SMC-försäkring inte så billig eller?

Maciej

New member
Hej

Jag roade mig med att ringa runt nu när min försäkring förfaller.Gissa vilka som var absolut DYRAST jo det var SMC försäkringen. If tog 5100/år och Folksams SMC försäkring gick på 20000 :eek: .Det var precis samma sak förra gången men då med en helt annan hoj. Folksam var dubbla priset jämfört med dom andra. Vem får bra priser på SMC försäkringen eller är det en marknadsföringsbluff av Folksam?
Fredrik

Jag håller absolut med...den som har förhandlat fram premier verkar ha missat en del märken och modeller, min Aprilia RSV Mille -01 var mer än dubbelt så dyr via Folksams SMC-försäkring med avklarad sporthojskurs än en helt vanlig försäkring via Trygg-Hansa...

För att använda ett vanligt uttryck på det där andra forumet - man blir förbannad. :D

/J
Nej jag tror inte man har missat några modeller utan man har tagit fram en försäkring för alla som inte är svindyr. Att man sedan har en hoj som går att försäkra ännu billigare än denna försäkring är väl bara en bonus.

Visst SMC försäkringen blir dyrare för några än de billigaste försäkringar de kan hitta hos andra men hade jag fått en försäkring till min hoj för 20000:-/ år så hade jag varit jävligt glad.

Helt klart finns det märkesförsäkringar som ingen annan kan konkurera med. SMC försäkringen är inte framtagen på sådant sätt att Folksam letar upp den billigaste försäkringen för varje motorcykel och sänker den sedan några tusenlappar till utan de har en uträkningsmodell på premierna som sänken försäkringen för vissa svindyra hojjar en del, vissa märker ingen större skillnad medan andra skulle förlora på att ta en sådan.

Sen vet jag inte hur IF gör med sina märkesförsäkringar egentligen om de "sponsras" lite av BMW t ex eller om de gör på något annat sätt.

Hade en Triumph Daytona förut där jag hade Triumph försäkring och den kostade mig 4000:-/år första året. år 2 valde IF att höjja försäkringen 100% så den låg på 8000:-/år vilket man fortfarande kunde leva med men tyvärr höjde de år 3 igen denna gång till 42000:-/år

Jag hade samma hoj, var fortfarande skadefri men helt plötsligt var min försäkring höjd med 10,5 gånger.

Jag har inte sett någonstans att Folksam eller SMC har lovat att denna försäkring ska vara tokbillig för alla och har man en premie på 5000:-/år och bor i Sthlm är det bara och inse att man inte kommer hitta en billigare försäkring hos någon annan så jag förstår inte varför det skulle vara en marknadsbluff?
 
Last edited:

SGM

Moderator
Även du Maciej har väl varit med länge nog för att inse att Folksam absolut inte ville ha mig som kund av någon anledning. :)

De var helt solklart absolut dyrast med sin offert bland IF, TH, LF - det för mig är detsamma som ett hissat fulfinger - och inget ovanligt alls, man väljer vilken typ av kund/fordon man tar.
Det jag är förvånad över är att man bedömer en nyare japansk literhoj med betydligt högre effektuttag som mer intressant (det var billigare att ta in en -06 1000RR och en -08 R1:a för mig, än just min -01 RSV, barockt är bara förnamnet, normen är ju annars att nyare sporthojar = sanslöst dyra att försäkra).

Det lär vara underliggande orsaker till detta som triggar det bisarra priset, att man hellre skriver av än byter lite kåpor och bromsgrepp på en italienare månne? :)

Annars kan man ju tycka att gixxers, r1'or, blades och ninjor skulle vara mindre intressanta ur en ren vinstaspekt än en betydligt "sävligare" twin som är 40-50 pållar kort på toppeffekten, vilka ser man flest odödliga unga kamikazepiloter på?

Och ja, jag blir trött på sådana här tramslösningar när de bevisligen inte fungerar - jag skulle vilja ha en bra försäkring, med elak självrisk, krav på avancerad förarutbildning och sansade premier - just för att slippa välja sporthoj efter försäkringskostnad.

Men det är en utopi tyvärr, eller skall vi säga lotteri/kast med tärning? ;)

/J
 
Last edited:

Maciej

New member
Det jag är förvånad över är att man bedömer en nyare japansk literhoj med betydligt högre effektuttag som mer intressant (det var billigare att ta in en -06 1000RR och en -08 R1:a för mig, än just min -01 RSV, barockt är bara förnamnet, normen är ju annars att nyare sporthojar = sanslöst dyra att försäkra).
Vad fick du för pris på försäkringen på en ny R1 vs. din Mille?

