SMC medlemsvärvning?

mule

New member
Det jag förundras över är MC-butiker som gladeligen säljer hojar till folk som inte kört på många många år utan att veta hur bra idé det är för dem att ge sig ut i trafiken egentligen. Dessa borde ju enkelt kunna sticka till sin nya kund ett SMC-visitkort med orden "Hörru, prova det här. Du kommer inte att ångra dig".

Jag brukar snacka lite om SMC bankörningar ibland när jag är inne i en MC-shop och många av säljarna och mekanikerna säger att de hört mycket gott om SMC men aldrig tagit sig tid att åka iväg själva.

Vore det inte en bra idé att få med MC-butikerna bättre på banan. Jag har sett en del som har SMC foldrar på sin säljdisk, men också många som inte har det.

Hur ser bearbetningen av MC-säljarna ut idag?
Hur vore en bandag för MC-säljare i SMC-regi?

I Kumla finns det en MC-handlare som varje år bjuder alla sina MC-kunder på en heldags utbildning på Gälleråsen i Karlskoga. Som instruktörer har han, förutom sig själv, erfarna tävlingsåkare att tillgå. En läkare utbildar dessutom i första hjälpen. Att ägaren dessutom är nykorad Nordisk mästare i Endurance gör inte saken sämre. Så visst finns det MC-handlare som ställer upp för sina kunder.
 

Marie

Banned
I Kumla finns det en MC-handlare som varje år bjuder alla sina MC-kunder på en heldags utbildning på Gälleråsen i Karlskoga. Som instruktörer har han, förutom sig själv, erfarna tävlingsåkare att tillgå. En läkare utbildar dessutom i första hjälpen. Att ägaren dessutom är nykorad Nordisk mästare i Endurance gör inte saken sämre. Så visst finns det MC-handlare som ställer upp för sina kunder.

Ja inte skulle sådan marknadsföring ha lockat mig. Jag kan inte tänka mig något långtråkigare än kurser och att köra på bana. Jag har efter sex års medlemskap i SMC ännu inte lyckats få någon hållbar motivering till att slösa tid, däck och bensin på sådana dumheter. En gång våren 2005 räckte för att ge mig livslång avsmak.
 

990 Adventure

New member
Allt som vanligt

Ja inte skulle sådan marknadsföring ha lockat mig. Jag kan inte tänka mig något långtråkigare än kurser och att köra på bana. Jag har efter sex års medlemskap i SMC ännu inte lyckats få någon hållbar motivering till att slösa tid, däck och bensin på sådana dumheter. En gång våren 2005 räckte för att ge mig livslång avsmak.

Var lite fundersam ett tag Marie med ett inlägg som jag tyckte var vettigt,men nu är du ju gamla vanliga Marie igen.

Kan förstå din attityd till bankurser, måste vara hemskt för en sån besserwisser att bli tillrättavisad/lärd

Vad gäller SMC:s ambition om att öka medlemsantalet och synlig göra sig för nya mc åkare, som tråden handlar om tror jag inte på Telesäljare, tror det fastnar i alla andra och därför lyssnar man inte utan ber bara att få vara ifred.
Jag kanske har fel, men det viktigaste kanske trots allt är att det görs något, personligen tycker jag det verkar vara bra att bearbeta mc handlarna, ev erbjuda 1 års provmedlemskap för ickemedlemmar kan ju vara något.

Sedan görs det väl en utvärdering så ser man ju resultatet,
 

BusAnna

New member
Ja inte skulle sådan marknadsföring ha lockat mig. Jag kan inte tänka mig något långtråkigare än kurser och att köra på bana. Jag har efter sex års medlemskap i SMC ännu inte lyckats få någon hållbar motivering till att slösa tid, däck och bensin på sådana dumheter. En gång våren 2005 räckte för att ge mig livslång avsmak.

Du är generös med att dela med dig av vad du inte gillar. Det skulle vara en större hjälp för SMC om du valde att även berätta vad du skulle gilla, och komma med förslag på hur SMC skulle kunna öka antalet medlemmar utan att använda telemarketing.

Att bara sitta och såga nya initiativ kanske lättar på inre spänningar men det ökar inte medlemsantalet.
 

MiaSyrra

New member
sex års medlemskap slösa tid, däck och bensin på sådana dumheter. livslång avsmak.
Ja, nu är vi nöjda. Nu kan du lägga ner tramsandet och börja leta efter en mening med livet. Tipset är lika gammalt som det är sant. Klipp dig, skaffa ett jobb. Lär dig veta hut, ta hänsyn till andras intressen och inte minst... spill ingen energi på att hata. Det finns säkert någon klok och erfaren själasörjare som kan få dig in på den rätta vägen. Men tänk på att där får du varken köra Mercedes i 200 eller motorcykel i dåraktig fart utan någon som helst kunskap. SMC:s medlemmar önskar dig lycklig resa på vägen mot kunskap, insikt och förståelse för andras intressen. Ta nu ditt eventuella förnuft till fånga och dra vidare... Ingen saknar dina bittra sarkasmer.
 
Hej på er alla.

Detta är mitt första inlägg i forumet. Jag har haft MC i stort sett sedan 70 – talet. De senaste 20 åren har det varit fokus på sporthojar. De sista 5 åren så har de varit Ducati, då har även hoj åkande ökat pga. att möjligheten funnits. Jag kör 100 % för nöjes skull.

Imponerande att det är 65.000 medlemmar, förvisso eventuellt en krympande skara, men ändå! Jag ha hört att många MC handlare är bekymrade för det dåliga tillflödet av nya MC åkare.

Som jag läst i tråden så har telemarketing aktiviteten baserats på färskt innehav av MC. Dessutom har man gjort ett utskick av information. Då tycker jag att det är helt OK att ringa upp och ställa frågan via telefon. Själv hade jag blivit glad. Förväxla inte ett sådant samtal med diverse annat ovidkommande tele sälj!

SMC har ju många aktiviteter. Bland dessa finns kurser som många förare har behov av att gå. Ibland vet de inte ens en gång om att de borde gå – det har man sett på vägarna genom åren.

Jag är mycket tacksam för alla kurser ABKK / ASHK som man har fått deltaga i de sista åren. Är förvånad över hur bra kvalitet man levererar på ett professionellt sätt trots att det är en ideell organisation som gör detta med hjälp av frivilliga instruktörer! Hatten av.

Att organisationen vill ha fler medlemmar är ju självklart. Trycket från olika håll andra föreningar hobbys /säljkanaler osv är högt därför är det inte lätt att veta hur man ska nå nya kandidater. Mail utskick kommer bort i mängden och sedan vet ju inte SMC vem man ska skicka till… Mao en utesluten metod.

Själv rekommenderar jag MC bekanta att gå med av olika anledningar. Det kan ju vi medlemmar arbeta för. Det räcker ju inte till så därför behövs något annat.

Hoppas att marknadsaktiviteten ger bra utfall! :lemon:

SMC:s medlemsskara är en brokig samling med helt olika typer MC-intresse typ glidarhoj / turing / offroad / sporthoj o.s.v. Gemensamt är ju ändå det globala MC intresset.

/Peter
 

TMax500

Member
Oj-oj vilka känslor som den här frågan väcker....

Jag gillar inte heller att bli uppringd av någon som vill sälja på mig telefonabonnemang, kalsonger eller pensionsrådgivning. "Lämna mig i fred!", tänker jag då.

Men om SMC skulle ringa upp mig (om jag nyligen hade köpt hoj/tagit kort eller så) skulle jag nog lyssna. Det handlar ju om något jag är intresserad av, och förmodligen har nytta av. Och skulle jag inte finna en direkt nytta, så finns en indirekt nytta i form av en organisation som verkar för mitt bästa, som motorcyklist. För några hundralappar om året. Obetydligt mer pengar än man lägger på kedjespray.

