SMC och BMW = 1?

HåkanP

New member
Kan inte förstå vad det kan vara för fel att BMW samarbetar med SMC det är ju bara till godo på sikt för alla i "MC-kollektivet". Något för fler märken att sträva efter när nu BMW går i spetsen för samarbete.
Gnällspikar dyker det upp om det mesta men försök se det positiva istället.

Moget...
 

Avarage

New member
1. Kan visst se vinsten i att SMC marknadsförs och folk "automatansluts" så det ser bra ut i medlemsregistret, fler medlemmar ger mer pengar i kassan, styrka i argument mot myndigheter osv.

2. Vad vill SMC egentligen? Ha en massa medlemmar som kan användas i lobbying men som bara är med för att det ingår i kursavgiften, åka på resor, eller vill vi hellre ha aktiva medlemmar som lever för föreningen, som vill mötas träffas engagera sig osv. Du sitter ju själv i styrelsen här hemma, du vet ju vilken strålande uppmötning det är på t.ex. årsmötet.

Saken är den att jag tror att SMC.s styrka ligger i att den attraherar alla mc åkare oavsett vad de åker på. Förknippas varumärket SMC med ett eller ett fåtal märken riskerar vi bli av med medlemmar på andra hojar som aktivt valt att gå in i föreningen och inte bara anslutits för att det ingår i kursavgiften eller köpet av mc.

Utbrytarorganisationer har skett förr i världen...

Bättre hade varit att ha samarbetet med branschorganisationen för ÅF och de inom sin organisation gått med och sagt att alla kampanjer gällt alla märken.

Finns fler fördelar för SMC än de du beskriver, för nog är det fördelar med fler medlemmar oavsett om de är aktiva eller passiva. Passiva bidrar med pengar, pengar som vi kan använda till något bra för oss alla motorcyklister, så deras pengar är inte att förakta!

En annan, rätt stor fördel, är att vi får in deltagare på kurserna som vi kanske inte skulle fått till oss annars. Vem vet, vi kanske lyckas "vända" eller locka någon att fortsätta alt. ändra ett farligt be´téende till mindre farligt tack vare detta.

Självklart hade det varit bättre om vi fått med oss alla ÅF...men nu har vi inte det och då kanske vi kan känna oss nöjda med dem som VILL...det bidrar ju till något positivt för oss ändå. Och i framtiden jobba vidare med övriga ÅF. Finns ju liksom ingen anledning, som jag ser det i alla fall, att avsluta eller kritisera varken SMC eller BMW för att det finns visst sammarbete. Någon stans måste man ju börja och nu var BMW först ut.

Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. Men visst, det finns ALLTID någon/några fåtal som väljer att tolka saker på ett helt annat sätt än majoriteten, det är inget vi varken kan ändra på ELLER lägga energi på. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill.

Att det är få på våra årsmöten är tragiskt. Tyvärr är det lika dant i hela landet. Inte ens på årsmötet för SMC riks kommer mer än i runda slängar 2,2 promille av medlemmarna så majoriteten av alla medlemmar i SMC stödjer SMC och det vi jobbar med på ett passivt sätt. Därför är de passiva medlemmarna viktiga på precis samma sätt som vi som är aktiva.

Mvh!
// Niklas
 

HåkanP

New member
1. Finns fler fördelar för SMC än de du beskriver, för nog är det fördelar med fler medlemmar oavsett om de är aktiva eller passiva. Passiva bidrar med pengar, pengar som vi kan använda till något bra för oss alla motorcyklister, så deras pengar är inte att förakta!

2. En annan, rätt stor fördel, är att vi får in deltagare på kurserna som vi kanske inte skulle fått till oss annars. Vem vet, vi kanske lyckas "vända" eller locka någon att fortsätta alt. ändra ett farligt be´téende till mindre farligt tack vare detta.

3. /.../ Finns ju liksom ingen anledning, som jag ser det i alla fall, att avsluta eller kritisera varken SMC eller BMW för att det finns visst sammarbete. Någon stans måste man ju börja och nu var BMW först ut. Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. /.../

4. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill.

5. Att det är få på våra årsmöten är tragiskt. Tyvärr är det lika dant i hela landet. Inte ens på årsmötet för SMC riks kommer mer än i runda slängar 2,2 promille av medlemmarna /.../.

1. Har aldrig föraktat någon medlem eller dess pengar. Finns säkerligen fler fördelar om man tänker efter.

2. Knappast för att de marknadsförs ihop med ett visst märke och ger dess märkesförare fördelar som inga andra har. Titta på vad jag en gång faktiskt skrev istället för antyd något annat. Dock säkert bra att få bort buset från gatorna.

