SMC medlemsvärvning?

Jag tror nog att MC intresset idag har mycket större konkurrens från andra områden än för säg 10 – 15 år sedan och bakåt. Att starta ett korståg för ökat MC körande känns ganska meningslöst. Intresset måste komma från individen själv. Har man köpt MC då är man ju intresserad och ett givet objekt avseende medlemskap i SMC som redan avhandlats i tråden. Säkert öppen för ett uppsökande telesamtal.

Värvning via befintliga medlemmar – det kan man väl göra utan att få någon morot. Kan man inte förutsätta att medlemmarna är så vidsynta så att flertalet kan tänka sig det? Den kan göras när som helst när andan faller på. Det behövs ingen kickback!

”Galne dansken”/ Jesper Christensen nämnde bl.a. utgåvan ”Full Kontroll”. Jag läste den då den kom ut, (har för mig att man även delade ut den på kursdagar BKK/SHK). Det är en briljant skrift om hur man agerar på en MC under olika situationer.:tummenupp Har man gått SMC kurser så känns den väldigt nära.

Så nog finns det mång skäl som nämnts i tråden till att vara medlem. Här finns ju bra argument för att en uppringd person ska bli positivt inställd. SMC har ju dessutom ingen annan jämbördig konkurrent i Sverige. Övriga MC/märkesklubbar har ju annan inriktning av givna skäl. Man är ju ofta medlem på mer än ett ställe så de konkurrerar inte direkt.

Att öka medlemsantalet på sikt kanske är att skjuta över målet.

/Peter

Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Finns det något lägre än att utnyttja unga arbetslösa att sitta och ringa och störa folk per telefon mot en prestationsbaserad lön som få i praktiken kan leva på...

Efter en tids boende i USA där telefonen varje kväll blev uppringd av automatiska säljrobotar, och dagliga samtal på jobbet från den ena lurendrejaren efter den andra. Samt SMS från något 118....nummer som jag gjorde misstaget att använda en gång för flera år sedan. Skulle jag bli uppringd (och troligen störd i något jag för tillfället var fokuserad på) av någon telefonsäljare som vill prata om SMC skulle SMC hamna på min "privata svarta lista" över företag och organisationer som jag undviker i framtiden.

Hoppas för SMC skull att jag är ett undantag, och att det inte är ett generellt utbrett fenomen att människor är sjukt trötta på att bli bombarderade med reklam och annan information överallt hela tiden...

Tessan67

New member
Det finns många åsikter om telefonförsäljare och tyvärr så är det så att de flesta är väldigt påstridande. Jag brukar ändå försöka vara trevlig när de ringer, för det kanske ändå är arbetslösa ungdomar som försöker tjäna en slant. (Men eftersom de ringer så är de ju förresten inte arbetslösa). Dåligt betalt - ja troligtvis men det är många arbeten som är dåligt betalda, men det är dock ett arbete. De som ringer för SMC´s räkning har kanske läst in sig på ämnet och är trevliga? vem vet - det kanske blir en trevlig pratstund för både den MC-intresserade och den som ringer upp.

Man ska inte ta ut bekymren i förväg! Jag hoppas att det ger ett bra utslag för SMC! :tummenupp

Tittar man i denna tråd så finns det inte många värvnings alternativ som är realistiska jämfört med telefon bearbetning. Är det bättre att åka runt och knacka dörr? Nej knappast.

Vi vet dessutom ingenting om teleförsäljarnas villkor. Det är helt irrelevant hur vissa företag ger behandlar medarbetare i detta sammanhang. Det innebär inte att ett annat företag behandlar personalen dåligt. Det är absolut inte telefonen i sig som gör att vissa har fått tveksamma anställnings villkor. Dessutom är det här inte frågan om ren profit försäljning (typ tjatandende tele operatörs försäljare) utan värvande av medlemmar till en förening. Det är en oerhörd skillnad!

