Ett bättre sätt är enligt mig att återfallsförbrytare som bevisat gång på gång att dom skiter i fall dom kör fulla,om dom kör med indraget kk skulle buras in för gått och aldrig någonsin komma ut.
Om du verkligen menar att det skall defacto livstids fängelsestraff för trafikförseelser så får nog straffskalan i landet justeras lite här och var för att det skall finnas proportionalitet i slutändan. Eftersom inget annat brott i landet ger ett sådant straff, menar jag...
Nä, jag förstår - det är lätt att "tycka" så, när man både läser och med egna ögon ser vad dom ställer till med, men i realiteten finns ingen möjlighet att "kasta bort nyckeln" för någon alls i dagens rättssamhälle.
Att straffa äldre just bara för att dom ÄR äldre genom att dra in den enda frihet dom kanske har(bilen,mc) är helt korkat.Där finns nog farligare trafikanter att ta hand om och lägga resurser på för att få bort ifrån våra vägar.
Men hoppsan? Du talar om körkort som en slags mänsklig rättighet, eller?
Att kolla upp om äldre folk ser dubbelt, enkelt eller inte alls - och sedan låta detta eventuellt leda till en konsekvens ifråga om behörigheten att framföra fordon i trafik - hur skulle det kunna vara ett "straff"?
Dra ut tanken lite längre - om vi inte skall ha några krav på de äldre, då behöver det i konsekvensens namn inte vara några krav på de yngre heller.
Faktum är att det tankesättet öppnar upp för ett mer kostnadseffektivt hanterande av hela körkortsystemet där man kan spara stora summor och i slutändan faktiskt samdistribuera körkorten med frukostflingorna...
Larvigt? Nä, det larvigaste är att kära staten faktiskt resonerat som du i decennier! Alla vet att äldres duglighet i trafiken är ett problem, men ingen vill ta i det. Dels för att politiker själva alltför ofta är gamla stötar som -
ack och ve kan komma att drabbas av sina egna beslut, dels för att man inte vill "stöta sig" med äldre väljare - men framför allt att det är en simpel resursfråga!
Man är mycket väl medveten om att åtskilliga bilförare som är ute och kör på vägarna sannerligen inte borde vara det, men eftersom alternativet är... ...ingenting alls... så kör man huvudet i sanden och låter spektaklet fortsätta. Tar du körkortet av någon som klarar sitt liv hjälpligt på egen hand så måste staten plötsligt erbjuda hjälp och stöd i form av färdtjänst - som vi alla vet inte fungerar redan nu - eller rent av äldreboende, som kostar pengar.
Big bucks!
Så vad det hela kokar ner till är en simpel pengafråga. Senila, halvblinda människor tillåts irra runt i trafiken för att det inte finns fungerande resurser eller ens pengar att skapa något som kan tänkas fungera. Dessutom är det det skit att hysa in halvgammelt folk på äldreboende i förtid eftersom dom gaggar ner sig på nolltid.
Vi har alltså under decennier byggt upp ett samhälle som tack vare utglesningen av kommunal service på landsbygden tvingar politikerna att fatta beslut som är negativa för trafiksäkerheten. I stan kan det funka att rycka lappen av farmor eller farfar, men på bôggda blir det en personlig katastrof och lite hårddraget - en alltför tidig död.
Men, som riket ser ut nu så står valet mellan att den som är drabbad/inhyst på hemmet går mot en för tidig död - eller att den han smäller med gör det. Pest eller kolera; make your own pick.
En sjuk mänska som inte förstår att han/hon inte bör köra är nog inte det stora problemet.Ofta ser nog anhöriga till att dom inte kommer till att sätta sig på något fordon och framföra detta.
Ofta? Nog? Alldeles för sällan, anser jag. Problemet här är att det dels för en konflikträdd stackars svensk är obehagligt att hålla i bilan, och dels att samhällets sviktande stöd gör att den anhörige som sätter stopp för körningen plötsligt blir sittande med Svarte Petter i famnen och får agera chaufför och dessutom medmänniska i tid och otid. Jobbigt.