Om vi vidare leker med tanken att SMC gör en bra upphandling (självklart!), kvalitetskontrollerar så att de som ringer är seriösa i sin ansats och sitt manus (också självklart), och inte är allt för säljkåta och till varje pris skall tjata hål i huvudet på den som blir uppringd... Ja, då ser jag inget som helst problem.

Det finns vettigt folk som ringer upp också. Inte bara klantar. (Ok, fast klantarna är visserligen fler än de duktiga... :) Så om vi har förtroende för "våra" valda och anställda representanter att driva hela SMC, så borde vi kunna ha förtroende för att de gör ett bra jobb även i det här avseendet, eller?

Så kör på, SMC, med en bra upphandling av TM-tjänsten, en seriös leverantör och kvalitetskontroller så kan det blir jättebra!
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Medlemmarna de främsta ambassadörerna

Under de år jag varit medlem i SMC har det inte förekommit någon kampanj för att få befintliga medlemmar att värva nya. År det 60000 medlemmar så är jag övertygad om att var och en av oss känner minst en hojåkare som inte är medlem.
Bättre ambassadörer för SMC kan det inte finnas. Det som behövs är att vi vaknar till och tar fram blocket och skriver en lapp om att kompisen vill bli medlem. En lite uppmuntran till den som värvat skulle ge effekt.
Den nu planerade telemarketingen är inte på något vis den som vi vanligtvis utsätts för. Här handlar det om att tidningen har skickats ut till nya hojägare. Detta följs upp med ett samtal , där SMC kan få två saker uppfyllda, dels sybpunkter på tidningen och dels en ny medlem. Jag ser inte detta som något märvärdigt. DEn traditionella telefonförsäljningen bygger egentligen bara på att de har ett telefonnummer att gå på. Här finns det ju en koppling som är väldigt tydlig.


Nej Marie, varför ska du vara medlem......
 

Schuster

New member
När nu diskussionen har kommit över i något annat än Värvningskampagn via telefon, och nu handlar om nya MC-förare, har jag set exempel på som du skriver att folk förut fick MC-kortet ihop med B-kortet, jag tog mitt MC-kort i Köbenhavn i 1956 och i Danmark har man aldrig fått MC-kort ihop med B-kortet, det har alltid varit helt åtskild, men vi har så istället inte haft olika kategorier MC-kort som det finns här. Min systerdotter kom som treåring till Sverige och fick sedan i normal ordning Körkort med tillhörande MC-kort, för en del år sedan hittade hon så en Kille som körde MC, och det tyckte hon var mysigt, hon köpte en ganska så ny Yamaha 600 någonting, och jag ställde naturligtvis upp med lite råd utifrån min erfaring, bl.a. att det första som hon skulle göra var att hitta ett lugnt ställa och lära att behärska maskinen, hon tyckte jo själva att hon har MC-kort och därmed också rätt till att köra MC, hon lyssnade naturligtvis inte på sin gamla idiot till Onkel, och det hela slutade efter en vecka med en dikeskörning på väg till min syster som bodde på Kållandsö, hon blev hämtat med Ambulans och har fortfarande efter fem år glädja av ett skadad Knä och ett brutet Nyckelben, Motorcykeln blev skadad och sålt efter en omfattande reparation, och det var så slutet på hennes karriär som Motorcyklist, vad jag kan få fram efter samtal med henne, så blev hon förskräckt i en Kurva och försökte att rätta upp Maskinen, där var vist ingen större hastighet, men sedan gick det rätt ner över en skrant och ut i naturen. Så vist är det mycket att försöka att förklara nya MC-förare, och där kan SMC samt enskilda göra en hel del. Jag har förresten aldrig hört något från SMC! Jag är väll som Marie heller inte något flockdjur direkt, men ibland kan det vare bra med lite uppbackning, som t.ex. striden med Continental om deras livsfarliga MC-däck för några år sedan, jag fick inte rätt hos KO, jag tror att någon har Barn med någon som de inte borde ha Barn med, men det är så en annan femma.
 

