SMC medlemsvärvning?

Chopperbyggarn

New member
Jag läste att SMC bland annat har tänkt att använda ett telemarketing företag för att ringa upp och försöka värva potensiella nya medlemmar.
I dessa tider med allt fler påträngande ofta aggressiva och många gånger oseriösa samt rena bluff o båg "telefon försäljare i massor så känner jag att denna "påträngande " metod av marknadsföring kanske inte är en lämplig marknadsföringsmetod för en seriös organisation att pyssla med.

Hade detta varit för 10 år sedan eller tidigare så hade det nog varit ok...men i dessa tider..hur vet man ens att "säljarna" ringer för SMC´s räkning och inte är ytterligare ett bluff o båg företag som försöker att lura av folk pengar i SMC´s namn?

Borde vara fler än jag som är trötta på uppsökande telefonförsäljare...eller?

Anders.J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC har med hjälp av Postens Adress Register, som sedan har sökt i fordons registret och identifierat adresser på 10.000 som skaffat sig en MC.
Vi har skickat MC Folket inkl ett trevligt brev i förväg vart vi föreslår ett testa ett medlemskap i SMC

Exakt en tredje del rings sedan upp efter en tid, om vi inte har set dom som nya medlem. Ungdomarna som ringar, har vi självfallet övat med, och vi är i ständig kontakt. Självfallet talar dom om att dom ringer på uppdrag av SMC, som gärna vill ha dom som medlem.

Vi tycker själva att vi sköter detta på ett OK sätt - och reaktionerna vi har tillsvidare är att dom som rings upp tycker det är OK.

Självfallet är detta en test från SMC:s sida, och vi kommer att utvärdera...
Vi vett att liknande ideella organisationer har haft bra resultat.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag hoppas att det fungerar så bra för SMC som du skriver Dansken!:tummenupp

För min del har jag råkat ut för hela registret av olika telefonförsäljare från seriösa till dom värsta bluff o båg försäljarna och det har gått så långt att jag inte längre svarar på samtal från vissa riktnummer vid första uppringningen innan jag har kollat på nätet vem som har nummret samt att jag oftast inte svarar alls på "hemliga" nummer...enbart idag har jag fått 2stycken sådana uppringningar från ett envist försäljar företag som har hållit på så länge att jag inte minns om det var för 1,2 eller 3 år sedan dom började.

Dom som är seriösa brukar oftast höra av senare igen eller prata in ett meddelande eller skicka ett kompletterande mail.

Det alla telefonförsäljare har gemensamt enligt mitt sätt att se detta på är att det är lätt att gå på en dålig deal/bli lurad pga överraskningsfaktorn när dom ringer upp när man står och jobbar med något som man engagerar hela tankeverksamheten i.

Har gått på några nitlotter dom senaste åren så personligen har jag inte mycket till övers för denna försäljningsmetod.:mad:

Anders.J
 

Marie

Banned
Jag hör ju till det gammaldags släkte som reagerar med att omedelbart avbryta alla affärsrelationer med företag där en säljare ringer upp mig, och det informerar jag alla företag om då jag inleder en affärsrelation. De flesta blir inte glada över ett sådant besked, men de brukar ha ställen att notera detta i sina kundregister. I allt övrigt litar jag till NIX.

Men bara att man inleder telefonförsäljning får i mina ögon SMC att sjunka till bottenskrapet av suspekta organisationer, och jag är tacksam att ha blivit informerad om detta innan det är dags för medlemsavgiften 2012, för den lär förbli obetald.
 

mule

New member
Vad är detta för dumheter. Telefonförsäljning är tidens gissel. Jag tror bara att många blir förbann.... på SMC när det börjar ringa försäljare och tjata. Vilken ovanligt dum ide av SMC. Fast det går väl att ändra beslutet, eller.....
 

lime

Skriver inte
Jag har själv jobbat med telemarketing innan jag började plugga -94. Det sätt som Jesper beskriver, uppföljande telemarketing, är inte bara effektivt utan även till stor del mottagardrivet. För att få medlemmar, prenumeranter eller liknande att stanna kvar mer än en period gäller det att få den man ringer upp att själv aktivt göra beslutet att bli medlem.

