Maciej
New member
Hej
Jag roade mig med att ringa runt nu när min försäkring förfaller.Gissa vilka som var absolut DYRAST jo det var SMC försäkringen. If tog 5100/år och Folksams SMC försäkring gick på 20000 .Det var precis samma sak förra gången men då med en helt annan hoj. Folksam var dubbla priset jämfört med dom andra. Vem får bra priser på SMC försäkringen eller är det en marknadsföringsbluff av Folksam?
Fredrik
Nej jag tror inte man har missat några modeller utan man har tagit fram en försäkring för alla som inte är svindyr. Att man sedan har en hoj som går att försäkra ännu billigare än denna försäkring är väl bara en bonus.Jag håller absolut med...den som har förhandlat fram premier verkar ha missat en del märken och modeller, min Aprilia RSV Mille -01 var mer än dubbelt så dyr via Folksams SMC-försäkring med avklarad sporthojskurs än en helt vanlig försäkring via Trygg-Hansa...
För att använda ett vanligt uttryck på det där andra forumet - man blir förbannad.
/J
Visst SMC försäkringen blir dyrare för några än de billigaste försäkringar de kan hitta hos andra men hade jag fått en försäkring till min hoj för 20000:-/ år så hade jag varit jävligt glad.
Helt klart finns det märkesförsäkringar som ingen annan kan konkurera med. SMC försäkringen är inte framtagen på sådant sätt att Folksam letar upp den billigaste försäkringen för varje motorcykel och sänker den sedan några tusenlappar till utan de har en uträkningsmodell på premierna som sänken försäkringen för vissa svindyra hojjar en del, vissa märker ingen större skillnad medan andra skulle förlora på att ta en sådan.
Sen vet jag inte hur IF gör med sina märkesförsäkringar egentligen om de "sponsras" lite av BMW t ex eller om de gör på något annat sätt.
Hade en Triumph Daytona förut där jag hade Triumph försäkring och den kostade mig 4000:-/år första året. år 2 valde IF att höjja försäkringen 100% så den låg på 8000:-/år vilket man fortfarande kunde leva med men tyvärr höjde de år 3 igen denna gång till 42000:-/år
Jag hade samma hoj, var fortfarande skadefri men helt plötsligt var min försäkring höjd med 10,5 gånger.
Jag har inte sett någonstans att Folksam eller SMC har lovat att denna försäkring ska vara tokbillig för alla och har man en premie på 5000:-/år och bor i Sthlm är det bara och inse att man inte kommer hitta en billigare försäkring hos någon annan så jag förstår inte varför det skulle vara en marknadsbluff?
Last edited: