Skulle du ställa upp?

Skulle du ställa upp på en [U]frivillig [/U]undersökning?

  • Ja

    Votes: 43 69.4%
  • Nej

    Votes: 19 30.6%

  • Total voters
    62

Bighoj

New member
Ska man "låsa in"alla som har alzeimers,alla som kör lite saktare just för att dom har lite sämre reaktion,alla som vi tycker är tjatiga och gnatiga,alla som "vi friska"inte tycker passar in i trafiken ? Jag tycker definitivt inte att detta är rätt väg att gå.Vem bestämmer att du som kör som fan och är kung på vägen egentligen är en bättre förare ?
Jag tror att dom som kör trots indraget kk inte bryr sig ett skit om ifall dom är en bra eller dålig förare.
Ett bättre sätt är enligt mig att återfallsförbrytare som bevisat gång på gång att dom skiter i fall dom kör fulla,om dom kör med indraget kk skulle buras in för gått och aldrig någonsin komma ut.
Att straffa äldre just bara för att dom ÄR äldre genom att dra in den enda frihet dom kanske har(bilen,mc) är helt korkat.Där finns nog farligare trafikanter att ta hand om och lägga resurser på för att få bort ifrån våra vägar.
En sjuk mänska som inte förstår att han/hon inte bör köra är nog inte det stora problemet.Ofta ser nog anhöriga till att dom inte kommer till att sätta sig på något fordon och framföra detta.
En äldre person som vet med sig att denne inte har lika bra sinnen OCH kompenserar detta genom erfarenhet,lite lugnare tempo är nog inget stort problem heller.
Jag tycker att SMC borde lägga mer krut på att få bort dom som verkligen är ett problem på våra vägar dvs fartdårar,berusade samt dom som gång på gång gör sig skyldig till grova trafikbrott.
 

SuperRetard

New member
Jag tycker att SMC borde lägga mer krut på att få bort dom som verkligen är ett problem på våra vägar dvs fartdårar,berusade samt dom som gång på gång gör sig skyldig till grova trafikbrott.


Jag håller inte riktigt med dig om resten heller, men det kommer nog aldrig ändras så det lämnar vi åt att vi tänker olika helt enkelt :).

Det här ovan däremot..

"...fartdårar,berusade samt dom som gång på gång gör sig skyldig till grova trafikbrott."

Fartdårar - Absolut, det är inte bara en fråga om mognad, utan mkt om attityder och ideal. Och faktiskt något som SMC mf. med framgång jobbar hårt för att påverka genom kursverksamhet, bandagar mm.

Berusade - Nej, det står som jag ser det utanför en ideell organisations makt att påverka. Ett polisiärt intresse som kräver fler kontroller och en förändring som måste ske genom hela samhället. Kort sagt ett för stort åtagande för "lilla" SMC att driva med framgång.

Återfallstrafikförbrytare (?) - De som tillhör den skaran är med stor sannolikhet knappast laglydiga skattebetalare på andra punkter i livet heller. Och för att få en tydlig förändring där krävs nog att vi börjar med att påverka de som idag går i småskolan. Den pågående stormen får vi nog tyvärr nöja oss med att rida ut. Möjligtvis (om du syfter på lite busåka och inte rent anarkistisk körning) kan detta påverkas på samma sätt som ovan för "fartdårar".

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag tolkade inte trådens ämne som avlyst för hojåka. Utan för alla trafikverksamhet, där finns ändå ett gemensamt intresse av att alla ska följa samma regler för att vår vardagstrafik ska fungera. Om man som min morfar fick körtkort på 30-talet, så stämmer inte mkt längre med de förutsättningar vi andra lever efter idag. Kombinerat med ett sjukdomstillstånd och åldermässigt värdelös perseption och reaktionsförmåga var han alltså en ren livsfara för andra, barn, vuxna och familjeförsörjare. Tyvärr, men hans "frihet" att köra bil är knappast mer värd än en barnfamilj.


