Skulle du ställa upp?

Skulle du ställa upp på en [U]frivillig [/U]undersökning?

• Ja

Votes: 43 69.4%
  • Nej

Votes: 19 30.6%

• Total voters
    62

Bighoj

New member
Det handlar också om att visa hänsyn till varandra.Visst finns väl dom äldre som vi helst inte skulle vilja möta i trafiken.Jag tycker för övrigt att det är mer skrämmande utav dom som både ser,hör bra och som tror sig vara odödliga i trafiken men som beter sig som fullkomliga idioter när dom är ute och kör.En väldigt stor del utav dessa trafikanter kör för övrigt sporthoj.Detta visar att det spelar ingen roll hur jävla bra man hör och ser ifall inte hjärnan i övrigt hänger med.

SuperRetard

New member
Det handlar också om att visa hänsyn till varandra.Visst finns väl dom äldre som vi helst inte skulle vilja möta i trafiken.Jag tycker för övrigt att det är mer skrämmande utav dom som både ser,hör bra och som tror sig vara odödliga i trafiken men som beter sig som fullkomliga idioter när dom är ute och kör.En väldigt stor del utav dessa trafikanter kör för övrigt sporthoj.Detta visar att det spelar ingen roll hur jävla bra man hör och ser ifall inte hjärnan i övrigt hänger med.

Så 2 fel gör 1 rätt? :confused:

Vissa saker kan vi påverka, andra är svårare. Ska vi därför låta bli att göra vad vi kan även där det är fullt möjligt?

Marie

Banned
va fan ska jag måsta ta på mig bilbältet enligt lag för, om Agda o Oskar får KÖRA bil fast de inte varken ser eller hör eller fattar ngt????

Kanske just därför?;)

Och på grund av de notoriska rattfyllona och pundarna som kör dagligen trots att styrlappen blivit indragen för åratal sedan?

Och den slangande lillgrabben på sporthoj som tvingar mig att väja, så att jag hamnar i en mur för att rädda livet på honom

Och den där kostymnissen som varit frisk som en nötkärna hela livet, men just nu får en hjärtinfarkt eller ett brustet aneurysm i skallen och hamnar i frontalkollisionsläge med mig. (Och där dagens körkortsläkarundersökningar inte skulle sagt ett smack för någon månad sedan)

Eller bara den där vanlige bilföraren som råkar ha en dålig dag och får ett rent hjärnsläpp och gör sitt livs tavla...

Last edited:

zuzzuki

New member
det var INTE bältesfrågan som gällde här..det var att den är lagstadgad...jag får inte välja själv..och det är ju en säkerhetsåtgärd att ha bältet på...en fördel med andra ord....men sen att ASTA o Gunnar som inte ser eller hör eller fattar ngt ska lagligen få framföra fordon som kan medföra större risk för andra att ta skada fattar jag inte....det är heller inte lagligt att köra drogpåverkad på ngt sätt...sen att det finns de som bryter mot det är ju bara verklighet tyvärr...men som ngn skrev: KAN man förebygga så är de väl positivt....?
PS: Kan man inte köra bil pga ngt hinder som inte går att avhjälpas...ska man inte ha körkort..

Cyborg

New member
det var INTE bältesfrågan som gällde här..det var att den är lagstadgad...jag får inte välja själv..och det är ju en säkerhetsåtgärd att ha bältet på...en fördel med andra ord....men sen att ASTA o Gunnar som inte ser eller hör eller fattar ngt ska lagligen få framföra fordon som kan medföra större risk för andra att ta skada fattar jag inte....det är heller inte lagligt att köra drogpåverkad på ngt sätt...sen att det finns de som bryter mot det är ju bara verklighet tyvärr...men som ngn skrev: KAN man förebygga så är de väl positivt....?
PS: Kan man inte köra bil pga ngt hinder som inte går att avhjälpas...ska man inte ha körkort..

