SMC och BMW = 1?

kimelliz

New member
Vibrationerna stör bara på tomgång (och det görs på ett sådär sköönt sätt), faktiskt.

Baksidan, om något, med LC8-motorn är väl detsamma som gör att vi älskar den. Den vill hela tiden ha mer, meeer. Det slutar i att den enligt mig känns lite orolig vid stödgas (alltså touring-åka). Å andra sidan är det inget man ägnar sig åt om man är hardcore nog för Österriket så det spelar ju naturligtvis ingen skillnad. ;)

Vet ju inte hur du nyttjar hojarna. Men med rådande hojval, banintresse osv så gissar jag att du skulle uppskatta de extremt fina chassien och bromsar som erbjuds, också "faktiskt". Sen är det ju iofs bara RC8 kvar att välja på om du vill behålla monstereffekten du har idag (jag törs inte), och den är väl inte så kompromissig kanske. Har bara kört den ett par pass så jag har svårt att uttala mig så mkt om den, mer än att den gick fort rakt fram ser heftig ut.

Just det, mitt val för framtiden, vem vet.... ska på mässan vi får väl se om det finns något som lockar?:D
 

micke.r

New member
BMW-fråga. Är det nån som har en, som är lite kortare...

Äh, vi kan ju lika gärna PM'a trådstartarna, för sedan spammas ju trådarna sönder till oigenkännlighet..

Ja, Svante från Stockholm har en som är kortare (BMW alltså) :p

Efter att han körde in i en bil och böjde till framänden lite, så blev hans BMW (Bumse) betydligt mer snabbstyrd :D

(Japp, han fortsatte att köra kurser med den så länge jag kan minnas..)

/ Micke
 

Ricken

Member
Sen är det ju iofs bara RC8 kvar att välja på om du vill behålla monstereffekten du har idag (jag törs inte), och den är väl inte så kompromissig kanske. Har bara kört den ett par pass så jag har svårt att uttala mig så mkt om den, mer än att den gick fort rakt fram ser heftig ut.

SÅ mycket effekt är det inte i den, den är ganska lagom stark faktiskt. Inte hysterisk eller okontrollerbar nånstans, men så är väl kanke inte nya hojar det idag.

Jag gillar den starkt, men det kan hända att jag är lite partisk. :p
 

kimelliz

New member
SÅ mycket effekt är det inte i den, den är ganska lagom stark faktiskt. Inte hysterisk eller okontrollerbar nånstans, men så är väl kanke inte nya hojar det idag.

Jag gillar den starkt, men det kan hända att jag är lite partisk. :p

Varför skulle du vara partisk????
Ångrar att jag inte provkörde den i somras när jag hade chansen, och på mässan kan man ju bara provsitta, så då blir det att vänta iaf med ev. köp.

Men tillbaka till ämnet smc - bmw, man kan ju se det hela tvärtom, smc kan ju vara stolta över att man valt just smc som sin samarbetspartner för deras arrangemang på storbana, likväl som andra företag väljer just oss för att få en bra dag med duktiga instruktörer.;)
 

Avarage

New member
BMW betalar (köper) alltså platser på våra kurser. Så vitt jag vet (ändra mig om jag har fel) betalar BMW fullpris för dessa kurser.

Hindrar SMC andra ÅF (återförsäljare) att göra samma sak? Nej, självklart inte! Det står vilken ÅF av mc fritt att göra samma sak och SMC kommer stå med lika öppna armar oavsett bokstäver på tanken!

Varför?
... Pengar, pengar & pengar!

BMW ser (eller tror) att de kan tjäna pengar på att locka med våra kurser vid köp av ny mc. Om andra ÅF också tror/trodde det skulle de också valt att kontakta SMC.

SMC å andra sidan tjänar också pengar på kurserna (som en bonus till att vi bidrar till minskade dödsolyckor (hoppas & tror vi i alla fall)). Pengar som vi (SMC) kan använda till att utöka kursverksamheten och/alt. förbättra kvalitén på den.

Kort och gott:
- SMC har INTE uteslutit någon ÅF från att köpa platser/utbildningsdagar från oss men än så länge är det, förutom lokala handlare som Micke skriver om, bara BMW som nationellt valt att marknadsföra sina nya hojar med lockbetet att de får en kurs med SMC!

Mvh!
// Niklas
 

Kenneth

New member
Jag tycker att TS har en poäng.
Varför just bmw och varför inte något annat märke? Varför samarbete med något specifikt mc-märke över huvud taget?

Vore intressant att höra vad smc nationellt tycker om detta, varför man gör så och vad olika instruktörer anser. Fördelar, nackdelar och hur tankarna går.


