...
Bättre hade varit att ha samarbetet med branschorganisationen för ÅF och de inom sin organisation gått med och sagt att alla kampanjer gällt alla märken.
Överens...
Tyvärr, blev det inte så trots att SMC har jobbat på detta genom flera år.
...
Bättre hade varit att ha samarbetet med branschorganisationen för ÅF och de inom sin organisation gått med och sagt att alla kampanjer gällt alla märken.
Gick ur SMC I veckan då Jag har beställt en ny K1300S och nu får ett nytt medlemskap i köpet jo Jag tackar.
Kan inte förstå vad det kan vara för fel att BMW samarbetar med SMC det är ju bara till godo på sikt för alla i "MC-kollektivet". Något för fler märken att sträva efter när nu BMW går i spetsen för samarbete.
Gnällspikar dyker det upp om det mesta men försök se det positiva istället.
1. Kan visst se vinsten i att SMC marknadsförs och folk "automatansluts" så det ser bra ut i medlemsregistret, fler medlemmar ger mer pengar i kassan, styrka i argument mot myndigheter osv.
2. Vad vill SMC egentligen? Ha en massa medlemmar som kan användas i lobbying men som bara är med för att det ingår i kursavgiften, åka på resor, eller vill vi hellre ha aktiva medlemmar som lever för föreningen, som vill mötas träffas engagera sig osv. Du sitter ju själv i styrelsen här hemma, du vet ju vilken strålande uppmötning det är på t.ex. årsmötet.
Saken är den att jag tror att SMC.s styrka ligger i att den attraherar alla mc åkare oavsett vad de åker på. Förknippas varumärket SMC med ett eller ett fåtal märken riskerar vi bli av med medlemmar på andra hojar som aktivt valt att gå in i föreningen och inte bara anslutits för att det ingår i kursavgiften eller köpet av mc.
Utbrytarorganisationer har skett förr i världen...
Bättre hade varit att ha samarbetet med branschorganisationen för ÅF och de inom sin organisation gått med och sagt att alla kampanjer gällt alla märken.
1. Finns fler fördelar för SMC än de du beskriver, för nog är det fördelar med fler medlemmar oavsett om de är aktiva eller passiva. Passiva bidrar med pengar, pengar som vi kan använda till något bra för oss alla motorcyklister, så deras pengar är inte att förakta!
2. En annan, rätt stor fördel, är att vi får in deltagare på kurserna som vi kanske inte skulle fått till oss annars. Vem vet, vi kanske lyckas "vända" eller locka någon att fortsätta alt. ändra ett farligt be´téende till mindre farligt tack vare detta.
3. /.../ Finns ju liksom ingen anledning, som jag ser det i alla fall, att avsluta eller kritisera varken SMC eller BMW för att det finns visst sammarbete. Någon stans måste man ju börja och nu var BMW först ut. Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. /.../
4. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill.
5. Att det är få på våra årsmöten är tragiskt. Tyvärr är det lika dant i hela landet. Inte ens på årsmötet för SMC riks kommer mer än i runda slängar 2,2 promille av medlemmarna /.../.
1. Har aldrig föraktat någon medlem eller dess pengar. Finns säkerligen fler fördelar om man tänker efter.
2. Knappast för att de marknadsförs ihop med ett visst märke och ger dess märkesförare fördelar som inga andra har. Titta på vad jag en gång faktiskt skrev istället för antyd något annat. Dock säkert bra att få bort buset från gatorna.
3. Jo jag tycker vi skall hålla på integritet genom att förhålla oss märkesneutral i vår verksamhet. Här blir vi aldrig eniga, men du som kör BMW ser det säkerligen inte från samma synvinkel som jag.
4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.
5. Enig. Var själv i Östersund. Ett fantastiskt arrangemang. Frågan är om det alltid är bra med många medlemmar när de egentligen inte är med för föreningens intentioner utan för att få utöva en viss sak. Detta är dock en annan tråd än den jag startade.
Håkan
1. Har aldrig föraktat någon medlem eller dess pengar.
2. Knappast för att de marknadsförs ihop med ett visst märke och ger dess märkesförare fördelar som inga andra har. Titta på vad jag en gång faktiskt skrev istället för antyd något annat. Dock säkert bra att få bort buset från gatorna.
3. Jo jag tycker vi skall hålla på integritet genom att förhålla oss märkesneutral i vår verksamhet. Här blir vi aldrig eniga, men du som kör BMW ser det säkerligen inte från samma synvinkel som jag.
4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.
Har jag heller aldrig påstått att du gjort! Men du skrev att du hellre ville ha in aktiva medlemmar än passiva via sammarbetet SMC/BMW. Medan jag påstår att alla medlemmar är bra för SMC och det vi gör!
Vem som köper BMW eller inte vet varken du eller jag. Så sannolikheten att vi, via sammarbetet med BMW, skall få in en/flera förare som vi annars kanske inte skulle fått till våra kurser är minst lika stor som att vi INTE skall få det.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag skulle antyda något!? Förklara!
Medan jag tycker vi skall göra vad som gagnar SMC och dess medlemmar oavsett vilket hojmärke vi sammarbetar med eller ej.
För övrigt kör jag fler Honda an BMW och har betydligt fler "Honda-år" bakom mig än BMW så specielt pro-BMW är jag inte. Förvånad???
Du läser det jag skriver som satan läser bibeln och påstår något jag aldrig skrivit eller menat! Vad jag skrev var att majoriteten av medlemmarna är passiva medlemmar och att deras ekonomiska stöd är viktigt för SMC.
Det problem som i tråden "målats upp" vad gäller samarbetet mellan BMW & SMC är risken för att tappa medlemmar som på ett eller annat sätt känner sig "utanför" eller på annat sätt inte känner igen sig i SMC. En risk som jag ser som väldigt liten!
För övrigt kan man lätt få uppfattningen, om man inte är insatt och bara läser denna tråden, att samarbetet med BMW skulle vara en vesäntlig del i SMC:s arbete. När det i själva verket är relativt obetydlig jämfört med allt annat SMC gör!
// Niklas
Jag läser inte dig som fan läser bibeln, har du uppfattat det så har något gått fel, men Jag har svårt att inte uppfatta dig på annat sätt när du sa att:
"Om detta innebär att medlemmar felaktigt tolkar samarbetet som att SMC endast stödjer mc-förare med BMW så får de nog läsa på lite bättre. Men visst, det finns ALLTID någon/några fåtal som väljer att tolka saker på ett helt annat sätt än majoriteten, det är inget vi varken kan ändra på ELLER lägga energi på. Vi får koncentrera oss på vad majoriteten av medlemmarna vill."
4. Tror inte ett skvatt på att du vet att majoriteten av medlemmarna vill att vi skall köra kurser tillsammans med BMW klubben där deras medlemmar har fördelar som inga andra SMC medlemmar har.
Kontentan av vad jag skrivit är att jag tyckte det var FEL att SMC annordnade kurser tillsammans med BMW KLUBBEN där deras medlemmar har särskilda fördelar som andra SMC smc medlemmar inte har, lägre avgift reserverade platser.
Jag skrev också att jag störde mig över samarbetet med Motorrad men, om man läser igenom tråden , skriver jag att det är något jag egentligen kan leva med. Är det att läsa dig som fn läser bibeln?
I själva verket tror jag att irritationen kommer av att någon ifrågasätter hur ni valt att lägga upp er del av kursverksamheten. Jag uttrycker min åsikt men det förvånar mig inte att ni tycker jag har fel. Jag skrev tråden en gång för att jag ville höra om FLER inte kände samma sak som jag. Få har visat att de gör, men aktivast i tråden har två av AI kursverksamheten i SMC Väst varit, den ena, dvs. du också vice ordf. i styrelsen. Sedan har chefen för SMC kansliet (GD) också varit inne och lagt saker och ting tillrätta. Därmed är det ingen större idé att fortsätta heller, men bra då att ni har rätt och jag har fel. I alla frall från er synvinkel, för antingen så säger man vad som är i linje med ansvariga i olika delar av verksamheten tycker, annars så har man per defintion fel och måste förklaras till rätta. Jag tycker dock man fortsatt kan se saken från två håll.
Tack för denna gång.
2. Vad vill SMC egentligen? Ha en massa medlemmar som kan användas i lobbying men som bara är med för att det ingår i kursavgiften, åka på resor, eller vill vi hellre ha aktiva medlemmar som lever för föreningen, som vill mötas träffas engagera sig osv. Du sitter ju själv i styrelsen här hemma, du vet ju vilken strålande uppmötning det är på t.ex. årsmötet.
Bara några tankar i debatten.
1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.
2. Man behöver inte äga en BMW för att vara med i BMW-klubben (fast den skaran är väl inte så stor).
3. Finns det någon policy från SMC:s sida över hur SMC-loggan får användas av andra?
Stora företag t.ex. är väldigt strikta med hur deras varumärke används.
Bara några tankar i debatten.
1. Visst är det så att BMW-klubben betalar fullt pris till SMC för kursplatserna och sedan i sin tur subventionerar priset för sina BMW-medlemmar.
3. Finns det någon policy från SMC:s sida över hur SMC-loggan får användas av andra?
Stora företag t.ex. är väldigt strikta med hur deras varumärke används.