Sen är det väl som vanligt, sprillans nya bilar/mc har inte hamnat i statistiken än. När jag sålde min Imoreza och köpte en EVO VI så sjönk min försäkringpremie med mer än hälften trots att det var en dubbelt så dyr bil och en hel del hästar till.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Sen vet jag inte hur IF gör med sina märkesförsäkringar egentligen om de "sponsras" lite av BMW t ex eller om de gör på något annat sätt.

Hade en Triumph Daytona förut där jag hade Triumph försäkring och den kostade mig 4000:-/år första året. år 2 valde IF att höjja försäkringen 100% så den låg på 8000:-/år vilket man fortfarande kunde leva med men tyvärr höjde de år 3 igen denna gång till 42000:-/år

Nej, märkesförsäkringarna är inte sponsrade. De räknas som vilken försäkring som helst. Däremot är den försäkringsurvalsgrupp som det gäller i t.ex. BMW-försäkringens fall inte så representerade i olycksstatistiken. Eftersom de inte tar ut skadeersättning på sina BMW-hojar så behöver de heller inte betala. Ganska enkel matematik...

BMW-försäkringen på min R1100S höjdes totalt 122% på 3 år (där 34%e var skatt iofs) mest på grund av att det kom flera effektstarka hojar. Exakt samma sak som hände med Daytonan alltså.
 

Jide

New member
Billigare för mig!

Är 25år och har en Fireblade -00. Tog körkort i år.

If's Märkesförsäkring kostar 676kr/1067kr i månaden för halv-/helförsäkring.
Folksams SMC-försäkring kostar 465kr/794kr i månaden för halv-/helförsäkring.

Så i mitt fall finns det allt några tusenlappar att omfördela från försäkringspremier till bandagar/däck. :D
Dessutom låg självrisken på 15000kr för stöld och 25000kr för vagnskada hos If. :eek:
 

Maciej

New member
Nej, märkesförsäkringarna är inte sponsrade. De räknas som vilken försäkring som helst. Däremot är den försäkringsurvalsgrupp som det gäller i t.ex. BMW-försäkringens fall inte så representerade i olycksstatistiken. Eftersom de inte tar ut skadeersättning på sina BMW-hojar så behöver de heller inte betala. Ganska enkel matematik...
Fast om Triumphförsäkringen sa man i alla fall att Triumph gick in med lite sponsring för att få ner priserna och kunan locka köpare med låga premier.
 

lime

Skriver inte
Fast om Triumphförsäkringen sa man i alla fall att Triumph gick in med lite sponsring för att få ner priserna och kunan locka köpare med låga premier.

Det är intressant, eftersom det strider mot försäkringslagen...

Enda sättet som en tillverkare kan påverka försäkringen är genom t.ex. vagnskadegaranti som gör att köparen under ett antal år bara behöver ha halv-försäkring. Annars blir det nog svårt.
 

Maciej

New member
Det är intressant, eftersom det strider mot försäkringslagen...

Enda sättet som en tillverkare kan påverka försäkringen är genom t.ex. vagnskadegaranti som gör att köparen under ett antal år bara behöver ha halv-försäkring. Annars blir det nog svårt.
ja i så fall var det väl bara snack.
 

GuzziKungen

New member
ja i så fall var det väl bara snack.

En tillverkare eller klubb kan påverka men utan att ro in med pengar.
Detta är något som vi i GuzziKlubben jobbar med just nu , en märkesförsäkring med "rätt" klientel kan locka ett försäkringsbolag att samarbeta.
Dom får fler kunder och vi får lägre premier :D
Ha dé
 

lime

Skriver inte
En tillverkare eller klubb kan påverka men utan att ro in med pengar.
Detta är något som vi i GuzziKlubben jobbar med just nu , en märkesförsäkring med "rätt" klientel kan locka ett försäkringsbolag att samarbeta.
Dom får fler kunder och vi får lägre premier :D
Ha dé

Helt korrekt. Det var slarvigt skrivet av mig. Givetvis kan en klubb eller ett företag förhandla med ett försäkringsbolag om bra premier för sina medlemmar/kunder men inte påverka genom att betala mellanskillnaden.
 
Utan att på nåt sätt veta så kan man gissa att tex IF inte betalar fullt pris för reparationer.Då sponsrar inte tillverkaren försäkringen utan man har ett ramavtal med rabatter....Men det dyra är inte hojarna utan det är personskadorna.:(
Fredrik
 

Rosseirc

New member
Skydd och lås?

Men, hur är det med skydd osv? vilka bolag bryr sig om det? jag har talat med if, trygghansa och folksam, och ingen av dem har frågat mig om jag använder skydd och bra lås.
Är det jag som ska säja det eller?
 
Top