SMC och "Präktiga Touring Gubbs Stämpeln"

Chopperbyggarn

New member
Hej!
Om hojåkarkategorierna här på forumet representerar SMC´s medlemsunderlag så är det uppenbart att SMC totalt har misslyckats att värva medlemmar från vissa hojåkar grupper som har växt och blivit riktigt stora. Några grupper som jag saknar på forumet är : "traditionella" HD-åkare/Chopperåkare/Veteranhojsåkare/Trikeåkare
samt stora massor av "Nya kategorier HD-åkare/Chopper,Custom åkare/Gammel gubbsen på fabriks Custom´s/Scooteråkare... På 80 o 90 talet när jag var flitig besökare av hojträffar och umgicks mycket med HD/Chopper/trike/Triumph/BSA... åkare och försökte värva medlemmar till SMC så var svaret undgefär detsamma från nästan alla, SMC.. nä..det är ju bara en massa tråkiga o präktiga "Touring Gubbar" som är med där...sen gav jag upp. Här finns massvis av potentiella medlemmar att värva och som har allt att vinna på att vara med och ett nyttigt tillskott för SMC för att bättre kunna representera "Alla hojåkare" dessutom blir SMC "starkare" med fler medlemmar.
Själv gick jag med i SMC när jag började köra 125:a efter att ha läst om "Rapport 13"...Smc kan inte leva på "Rappot 13" i all evighet.

Vad gör SMC för att attrahera ovanstående kategorier att bli medlemmar??

PS. För er som inte gillar HD-åkare gå in på youtube och sök på bikerteamsweden så får ni se hur trevligt en blandad kompott HD/Chopperåkare har när dom reser tillsammans genom Malaysia o Tailand på egna hojar..känner ett par av dom..mycket sympatiska o snälla mäniskor!

Anders.J
 

jan-olovj

Active member
Vad jag förstår så har vi som är medlemmar oftast ansökt själva inte blivit värvade. Så om dessa grupper som du nämner inte finns ibland oss så har de väll valt själva att inte vara med. Som jag förstår det så är alla typer av hojåkare välkomna, vi behöver vara mer för att vara en bra påtryckargupp gentemot alla tokigheter som myndighetsutövare hittar på.
 

JBG

New member
Nej det tycker jag inte! Jag vill att alla grupper ska vara väl representerade samt känna sig lockade och välkomna i SMC.

Anders.J

Alla hojåkare är välkomna i SMC, men den som tycker att SMC är en "präktig touring klubb" kanske inte vill se vad som egentligen erbjuds... :confused:

Om man vänder på steken, vad skulle DU vilja att SMC gjorde?
 

Chopperbyggarn

New member
Vad jag förstår så har vi som är medlemmar oftast ansökt själva inte blivit värvade. Så om dessa grupper som du nämner inte finns ibland oss så har de väll valt själva att inte vara med. Som jag förstår det så är alla typer av hojåkare välkomna, vi behöver vara mer för att vara en bra påtryckargupp gentemot alla tokigheter som myndighetsutövare hittar på.

Nog finns dom bland oss men väldigt få i förhållande till hur många som kör dessa typer av hojar och jag är övertygad om att många fler skulle välja att gå med i SMC om dom vore fullt insatta i hur mycket SMC har gjort och gör för att försvara rätten till att få köra "ALLA" typer av motorcyklar. Någonting verkar ha "klickat fel" här.
När det gäller nytillkomna så är det nog ganska många som knappt har hört talas om SMC.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Alla hojåkare är välkomna i SMC, men den som tycker att SMC är en "präktig touring klubb" kanske inte vill se vad som egentligen erbjuds... :confused:

Om man vänder på steken, vad skulle DU vilja att SMC gjorde?

Jag önskar att jag hade ett bra svar på detta..vet faktist inte.. men jag tror att om tillräckligt många förebilder inom respektive grupper går med så kommer många andra att följa efter..mäniskor har ju en tendens at haka på vad som är brukligt inom sin grupp.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Jag önskar att jag hade ett bra svar på detta..vet faktist inte.. men jag tror att om tillräckligt många förebilder inom respektive grupper går med så kommer många andra att följa efter..mäniskor har ju en tendens at haka på vad som är brukligt inom sin grupp.

