigt klart och tydligt att man MÅSTE vara sporthojsåkare. Trots detta finns det mängder utav olika hojsorter på det forumet. Jag tror att folk söker sig till det mest befolkade forumet för att få flest svar, kunna läsa flest inlägg mm mm.

En bra idé är kanske att göra SMC:s forum öppet för allmännheten? Vem som helst är välkommen att bli medlem gratis? Hade det inte kunnat funka för att värva medlemmar till SMC? Sedan kasta in lite annonser i diverse MC-tidning för att upplysa folk om detta?

Som jag tolkar har sporthoj.com från början varit ett "nisch-forum" för folk som kör sporthoj. Iom att det inte finns andra lättilgängliga MC-forum för "andra" MC-åkare har de flesta till slut hamnat där.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag fick själv tips om BKK-kurserna av en hojbekant.
Det var när jag skulle anmäla mig som jag såg kravet på SMC-medlemskap och den lilla pengen tycker jag att det går att ligga ute med i sammanhanget.
Det är först efteråt när jag fick medlemsboken (och faktiskt bläddrade igenom den) som jag börjat inse vad SMC håller på med i stort.

Vad har vi på SMC som är attriktivt för custom-åkarna?
Vet de om BKK-utbildningarna? Vad tycker de om dem? Skulle det vara lönt att vinkla sig mot den kategorin på samma sätt som Superbike/Sporthoj-kurserna.
Dvs. har de ett behov som vi kan uppfylla?

Försäkringsrabatten hos Folksam tilltalar ju främst de med lite hästar under kåpan. Går det att erbjuda någon liknande deal där? Vad är dyrt för en customåkare?

Personligen är jag fortfarande medlem av samma anledning som jag blev medlem runt ca 1980..att försvara rätten att åka motorcykel och att få välja vilken typ av motorcykel jag vill köra dvs att stoppa byråkraters o politikers förbudsiver när det gäller motorcyklar. Detta borde väl vara huvudargumentet för att bli SMC medlem för dom allra flesta mc-åkare! MC-aktiviteter av olika slag finns det ett överflöd av från alla möjliga håll men att "slåss" mot byråkrater, politiker o myndigheter är det bara SMC som har "muskler" nog att klara av.
Detta argument borde hålla än idag om budskapet når ända fram till alla mc-åkare...

Anders.J
 

Smedis

New member
Hur många medlemmar hade sporthoj.com efter 2-3 år Swedie? Och då menar jag aktiva skrivande medlemmar. Här verkar de vara kanske 50 st efter 2-3 år.

När man registrerar sig på sporthoj.com står det väldigt klart och tydligt att man MÅSTE vara sporthojsåkare. Trots detta finns det mängder utav olika hojsorter på det forumet. Jag tror att folk söker sig till det mest befolkade forumet för att få flest svar, kunna läsa flest inlägg mm mm.

En bra idé är kanske att göra SMC:s forum öppet för allmännheten? Vem som helst är välkommen att bli medlem gratis? Hade det inte kunnat funka för att värva medlemmar till SMC? Sedan kasta in lite annonser i diverse MC-tidning för att upplysa folk om detta?

Som jag tolkar har sporthoj.com från början varit ett "nisch-forum" för folk som kör sporthoj. Iom att det inte finns andra lättilgängliga MC-forum för "andra" MC-åkare har de flesta till slut hamnat där.

Många som haft sporthoj när de reggat sig men som gått vidare till andra hojar eller helt sonika sålt och är hojlösa idag.
 

@nderz

New member
....


En bra idé är kanske att göra SMC:s forum öppet för allmännheten? Vem som helst är välkommen att bli medlem gratis? Hade det inte kunnat funka för att värva medlemmar till SMC? Sedan kasta in lite annonser i diverse MC-tidning för att upplysa folk om detta?

