Under de år jag varit medlem i SMC har det inte förekommit någon kampanj för att få befintliga medlemmar att värva nya. År det 60000 medlemmar så är jag övertygad om att var och en av oss känner minst en hojåkare som inte är medlem.
Bättre ambassadörer för SMC kan det inte finnas. Det som behövs är att vi vaknar till och tar fram blocket och skriver en lapp om att kompisen vill bli medlem. En lite uppmuntran till den som värvat skulle ge effekt.
...
Tror det är ca. 4 år sedan att vi slutade med kampanjer, vart vi drog lott om en ny MC, för dom medlem som värvade under året.
När vi räknade på kostnader / effekt, var det enkelt att konstatera att detta var mycket dyrt för organisationen!
Vi har i efterskott inte sett synbara skillnader, på antal värvade nya medlem.
... Jag förstod nog inte riktigt danskens inlägg, var syftet att öka antalet motorcyklister eller antalet medlemmar i SMC? För om man bara kontaktar hojåkare så har ju förmodligen dem redan mc och mc-kort? Och är dom färska så bör de nog åtminstone åka i några år framöver?
/Nubbpiraten
Syftet med SMC testen med att skicka tidningen, är att få flera medlem i SMC.
Men, jag nämnde den aktuella marknads sits också. Och här har branschens kommersiella aktörer, och alla vi* som kör MC en uppgift också - att få flera att börja med MC!
* Klubbar, vi som kör MC, SMC, mf...
Kan SMC-distrikten ordna körkortskurser för intresserade blivande medlemmar för att få nya MC-kortsinnehavare.
Känns inte som om det är rätt för SMC att konkurera med lokala körskolor.
Däremot kan en bra inkörsport att rikta in sig på de som skaffar sig behörighet för EU-moppe etc.
Bjuda in till "moppekörning", praktiska övningar etc.
Idag består väl utbildningen enbart av teori?
Flera av SMC:s distrikts organisationer, har från tid till annan moppe-kurser, bl.a på gokartbanor (typ Moppe KNIX). Vart man har samarbetat med f. ex. lokala grund/gymnasie skolar. Tyvärr, är det inte enkelt att få deltagare!
SMC har ett samarbeta med Sveriges Trafikskolers Riksforbund - STR. Alla som anmäler sig till en STR körskola för att ta MC körkort, får ett Provkörnings medlemskap i SMC. Trafikskolan uppmaner samtidigt eleven att ta sin mängdträning hos SMC SCHOOL, t. ex. på KNIX. Så där har vi ett samarbeta som bara blir bättra och bättra.
I år har SMC Uppsala, även haft en SMC Dag på KNIX Rörken, med alla körskolarna i Uppsala´s elever -mycket lyckat nytänk och action.
Så SMC konkurrerar inte med körskolarna, vi samarbetar. Och SMC rekommenderar alla som ska ta körkort, att ta hjälp i utbildningen av en professionell körskola.
Så vist är det mycket att försöka att förklara nya MC-förare, och där kan SMC samt enskilda göra en hel del. Jag har förresten aldrig hört något från SMC! ..
Jupp - och då kan man ju tycka att test utskickat tidningen är ett steg på vägen!
SMC har vid flera tillfällen sökt att få myndigheterna att ta kostnader för att utskicka av t. ex Full Kontroll- skriften till alla MC ägare - tyvärr har vi inte fått Ok på detta.
Icke medlem, får ju inte information hem i brevlådan i vanligt fall från SMC - vilket ganska enkelt är en finansiell fråga!
Självfallet är det upp till oss SMC medlem att berätta och förklara för vore MC kompisar vi träffar runt om..