Så ditt stora problem i denna tråd är att äldre har rätt att köra bil??

zuzzuki

New member
Så ditt stora problem i denna tråd är att äldre har rätt att köra bil??
det hadlar inte om ÅLDERN heller..........mitt stora problem är att människor oavsett ålder..som är olämpliga som förare och kan utgöra en stor risk för andra och även sig själv utan kontroll får fortsätta att göra det ..DET är mitt problem.......

Att man med åldern får försämrad förmåga på olika sätt är väl bara att acceptera .......är du 80 o fortfarande är en bra förare så köööör på..........men är man inte det ska man ta färdtjänst, för allas säkerhet

Last edited:

enhjuling

New member
Bästa sättet att kolla om folk är lämpliga förare är nog inte med en uppkörning eller med en läkarundersökning utan det skall nog kollas i trafiken.
Bort med plåtpoliserna och in med riktiga poliser som kan koncentrera sig på betendet i stället för att ägna sig åt miniskyltar osv.
En uppkörning klarar man ju med lite plugg och en läkarkoll är ju värdelös om man drabbas av plötslig sjukdom.

zuzzuki

New member
Bästa sättet att kolla om folk är lämpliga förare är nog inte med en uppkörning eller med en läkarundersökning utan det skall nog kollas i trafiken.
Bort med plåtpoliserna och in med riktiga poliser som kan koncentrera sig på betendet i stället för att ägna sig åt miniskyltar osv.
En uppkörning klarar man ju med lite plugg och en läkarkoll är ju värdelös om man drabbas av plötslig sjukdom.
ja iofsig plötslig sjukdom kan ju inträffa..då får man ju hoppas att individen kan avgöra om den kan köra...........

men dessa envisa,senila.nästan döva..nästan blinda som kanske aldrig går till doktorn....skulle nog inte fixa en teori och uppkörning tror jag....gör de det så klarar de ju att köra enligt lagen..så då så....

enhjuling

New member
ja iofsig plötslig sjukdom kan ju inträffa..då får man ju hoppas att individen kan avgöra om den kan köra...........

men dessa envisa,senila.nästan döva..nästan blinda som kanske aldrig går till doktorn....skulle nog inte fixa en teori och uppkörning tror jag....gör de det så klarar de ju att köra enligt lagen..så då så....

Senilitet och synförändringar kan komma väldigt plötsligt efter en mindre blodpropp eller nåt liknande och när det gäller just sånt så saknas ofta sjukdomsinsikt dessutom men folk runtomkring märker det. Jag vet för min far drabbades av just det och vi hade ett elände att få bort honom från vägen just bara för att hans läkare inte vågade se till så att han blev av med körkortet. Det var inte roligt....
Läkaren borde ha tagit sitt ansvar men det gjorde hon inte.
Hade han blivit stoppad av en polis som ifrågasatte hur han betedde sig i trafiken tror jag att han hade fattat att han inte skulle köra och att vi som försökte övertala honom inte bara gjorde det för att djäklas.

SuperRetard

New member
Senilitet och synförändringar kan komma väldigt plötsligt efter en mindre blodpropp eller nåt liknande och när det gäller just sånt så saknas ofta sjukdomsinsikt dessutom men folk runtomkring märker det. Jag vet för min far drabbades av just det och vi hade ett elände att få bort honom från vägen just bara för att hans läkare inte vågade se till så att han blev av med körkortet. Det var inte roligt....
Läkaren borde ha tagit sitt ansvar men det gjorde hon inte.
Hade han blivit stoppad av en polis som ifrågasatte hur han betedde sig i trafiken tror jag att han hade fattat att han inte skulle köra och att vi som försökte övertala honom inte bara gjorde det för att djäklas.

Check..

Men precis som rattonykterhet och genuina galenpannor är det svårt att påverka plötslig sjukdom. Vi kan ju knappast ta kortet för alla som "riskerar" en stroke eller hjärtinfarkt.

Däremot skulle jag se det rimligt att ompröva kortet efter strokes och andra hjärnskador.

enhjuling

New member
Check..

Men precis som rattonykterhet och genuina galenpannor är det svårt att påverka plötslig sjukdom. Vi kan ju knappast ta kortet för alla som "riskerar" en stroke eller hjärtinfarkt.

Däremot skulle jag se det rimligt att ompröva kortet efter strokes och andra hjärnskador.

Absolut och det är också läkarnas skyldighet redan nu så det behöver du inte kämpa för.
Att de sen inte gör som de skall har jag inget bra medel mot.

flex

New member
Har haft körkort sen -79, varit med om 2 trafikolyckor -79,-80 oskyldig i båda fallen, EN fortkörningsböter ,pendlar 9 mil om dagen, kör bil i mitt yrke, tänk tanken att jag ställer upp frivilligt på olika tester men klarar inte teorin, skall jag då bli av med både körkort o jobb. Är definitivt ingen snigel eller trafikfara, kör bara med sunt förnuft vilket räcker j.kligt långt, tror inte man te x behöver kunna hela teoriboken utantill (vilket jag inte tror många kan) för att vara en bra förare av vilket fordon det nu gäller.

SuperRetard

New member
Absolut och det är också läkarnas skyldighet redan nu så det behöver du inte kämpa för.
Att de sen inte gör som de skall har jag inget bra medel mot.

Det jag menar är att det på något sätt borde skärpas så att det faktiskt sker.

Ett krav på att det kollas, och en registrering hos transportstyrelsen inom 6 mån från "händelse" eller nåt. Utformandet lägger jag mig inte i.

Min mor slog för många år sen i backen rätt rejält. Jag märkte efter det att "någonting" hände. Stresströskeln sjönk bl.a., några år senare fick hon någon form av black out och stannade bilen och ringde 112. Efter nåt år av undersökningar upptäcktes en aneurysm som förvisso opererades med framgång.

I det fallet tror jag ärligt inte att hon blev olämplig i trafik, även om jag är ganska övertygad om att hon blev en sämre förare. Men vart går gränsen? Hon hade lika gärna kunnat bli en ren livsfara, och allt som bokförts hade varit en lyckad opertion.

Bighoj

New member
Man kanske skulle ta och göra en liten sinnesundersökning varje år för att se ifall man är lämplig att vistas ute i trafiken.
Nej,bort med överförmynderiet och inför istället lite tuffare straff för dom som återkommande bryter mot gällande trafikregler.
Jag tror inte att normalt funtade mänskor gång på gång bryter mot gällande regler såvidare man inte är väldigt rebellisk av sig.I dom flesta fall är vi nog så kloka att vi själv kan avgöra när det är dax att lägga nycklarna på hyllan.
Vi är vuxna mänskor så varför behandla oss som barn ? Har man en sjukdom som alzheimers,är totalt helblind och går med vit käpp eller har mist sitt förstånd helt och hållet tror jag att chansen/risken att man framför ett fordon är minimal.

swischmc

New member
Har haft körkort sen -79, varit med om 2 trafikolyckor -79,-80 oskyldig i båda fallen, EN fortkörningsböter ,pendlar 9 mil om dagen, kör bil i mitt yrke, tänk tanken att jag ställer upp frivilligt på olika tester men klarar inte teorin, skall jag då bli av med både körkort o jobb. Är definitivt ingen snigel eller trafikfara, kör bara med sunt förnuft vilket räcker j.kligt långt, tror inte man te x behöver kunna hela teoriboken utantill (vilket jag inte tror många kan) för att vara en bra förare av vilket fordon det nu gäller.

Håller med dig till stor del, men sista meningen... nja. Det krävs att man kan trafikreglerna för att följa dem. Det krävs också att man kan dem för att förstå varför andra förare gör som de gör.
Tog B-kort -91, A-kort -07. Trodde nog att jag hade koll på regler och sånt, men ett test av teoriprovet visade annorlunda. Jag visste inte att några regler ändrats. Hur man ska blinka i en rondell, att man får köra om på järnvägsövergång, att man ska blinka även om man följer huvudleden i en korsning osv.