Anders.J

Eftersom jag själv inte har något svar på hur man marknadsför SMC i lågt representerade grupper så vill jag bolla frågan vidare till marknadföringsansvariga inom SMC och fråga vilka strategier ni har för att locka in nya medlemmar från underrepresenterade likt ovan nämda grupper samt andra underrepresenterade grupper? Jag förutsätter att SMC vill ha in medlemmar från dessa och andra grupper.

Anders.J
 

Hellman

New member
Jag tror problemet är, speciellt på SMC:s forum, att det alltid finns mer "specifika" gemenskaper att ingå i. Där man är mer likasinnade. Gäller det forum/gemenskaper som är mer specifika för t ex mig, så passar ju t ex sporthoj.com och Svenska Ducatiklubben mig bättre sett till intresse.
När det gäller SMC:s forum skulle det behöva mer marknadsföring. Absolut. Med alla tusen SMC-medlemmar är detta forumet inte mer aktivt än Ducatiklubbens. Den har då ett aktivt medlemsantal på 1600, om jag minns siffrorna rätt. Rätt skrämmande.

När det gäller ett rent medlemskap i SMC anser jag det som en förbannad skyldighet som motorcykelåkare att vara medlem!
Att inte ge ett par sketna hundralappar årligen för en organisation som värnar om ens främsta intresse och ser till att vi kan fortsätta åka båge, är så egoistiskt.
Detta är självklart för mig, även om jag IBLAND också tänker på SMC-medlemmar som en klunga "touringåkande, reflexvästbärande tråkmånsar". Men en förening är precis det som medlemmarna gör den till. KAN vara värt att ha i åtanke.
 

Monica

New member
hmmm

kanske körskolor skulle ha lite information om SMC och fördelarna med att vara medlem?

Saknar även information om SMC på BKK kurser t ex... eller alla är redan medlemmar som kör BKK :confused:

Sen är det väl också så att alla medlemmar pratar väl (eller inte?) om fördelarna med att vara medlem i SMC..... Annars är det ju något som vi alla kan göra!
 

Hellman

New member
Jag har varit välinformerad om SMC ända sedan jag tog mitt 125:a-kort. Pga en farbror som varit medlem sedan bronsåldern alltid gav mig MC-Folket när han läst den.
De som inte har den förmånen, hur får de informationen?

Som ägare av en motorcykel får man alltid ett nr av Allt om MC eller om det var MCNytt, om året, iaf förr i tiden, det kanske skulle vara något för MC-Folket? Eller en kanske en speciell "värvningstidning"? Kanske är på tok för höga kostnader vad vet jag.

Idébajsar lite bara...
 

Marie

Banned
Som ägare av en motorcykel får man alltid ett nr av Allt om MC eller om det var MCNytt, om året, iaf förr i tiden, det kanske skulle vara något för MC-Folket? Eller en kanske en speciell "värvningstidning"? Kanske är på tok för höga kostnader vad vet jag.

Idébajsar lite bara...

Nu hade jag ju inte nån mc på den gamla goda tiden, men i höst är det iaf 5 år. Jag har då inte på de fem åren sett till nån gratistidning, vare sig Allt om MC eller MC Nytt.
 

jan-olovj

Active member
Jag tror att det är Bike som kommer ibland till dem som har en MC regisrerad. Förr läste jag den inte, men nu hittar jag något som är intressant, vi ändrar oss ibland som tur är.
 

McGregor

New member
kanske körskolor skulle ha lite information om SMC och fördelarna med att vara medlem?!

Alla trafikskolor med mc-utbildning har fått infomaterial från SMC och i år erbjuds man som mc-elev dessutom gratis provmedlemskap i SMC. Men det är en mycket liten del av körkortstagarna som passerar en trafikskola.

Ska man fånga upp alla nya/nygamla motorcyklister är det nog hos mc-handlarna man ska börja. En stor andel av de senaste årens mc-köpare är just customåkare, vuxna män och kvinnor som inte "tänker mc-organisation" i första hand.

Saknar även information om SMC på BKK kurser t ex... eller alla är redan medlemmar som kör BKK :confused:

Sen är det väl också så att alla medlemmar pratar väl (eller inte?) om fördelarna med att vara medlem i SMC..... Annars är det ju något som vi alla kan göra!

På BKK på storbana krävs medlemskap i SMC. På BKK på gokartbana är det inte krav på medlemskap men en prisdifferens. Hos oss på Rörken har man dessutom möjligheten att bli medlem direkt (och därmed få medlemsrabatten).
 