3. Jo jag tycker vi skall hålla på integritet genom att förhålla oss märkesneutral i vår verksamhet. Här blir vi aldrig eniga, men du som kör BMW ser det säkerligen inte från samma synvinkel som jag.

4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.

5. Enig. Var själv i Östersund. Ett fantastiskt arrangemang. Frågan är om det alltid är bra med många medlemmar när de egentligen inte är med för föreningens intentioner utan för att få utöva en viss sak. Detta är dock en annan tråd än den jag startade.

Håkan
 

Chrille J

New member
1. Har aldrig föraktat någon medlem eller dess pengar. Finns säkerligen fler fördelar om man tänker efter.

2. Knappast för att de marknadsförs ihop med ett visst märke och ger dess märkesförare fördelar som inga andra har. Titta på vad jag en gång faktiskt skrev istället för antyd något annat. Dock säkert bra att få bort buset från gatorna.

3. Jo jag tycker vi skall hålla på integritet genom att förhålla oss märkesneutral i vår verksamhet. Här blir vi aldrig eniga, men du som kör BMW ser det säkerligen inte från samma synvinkel som jag.

4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.

5. Enig. Var själv i Östersund. Ett fantastiskt arrangemang. Frågan är om det alltid är bra med många medlemmar när de egentligen inte är med för föreningens intentioner utan för att få utöva en viss sak. Detta är dock en annan tråd än den jag startade.

Håkan



Håller med dig Håkan om att man skall vara märkes neutral.

Mitt förra inlägg skrev Jag för att provocera lite då jag tycker att det är fel att ragga medlemmar med subventionerat medlemskap. Medlemmar skaffar och behåller om man gör ett bra jobb som klubb. Att man från BMW´s sida betalar en förarkurs kan vara ok om det är till samma pris som till övriga medlemmar. Jag har valt att hoppa av SMC av helt andra skäl så detta blir mitt sista inlägg på detta forum. Kommer heller inte att utnyttja erbjudandet från BMW.

Önskar alla medlemmar och icke medlemmar ett bra hojliv.

Hälsningar Chrille J
 

Avarage

New member
1. Har aldrig föraktat någon medlem eller dess pengar.

Har jag heller aldrig påstått att du gjort! Men du skrev att du hellre ville ha in aktiva medlemmar än passiva via sammarbetet SMC/BMW. Medan jag påstår att alla medlemmar är bra för SMC och det vi gör!

2. Knappast för att de marknadsförs ihop med ett visst märke och ger dess märkesförare fördelar som inga andra har. Titta på vad jag en gång faktiskt skrev istället för antyd något annat. Dock säkert bra att få bort buset från gatorna.

Vem som köper BMW eller inte vet varken du eller jag. Så sannolikheten att vi, via sammarbetet med BMW, skall få in en/flera förare som vi annars kanske inte skulle fått till våra kurser är minst lika stor som att vi INTE skall få det.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag skulle antyda något!? Förklara!

3. Jo jag tycker vi skall hålla på integritet genom att förhålla oss märkesneutral i vår verksamhet. Här blir vi aldrig eniga, men du som kör BMW ser det säkerligen inte från samma synvinkel som jag.

Medan jag tycker vi skall göra vad som gagnar SMC och dess medlemmar oavsett vilket hojmärke vi sammarbetar med eller ej.

För övrigt kör jag fler Honda an BMW och har betydligt fler "Honda-år" bakom mig än BMW så specielt pro-BMW är jag inte. Förvånad???

4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.

Du läser det jag skriver som satan läser bibeln och påstår något jag aldrig skrivit eller menat! Vad jag skrev var att majoriteten av medlemmarna är passiva medlemmar och att deras ekonomiska stöd är viktigt för SMC.

Det problem som i tråden "målats upp" vad gäller samarbetet mellan BMW & SMC är risken för att tappa medlemmar som på ett eller annat sätt känner sig "utanför" eller på annat sätt inte känner igen sig i SMC. En risk som jag ser som väldigt liten!

För övrigt kan man lätt få uppfattningen, om man inte är insatt och bara läser denna tråden, att samarbetet med BMW skulle vara en vesäntlig del i SMC:s arbete. När det i själva verket är relativt obetydlig jämfört med allt annat SMC gör!