Tror redan att det är så, finns inga krav på att man måste vara SMC-medlem för att regga sig i forumet. Vem som helst kan titta, men man måste vara reggad och inloggad för att skriva
 

Swedie

Administrator
Personal
Hur många medlemmar hade sporthoj.com efter 2-3 år Swedie? Och då menar jag aktiva skrivande medlemmar. Här verkar de vara kanske 50 st efter 2-3 år.

När man registrerar sig på sporthoj.com står det väldigt klart och tydligt att man MÅSTE vara sporthojsåkare. Trots detta finns det mängder utav olika hojsorter på det forumet. Jag tror att folk söker sig till det mest befolkade forumet för att få flest svar, kunna läsa flest inlägg mm mm.

En bra idé är kanske att göra SMC:s forum öppet för allmännheten? Vem som helst är välkommen att bli medlem gratis? Hade det inte kunnat funka för att värva medlemmar till SMC? Sedan kasta in lite annonser i diverse MC-tidning för att upplysa folk om detta?

Som jag tolkar har sporthoj.com från början varit ett "nisch-forum" för folk som kör sporthoj. Iom att det inte finns andra lättilgängliga MC-forum för "andra" MC-åkare har de flesta till slut hamnat där.
Jovisst, men det har nog och göra med att sporthojsfolks ålder och yrke är mer än ofta data/IT och tillgången till en dator är mer frekvent.

Här på SMC så lite av problemet ligger i att många är just MC åkare som kör touring, glidare osv och de är inte lika frekventa internet-besökare.

I övrigt ÄR SMC forumet öppet för alla. Det är inget krav att vara medlem på SMC. Dock är det ju forumet för SMC, så det är lätt att tänka som om det endast vore för SMC medlemmar.
 

roke

New member
Jovisst, men det har nog och göra med att sporthojsfolks ålder och yrke är mer än ofta data/IT och tillgången till en dator är mer frekvent.

Här på SMC så lite av problemet ligger i att många är just MC åkare som kör touring, glidare osv och de är inte lika frekventa internet-besökare.
I övrigt ÄR SMC forumet öppet för alla. Det är inget krav att vara medlem på SMC. Dock är det ju forumet för SMC, så det är lätt att tänka som om det endast vore för SMC medlemmar.
Så kan det ju faktiskt kanske vara. Jag har inte tänkt så långt tidigare. Smcmedlemmar är kanske mest bara gamla gubbar och kärringar som inte använder Internet så mycket.:)
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Så kan det ju faktiskt kanske vara. Jag har inte tänkt så långt tidigare. Smcmedlemmar är kanske mest bara gamla gubbar och kärringar som inte använder Internet så mycket.:)

Ja det ligger nog en hel del i detta! Själv fick jag både dator,internet,hemsida redan 1995 men har aldrig blivit intresserad och är fortfarande inte intresserad av dator,internet o annan elektronik...ser det bara bara som ett praktiskt arbets o informationsredskap..hamnade på detta forum mest av en slump och såg att knappt någon av min hojåkarkategori var med här så jag kände det som min plikt att föra fram mina åsikter här som jag vet delas av många i min hojåkar kategori.
Är 45 år och räknar mig till den förlorade generationen vad gäller data,internet o elektronik...medelåldern på motorcyklister idag är väl 50-55år tror jag....
Trots detta är det viktigt att alla hojåkarkategorier syns på forumet då detta är ett "ansikte utåt" för SMC.

Anders.J
 

JEPPA

New member
präkt......touringåkare........................

Är själv "gubbe" och touringåkare, känns skönt att inte behöva knäpuckar i svängarna. Kan inte detta här med IT och datorer, men är ofta inne och kollar vad som skrivs på forumet. Har mina åsikter, som ofta stämmer med
P-O Noren, känner inget behov av att synas.
 

Hellman

New member
Ja, fast en och annan ungdom finns det väl också i smc.
Kanske inte för att delta på det här forumet, men för att det ger lägre försäkringspremie.