BMW måste ju ha något att locka med!
Särskilt bra är ju inte deras hojar!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
... :rolleyes:

I den här tråden kommer Galne Dansken strax att svara på ett kraftfullt och korrekt sätt..

Men...

- SMC har under flera år jobbat för att hitta olika vägar och lösningar för att få Återförsäljare och generalagenter att "bidra med kursplatser" med mera, vid köp av motorcykel..

Det finns flera märken som anser detta vara mycket bra och intressant, ex märken som börjar på Ya.., och Ho.., ja även H-D har aktivt köpt kursplatser (ex hos SMC SKåne)

Det finns också flera enskilda återförsäljare som gjort insatser av olika omfattning..

MC branchen har och haft det tufft några år, vilket sannolikt har "hämmat sammarbetet" något..

Det är bara att gratulera att BMW är med på "banan" !!

/ Micke

(Stämmer det jag skriver Jesper ?? Annars deletar jag mitt inlägg !!)

Micke - du är 120% korrekt som du skriver - TACK


BMW betalar (köper) alltså platser på våra kurser. ..
Hindrar SMC andra ÅF (återförsäljare) att göra samma sak? Nej, självklart inte! Det står vilken ÅF av mc fritt att göra samma sak och SMC kommer stå med lika öppna armar oavsett bokstäver på tanken!
...
Kort och gott:
- SMC har INTE uteslutit någon ÅF från att köpa platser/utbildningsdagar från oss men än så länge är det, förutom lokala handlare som Micke skriver om, bara BMW som nationellt valt att marknadsföra sina nya hojar med lockbetet att de får en kurs med SMC!

Mvh!
// Niklas

120% korrekt.

SMC SCHOOL hanterade BMW TRACK DAYS 2010 i samband med lanseringen av S1000RR. Tydigen, gjorda SMC:s instruktörskår ett så bra jobb, och övertygade om att vi reducerar trafik olyckor - till glädja för oss alla motorcyklister, SMC:s politiske arbete och specifikt SMC:s medlem.

Även SMC:s Knix arrangörer har vald att delta i detta stora pakett.

SMC har senasta 5 åren jobbat på att alla producenter "hänger en SMC kurs på styret" när det säljas en MC.
I t. ex. Danmark, har MC-branchen genom flera år gjort så och alla har varit glada. Även danska myndigheter och på EU nivå rekomenderas fortbildning av myndigheter. Tyvärr, har svenska myndigheter inte helt samma syn.
BMW, stödjar sålunda med fortbildnings initativet SMC:s trafiksäkerhets mässiga politiske arbeta.

Är det bara jag som störs lite av detta allt tätare samarbete mellan BMW och SMC? ....

1. SMC är ju en ideell förening för alla mc-förare, där medlemsantalet är dess styrka

2. I den populära skolverksamhet etableras också ett allt tätare samarbete mellan BMW-klubben och SMC....Det heter i samarbete med SMC men inte ens SMC logga finns med, anmälan sker till BMW-klubben via deras hemsida och kursavgiften betalas till BMW-klubben... Kopplingen till SMC:s är att AI instruktörer engageras som instruktörer.

3. ...Jag upplever också att vi i SMC aktivt bidrar till att marknadsföra motorcyklar av märket BMW och alltmer integrerar vår verksamhet i BMW-klubbens och nu också i BMW motorrad Sverige marknadsföring av märket BMW.
.....

4. Ps. för övrigt, vad sänder det för signaler om kursverksamheten om du måste köpa en sporthoj för att få köra på stor bana?

1. Korrekt. Vi har set att medlemskaps krav på kurser, har gett SMC flera medlem. Detta är vi övertygade om var en del av vi fick vänd sitsen att SMC tabbade medlem. Självfallet fanns det andra faktorer också.

2. Jag ser att du bor i Västra Götaland och jag förstår därför anledningen till din uppfattning. Historiken vi har med oss (5-6 år) var enkelt ala den Josef beskrev i tråden. SMC var inte positiv på KNIX verksamheten då, och verksamheten tog fart i BMW Klubben istället som hade öppet för alla fabrikat - Jag tänker specifikt på Rörken, Tuvängen i Stockholms trakterna. Idag är KNIX verksamheten etablerat i SMC och den mest växande kurstyp. Med den växt vi har är det inte enkelt för SMC:s alla distrikt att ha resurser att hantera efterfrågan.
Därför, utbilder SMC instruktörer bl.a i / för flera märkesklubbar. Det viktiga för är att MC kollektivet har en gemensam utbildnings struktur / platform - som ger underlag för den forskning som vi behöver för att få myndigheterna med oss. Vilket sluttligen vill betyda att vi kan få ekonomi och därför resurser för att knyta hela MC kollektivet till SMC.