// Niklas
 

HåkanP

New member
Har jag heller aldrig påstått att du gjort! Men du skrev att du hellre ville ha in aktiva medlemmar än passiva via sammarbetet SMC/BMW. Medan jag påstår att alla medlemmar är bra för SMC och det vi gör!



Vem som köper BMW eller inte vet varken du eller jag. Så sannolikheten att vi, via sammarbetet med BMW, skall få in en/flera förare som vi annars kanske inte skulle fått till våra kurser är minst lika stor som att vi INTE skall få det.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag skulle antyda något!? Förklara!



Medan jag tycker vi skall göra vad som gagnar SMC och dess medlemmar oavsett vilket hojmärke vi sammarbetar med eller ej.

För övrigt kör jag fler Honda an BMW och har betydligt fler "Honda-år" bakom mig än BMW så specielt pro-BMW är jag inte. Förvånad???



Du läser det jag skriver som satan läser bibeln och påstår något jag aldrig skrivit eller menat! Vad jag skrev var att majoriteten av medlemmarna är passiva medlemmar och att deras ekonomiska stöd är viktigt för SMC.

Det problem som i tråden "målats upp" vad gäller samarbetet mellan BMW & SMC är risken för att tappa medlemmar som på ett eller annat sätt känner sig "utanför" eller på annat sätt inte känner igen sig i SMC. En risk som jag ser som väldigt liten!

För övrigt kan man lätt få uppfattningen, om man inte är insatt och bara läser denna tråden, att samarbetet med BMW skulle vara en vesäntlig del i SMC:s arbete. När det i själva verket är relativt obetydlig jämfört med allt annat SMC gör!

// Niklas

Jag läser inte dig som fan läser bibeln, har du uppfattat det så har något gått fel, men Jag har svårt att inte uppfatta dig på annat sätt när du sa att:

"Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. Men visst, det finns ALLTID någon/några fåtal som väljer att tolka saker på ett helt annat sätt än majoriteten, det är inget vi varken kan ändra på ELLER lägga energi på. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill."

Kontentan av vad jag skrivit är att jag tyckte det var FEL att SMC annordnade kurser tillsammans med BMW KLUBBEN där deras medlemmar har särskilda fördelar som andra SMC smc medlemmar inte har, lägre avgift reserverade platser.

Jag skrev också att jag störde mig över samarbetet med Motorrad men, om man läser igenom tråden , skriver jag att det är något jag egentligen kan leva med. Är det att läsa dig som fn läser bibeln?

I själva verket tror jag att irritationen kommer av att någon ifrågasätter hur ni valt att lägga upp er del av kursverksamheten. Jag uttrycker min åsikt men det förvånar mig inte att ni tycker jag har fel. Jag skrev tråden en gång för att jag ville höra om FLER inte kände samma sak som jag. Få har visat att de gör, men aktivast i tråden har två av AI kursverksamheten i SMC Väst varit, den ena, dvs. du också vice ordf. i styrelsen. Sedan har chefen för SMC kansliet (GD) också varit inne och lagt saker och ting tillrätta. Därmed är det ingen större idé att fortsätta heller, men bra då att ni har rätt och jag har fel. I alla frall från er synvinkel, för antingen så säger man vad som är i linje med ansvariga i olika delar av verksamheten tycker, annars så har man per defintion fel och måste förklaras till rätta. Jag tycker dock man fortsatt kan se saken från två håll.

Tack för denna gång.
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag läser inte dig som fan läser bibeln, har du uppfattat det så har något gått fel, men Jag har svårt att inte uppfatta dig på annat sätt när du sa att:

"Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. Men visst, det finns ALLTID någon/några fåtal som väljer att tolka saker på ett helt annat sätt än majoriteten, det är inget vi varken kan ändra på ELLER lägga energi på. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill."

Och VILKET citat var det jag åsyftade när jag skrev så, tror du? Kanske detta...

4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.

Jag varken skrev eller menade att jag vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi kör kurser tillsammans med BMW. Var fick du det ifrån?

Kontentan av vad jag skrivit är att jag tyckte det var FEL att SMC annordnade kurser tillsammans med BMW KLUBBEN där deras medlemmar har särskilda fördelar som andra SMC smc medlemmar inte har, lägre avgift reserverade platser.

Det hade jag också kunnat tycka var fel. Men nu ligger det inte till på detta sättet. Du har helt enkelt fel! Det är BMW-klubben som arrangerar kurserna du åsyftar (på Viskafors GoKartbana).