Känner mig faktiskt fortfarande ung med 28 år bakom mig :). Men inte gick jag med i SMC för försäkringspremiens skull. Folksams SMC-försäkring är ett stort skämt enligt migi
Inte bara att premien för mig är dyrare än många andra bolag, de ska visst ha en självrisk på 25 papp också. Varför ska jag ha en försäkring som jag får betala både premie OCH eventuell skada?
 

roke

New member
Känner mig faktiskt fortfarande ung med 28 år bakom mig :). Men inte gick jag med i SMC för försäkringspremiens skull. Folksams SMC-försäkring är ett stort skämt enligt migi
Inte bara att premien för mig är dyrare än många andra bolag, de ska visst ha en självrisk på 25 papp också. Varför ska jag ha en försäkring som jag får betala både premie OCH eventuell skada?
Ah, det stämmer. Jag gick inte heller med i smc för försäkringens skull.
Och jag känner mig också ung fast jag fyllt 40. Så, ja, du har nog rätt, mitt resonemang haltar en aning.
 

Hellman

New member
Ah, det stämmer. Jag gick inte heller med i smc för försäkringens skull.
Och jag känner mig också ung fast jag fyllt 40. Så, ja, du har nog rätt, mitt resonemang haltar en aning.

Åldern är bara en siffra på ett papper vet du. :cool:

Angående SMC-försäkringen anser jag den bara som ett falskt dragplåster. Jag känner ingen som kör MC som faktiskt kan dra fördel av denna "framarbetade gynnsamma försäkringen"...
 

Niklasinorr

New member
Åldern är bara en siffra på ett papper vet du. :cool:

Angående SMC-försäkringen anser jag den bara som ett falskt dragplåster. Jag känner ingen som kör MC som faktiskt kan dra fördel av denna "framarbetade gynnsamma försäkringen"...

Bara för att förtydliga. SMC Folksam försäkringen är i princip bara riktad mot sporthojsåkare. Klass 1-6 är inte kundgrupp för den produkten.
Själv känner jag väldigt många som har råd att köra hoj tack vare den här försäkringen och kan dra fördel av produkten.

Tanken med försäkringen är att man som sporthojsåkare skall ha råd att ha försäkring på hojen. Om man med en "vanlig" försäkring bara har råd med trafik så har man med Folksam SMC försäkringen råd med halv osv.

Det andra argumentet för försäkringen är att man inte kan teckna den om man inte gått en Sporthojs- eller BKK med SMC. Dvs vi får förhoppningsvis säkrare förare på vägarna om man motiveras av en lägre premie till att gå en utbildning.

Det tredje argumentet är att självrisken är 25% av skadan på hojen (inte 25 000) vid en eventuell krasch. Detta får då till följd att man kan påverka reparationen själv genom att välja att reparera, svetsa och lacka grejer istället för att bara köpa nya grejer hela tiden. En liten repa på svingen kanske kan poleras bort istället för att byta hela svingen.

Vid en liten skada så tjänar man dessutom på detta jämfört med en "vanlig" självrisk.

Detta skulle gynna både kollektivets premie och begagnatmarknaden. Tänk om mc-firmorna kan börja anställa duktiga plastare, lackerare och svetsare. Tänk om begagnatmarknaden plötsligt lever upp därför att det är många fler som köper grejer på e-bay eller motsvarande. Det gynnar oss som kollektiv och det gynnar miljön med mindre "slit och släng" menatlitet. Dessutom lönar det sig inte med försäkringbedrägerier längre, vi skulle slippa alla hojar som "blir stulna" på hösten eller tappas bakom ett släp.

Det är många bolag som tittar på den här modellen med lägre premier och högre självrisk. HD har sedan flera år 15 000 i självrisk på stöld hos flera bolag till exempel. Detta för att motverka den accelerande spiralen men högre och högre premier vilket får till följd att fler och fler bara kör med trafik eller ännu värre helt utan.

