SMC-försäkring inte så billig eller?

chicken

New member
När jag ringt runt så känns det som att Folksam och Salus ansvar är de som accepterar de flesta bankörningar under förutsättning att de är under kontrollerade former med instruktör o s v. Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.

från 1 maj i år gäller inte salus ansvars förs vid bankörning ENS me smc som arrangör:mad:obs att det gäller förs som TECKNASefter det datumet..

Stig Björk

New member
Salus Ansvars försäkring gäller vid kurser anordnade av SMC. Uppgiften i Bike var felaktig. Däremot var det litet oklart en kortare stund men det missförståndet är numera utrett.

lime

Skriver inte
Det handlar om formuleringar. Om du ställer frågan "Gäller försäkringen om jag kör på bana?" så får du ett blankt och helt korrekt "Nej" från i princip alla Fb. Om du ställer frågan "Gäller min försäkring om jag kör på bana i samband med en broms och kurvutbildning i SMCs regi." så får du svaret "Ja, den gäller."

Maciej

New member
du har tydligen bättre koll än deras handläggare:D det svaret fick en kompis som har hojen förs där:confused:
Tyvärr är det så att alla handläggarna inte alltid har full koll på deras egna försäkringar.

Första året SMC-försäkringen fanns så fick man verkligen övertyga vissa handläggare om att det fanns en speciell försäkring om man hade gått kurs och inte bara vanlig försäkring med 10% rabatt.

Min winge kostade nästan 1900:- att försäkra i Länsförsäkrigar (40+) helårs med låg självrisk, helförsäkring. Så går det när man varit med ett tag och fått bonus på försäkrigen.

Jag får hålla med i inläggen ovan. SMC-folksam är ingen billig försäkring, inte för de flesta ialla fall. Jag som trodde det. Dom ville 11200kr/hel/helår. IF-Honda tar 8180kr. Och då är självrisken mycket billigare. Skrotar man hojen blir folksams självrisk för min Blackbird -03 ca 15-20000. IF tar 6000.
För mig är IF det enda vettiga.
Sedan måste man gå kurs vartannat år hos folksam, det kommer jag troligen att göra ändå. Jag gick steg 1 på kinnekulle för några veckor sedan och det var skitkul och mycket lärorikt. Det kan jag varmt rekomendera.

Maru

New member
Jag får hålla med i inläggen ovan. SMC-folksam är ingen billig försäkring, inte för de flesta ialla fall. Jag som trodde det. Dom ville 11200kr/hel/helår. IF-Honda tar 8180kr. Och då är självrisken mycket billigare. Skrotar man hojen blir folksams självrisk för min Blackbird -03 ca 15-20000. IF tar 6000.
För mig är IF det enda vettiga.
Sedan måste man gå kurs vartannat år hos folksam, det kommer jag troligen att göra ändå. Jag gick steg 1 på kinnekulle för några veckor sedan och det var skitkul och mycket lärorikt. Det kan jag varmt rekomendera.

Skillnaden är att IF's inte gäller vid bankörning(med undantag för SMC:s kurser då). Det kostar att betala för andra som "nöjesklotar".....:D

micke.r

New member
Mnja.. Det är ju 25% av REPARATIONSKOSTNADEN! Det innebär att du kan välja att laga en skada för säg 80 000, fullt ut på firman, eller laga exakt samma skada för säg 20 000 med hjälp av en beg. styrhalva från blocket, lackade och håltagna krachkåpor från Honkong, den där fotpinnesatsen du ändå tänkt köpa osv, osv..

25% av 20 000, när du sedan redovisar dina kvitton är 5000:-
(Faktiskt lite billigare än vissa andra bolag ;) )

Många resonerar också så att det var ju rätt dyrt med 25%. Faktiskt så var hela premien svindyr, så de tecknar en halvförsäkring istället..

Vad blir självrisken då ?? Jo=100%

/ Micke

Funderade på SMC-försäkringen ett tag....men läste sedan villkoren. Vagnskada 25% av skadans värde eller minst 3000kr. Så om olyckan är framme....får jag lägga 1/4 ur egen ficka. Gixxer 750 -05....mm, kan det bli 20000? :eek:

Goffen

New member
Jag har nu fått det bekräftat vad jag iofs redan visste men idag kom mitt försäkringsbesked och på det stog det som jag hörde efter kursen på anderstorp, nämligen 25% av rep på hojjen med smc försäkringen. OCH tycker ni men det är ju inget konstigt men i detta fallet va det så att magnus på folksam sa att självrisken skulle sjunka från 6k till 3k efter kursen och det va faktiskt så att det va därför jag köpte min hoj för just dom villkoren. Jag frågade honom säkert 5ggr i 3 olika samtal och svaret va 3tusen kr i självrisk efter sporhojskursen.
Jag ringde till folksam om ett flertal olika cyklar innan jag handlade min yamaha och fick samma besked om självrisken men givetvis olika premier. Jag kan inte annat än på nått sätt känna mig grundlurad, och att man fick reda på sanningen efter sporthojskursen hjälper ju föga då man redan kört 20mil på bana med en hoj man troligen inte haft om man fått reda på sanningen innan man köpt den. Nu ångrar jag inte köpet rent hojmässigt då det är en underbar hoj att köra osv men jag tycker nån här på smc ska ta tag i folksams säljare och "banka skiten ur dom" förklara för dom vad som igentligen gäller så att man har alla fakta innan man går o handlar mc. Jag kommer givetvis ringa till magnus på måndag och gnälla honom sönder och samman, men jag räknar inte med att få ut nått annat än att man får byta bolag om man nu vill det.....