Jag skrev också att jag störde mig över samarbetet med Motorrad men, om man läser igenom tråden , skriver jag att det är något jag egentligen kan leva med. Är det att läsa dig som fn läser bibeln?

Åter igen! Varifrån fick du att det var DET jag menade med att du läser det jag skriver som satan läser bibeln. Se ovan!

I själva verket tror jag att irritationen kommer av att någon ifrågasätter hur ni valt att lägga upp er del av kursverksamheten. Jag uttrycker min åsikt men det förvånar mig inte att ni tycker jag har fel. Jag skrev tråden en gång för att jag ville höra om FLER inte kände samma sak som jag. Få har visat att de gör, men aktivast i tråden har två av AI kursverksamheten i SMC Väst varit, den ena, dvs. du också vice ordf. i styrelsen. Sedan har chefen för SMC kansliet (GD) också varit inne och lagt saker och ting tillrätta. Därmed är det ingen större idé att fortsätta heller, men bra då att ni har rätt och jag har fel. I alla frall från er synvinkel, för antingen så säger man vad som är i linje med ansvariga i olika delar av verksamheten tycker, annars så har man per defintion fel och måste förklaras till rätta. Jag tycker dock man fortsatt kan se saken från två håll.

Tack för denna gång.

Finns ingen irritation, från min sida i alla fall, ang. ursprungsinnehållet i tråden och att du/andra har annan uppfattning än jag! Det är sunt med diskussioner MEN för att det skall leda någon stans krävs det att de är konstruktiva!

Vad du kanske har uppfattat som irritation från min sida är när du feltolkat mig och dessutom hänvisar till något jag aldrig ens kommenterat (ex. det där med Motorrad).

Dessutom HAR du ju uppfattat sammarbetet med BMW-klubben och SMC Väst på felaktigt sätt. För inte tycker väl du att det är konstigt att BMW-klubben ger sina medlemmar bättre priser på egna arrangemang. Det gör ju även vi i SMC (och många organisationer med oss).

Ha vilka åsikter du vill Håkan. It´s fine by me! Och utryck dem också här eller någon annan stans. Men ibland kanske det kan vara på sin plats med en ödmjuk fråga om hur det ligger till i stället för den här typen av framförande!

Mvh!
// Niklas
 

Ghost

New member
2. Vad vill SMC egentligen? Ha en massa medlemmar som kan användas i lobbying men som bara är med för att det ingår i kursavgiften, åka på resor, eller vill vi hellre ha aktiva medlemmar som lever för föreningen, som vill mötas träffas engagera sig osv. Du sitter ju själv i styrelsen här hemma, du vet ju vilken strålande uppmötning det är på t.ex. årsmötet.

Jag har aldrig träffat på någon form av organisation/gruppering av människor där mer än max 10% av gruppen är aktiv på det sätt du beskriver. Utom precis vid uppstarten när allt är nytt och spännande, men efter ett tag kommer den grå vardagen ikapp och dom flesta prioriterar om.

Förhoppningsvis har andra en mer positiv upplevelse. :)
 

janric

New member
SMC:s varumärke

Tjena!

Har inte lagt mig vinn om att läsa alla inlägg i denna tråd som i och för sig verkar intressant.

Vill egentligen bara påpeka en sak om det mot all förmodan skulle vara någon som inte tänkt på saken.

- Jo, det faktum att allt fler aktörer inom vårt (läs; SMC:s) intresseområde söker upp oss och önskar samarbete, hjälp, "syn på saken", samråd, remissvar etc. Måste bero på att SMC har blivit en faktor att räkna med i olika sammanhang.

Eller? Behöver vi vårda detta?

Att vi samarbetar med handlare inom mc-branschens i stort sett alla fabrikat är inget nytt. Har pågått under mängder av år.
I vår skall vi i SMC Väst representera hos flera olika handlare i västsverige. Med syfte att locka fler medlemmar, presentera vår verksamhet, knyta/bibehålla kontakter etc., etc.
Vi kommer dessutom hjälpa BMW-klubben med deras kursverksamhet i Viskafors. Om det funnits fler märkesklubbar som bedrev utbildning där skulle vi efter önskemål givetvis också försöka ställa upp även hos dessa.

Vad kan målsättningen med detta vara då? Jag skissar lite själv här:

Vårda och bibehålla medlemskåren (lättmätt mål). Locka nya medlemmar (dito målmätning). Bidra till fler bra hojförare (hur mäter man det?). M.m., m.m.