hebymats

New member
Kan SMC-distrikten ordna körkortskurser för intresserade blivande medlemmar för att få nya MC-kortsinnehavare.
 

enhjuling

New member
Jag tycker inte det är att jämföra med annan telemarketing när man som SMC innan telefonsamtalet först skickar ut info bla en tidning till folk som har Mc och därigenom borde vara lite intresserade.
Sen beror det ju förstås på hur telemarketingföretagets personal uppträder.
Vi som redan är medlemmar drabbas ju inte heller av några samtal så varför är ni så upprörda?
/Stefan
 

powerglide

New member
Känns inte som om det är rätt för SMC att konkurera med lokala körskolor.

Däremot kan en bra inkörsport att rikta in sig på de som skaffar sig behörighet för EU-moppe etc.

Bjuda in till "moppekörning", praktiska övningar etc.
Idag består väl utbildningen enbart av teori?
 

MiaSyrra

New member
har förresten aldrig hört något från SMC!
kan det vare bra med lite uppbackning
jag tror att någon har Barn med någon som de inte borde ha Barn med.
Nog har du väl hört om Avrostningen, ett utmärkt tillfälle att i lugn och ro öva på kurvtagning, bromsning och att kunna ta sig ur en sladd. Bra träning om man legat på söta örat hela vintern och vaknar upp när solen tittar fram.
Barn blir ju ofta till i mörkret, då ser man inte alltid vem som är den uppvaktande...
 

MiaSyrra

New member
Kan SMC-distrikten ordna körkortskurser för intresserade.
Kanske ännu bättre att låta körskolorna sköta det slitgörat. Så kan SMC fortsätta med Knixen,
det roligaste man kan göra med byxor på sig... Det man inte lärt sig på körskolan får man definitivt lära sig på banan. Dessutom med en erfaren instruktör i hasorna, som ger backup direkt efter varvet. Det är ovärderligt, sen får man också mycket kram & godis...
 

Sanna H

Member
Några har varit inne på att låta medlemmarna själva värva nya medlemmar. Med rätt morot tror jag det skulle funka jättebra, kanske av typen "värva tre medlemmar - få en gratis knixkurs". Det där med information via handlarna är ju också bra, varför inte komplettera med riktad reklam på t.ex. blocket.se för de som söker bland motorcyklar?

(Jo, jag hör också till den skara som inte är så förtjust i telemarketing - och all annan marknadsföring där man aktivt måste avböja erbjudanden.)
 

hebymats

New member
Känns inte som om det är rätt för SMC att konkurera med lokala körskolor.

Däremot kan en bra inkörsport att rikta in sig på de som skaffar sig behörighet för EU-moppe etc.

Bjuda in till "moppekörning", praktiska övningar etc.
Idag består väl utbildningen enbart av teori?

Tanken var inte att SMC ska vara trafikskola utan att dom som är intresserade av att ta körkort
ska träffa och sporra varandra. Även ha en del teorimöten tillsammans eller bara umgås.
Då kanske dom blir SMC-medlemmar med egen hoj och körkort så småning om.
Samtidigt så kan dom ju vara med och titta på när SMC har sina KNIX och andra aktiviteter.
Vi inom SMC måste väl försöka hjälpa till så att man ens våga tänka på MC-kort nu när det blivit så krångligt och dyrt att ta ett.
Då är konkurerar man ej med körskolorna utan kompetterar med flera som tar kort och då får ju körskolorna också fler elever.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Under de år jag varit medlem i SMC har det inte förekommit någon kampanj för att få befintliga medlemmar att värva nya. År det 60000 medlemmar så är jag övertygad om att var och en av oss känner minst en hojåkare som inte är medlem.
Bättre ambassadörer för SMC kan det inte finnas. Det som behövs är att vi vaknar till och tar fram blocket och skriver en lapp om att kompisen vill bli medlem. En lite uppmuntran till den som värvat skulle ge effekt.
...