3. Köper du t. ex. en ny HONDA, finns ett SMC medlemskap inkluderat. Tar du ditt körkort hos körskola ansluten till STR - Sveriges Trafikskolar Riksorganisation är det samma, och även en rekomendation att gå en SMC kurs. SMC samarbetar med en mängd klubbar, föreningar, etc., som vi genomförer fortbildningar för. Därmed sprider vi budskap om trafiksäkerhet och om allt vi gör för motorcyklisterna - och detta medför att vi blir flera medlem..

4. Enig - formuleringen ku ha varit aningen bättra..


Vi bör vara stolta över att BMW kommer och ger oss ett kvalitets stämpel, och ger oss flera deltagare på kurserna som i samband med ekonomi, ger SCHOOL verksamheten ett bättra fundament.
Vi ser fram till att flera producenter väljer att gå samma väg med oss.
Vi kan glädja oss över att samarbetat med BMW Klubben, medfört att BMW Klubben idag är den märkes klubb med flest SMC anslutna medlem. Och ja, det pågår självfallet liknande initativ med resten av marknaden - MC kollektivet.
 

Moddan

New member
Att BMW håller sig framme och erbjuder kurs vid köp av ny mc är inte för mig helt förvånande.BMW har ju alltid varit i spettsen vad gäller säkerhet.Synd att inte fler märken hänger på.Undrar hur länge det dröjer och OM försäkringsbolagen ställer som krav att man ska fortbilda sig för att fullt försäkringsskydd ska gälla ? Skulle ett sådant tvång inträda tror jag att återförsäljarna erbjudit SMC kurs med glädje,just för att få sälja mc.
 

HåkanP

New member
1. (Average) "SMC har INTE uteslutit någon ÅF från att köpa platser/utbildningsdagar."

2. (GD) "Angående Knixargumentation: Med den växt vi har är det inte enkelt för SMC:s alla distrikt att ha resurser att hantera efterfrågan."

3. (GD) "Köper du t. ex. en ny HONDA, finns ett SMC medlemskap inkluderat."

4. (GD) "Vi bör vara stolta över att BMW kommer och ger oss ett kvalitets stämpel, och ger oss flera deltagare på kurserna."
--------------------------------------------------------------------

1. Det har jag heller aldrig påstått - undrat över. Men vi bidrar till att marknadsföra ett märke. Denna del har jag kanske minst problem med. Det står ju var och en av ÅF att köpa vad som helst (skrev jag också).

2. Går det åt mindre tid för instruktörer att vara instruktör 4 timmar på BMW klubbens Knix körningar än 4 timmar på SMC körning. Är det inte samma med resurser?

3. Hade jag ingen aning om. Jag fick i alla fall inget (2010) …

4. Ja, men SMC som märkesoberoende förening kunde ändå hålla kurserna i egen regi. Det är ändå bara via SMC som instruktörerna blir instruktörer eller?, det är väl SMC stämpeln som ger försäkringsskyddet?.

Sedan visst helt rätt. Andra märken kan kontakta SMC och göra samma sak. Men det var inte riktigt vad det handlade om enligt min syn utan kanske lite mer om synen på föreningsintegritet – märkesneutralitet…

Uppenbarligen är mina funderingar rätt ensamma på detta forum, ty det mesta har handlat om hur man bäst förkortar en BMW. Jag vet dock att fler än jag som kör annat än BMW undrar lite över märkessamarbetet.

Vad gäller att Knix initierades av BMW, så har jag bara en liten fråga. Betalar icke BMW anslutna högre avgift på Rörken än BMW anslutna? Det är inte intrycket jag har fått men kan ha fel? Ser ytterligt underligt att en högre avgift kan tas av SMC medlemmar än BMW medlemmar på Viskafors, när det är SMC som står för instruktörerna.
 

Avarage

New member
1. (Average) "SMC har INTE uteslutit någon ÅF från att köpa platser/utbildningsdagar."

--------------------------------------------------------------------

1. Det har jag heller aldrig påstått - undrat över. Men vi bidrar till att marknadsföra ett märke. Denna del har jag kanske minst problem med. Det står ju var och en av ÅF att köpa vad som helst (skrev jag också).

Ser du några vinster, för SMC och dessmedlemmar samt kursdeltagare, att SMC sammarbetar med de ÅF som väljer att sammarbeta med oss? Vilka i så fall?

Ser du några nackdelar för oss medlemmar? Vilka?