Just när det gäller föreningar och andra mer eller mindre ideella organisationer så är det här väldigt vanligt. Röda Korset, Amnesty international och AIK är bara några i högen.

10.000 utskick och 3333 ringningar. Säg att 3 på 100 tecknar spontant på utskicket. Det ger 300 nya medlemmar. Om 1 av 10 som blir uppringda blir medlemar så är det ytterligare 300. 600 nya medlemmar på ett bräde skulle inte vara helt fel. Ska bli kul att se utfallet.


Edit: Sedan kan jag bli rent oerhört irriterad på oseriösa telefonförsäljare och dåliga telemarketers. Ibland sportar jag med att se hur länge jag kan ha dem kvar i telefonen. Rekordet är 58 minuter. :D
 

MiaSyrra

New member
innan det är dags för medlemsavgiften 2012, för den lär förbli obetald.
Vi hoppas verkligen att det är allvar denna gång och inte bara som vanligt en breiflabb... mycket snicke-snack och väldigt lite verkstad i den koncernen... Gör oss alla en stor tjänst och gör allvar av det beslutet. Sällan har så många haft så få att tacka för så lite. (Winston Churchill)
 

990 Adventure

New member
Trot eller ej !

Jag hör ju till det gammaldags släkte som reagerar med att omedelbart avbryta alla affärsrelationer med företag där en säljare ringer upp mig, och det informerar jag alla företag om då jag inleder en affärsrelation. De flesta blir inte glada över ett sådant besked, men de brukar ha ställen att notera detta i sina kundregister. I allt övrigt litar jag till NIX.

Men bara att man inleder telefonförsäljning får i mina ögon SMC att sjunka till bottenskrapet av suspekta organisationer, och jag är tacksam att ha blivit informerad om detta innan det är dags för medlemsavgiften 2012, för den lär förbli obetald.

För första gången kan jag bara hålla med Marie, dom är ett otyg, fundera på vad vi behöver bli bättre på och varför inte alla mc förare attraheras av att gå med.För blir vi bättre löser det sig, då vill fler vara med.

Själv är jag med för att få tillgång till bankurser och lägre premie på försäkringen, och för att vara med o stötta förbättrade förhållande för mc folket vilket jag hoppas SMC,s arbete leder till.

Någon särskild grupp som står utanför och som kanske borde bearbetas, vad vet jag, men teleförsäljning, nix .

Tänk även på att ett missat säljuppdrag innebär att det tar många år innan den personen ger oss en ny chans.
 

BusAnna

New member
Bra initiativ! Själv skulle jag tycka det var ett relevant samtal om nån ringer och erbjuder mig ett medlemskap i SMC då jag har ett MC-intresse.
Förstår inte hur man öht kan jämställa det med ett random säljsamtal för kalsonger/el/försäkringar.
Och för den som tänker lämna SMC så är det en garanti för ett samtal.
Den första och bästa målgruppen för telemarketing är lapsare, dvs tidigare kunder. :)

Lycka till SMC.
 

Marie

Banned
Och för den som tänker lämna SMC så är det en garanti för ett samtal.
Den första och bästa målgruppen för telemarketing är lapsare, dvs tidigare kunder. :)

Lycka till SMC.

Jag kan bara tala för mig själv, men de företag som försökt sådant med mig har definitivt sålt sin sista vara/tjänst till mig, plus att den stackars säljaren fått en utskällning som heter duga, och att vd fått ett rek brev där jag hotar med polisanmälan om förföljelsen fortsätter.

Och vad SMC anbelangar så blir jag allt mera övertygad om att det inte är rätt organisation för mig. Mitt intresse för motorcyklar är i princip noll, och mitt intresse för motorcykelkörning är inte mycket större. För mig är motorcykeln ett snabbt och praktiskt transportmedel, varken mer eller mindre.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite generelle tanker!