Tror det är ca. 4 år sedan att vi slutade med kampanjer, vart vi drog lott om en ny MC, för dom medlem som värvade under året.
När vi räknade på kostnader / effekt, var det enkelt att konstatera att detta var mycket dyrt för organisationen!
Vi har i efterskott inte sett synbara skillnader, på antal värvade nya medlem.

... Jag förstod nog inte riktigt danskens inlägg, var syftet att öka antalet motorcyklister eller antalet medlemmar i SMC? För om man bara kontaktar hojåkare så har ju förmodligen dem redan mc och mc-kort? Och är dom färska så bör de nog åtminstone åka i några år framöver?
/Nubbpiraten

Syftet med SMC testen med att skicka tidningen, är att få flera medlem i SMC.
Men, jag nämnde den aktuella marknads sits också. Och här har branschens kommersiella aktörer, och alla vi* som kör MC en uppgift också - att få flera att börja med MC!
* Klubbar, vi som kör MC, SMC, mf...

Kan SMC-distrikten ordna körkortskurser för intresserade blivande medlemmar för att få nya MC-kortsinnehavare.

Känns inte som om det är rätt för SMC att konkurera med lokala körskolor.

Däremot kan en bra inkörsport att rikta in sig på de som skaffar sig behörighet för EU-moppe etc.

Bjuda in till "moppekörning", praktiska övningar etc.
Idag består väl utbildningen enbart av teori?

Flera av SMC:s distrikts organisationer, har från tid till annan moppe-kurser, bl.a på gokartbanor (typ Moppe KNIX). Vart man har samarbetat med f. ex. lokala grund/gymnasie skolar. Tyvärr, är det inte enkelt att få deltagare!

SMC har ett samarbeta med Sveriges Trafikskolers Riksforbund - STR. Alla som anmäler sig till en STR körskola för att ta MC körkort, får ett Provkörnings medlemskap i SMC. Trafikskolan uppmaner samtidigt eleven att ta sin mängdträning hos SMC SCHOOL, t. ex. på KNIX. Så där har vi ett samarbeta som bara blir bättra och bättra.
I år har SMC Uppsala, även haft en SMC Dag på KNIX Rörken, med alla körskolarna i Uppsala´s elever -mycket lyckat nytänk och action.

Så SMC konkurrerar inte med körskolarna, vi samarbetar. Och SMC rekommenderar alla som ska ta körkort, att ta hjälp i utbildningen av en professionell körskola.

Så vist är det mycket att försöka att förklara nya MC-förare, och där kan SMC samt enskilda göra en hel del. Jag har förresten aldrig hört något från SMC! ..
Jupp - och då kan man ju tycka att test utskickat tidningen är ett steg på vägen!
SMC har vid flera tillfällen sökt att få myndigheterna att ta kostnader för att utskicka av t. ex Full Kontroll- skriften till alla MC ägare - tyvärr har vi inte fått Ok på detta.
Icke medlem, får ju inte information hem i brevlådan i vanligt fall från SMC - vilket ganska enkelt är en finansiell fråga!
Självfallet är det upp till oss SMC medlem att berätta och förklara för vore MC kompisar vi träffar runt om..
 

powerglide

New member
Flera av SMC:s distrikts organisationer, har från tid till annan moppe-kurser, bl.a på gokartbanor (typ Moppe KNIX). Vart man har samarbetat med f. ex. lokala grund/gymnasie skolar. Tyvärr, är det inte enkelt att få deltagare!

Förutsättningarna för lite "mopperagg" har väl ändå förändrats iom obligatorisk teori?
Nu finns det ju en samlad punkt att göra insatser mot :)

Tänk någon äventyrsåkare/bansnubbe/biker som glider upp utanför teorisalen och stegar in i lokalen för ett kort/underhållande anförande om hur det är att köra hoj och vad man upplevt i sadeln.