Och, med tanke på det samhälle vi byggt upp där både man och kvinna tvingas arbeta heltid för att uppnå den standard vi inbillar oss att vi behöver så blir våra föräldrar satta på undantag och utgör mer av belastning och dåligt samvete än tillgång och glädje. Vem vill pruta bort sin "kvalitetstid" på golfbanan med att köra svärmor till affären...? Nä, hon kör ju så försiktigt att det är nog ingen fara - det får rulla ett tag till...
En äldre person som vet med sig att denne inte har lika bra sinnen OCH kompenserar detta genom erfarenhet,lite lugnare tempo är nog inget stort problem heller.
Hade faktiskt kunnat funka, och det är ju detta som noll visionen strävar mot - att system skall vara förlåtande, att bilar är vadderade och att trafikribban skall läggas efter den sämste tänkbara på vägen. Sedan justerar man ner hastigheten tills ingen dör.
Där finns det utrymme för både senila och halvblinda i trafiken, och man kan spara in rejält på färdtjänstkontot.
Men, så har vi det där med dom oskyddade trafikanterna... Dom som inte omfattas av noll visionen. Dom som drabbas i allt högre utsträckning i trafiken. Cyklister och gående
kan separeras från övrig trafik - till stora kostander. Större än färdtjänstkostanderna...?
Men vi hojåkare kan rimligen inte ges egna vägar att trafikera. Alltså är vi den tydligt definerade förloraren i den nuvarande trafikpolitiken. För oss spelar det inte så stor roll att en rar gammal människa kör sakta och försiktigt när hon svänger ut mitt framför oss...
Jag tycker att SMC borde lägga mer krut på att få bort dom som verkligen är ett problem på våra vägar dvs fartdårar,berusade samt dom som gång på gång gör sig skyldig till grova trafikbrott.
Personligen vill jag nog se att SMC i första hand riktar in sig på saker som är specifikt angeläget för motorcyklister. Det du listar är generella problem i trafiken som åtskilliga organisationer ägnar tid och kraft åt, och som jag nog måste säga att jag själv upplever är väl uppmärksammade av samhället.
Poliser i mindre distrikt känner sina löss på gången, och tillåts polisen bara vara ute och patrullera så brukar dom hålla undan ganska bra. Lagen har inget annat instrument än att städa bort dom när dom påträffas genom att lagföra dom.
För mig som hojåkare är det däremot ett stort problem med bilförare som är så stela att dom inte förmår vrida på nacken, inte ser klart mer än 50 meter och inte förmår processa de synintyck som trots allt förmedlas.
Inte för att jag kör fort, utan för att jag är oskyddad trafikant.
Därför är jag tacksam att SMC gör det jobb dom gör, och jag hyllar det beslut som tagits inom EU att äldre förare skall genomgå regelbundna läkar- och synundersökningar!
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9840
Det finns mycket annat i denna resolution jag vänder mig mot, men just detta ser jag som mycket positivt för
vår säkerhet i trafiken. Jag kan tänka mig att mången politikerpanna just läggs i djupa veck nu för att klura ut ett sätt att slippa undan de i förlängningen kostsamma följderna av att man börjar titta på om även äldre fyller de krav som yngre måste göra för att få körkort.
Sådan hänsyn varken kan eller skall SMC ta! Vi skall jobba för att
vår trafik skall bli säkrare. Om detta sedan innebär att somliga av oss senare i livet tvingas lämna in lappen eller redan nästa månad börja köra pappa till Bolaget i tid och otid så är det ett helt annat bollspel.
Hampe
Ämnet:
Ja, jag skulle ställa upp! Det vet jag - eftersom jag som 50+are och innehavare av högre behörighet redan omfattas av kravet sedan flera år.
Ja, jag bor på landet och skulle drabbas hårt av att inte ha något körkort alls.
Ja, jag ställer upp ändå! Det är en självklarhet på precis samma sätt som det är en självklarhet att mitt körkort inte är någon slags mänsklig rättighet. Jag har förtjänat den, och jag kan komma att tvingas avstå den - av ena eller andra anledningen.
Självklart skulle jag gråta en skvätt när jag lämnade ifrån mig lappen, men man kan komma långt med en flakmoppe också...