Mvh!
// Niklas
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. (Average) "SMC har INTE uteslutit någon ÅF från att köpa platser/utbildningsdagar."

2. (GD) "Angående Knixargumentation: Med den växt vi har är det inte enkelt för SMC:s alla distrikt att ha resurser att hantera efterfrågan."

3. (GD) "Köper du t. ex. en ny HONDA, finns ett SMC medlemskap inkluderat."

4. (GD) "Vi bör vara stolta över att BMW kommer och ger oss ett kvalitets stämpel, och ger oss flera deltagare på kurserna."
--------------------------------------------------------------------

1. Det har jag heller aldrig påstått - undrat över. Men vi bidrar till att marknadsföra ett märke. Denna del har jag kanske minst problem med. Det står ju var och en av ÅF att köpa vad som helst (skrev jag också).

2. Går det åt mindre tid för instruktörer att vara instruktör 4 timmar på BMW klubbens Knix körningar än 4 timmar på SMC körning. Är det inte samma med resurser?

3. Hade jag ingen aning om. Jag fick i alla fall inget (2010) …

4. Ja, men SMC som märkesoberoende förening kunde ändå hålla kurserna i egen regi. Det är ändå bara via SMC som instruktörerna blir instruktörer eller?, det är väl SMC stämpeln som ger försäkringsskyddet?.

Sedan visst helt rätt. Andra märken kan kontakta SMC och göra samma sak. Men det var inte riktigt vad det handlade om enligt min syn utan kanske lite mer om synen på föreningsintegritet – märkesneutralitet…

Uppenbarligen är mina funderingar rätt ensamma på detta forum, ty det mesta har handlat om hur man bäst förkortar en BMW. Jag vet dock att fler än jag som kör annat än BMW undrar lite över märkessamarbetet.

5. Vad gäller att Knix initierades av BMW, så har jag bara en liten fråga. Betalar icke BMW anslutna högre avgift på Rörken än BMW anslutna? Det är inte intrycket jag har fått men kan ha fel? Ser ytterligt underligt att en högre avgift kan tas av SMC medlemmar än BMW medlemmar på Viskafors, när det är SMC som står för instruktörerna.


1. Det är ju faktisk så, att det är BMW som marknadsför SMC, och inte tvärtom. Inte även SMC:s logga inte är med!

2. Dom SMC utbildade instruktörer i BMW Klubben, jobbar självfallet också på SMC:s vanliga kurser runt om i riket. Att SMC Väst inte har en egen KNIX verksamhet, tolker jag fritt som att SMC VÄST instruktörer (och "back office") jobbar ruskigt aktivt med ett större antal kurser på storbana. Tro mig, men det vett du säkert, det kräver mycket ideella mantimmar att ro hem en 4-dagar utbildning på Gotland, mm., mm..

3. I bland kommer verkligheten och praktik, ikapp avtal och intentioner. Och allt pappers exersits kommer inte hela vägen. Bl. a med STR och alla körskolar har vi jätte logistik utmaningar.
Hittar endast 2009 års versionen av Honda på min dator - så den kan du se bifogat..

4. Vist ku t. ex. SMC VÄST börja att hålla i en KNIX verksamhet, inga problem. Enkelt sagt krävs endast, ett antal personer som har tiden att planera, arrangera, fixa administration och ekonomi, presentera för distriktsstyrelse och få allt in i distriktens budget, boka bana, samla eller utbilda instruktörer, lägga upp på webb och annan marknadsföring, få rutiner på anmälan, registrering, rapportering, etc.... (sedan har jag sannolikt glömd lite..)

BMW Klubben, vart i stort alla nyare hojer har märkesförsäkring hos IF - kan sedan 2004 delta på kurser på inhägnad tävlingsområde arrangerad av SMC, BMW Klubben, BMW AB - med full försäkring. Kolla på if.se

5. Den historiska utveckling (Rörken = SMC) på Tuvängen, är pas enkel att SMC Stockholm, efter BMW Klubbens SMC Instruktörer viste vägen med hjälp av SMC Uppsala, idag har nästan al verksamhet under SMC.
Dom flesta instruktörer sålda sina BMW:s och köpte sporthojer från Japan och Italien. Idag är det flera som igen har köpt BMW igen, eftersom det nu finns BMW MC:s som dom anser vara det dom vill ha.