Vi ringer ju säkert själva flera gånger om dagen i våra yrkesroller – Jag tror visst att någon sålt det ni/vi håller på med i en eller annan form (kanske undantag offentlig förvaltning) så vi kan inte vara allt för kategoriska. En kontakt som skapar arbete är en typ av försäljning. Sedan om det var via telefon eller fysiskt besök, vem bryr sig.

Ni som kritiserar TM alternativet servera gärna ett bättre alternativ!

/Peter

Last edited:

hamre

Member
Tittar man i denna tråd så finns det inte många värvnings alternativ som är realistiska jämfört med telefon bearbetning. Är det bättre att åka runt och knacka dörr? Nej knappast.

Vi vet dessutom ingenting om teleförsäljarnas villkor. Det är helt irrelevant hur vissa företag ger behandlar medarbetare i detta sammanhang. Det innebär inte att ett annat företag behandlar personalen dåligt. Det är absolut inte telefonen i sig som gör att vissa har fått tveksamma anställnings villkor. Dessutom är det här inte frågan om ren profit försäljning (typ tjatandende tele operatörs försäljare) utan värvande av medlemmar till en förening. Det är en oerhörd skillnad!

Vi ringer ju säkert själva flera gånger om dagen i våra yrkesroller – Jag tror visst att någon sålt det ni/vi håller på med i en eller annan form så vi kan inte vara allt för kategoriska (kanske undantag offentlig förvaltning). En kontakt som skapar arbete är en typ av försäljning. Sedan om det var via telefon eller fysiskt besök, vem bryr sig.

Ni som kritiserar TM alternativet servera gärna ett bättre alternativ!

/Peter
Brevutskick! Enklare än så är det inte!!

Hansi

Skrivit för mycket
Brev i brevlådan med attraktivt erbjudande.
Gratis prova-på medlemskap x månader.
Ambassadörer i hojbutiker och mcklubbar.

MiaSyrra

New member
Gratis prova-på medlemskap x månader.
Ambassadörer i hojbutiker och mcklubbar.
Den är bra, det har funkat fint på mässor och demodagar hos mchandlare. Tror på att fånga upp nyfikna som vill börja köra, typ kompis, sambo, släkting. Bra tillfälle att marknadsföra SMC som alternativet som ger ökad kunskap, säker körning och möjlighet till fina resor på köpet. Skönt att slippa märkesfixeringen också. Alla kan köra oavsett hojtyp,märke eller ålder. Man slipper förhoppningsvis det envisa besserwisser-tjatet om vilken (3 Stora bokstäver)-modell som egentligen går allra bäst i backarna.

MiaSyrra

New member
SMC:s "35000-kronors"-resor här?
Skulle nog inte gå ut med just det i en värvningskampanj ;p
Du har en poäng där. Men alla resor är väl inte vråldyra..?? Hade annars tänkt mig en lördagstripp på hoj till Ullared... Om det finns parkering för min oerhört stötkänsliga flash-båge. Minsta beröring så går all elektronik i konkurs...;) Nä, skämt åsido. Det finns kanske något för alla, gammal som ung. Var kan man annars hitta resetips för hojresenär som inte kräver medlemsskap i märkesklubb ?? Något för en som blir utmattad av tanken på att kryssa på tyska motorvägar.

Petra

Super Moderator
Det är jätteintressant att följa diskussionen här på forumet. Många kloka tankar om hur vi kan bli fler. De flesta saker som nämnts görs redan, men visst kan vi alla bli bättre på att värva våra kompisar, både som motorcyklister och till SMC.

Det vi testar nu är att först skicka ut MC-Folket tillsammans med ett brev till 10.000 nyblivna motorcyklister. Drygt 2000 av dessa (inte 3000 som tidigare sagts. Vi har självklart sållat nixade nummer mm) får ett samtal med frågan om de gillade tidningen, om de känner till SMC och en trevlig påminnelse om att de är varmt välkomna som medlemmar. Det är alltså inte är en trist säljkampanj som pågår och det är inga ettriga telefonsäljare. TM företaget får betalt för att ringa ett antal samtal, men inte per person de värvar.