Jag har noterat att dagens samhälle, med ett stort antal informations källor, tydligen påverkar hur vi som människor ändrar beteende. Vi är snabbare på avtryckaren, vi ger blixtrande fort dödsdom på en helhet om det är mindre detaljer, som i princip inte spelar roll för helheten!

ex. En ny forum deltagare skiver med glad ton ett inlägg på SMC:s forum med en relevant fundering, för just skribenten. Enstaka inlägg senare, kommer ett medlem med en stärkt divergerande åsikt och ett kanske skarpt tonläge (eller det uppfattas så av ursprungsskribenten). Sedan, konkluderas att hela SMC står bak och det är organisationens alla 65.000 medlem inklusive årsmöte, styrelse, distrikt som tycker så! Och den som kanske var en ny glad MC entusiast, på väg in i vårt kollektiv - springer fort iväg med tron om att hela organisation är ....?

Att nyförsäljningen av MC och nya körkort är halverat i förhållande till för ett par år sedan, måste SMC ta med i funderingar inför framtiden. Att genomsnitt knutte åldern är 50+, och den som tar körkort i snitt är 32 år gammal ger också anledning till funderingar. Läs gärna http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Nytt-ar-och-nya-friska-tag/ - den undersökning och temperatur mätare på SMC, som Demoskop har gjort!

I princip har vi två val:

1. Göra som vi altid har gjort - och låta utvecklingen gå sin gång!
2. Testa nya initiativ (vart andra har haft goda erfarenheter) - utvärdera - konkludera om det fungerar eller inte!

SMC har valt 1. Och sedan supplerar vi med 2.
Och självfallet, ska motorcyklister inte telefon över säljas - det är vi överens om.

Tillåter mig att saxa in ett inlägg på SMC:s Facebook sida, från idag:


- "Förnamn Efternamn" : Tack för tidningen.... jag tror att jag ska återuppta medlemskapet och sälja båten...


Som sagt tidigare, och på webben - Vi kör en test, och sedan utvärderar vi om det var bra eller dåligt. Fakta är att det finns mängder med knuttar, som inte har någon aning om SMC*...


(* Tror även att en motorcyklist som Marie, har lite nytta av vissa delar av SMC:s arbeta, ex.: SMCs medlem fick över miljonen i rabatt på färgerna söderöver, kanske rabatt på försäkringen, accisen borta - ständiga förbättringar i vägmiljön... Men, nog viktigast - alla tok förslag som inte blev av!
Hälsar ödmjukast Sture Stelben & Dansken)...
 

Fredrik-s

New member
Hej

Har varit en lurker här i ca ett år nu och det kunde kanske vara dags för ett inlägg.
Tog kortet i somras och har tänkt länge att bli medlem men det har bara inte blivit av, Så när jag fick inbetalningskortet och tidningen i brevlådan så kom jag äntligen till skott.
Är dock väldigt tveksam till telemarketing och kan bli väldigt irriterad på säljare/värvare.

Men åtminstone en ny medlem på kontot.

Fredrik...
 

Maximilian

New member
Jag tror det är en bra metod. Jag är själv 25 år, tog mckortet i år, efter 5 år med endast b-kort. Min körskola hade samarbete med SMC, så jag fick första året på köpet av utbildningspaketet, och vad jag sett gör smc vettiga grejor, och framförallt tidningen berättigar avgiften för mig. Så att först skicka ut tidningen och sen ringa och fråga om de vill få fler tidningar genom medlemskap i smc, det skulle i alla fall jag inte bli sur för.
Det jag tycker är irriterande med telemarketing är när jag blir uppringd och inte ens ingår i målgruppen. Det verkar man ha eliminerat med hjälp av bra förarbete här.
 

Marie

Banned
Jag tror det är en bra metod. Jag är själv 25 år, tog mckortet i år, efter 5 år med endast b-kort. Min körskola hade samarbete med SMC, så jag fick första året på köpet av utbildningspaketet, och vad jag sett gör smc vettiga grejor, och framförallt tidningen berättigar avgiften för mig. Så att först skicka ut tidningen och sen ringa och fråga om de vill få fler tidningar genom medlemskap i smc, det skulle i alla fall jag inte bli sur för.