Nej, jag jobbar inte på Folksam, jag har bara satt mig in i försäkringsproblematiken och tittat på hur man kan lösa de problem som finns. Jag är övertygad om att någonting måste göras ifall vi skall ha råd att köra hoj i framtiden. Om det här en flopp eller inte spelar mindre roll huvudsaken är att någon försöker komma på en bättre idé än dagens system.

Själv är jag övertygad om att problemen inte kommer att lösas förrän vi har personliga försäkringar med individuell riskbedömning på person och inte på fordon. Dessutom kan jag bara köra ett fordon i taget så varför skall jag betala för flera?
 

Hellman

New member
Tack för informationen Niklas.

Min hoj klassas som sporthoj av Folksam, vilken klass vet jag faktiskt inte. Ändå är deras försäkring svindyr i jämförelse trots SMC-medlemskap. Angående kurser så undrade jag men killlen jag pratade med hade ingen aning, men det kanske var en prao i kundtjänsten. Det händer ju tyvärr allt för ofta.

25% på skadan är ju helt ok, om det är hojen det gäller alltså. Vilken försäkring är det som kostar 25k i självrisk då? Vet att det finns någon på Folksam.

Personliga riskbedömningar och försäkringar vore ju rena drömmen, men de flesta bolag verkar ju ointresserade av det tyvärr. Flera försäkringar kunde ju lätt lösas med separat försäkringsskylt. Har inte Österike eller Belgien eller liknande "alpland" en sådan lösning?
 

SuperRetard

New member
Tack för informationen Niklas.

Personliga riskbedömningar och försäkringar vore ju rena drömmen, men de flesta bolag verkar ju ointresserade av det tyvärr. Flera försäkringar kunde ju lätt lösas med separat försäkringsskylt. Har inte Österike eller Belgien eller liknande "alpland" en sådan lösning?


@ Hellman:

Jag jobbar inom försäkring och håller i viss mån med dig i dina åsikter. Gällande "personlig riskbedömning" så är det helt ohållbart gällande MC. Anledningen är att det inte är fordonet, utan föraren som utgör risken.

På lantgårdar, större båtar mm görs den typen av riskanalys förhållandevis ofta. I mc-fallet skulle kostnaden för att utvärdera en enskild förarares lämplighet, OM det nu vore möjligt att göra en sån analys, bli alldeles för hög.

Ser man på statistiken så är det glasklart. Sporthojsförare tar betydligt större risker än customåkare, oavsett ålder. Att sen 90 på en Virago 250 riskmässigt kanke motsvarar 115 på en potent hoj då prestandan och den generellt högre förarnivån spelar ingen roll då fartskillnaden är betydligt större än så för den stora massan.

Försäkringar som Folksam och deras villkor sätts dessutom inte bara utifrån hojarna, utan den stora andelen kunder, och de är för sporthojskollektivet avsevärt yngre än andra grupper.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Allmänt om SMC:

Jag har varit med sen jag började åka på gata -97. Inte för nån försäkring, definitivt inte för MC-Folket och inte för alla utskick som görs. Utan för att SMC är det enda organ som faktiskt FÖRSÖKER skapa en vettig bild av oss utåt och få juridiken att följa det.

Hur drabbade krompråmsåkare är av myten om HA och Bandidos har jag ingen aning om. Min uppfattning är dock att problemet varit så stort att SMC lobbat för en attitydsförändring.

Bandagar och kurser har tagit en stor plats bland oss som kör mer aktivt, något jag tror förändrat beteendet hos kollektivet enormt jämfört med för 10 år sedan.

Sen att är SMC lika flexibelt som ett godståg, och blir lite sektliknande i avseenden gällande åsikter mm istället för att värva "ledande" personer med sunt förnuft som kan föra en dialog. Det får väl vara.

På det hela taget gör SMC ett bra jobb, och även om jag inte är helt nöjd med det i alla lägen, så vill jag inte prova sverige utan dem!
 
Top