Jag pratade med tjejerna och killarna på det företag som ringer åt oss. De hälsar att motorcyklister är ett ovanligt trevligt folk, för de har nog aldrig pratat så länge med så glada människor. Nyblivna hojägare älskar att prata om sina motorcyklar och tydligen har en av TM-tjejerna nästan blivit värvad att ta MC-körkort.
Företaget, som f.ö bedriver kundtjänst åt stora företag, marknadsundersäkningar, TM-uppdrag och annat finns här i Borlänge, nära SMC:s kansli. De känner till oss väl och de har hjälpt SMC med andra saker tidigare.

Ni som ska på Hoj-X kommer sannolikt att träffa några av dem som ringer och då kan ni själva avgöra om de är tjatiga TM-säljare eller om de är trevligt folk som gillar att snacka SMC.

Själv håller jag tummarna för att kampanjen faller väl ut. I dagsläget ser det ut som att den gör det eftersom vi knappt hinner med att registrera nya medlemmar i den takt de rullar in. När vi landat efter denna kampanj ska ni självklart får veta hur det gått!

Trevlig helg alla!

.

Baggen

Member
I Norge kan andre klubber melde seg kollektivt inn NMCU (norske motsatsen til SMC).

F.eks. er jeg med i Oslo ATCCMCC, en lukket klubb for kolleger. Klubben er kollektivt medlem i NMCU. Kontingenten er 150,-, men vi betaler 450,- og da går 300,- til NMCU. Normal kontingent til NMCU er 350,- men man får altså rabatt som kollektivt medlem, blant annet fordi det da blir opp til den lokale klubben å kreve inn kontingenten til NMCU og overføre den samlet for sine medlemmer, samt å registrere sine medlemmer og sende opplysningene til NMCU, og sparer vel litt byråkrati for NMCU. Man kan reservere seg mot NMCU-medlemskap, dette selvfølgelig fordi man kan være medlem av andre "lokale" klubber og ikke skal betale NMCU-kontingent i alle klubbene man er medlem av. Men det viser seg at svært mange som er medlem i en "lokal" klubb tilsluttet NMCU gjerne også vil være kollektivt medlem i NMCU. (Obs: beløpene ovenfor er ikke helt korrekte, de er omtrentlige slik jeg husker dem, men fungerer som eksempler)

På samme måten her i Sverige, her er jeg medlem av Svenska BMW MC-klubben. Hvis medlemskapet i BMW MC-klubben også automatisk var en invitasjon til å bli kollektivt medlem i SMC, tror jeg mange hadde sagt ja til det. Og man slipper å aktivt melde seg inn i SMC, og å betale medlemskontingent til "enda en" klubb.

Marie

Banned
I Norge kan andre klubber melde seg kollektivt inn NMCU (norske motsatsen til SMC).

F.eks. er jeg med i Oslo ATCCMCC, en lukket klubb for kolleger. Klubben er kollektivt medlem i NMCU. Kontingenten er 150,-, men vi betaler 450,- og da går 300,- til NMCU. Normal kontingent til NMCU er 350,- men man får altså rabatt som kollektivt medlem, blant annet fordi det da blir opp til den lokale klubben å kreve inn kontingenten til NMCU og overføre den samlet for sine medlemmer, samt å registrere sine medlemmer og sende opplysningene til NMCU, og sparer vel litt byråkrati for NMCU. Man kan reservere seg mot NMCU-medlemskap, dette selvfølgelig fordi man kan være medlem av andre "lokale" klubber og ikke skal betale NMCU-kontingent i alle klubbene man er medlem av. Men det viser seg at svært mange som er medlem i en "lokal" klubb tilsluttet NMCU gjerne også vil være kollektivt medlem i NMCU. (Obs: beløpene ovenfor er ikke helt korrekte, de er omtrentlige slik jeg husker dem, men fungerer som eksempler)

På samme måten her i Sverige, her er jeg medlem av Svenska BMW MC-klubben. Hvis medlemskapet i BMW MC-klubben også automatisk var en invitasjon til å bli kollektivt medlem i SMC, tror jeg mange hadde sagt ja til det. Og man slipper å aktivt melde seg inn i SMC, og å betale medlemskontingent til "enda en" klubb.