Dessutom hade jag glömt en del, sånt som kanske inte gör mig direkt trafikfarlig, men som underlättar, tex vad som faktiskt är olagligt i trafiken och vad det kan kosta vid botfällning. Jag har skrivit tidigare att man lägger sig till med olater när man kört ett tag. Med förnyade teoriprov och en enkel uppkörning kan sånt fångas upp och korrigeras. Samma sak med läkarundersöknig. Visar det sig att synskärpan är dålig, går det ju utmärkt att skaffa glasögon.

Tanken att ett körkort är en mänsklig rättighet bara för att man lyckats ta det en gång i livet blir skev. Alla fordon är potensiella vapen och dödar rätt lätt. Ett enkelt misstag kan göra stor skada. Att då vara emot en uppföljning av fysik och kunskap är så löjligt. Jag tror i alla fall (i min naiva värld) att tanken inte är att genast ta körkortet från någon som inte till 100% uppfyller kraven, utan att ge folk en hint om vad de inte kan/klarar och sedan få möjlighet och hjälp att lösa dessa problem.

swischmc

New member
Man kanske skulle ta och göra en liten sinnesundersökning varje år för att se ifall man är lämplig att vistas ute i trafiken.
Nej,bort med överförmynderiet och inför istället lite tuffare straff för dom som återkommande bryter mot gällande trafikregler.
Jag tror inte att normalt funtade mänskor gång på gång bryter mot gällande regler såvidare man inte är väldigt rebellisk av sig.I dom flesta fall är vi nog så kloka att vi själv kan avgöra när det är dax att lägga nycklarna på hyllan.
Vi är vuxna mänskor så varför behandla oss som barn ? Har man en sjukdom som alzheimers,är totalt helblind och går med vit käpp eller har mist sitt förstånd helt och hållet tror jag att chansen/risken att man framför ett fordon är minimal.

Det är nog inte de helblinda man vill åt med dessa tester... har man så dålig fysisk förmåga inser man nog att man inte ska köra bil. Det handlar om de som inte har sjukdomsinsikt, eller har en sjukdom som försämrar så långsamt att man helt enkelt lär sig leva med den (även ålderdom kommer långsamt, värt att tänka på).

SuperRetard

New member
Något som jag har för mig var uppe lite för ett antal år sen var "zon-körkort". En tanke jag faktiskt inte alls är emot.

Gösta kanske inte riktigt är lämplig på Hornsgatan eller i Tingstadtunneln, men att ta sig centrum i Skövde för att handla mat och spela bridge med gubbarna behöver inte va ett problem för det. Agda i sin tur kanske inte ens borde köra in till Skövde, men ToR till affären i den "by" hon bor lite utanför är kanske inte det stora problemet?

Och ja, ett system där folk tids nog blir av med (ovan) behörigheter eller tom körkortet kommer leda till en massa bittra pensionärer som får gråta om att de inte duger längre.. Men ärligt talat så känns gnällandet lite som ett privilegium för pensionärerna då de flesta håller det högt så fort uppförsbacken kommer, och hellre en ledsen pensionär än en förkrossad barnfamilj!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kan inte låta bli att tänka på hon ur "Sveriges värsta bilförare" som var så jävla hispig att hon släppte ratten och höll händerna för ögonen så fort nåt dök upp. Att hon fick körkort från början är fan en skam. :D

http://www.tv4.se/1.2002690/2011/02/03/har_far_fia_fullstandig_panik

Marie

Banned
Gösta kanske inte riktigt är lämplig på Hornsgatan eller i Tingstadtunneln, men att ta sig centrum i Skövde för att handla mat och spela bridge med gubbarna behöver inte va ett problem för det. Agda i sin tur kanske inte ens borde köra in till Skövde, men ToR till affären i den "by" hon bor lite utanför är kanske inte det stora problemet?

Den biten är nog tämligen självreglerande. Agda skulle sannolikt aldrig få för sig att bege sig in i Skövde heller, och definitivt inte i Stockholm eller Göteborg.
Och brukar Gösta inte ta bilen till Stockholm och köra på Hornsgatan, så tror jag nog att han helst håller sig i Skövde och tar tåget när han skall till Stockholm.
De flesta har faktiskt en hel del förnuft, och "lantisar" brukar inte precis njuta av tanken att ta bilen till storstan...