SMC och BMW = 1?

HåkanP

New member
Är det bara jag som störs lite av detta allt tätare samarbete mellan BMW och SMC?

På BMW-motorrads hemsida kan man läsa:

"BMW i samarbete med SMC erbjuder dig som köper en ny BMW under 2011 ett kostnadsfritt medlemskap i SMC, en prenumeration på tidningen MC Folket samt möjligheten att delta på någon av SMC School Grund- eller Knixkurser. Du som köper en BMW S 1000 RR får dessutom möjlighet att fritt välja någon av SMC kurser på racingbana under 2011."

SMC är ju en ideell förening för alla mc-förare, där medlemsantalet är dess styrka. Är det inte då viktigt att värna om föreningens märkesneutralitet där alla mc åkare känner sig delaktiga på samma villkor?

I den populära skolverksamhet etableras också ett allt tätare samarbete mellan BMW-klubben och SMC. Kurser marknadsförs gemensamt, med olika fördelar för BMW klubbens medlemmar så som särskilt reserverade platser på t.ex. bankurser och billigare avgift på Knixkurser i Viskafors. Viskaforskurserna drivs för övrigt helt av BMW-klubben. Det heter i samarbete med SMC men inte ens SMC logga finns med, anmälan sker till BMW-klubben via deras hemsida och kursavgiften betalas till BMW-klubben. Icke BMW anslutna SMC medlemmar betalar en högre avgift. Kopplingen till SMC:s är att AI instruktörer engageras som instruktörer.

Personligen skulle jag föredra att märkesklubbarna är en sak och SMC överordnade verksamhet, t.ex. kursverksamheten är en annan. Jag upplever också att vi i SMC aktivt bidrar till att marknadsföra motorcyklar av märket BMW och alltmer integrerar vår verksamhet i BMW-klubbens och nu också i BMW motorrad Sverige marknadsföring av märket BMW.

Det borde gå en skarp gräns så att exempelvis skolverksamheten drivs och marknadsförs i SMCs egen regi utan koppling till olika märkesklubbar, vare sig den heter BMW klubben, Honda Riders, Ducatiklubben, R.A.T. osv. Samma villkor borde gälla för alla oavsett märke där särskilda reserverade platser eller billigare kursavgifter ej förekommer. Märkesklubbarna kan ju betala sina medlemmar de rabatter de vill, till vilka arrangemang som helst, så varför behöver SMC driva kursverksamhet tillsammans med i det här fallet BMW-klubben?

Vill sedan BMW eller någon annan försäljare ge bort en kurs för att locka köpare så får de väl göra det genom rabbatt på hojen eller liknande inte genom samarbete med SMC med marknadsföring i SMC:s varumärke.

Men det är kanske det bara jag som tycker...

Ps. för övrigt, vad sänder det för signaler om kursverksamheten om du måste köpa en sporthoj för att få köra på stor bana?
 

Ricken

Member
Det är väl skitbra att det faktiskt är någon leverantör som vill vara med o samarbeta med SMC.
Sen om det är BMW, Honda, Suzuki eller vad som, det spelar väl ingen större roll.

Kan vi sen genom det här samarbetet locka in fler att gå på kurser så tjänar ju SMC ännu mer på det.
 

swischmc

New member
Jag tycker att TS har en poäng.
Varför just bmw och varför inte något annat märke? Varför samarbete med något specifikt mc-märke över huvud taget?

Vore intressant att höra vad smc nationellt tycker om detta, varför man gör så och vad olika instruktörer anser. Fördelar, nackdelar och hur tankarna går.
 

kimelliz

New member
Jag tycker att TS har en poäng.
Varför just bmw och varför inte något annat märke? Varför samarbete med något specifikt mc-märke över huvud taget?

Vore intressant att höra vad smc nationellt tycker om detta, varför man gör så och vad olika instruktörer anser. Fördelar, nackdelar och hur tankarna går.

Det är väl bra att vi kan påverka så många bmw ägare som möjligt att byta till en riktig mc?:D:p
 

jskanerva

New member
Samarbete

Jag tror/hoppas att samarbete med andra
mc-märken kommer också.
Jag ser inget fel i detta, har inte sett ett krav för att köra BMW
som medlem:cool:
 

Josef

New member
Nu har jag ingen insikt i förhandlingarna mellan BMW och SMC men om BMW vill betala för att deras kunder ska få forbildning så är det bra för både kunder och SMC, vill andra generalagenter eller enskilda handlare göra samma sak så är det ju ännu bättre.