Pris skillnader för deltagare på dessa kurser som är öppna för alla fabrikat, är lika olika som antallet arrangörer. Även inom SMC:s KNIX verksamhet ser vi från år till år ollika pris modeller. Några SMC Distrikt har gett kostnadsfria kurser om du har varit medlem i SMC distriktet, och kom man från SMC gran-distriktet fick pröjsa fullt.
Så om BMW Klubben, skaper aktivitet i sin klubb, som SMC:s medlem kan delta på, trots att man kanske kör nått annat fabrikat - är det väl inget fel på! Om man sedan väljer att subventionera sin egen klubbs medlem är väl också helt Ok.

Så har det fungerat i en år räcke mellan SMC, märkes klubbar, och vanliga MC klubbar.

MC kollektivet är inte så värst stort - så det är viktigt att vi alla stödjar och hjälper varandra. Skulle initativtagerna till ett "arrangement" bli tvungen att ställa in, för det inte är folk nog (från egna led) - då har vi en tråkig sits..
 

swischmc

New member
HåkanP en massa bra text

Känn dig inte så ensam, tråden spårade bara ur ett tag... Lite sporthoj över det hela. ;)

Jag håller med dig, tycker och hoppas, att SMC har tänkt igenom detta samarbete med bmw-klubben/märket. Nu verkar det som om SMC centralt har gjort det, enligt Galne Dansken. Jag förstår hur de tänker, mc-Sverige är litet och alla personer som kan hjälpa till med utbildning behövs. Har bmw redan en fungerade organisation för kurser förstår jag att SMC väljer att nyttja detta.

Samtidigt har du en otroligt bra poäng i att SMC inte får komma i skymundan av bmw, eller att SMC ses som bmw´s "underleverantör". SMC måste vara tydlig med att det är SMC som står för utbildningar, både på storbana och knix. Bara hos SMC kan man bli instruktör för de fortbildningar som finns inom SMC. Att då ha bmw-märket överst (eller ingen info om SMC alls) samt ta olika priser för bmw-medlemmar mot övriga är ju helt fel. Det ger signaler att bmw tagit över SMC, som då inte längre är märkesoberoende.

Vad det gäller priser på Rörken så har det, de år jag kört och arbetat där, varit ett pris för smc-medlemmar och ett något högre för icke SMC-medlemmar. Medlemmar i Östra Aros (klubben som håller i det praktiska) har också fått gå kurs till SMC-pris. Däremot har priset aldrig varit beroende av medlemskap i viss mc-märkesklubb.
 

Kenneth

New member
+1! :D

I alla fall när de går sönder... Två polare som kör(t) bmw har väntat var sitt år på att få tillbaka hojen från verksta´n.

Kan bara sålla mig till skaran!
Har inte behövt vänta ett år på delar men fått åka bärgningsbil och lite annat smått o gott!
 

HåkanP

New member
1. Ser du några vinster, för SMC och dessmedlemmar samt kursdeltagare, att SMC sammarbetar med de ÅF som väljer att sammarbeta med oss? Vilka i så fall?

2. Ser du några nackdelar för oss medlemmar? Vilka?

Mvh!
// Niklas

1. Kan visst se vinsten i att SMC marknadsförs och folk "automatansluts" så det ser bra ut i medlemsregistret, fler medlemmar ger mer pengar i kassan, styrka i argument mot myndigheter osv.

2. Vad vill SMC egentligen? Ha en massa medlemmar som kan användas i lobbying men som bara är med för att det ingår i kursavgiften, åka på resor, eller vill vi hellre ha aktiva medlemmar som lever för föreningen, som vill mötas träffas engagera sig osv. Du sitter ju själv i styrelsen här hemma, du vet ju vilken strålande uppmötning det är på t.ex. årsmötet.

Saken är den att jag tror att SMC.s styrka ligger i att den attraherar alla mc åkare oavsett vad de åker på. Förknippas varumärket SMC med ett eller ett fåtal märken riskerar vi bli av med medlemmar på andra hojar som aktivt valt att gå in i föreningen och inte bara anslutits för att det ingår i kursavgiften eller köpet av mc.

Utbrytarorganisationer har skett förr i världen...

Bättre hade varit att ha samarbetet med branschorganisationen för ÅF och de inom sin organisation gått med och sagt att alla kampanjer gällt alla märken.
 
Last edited:

Chrille J

New member
Tack BMW för ett nytt gratis medlemskap

Gick ur SMC I veckan då Jag har beställt en ny K1300S och nu får ett nytt medlemskap i köpet jo Jag tackar.
 

GeCe

New member
Kan inte förstå vad det kan vara för fel att BMW samarbetar med SMC det är ju bara till godo på sikt för alla i "MC-kollektivet". Något för fler märken att sträva efter när nu BMW går i spetsen för samarbete.
Gnällspikar dyker det upp om det mesta men försök se det positiva istället.
 
Top