Bengt Allevad

New member
...............
Detta är självklart för mig, även om jag IBLAND också tänker på SMC-medlemmar som en klunga "touringåkande, reflexvästbärande tråkmånsar". Men en förening är precis det som medlemmarna gör den till. KAN vara värt att ha i åtanke.

Vill bara i sammanhanget lägga ut en bild från Tuvängen i Södertälje med "SMC:are"
O.B.S Gula västen är inte reflexväst:D
 

Swedie

Administrator
Personal
Får man tro att "grupperingen" HD-åkare kanske tycker det här "forumsnacket" är lite löjligt och inte ger något?
Jag tror inte heller ett "HD-forum" skulle locka, eller vara bra. Det skulle då separera dessa hojåkare och det skulle kunna se ut som att de inte vill eller ska vara en del av gemenskapen.

Helt klart håller jag med om att det borde bli lite mer intern reklam till medlemmar om SMC-forumets existens, så vi får fler aktiva diskussioner. Det skall jag ta tag i! :)

Det är dock bättre att ett forum växer sakta än exploderar i många åsikter. Det kan då bli motsatt effekt att alla testat, tycker stämingen "suger" (för hård osv) och drar direkt och vill aldrig komma tillbaka.

Just nu har det här forumet en god stämning ändå bland de som är här tycker jag. För att ha startats för 2-3 år sedan så är statisken inte så illa helt enkelt.
 

jan-olovj

Active member
Eftersom flera handlare lämnar SMCrabatt så kanske det skulle vara ett anslag i butiken som talar om detta, det skulle kanske kunna värva några om man ser att det skulle löna sig även ekonomiskt, ekonomin är viktig för oss alla.
 

Chopperbyggarn

New member
Känns bra att det finns medlemmar som ser värdet i att "bredda" och öka medlemsantalet i SMC! När SMC visar sitt ansikte utåt så är det nog inte fel att dom olika hojåkarkategorierna har något "ansikte" som man kan identifiera sig med (även här på forumet). Att ha väl synligt material i Hojbutiker o inte minst Mc-tillbehörsbutiker o Internet butiker av olika kategorier låter som en bra idé så även körskolor, direkt utskick av info i lockande layout till registrerade MC-ägare.
Vad kan jag själv göra? Jag kan hänga upp någon stor SMC flagga eller banderoll i min verstad som visserligen bara når ett litet begränsat antal hojbyggarkunder men kan dra något strå till stacken eller så några frön. Var får man tag på stor flagga eller banderoll?

Anders.J
 

@nderz

New member
Känns bra att det finns medlemmar som ser värdet i att "bredda" och öka medlemsantalet i SMC! När SMC visar sitt ansikte utåt så är det nog inte fel att dom olika hojåkarkategorierna har något "ansikte" som man kan identifiera sig med (även här på forumet). Att ha väl synligt material i Hojbutiker o inte minst Mc-tillbehörsbutiker o Internet butiker av olika kategorier låter som en bra idé så även körskolor, direkt utskick av info i lockande layout till registrerade MC-ägare.
Vad kan jag själv göra? Jag kan hänga upp någon stor SMC flagga eller banderoll i min verstad som visserligen bara når ett litet begränsat antal hojbyggarkunder men kan dra något strå till stacken eller så några frön. Var får man tag på stor flagga eller banderoll?

Anders.J

En del av vårat jobb är att synas även för de som inte är medlemmar.
Vi försöker vara på plats på olika evenemang som t.ex den årliga MC-mässan, Elmia-mässan, Custom Bike Show och diverse handlardagar.

Vi i SMC Uppsala jobbar även med avrostningar/grundutbildningar som vänder sig till olika grupper. I våras hade vi t.ex YCC och Strul MCC på kurs hos oss på Gokartbanan Rörken. 2 timmar konbanekörning/bromsning och 2 timmar bankörning.
Riktigt roliga tillfällen både för oss instruktörer och deltagarna

Förhoppningsvis är det en verksamhet som kommer att utökas.

På Riks-nivå vet jag att man har en del samarbete med HDCS, är själv inte inblandad i det och har därmed lite dålig koll.

När det gäller banderoll eller flagga som kontakta Riks på till exempel:
smc@svmc.se
 
Last edited:
Top