Att man samarbetar med BMW-klubben är inte heller så konstigt eftersom BMW-klubben har bedrivit fortbildning på olika banor sedan 2003, ju mer man samarbetar destå fler fortbildningar blir det vilket också gynnar alla. Synd att tex Ducatiklubben inte är mer intresserade av att göra liknande saker.
 

HrHptm

New member
Det är väl bra att vi kan påverka så många bmw ägare som möjligt att byta till en riktig mc?:D:p

@Kimelliz: Var det inte du som skulle byta till en BMW S1000RR i somras på en kurs:Tant?

Det har aldrig varit varit ett krav att du måste köpa en BMW för att få köra en bandag med SMC!!!
 

kimelliz

New member
@Kimelliz: Var det inte du som skulle byta till en BMW S1000RR i somras på en kurs:Tant?

Det har aldrig varit varit ett krav att du måste köpa en BMW för att få köra en bandag med SMC!!!

Det kan jag väl aldrig tro?????
När det finns så många andra fina märken...
Ok, det var liiiiite lockande just då...
Tant??? fnys.....
 

SuperRetard

New member
Inte egentligen???? vad???
BMW??? hm.... vem vet.....

Tant vill ha en KTM såklart... Och vara hardcore!


BMW-fråga. Är det nån som har en, som är lite kortare. jag provkörde den i våras men gillade den inte alls. Och efter det har jag reflekterat över att de flesta som har den är rätt långa (185+). Är den ergonomiskt byggd för lite längre förare eller vad det bara jag (som är 179 för att inte inleda pygmé-skämten direkt)?
 

kimelliz

New member
Tant vill ha en KTM såklart... Och vara hardcore!


BMW-fråga. Är det nån som har en, som är lite kortare. jag provkörde den i våras men gillade den inte alls. Och efter det har jag reflekterat över att de flesta som har den är rätt långa (185+). Är den ergonomiskt byggd för lite längre förare eller vad det bara jag (som är 179 för att inte inleda pygmé-skämten direkt)?

Tant.....fnys.....:mad:
 

kimelliz

New member
Tant vill ha en KTM såklart... Och vara hardcore!


BMW-fråga. Är det nån som har en, som är lite kortare. jag provkörde den i våras men gillade den inte alls. Och efter det har jag reflekterat över att de flesta som har den är rätt långa (185+). Är den ergonomiskt byggd för lite längre förare eller vad det bara jag (som är 179 för att inte inleda pygmé-skämten direkt)?

Har faktiskt hört att de vibrerar lite väl mycket? tror att det kan vara värt att vänta till nästa år att skaffa nytt, alltså andra märken?????:rolleyes:
 

micke.r

New member
Om vi lägger tantsnacket åt sidan en för en stund.. :rolleyes:

I den här tråden kommer Galne Dansken strax att svara på ett kraftfullt och korrekt sätt..

Men...

- SMC har under flera år jobbat för att hitta olika vägar och lösningar för att få Återförsäljare och generalagenter att "bidra med kursplatser" med mera, vid köp av motorcykel..

Det finns flera märken som anser detta vara mycket bra och intressant, ex märken som börjar på Ya.., och Ho.., ja även H-D har aktivt köpt kursplatser (ex hos SMC SKåne)

Det finns också flera enskilda återförsäljare som gjort insatser av olika omfattning..

MC branchen har och haft det tufft några år, vilket sannolikt har "hämmat sammarbetet" något..

Det är bara att gratulera att BMW är med på "banan" !!

/ Micke

(Stämmer det jag skriver Jesper ?? Annars deletar jag mitt inlägg !!)
 

SuperRetard

New member
Har faktiskt hört att de vibrerar lite väl mycket? tror att det kan vara värt att vänta till nästa år att skaffa nytt, alltså andra märken?????:rolleyes:

Vibrationerna stör bara på tomgång (och det görs på ett sådär sköönt sätt), faktiskt.

Baksidan, om något, med LC8-motorn är väl detsamma som gör att vi älskar den. Den vill hela tiden ha mer, meeer. Det slutar i att den enligt mig känns lite orolig vid stödgas (alltså touring-åka). Å andra sidan är det inget man ägnar sig åt om man är hardcore nog för Österriket så det spelar ju naturligtvis ingen skillnad. ;)

Vet ju inte hur du nyttjar hojarna. Men med rådande hojval, banintresse osv så gissar jag att du skulle uppskatta de extremt fina chassien och bromsar som erbjuds, också "faktiskt". Sen är det ju iofs bara RC8 kvar att välja på om du vill behålla monstereffekten du har idag (jag törs inte), och den är väl inte så kompromissig kanske. Har bara kört den ett par pass så jag har svårt att uttala mig så mkt om den, mer än att den gick fort rakt fram ser heftig ut.
 
Top