Skulle inte en sådan sak tända drömmen hos många tonåringar?
Kan man sedan erbjuder dem att få kolla på sköna hojar vid bankörningar genom att de får stå flaggvakt (gärna i par med ngn erfaren) så kommer beståndet garanterat att stiga de kommande åren :tummenupp
 
Last edited:

Carnivore

New member
Förutsättningarna för lite "mopperagg" har väl ändå förändrats iom obligatorisk teori?
Nu finns det ju en samlad punkt att göra insatser mot :)

Tänk någon äventyrsåkare/bansnubbe/biker som glider upp utanför teorisalen och stegar in i lokalen för ett kort/underhållande anförande om hur det är att köra hoj och vad man upplevt i sadeln.

Skulle inte en sådan sak tända drömmen hos många tonåringar?
Kan man sedan erbjuder dem att få kolla på sköna hojar vid bankörningar genom att de får stå flaggvakt (gärna i par med ngn erfaren) så kommer beståndet garanterat att stiga de kommande åren :tummenupp

En skillnad mot förr är också att det blivit löjligt dyrt att ta hojkort.
 

Chopperbyggarn

New member
Att jag blev medlem i SMC när jag fick mc-kort beror till största delen på "Rapport 13" som mc-tidningarna skrev om i ganska aggressiva ordalag när jag var i tidiga tonåren vid den tidpunkten och jag förstod ganska tidigt att byråkrater o politiker är kapabla till vad som helst när det gäller att göra livet surt för minirotets intressen som motorcyklar.

Sedan var SMC med på ett hörn tillsammans med tidningen Wheels , Tolle mfl att få igenom regelverket som gjorde det möjligt att bygga och bygga om motorcyklar ( ombyggd mc ,Amatörbyggd mc) och denna förbättring gällde att försvara!
Skrev själv en motion till SMC inför införandet av helfordontypgodkända mc och den hotbild som fanns då mot Ombyggda,Amatörbyggda samt modifierade mc, motionen blev antagen.

Det verkar som att våra byråkrater o politiker har blivit listigare sedan "Rapport 13" och pyttsar ut mindre o diskretare lagförslag lite titt som tätt så att gemene motorcyklist inte orkar reagera och engagera sig allt för mycket...förrän den dag vi vaknar upp och inser att alla dessa mindre förslag tillsammans i princip har tagit död på motorcyklismen.
Jag tror att nästan alla av oss vill koppla av och njuta av mc-intresset, inte grubbla över ständiga hotbilder mot intresset samt att vi i det långa loppet inte orkar reagera på alla tokigheter.

SMC behövs verkligen! Jag har dock full förståelse för att människor som skaffar mc för att njuta och koppla bort den grå vardagen o andra problem inte är så lockade av att ens tänka på att det existerar hotbilder mot motorcyklismen och därmed inte så intresserade av SMC.

För det sociala så behövs knappast SMC då det finns hur mycket sociala evenemang som helst att välja på om man vill umgås med andra motorcyklister.

Nu kommer mycket av hotbilderna för motorcyklismen från EU och Bryssel och där känner man sig ännu mer maktlös när mycket engagerade SMC företrädare säger som i exemplet med körkorten "Vi gillar inte dessa direktiv men vi kan inget göra, de är klubbade EU direktiv som vi måste genomföra antingen vi víll eller ej".

Kanske är det enstaka rejäla "Bomber" som Rapport 13 som verkligen får oss att reagera med full kraft och agera samt söka oss till organisationer som SMC, FEMA mfl??

Det är nog ganska naturligt att det är svårt att värva så många fler SMC medlemmar TYVÄRR!

SMC lever på hotbilden mot vårt mc-intresse och i den bästa av mc-världar skulle SMC inte behövas.

Anders.J
 
Top