Skulle för övrigt kunna tänka mig att äga en BMW men åker Honda och Yamaha. Det finns fler märken jag kan tänka mig. Det är enbart en ekonomisk fråga som avgränsar ett större innehav.
Kan också tänka mig att åka till Viskafors oavsett hojfabrikat för där finns så trevliga kamrater och instruktörer.:D
 

powerglide

New member
Bara några tankar i debatten.

1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.

2. Man behöver inte äga en BMW för att vara med i BMW-klubben (fast den skaran är väl inte så stor).

3. Finns det någon policy från SMC:s sida över hur SMC-loggan får användas av andra?
Stora företag t.ex. är väldigt strikta med hur deras varumärke används.
 

janric

New member
Betalning

Bara några tankar i debatten.

1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.

2. Man behöver inte äga en BMW för att vara med i BMW-klubben (fast den skaran är väl inte så stor).

3. Finns det någon policy från SMC:s sida över hur SMC-loggan får användas av andra?
Stora företag t.ex. är väldigt strikta med hur deras varumärke används.


Du måste nog berätta vilka kurser du avser i din fråga.
 

Triumph int

New member
Detta var en otroligt tråkig tråd.

Man måste försöka förstå vad den andra menar i sina inlägg,
inte att sitta och vrida och vända på varenda mening.

Att lägga sån stor vikt på märken är löjligt, de flesta åker ju på
tråkiga standard hojar som ser likadana ut på 100m avstånd.

Det är ju bara att ex.vis se efter vad det sitter för fjädring och
bromsar på hojen för att upptäcka att samma utrustning sitter
på många fler hojar.

Om jag ska köpa reservdelar till min Triumph Sprint kan jag köpa
från andra märken likaväl, så unik är den.
 

Smartswede

New member
Jag har varit ordförande för kurs/bangruppen i BMW (Väst). (Även aspirant för bli AI i SMC Väst fast det var 2009). Tror mina svar är giltiga än.

1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.

Nej. Ekonomin har BMW-klubben skött. SMC har fått betalt för de instruktörer som jobbat vilket varit i huvudsak milerssättning för ToR banan och milen på banan.


2. Man behöver inte äga en BMW för att vara med i BMW-klubben (fast den skaran är väl inte så stor).

Stämmer bra om än de inte är så många.

På kurserna är alla välkomna men som sagt har BMW-klubbsmedlemmar en viss rabatt. Varför? Som sagt tidigare i tråden, det är vi (BMW-klubben, Väst) som arrangerar det och gör det för våra medlemmar.

Länk till första kursen i år : http://www.bmwklubben.se/view.php?id=52&p=activities:page&aid=12758
 

ivan@p-1.se

New member
Håkan, om du slutar att lägga ner tid på att gnälla och i stället använder tiden till att arrangera Knix i SMC-väst:s regi så har du din Knix-kurs. Du har ju behörighet! Så gjorde BMW-klubben och så har alla andra gjort som arrangerar Knix. Ingen kommer att hindra dig och alla blir glada inkl du själv.

Jag kan också lova dig att du kommer att få hjälp från BMW-klubben, D-10 med behöriga instruktörer om du inte lyckas hitta tillräckligt många, oavsett under vilket namn du marknadsför kursen. Men resten av jobbet får du själv se till att det blir gjort.
Så hugg in nu, behovet av utbildningsplatser är större än tillgången...

Ha det fint
Ivan
 

Pandan

New member
[2. Man behöver inte äga en BMW för att vara med i BMW-klubben (fast den skaran är väl inte så stor).

Stämmer bra om än de inte är så många.

Hoppsan då kanske jag är den första som kör guldvinge, och blev medlem i BMW klubben, den har i alla fall boxer motor


/Christer
 

lime

Skriver inte
Bara några tankar i debatten.

1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.

Skulle tro att den som arrangerar den kursen som en BMW-köpare väljer att vara med på kommer att lida någon ekonomisk skada. Vem som sedan i slutänden betalar spelar mindre roll. För att förtydliga så har SMC ganska många kursarrangörer. Förutom att Rix håller i många kurser på storbana har även distrikten både Grundkurser (inklusive Knix) och Avancerade kurser.


3. Finns det någon policy från SMC:s sida över hur SMC-loggan får användas av andra?
Stora företag t.ex. är väldigt strikta med hur deras varumärke används.

Det finns en MYCKET tydlig grafisk linje som används av SMC, distrikten och andra till SMC knutna organisationer. Som t.ex. BMW-klubben. Där ingår bl.a. hur och när vi får använda logotypen.
 
Top