SGM

Moderator
Jahapp, inte blir det till att stödja en god sak heller, jag ringde Folksam (blåögd som man är) och trodde i min enfald att det skulle bli det vettigaste alternativet till min blivande RSV Mille - lite över 2 lock i månaden på en helförsäkring - MED sporthojskurs under bältet!!!!! :eek:

TryggHansa vill ha lite över 900 bagis, och de skiter i om den är inlåst, smc eller inte, etc.

Jag kommer gå en kurs eller 2 i alla fall, men man lär undra över om det här samarbetet fungerar öht?

Den trevliga damen försökte slingra sig när jag pekade på den tydliga bristen i det hela med "ja, alla motorcyklar är olika och det här är ju en extrem sportmotorcykel" - nja, som sporthoj är den relativt sansad - kanske rent av den mest sansade bland alla gixxers, r1'or, fireblades och ninjor.

/J - relativt missnöjd faktiskt

Maciej

New member
Jahapp, inte blir det till att stödja en god sak heller, jag ringde Folksam (blåögd som man är) och trodde i min enfald att det skulle bli det vettigaste alternativet till min blivande RSV Mille - lite över 2 lock i månaden på en helförsäkring - MED sporthojskurs under bältet!!!!! :eek:

TryggHansa vill ha lite över 900 bagis, och de skiter i om den är inlåst, smc eller inte, etc.

Jag kommer gå en kurs eller 2 i alla fall, men man lär undra över om det här samarbetet fungerar öht?

Den trevliga damen försökte slingra sig när jag pekade på den tydliga bristen i det hela med "ja, alla motorcyklar är olika och det här är ju en extrem sportmotorcykel" - nja, som sporthoj är den relativt sansad - kanske rent av den mest sansade bland alla gixxers, r1'or, fireblades och ninjor.

/J - relativt missnöjd faktiskt
Var det Folksams försäkring med rabatt för att du är med i SMC du kollade eller Folksams SMC försäkring?

Sen är det bara så att det kommer aldrig att löna sig för alla att ha en sådan försäkring, finns alltid hojjar som är billigare att försäkra hos någon annan. Folksams SMC försäkring är knappast något mirakel för alla hojåkare utan vissa lönar det sig för medan andra hittar billigare försäkringar hos andra bolag.

SGM

Moderator
Tjena Maciej! :)

Jupp, det var den speciella försäkringen för sporthojsåkare som gått kursen hos SMC, helt klart är den anti-aprilia.
Det blir T-H, de är klart billigast (om man nu kan använda det ordet).

Millen hämtad, twin rockar (passar perfekt för en övervintrad turbobilsmupp som en annan, mellanregister...).

/J

Hej

Jag roade mig med att ringa runt nu när min försäkring förfaller.Gissa vilka som var absolut DYRAST jo det var SMC försäkringen. If tog 5100/år och Folksams SMC försäkring gick på 20000 :eek: .Det var precis samma sak förra gången men då med en helt annan hoj. Folksam var dubbla priset jämfört med dom andra. Vem får bra priser på SMC försäkringen eller är det en marknadsföringsbluff av Folksam?
Fredrik

lime

Skriver inte
Vad har du för hojar egentligen?? Jag betalar strax över 6.000 kr för min R6:a från 01 och näst billigast var TH på 16.000 kr för halvförsäkring.

Juh@

New member
Jag betalar knappt 10.000 Hel/Hel för min Yamaha R1-07 med folksam/SMC och bor i Mölndal (Villa med garage). Näst billigast var Trygg Hansa med 32.000:-

För mig var valet enkelt.

Vad har du för hojar egentligen?? Jag betalar strax över 6.000 kr för min R6:a från 01 och näst billigast var TH på 16.000 kr för halvförsäkring.

lime

Skriver inte
Okej, men BMW är lite special special eftersom inget annat försäkringsbolag vill gå in och peta på If's märkesförsäkring. Även för min förra hoj, en BMW R1100S från -99 skulle SMC-försäkringen bli avsevärt dyrare.

Man får samma effekt på Triumph och vissa Honda som också har If-märkesförsäkring.

Men att för den skull stå och gapa och sabla ner ett försäkringsalternativ som du gör fattar jag bara inte...

Gapa och Gapa.Jag tycker det är illa när man tar ut premier som är helt fel.Om dom tagit 10000 eller så.Men när man basunerar ut att det ska vara fördelaktigt osv så ska man nog stå för det och iaf leverera en premie som är rimlig eller tycker du att 20000 är en rimlig försäkring?
Fredrik

SGM

Moderator
Gapa och Gapa.Jag tycker det är illa när man tar ut premier som är helt fel.Om dom tagit 10000 eller så.Men när man basunerar ut att det ska vara fördelaktigt osv så ska man nog stå för det och iaf leverera en premie som är rimlig eller tycker du att 20000 är en rimlig försäkring?
Fredrik

Jag håller absolut med...den som har förhandlat fram premier verkar ha missat en del märken och modeller, min Aprilia RSV Mille -01 var mer än dubbelt så dyr via Folksams SMC-försäkring med avklarad sporthojskurs än en helt vanlig försäkring via Trygg-Hansa...

För att använda ett vanligt uttryck på det där andra forumet - man blir förbannad. :D

/J