Precis så var det i Sverige till för några år sedan (då var jag medlem i Engelholms MCK och de skickade en del av medlemsavgiften vidare till SMC), men sedan övergick man (2006?) till nuvarande system, där vardera klubben kasserar in sin avgift, men SMC lämnar rabatt om man också är medlem i någon av ett stort antal andra klubbar.
I specifikt mitt fall har jag idag rabatten baserad på att jag även är medlem i BMW-klubben, men jag kunde lika gärna valt att låta rabatten vara baserad på att jag är medlem i WIMA.

Skye

Kör Mycket!
Om nu SMC vill värva mer medlemmar måste man komma med nåt mer konstruktivt som gör att man vill bli medlem.

Är idag medlem tack vare att jag fick billigare försäkring och med det priset tillhör jag oxå en organisation som stärker och kämpar för kollektivet. Men det är oxå det enda. De rabatter som idag medföljer får jag bättre villkor på andra håll med bensin, ica och visa-kort. Har velat gå kurser men eftersom det är så kort framförhållning på datumen, svårt att hitta och oftast fulltecknat efter två dar genom att många går kurserna fler gånger för att vara med i gemenskapen och tar på så sätt plats för de som aldrig gått någon.

Fortsätter att vara medlem för det är VIKTIGT att vi är ENADE men det finns många egoister där ute som aldrig skulle tänka en tanke för att kunna hjälpa någon annan

powerglide

New member
Har velat gå kurser men eftersom det är så kort framförhållning på datumen, svårt att hitta och oftast fulltecknat efter två dar genom att många går kurserna fler gånger för att vara med i gemenskapen och tar på så sätt plats för de som aldrig gått någon.
:va
Hela årets kurser släpps ju i början av året. Det är väl knappast kort framförhållning?
Flera lokala KNIX-kurser har dessutom drop-in. Det är bara att åka dit.

Tror nog att det är ngn som är lat här ;)

Men jag håller med om att kursdatumen ligger för djupt ner i webstrukturen.

lime

Skriver inte
Håll er till ämnet. Det är inte kurserna som diskuteras utan hur vi ska kunna locka mer medlemmar till SMC.

Det vi gör idag, och som kommit fram i tråden är bland annat diverse medlemsrabatter, politisk påverkan och därigenom uppmärksamhet av de som är intresserade av frågorna, samarbete med STR, samarbete med klubbar på riks eller distriktsnivå, samarbete med handlare och motorcykel- och tillbehörstillverkare, samarbete med andra organisationer med liknande intressen.

SMC är med på mässor och arrangemang som t.ex. Mälaren Runt. Vår kursverksamhet är en rekryteringsbas för medlemmar.

Det mesta av det som vi gör och som jag räknat upp är det som kallas för passiv rekrytering. "Vi finns, alltså är vi intressanta. Anslut dig till oss."

Det vi gör som är mer aktivt är det uppsökande arbete vi gör på t.ex. träffar och mässor där vi går och frågar de som kommer i vägen "är du medlem, har du tänkt på"? Det är det traditionella sättet för alla ideella organisationer att värva medlemmar.

Men... hur många av er blir irriterade på de är som står utanför tunnelbanan, på Konsum, i köpcentrum och liknande ställen och med ett ibland väldigt offensivt beteende försöker sälja telefonabonnemang, få dig att teckna elavtal eller köpa Omega-3? Räck upp en hand? Ska vi då förbjuda distrikten att använda den metoden eftersom den med väldigt mycket god vilja kan jämföras med denna typ av nasare?

Eller ska vi ta ett steg tillbaka, titta på vad det är vi egentligen gör och sedan se vilket resultatet blir?

powerglide

New member
Gör kursdatumen lättare att hitta så blir det enklare att få in nya medlemmar som är intresserade av SMC för att lära känna sin hoj bättre.