HåkanP
New member
Är det bara jag som störs lite av detta allt tätare samarbete mellan BMW och SMC?
På BMW-motorrads hemsida kan man läsa:
"BMW i samarbete med SMC erbjuder dig som köper en ny BMW under 2011 ett kostnadsfritt medlemskap i SMC, en prenumeration på tidningen MC Folket samt möjligheten att delta på någon av SMC School Grund- eller Knixkurser. Du som köper en BMW S 1000 RR får dessutom möjlighet att fritt välja någon av SMC kurser på racingbana under 2011."
SMC är ju en ideell förening för alla mc-förare, där medlemsantalet är dess styrka. Är det inte då viktigt att värna om föreningens märkesneutralitet där alla mc åkare känner sig delaktiga på samma villkor?
I den populära skolverksamhet etableras också ett allt tätare samarbete mellan BMW-klubben och SMC. Kurser marknadsförs gemensamt, med olika fördelar för BMW klubbens medlemmar så som särskilt reserverade platser på t.ex. bankurser och billigare avgift på Knixkurser i Viskafors. Viskaforskurserna drivs för övrigt helt av BMW-klubben. Det heter i samarbete med SMC men inte ens SMC logga finns med, anmälan sker till BMW-klubben via deras hemsida och kursavgiften betalas till BMW-klubben. Icke BMW anslutna SMC medlemmar betalar en högre avgift. Kopplingen till SMC:s är att AI instruktörer engageras som instruktörer.
Personligen skulle jag föredra att märkesklubbarna är en sak och SMC överordnade verksamhet, t.ex. kursverksamheten är en annan. Jag upplever också att vi i SMC aktivt bidrar till att marknadsföra motorcyklar av märket BMW och alltmer integrerar vår verksamhet i BMW-klubbens och nu också i BMW motorrad Sverige marknadsföring av märket BMW.
Det borde gå en skarp gräns så att exempelvis skolverksamheten drivs och marknadsförs i SMCs egen regi utan koppling till olika märkesklubbar, vare sig den heter BMW klubben, Honda Riders, Ducatiklubben, R.A.T. osv. Samma villkor borde gälla för alla oavsett märke där särskilda reserverade platser eller billigare kursavgifter ej förekommer. Märkesklubbarna kan ju betala sina medlemmar de rabatter de vill, till vilka arrangemang som helst, så varför behöver SMC driva kursverksamhet tillsammans med i det här fallet BMW-klubben?
Vill sedan BMW eller någon annan försäljare ge bort en kurs för att locka köpare så får de väl göra det genom rabbatt på hojen eller liknande inte genom samarbete med SMC med marknadsföring i SMC:s varumärke.
Men det är kanske det bara jag som tycker...
Ps. för övrigt, vad sänder det för signaler om kursverksamheten om du måste köpa en sporthoj för att få köra på stor bana?
På BMW-motorrads hemsida kan man läsa:
"BMW i samarbete med SMC erbjuder dig som köper en ny BMW under 2011 ett kostnadsfritt medlemskap i SMC, en prenumeration på tidningen MC Folket samt möjligheten att delta på någon av SMC School Grund- eller Knixkurser. Du som köper en BMW S 1000 RR får dessutom möjlighet att fritt välja någon av SMC kurser på racingbana under 2011."
SMC är ju en ideell förening för alla mc-förare, där medlemsantalet är dess styrka. Är det inte då viktigt att värna om föreningens märkesneutralitet där alla mc åkare känner sig delaktiga på samma villkor?
I den populära skolverksamhet etableras också ett allt tätare samarbete mellan BMW-klubben och SMC. Kurser marknadsförs gemensamt, med olika fördelar för BMW klubbens medlemmar så som särskilt reserverade platser på t.ex. bankurser och billigare avgift på Knixkurser i Viskafors. Viskaforskurserna drivs för övrigt helt av BMW-klubben. Det heter i samarbete med SMC men inte ens SMC logga finns med, anmälan sker till BMW-klubben via deras hemsida och kursavgiften betalas till BMW-klubben. Icke BMW anslutna SMC medlemmar betalar en högre avgift. Kopplingen till SMC:s är att AI instruktörer engageras som instruktörer.
Personligen skulle jag föredra att märkesklubbarna är en sak och SMC överordnade verksamhet, t.ex. kursverksamheten är en annan. Jag upplever också att vi i SMC aktivt bidrar till att marknadsföra motorcyklar av märket BMW och alltmer integrerar vår verksamhet i BMW-klubbens och nu också i BMW motorrad Sverige marknadsföring av märket BMW.
Det borde gå en skarp gräns så att exempelvis skolverksamheten drivs och marknadsförs i SMCs egen regi utan koppling till olika märkesklubbar, vare sig den heter BMW klubben, Honda Riders, Ducatiklubben, R.A.T. osv. Samma villkor borde gälla för alla oavsett märke där särskilda reserverade platser eller billigare kursavgifter ej förekommer. Märkesklubbarna kan ju betala sina medlemmar de rabatter de vill, till vilka arrangemang som helst, så varför behöver SMC driva kursverksamhet tillsammans med i det här fallet BMW-klubben?
Vill sedan BMW eller någon annan försäljare ge bort en kurs för att locka köpare så får de väl göra det genom rabbatt på hojen eller liknande inte genom samarbete med SMC med marknadsföring i SMC:s varumärke.
Men det är kanske det bara jag som tycker...
Ps. för övrigt, vad sänder det för signaler om kursverksamheten om du måste köpa en sporthoj för att få köra på stor bana?