Delvis kanske det är en generationsfråga, men nu är jag en gång för alla en sällsynt tjurig och vrång gammal kärring, som både avstår från lönande affärer och säger upp bekantskapen med företag jag egentligen gillar, samt avstår från att beställa produkter och tjänster som jag egentligen mycket gärna vill ha, OM de råkar marknadsföras till mig via telemarketing. Adresserad reklam är för mig helt OK, men följs den skriftliga reklamen upp med ett telefonsamtal så är det 100% tvärnit. Det har ett antal företag fått uppleva genom åren.
 

hamre

Member
Får jag ett enda jävla samtal från SMC så säger jag upp mitt medlemskap!
Telemarketing företag är bland det värsta jag vet.
Jobbar som inköpare så jag får dagligen samtal från såna idioter som inte begriper att ett nej betyder nej.
Håller med Marie för en gångs skull:)
 

Schuster

New member
Ja Jesper jeg kan sgu heller ikke lide metoden jeg er også groft allergisk overfor alt der hedder telefonsalg, det er også et problem at mange af de dér hænger på og anvender adresserne videre, det bliver som en slags registrering og stoppen folk i bestemte Skuffer og det synes jeg ikke er rart selvom jeg godt kan se at din mening er god, på samme måde afviser jeg også konsekvent når Fjæsbook dukker op med spørgsmål om jeg kender den eller den, jeg vil ikke hjælpe CIA med deres registreringer af folk (jeg var barn under krigen i København og har set hvad det kan bruges til)
God weekend
Schuster
 

Petra

Super Moderator
Ingen som är medlem kommer att få något samtal.

Vi har skickat ut 10.000 MC-Folket och ett brev med lite kort info om SMC till folk som skaffat motorcykel senaste åren (vissa kan ha haft tidigare) och som inte är medlemmar i SMC. En mindre del av dessa blir uppringda för att få mer info om vad SMC är och för att bli påminda om utskicket de fick. Självklart får de frågan om de vill bli medlemmar.
Ni som är medlemmar behöver alltså inte bekymra er. Ni blir inte uppringda.

En miss i denna kampanj är att några som redan är medlemmar fått utskicket av MC-Folket och föjlebrevet. Postens adressregister som gjorde en liten miss, så om någon fått en extra tidning få ni gärna ge bort den till en kompis som inte är medlem.
 

Marie

Banned
Snälla Petra, det har jag mycket väl förstått. Jag ville bara klargöra hur jag fungerar i sådana här sammanhang.

Ponera att jag inte hade varit medlem, och köpt en hoj. Då hade jag (kanske) fått utskicket med tidningen. I det läget hade jag kanske bestämt mig för att gå med, men ännu ej skickat in medlemsansökan, eller att densamma ännu icke hunnit registreras. Hade jag i det läget blivit uppringd, så hade jag direkt ändrat mig och aldrig mer i hela mitt liv övervägt medlemskap i SMC, och hade jag redan skickat in medlemsansökan hade ett brev med annulleringsbegäran sänts omgående.

Jag tror inte att jag är den enda som skulle reagera på det viset, alltså tror jag att detta är en livsfarlig metod att använda.
 

powerglide

New member
Det jag förundras över är MC-butiker som gladeligen säljer hojar till folk som inte kört på många många år utan att veta hur bra idé det är för dem att ge sig ut i trafiken egentligen. Dessa borde ju enkelt kunna sticka till sin nya kund ett SMC-visitkort med orden "Hörru, prova det här. Du kommer inte att ångra dig".

Jag brukar snacka lite om SMC bankörningar ibland när jag är inne i en MC-shop och många av säljarna och mekanikerna säger att de hört mycket gott om SMC men aldrig tagit sig tid att åka iväg själva.

Vore det inte en bra idé att få med MC-butikerna bättre på banan. Jag har sett en del som har SMC foldrar på sin säljdisk, men också många som inte har det.

Hur ser bearbetningen av MC-säljarna ut idag?
Hur vore en bandag för MC-säljare i SMC-regi?
 
Top