För SMCs del tror jag att det är viktigt att fokusera på det som är möjligt att påverka, och inte försöka bli någon form av allkonstnär som ska spela alla roller på trafiksäkerhetsscenen. Ok att poängtera ut sin ståndpunkt genom att svara på remisser osv, det är en självklarhet. Men man måste nog tydligt välja vad man ska lägga det tunga artilleriet på för att få max resultat med begränsade resurser. Att då stångas mot ren kriminalitet är knappast rätt väg att gå.

Mina 0,50
 

Ricken

Member
Skulle jag åka på en frivillig kontroll av min krförmåga där det finns en risk att jag får gå till fots därifrån?
Inte en chans.

Skulle det behövas?

Definitivt.
 

Petra

Super Moderator
Fråga är:
Skulle du ställa upp på en frivillig undersökning om det medförde risk att du blev av med körkortet om det visade sig att du inte klarade kraven/gränsvärdena?

(Observera att det finns en skillnad mellan min fråga och SMCs förslag.)[/QUOTE]


Jag personligen skulle ställa upp på en synundersökning som talade om för mig om jag måste bära glasögon eller linser för inte innebära en fara för mina medtrafikanter (och mig själv).
Det här med att bli av med körkortet... nja, så fåfäng skulle jag inte vara att jag tackade nej till synkorrigering. Och om jag såg så dåligt att det inte gick att korrigera, ja då skulle jag väl knappast ha hittat till optikern. ;)
 

Hampe

Skriver massor!
Ett bättre sätt är enligt mig att återfallsförbrytare som bevisat gång på gång att dom skiter i fall dom kör fulla,om dom kör med indraget kk skulle buras in för gått och aldrig någonsin komma ut.

Om du verkligen menar att det skall defacto livstids fängelsestraff för trafikförseelser så får nog straffskalan i landet justeras lite här och var för att det skall finnas proportionalitet i slutändan. Eftersom inget annat brott i landet ger ett sådant straff, menar jag...
Nä, jag förstår - det är lätt att "tycka" så, när man både läser och med egna ögon ser vad dom ställer till med, men i realiteten finns ingen möjlighet att "kasta bort nyckeln" för någon alls i dagens rättssamhälle.


Att straffa äldre just bara för att dom ÄR äldre genom att dra in den enda frihet dom kanske har(bilen,mc) är helt korkat.Där finns nog farligare trafikanter att ta hand om och lägga resurser på för att få bort ifrån våra vägar.
Men hoppsan? Du talar om körkort som en slags mänsklig rättighet, eller?
Att kolla upp om äldre folk ser dubbelt, enkelt eller inte alls - och sedan låta detta eventuellt leda till en konsekvens ifråga om behörigheten att framföra fordon i trafik - hur skulle det kunna vara ett "straff"?
Dra ut tanken lite längre - om vi inte skall ha några krav på de äldre, då behöver det i konsekvensens namn inte vara några krav på de yngre heller.
Faktum är att det tankesättet öppnar upp för ett mer kostnadseffektivt hanterande av hela körkortsystemet där man kan spara stora summor och i slutändan faktiskt samdistribuera körkorten med frukostflingorna...

Larvigt? Nä, det larvigaste är att kära staten faktiskt resonerat som du i decennier! Alla vet att äldres duglighet i trafiken är ett problem, men ingen vill ta i det. Dels för att politiker själva alltför ofta är gamla stötar som - ack och ve kan komma att drabbas av sina egna beslut, dels för att man inte vill "stöta sig" med äldre väljare - men framför allt att det är en simpel resursfråga!
Man är mycket väl medveten om att åtskilliga bilförare som är ute och kör på vägarna sannerligen inte borde vara det, men eftersom alternativet är... ...ingenting alls... så kör man huvudet i sanden och låter spektaklet fortsätta. Tar du körkortet av någon som klarar sitt liv hjälpligt på egen hand så måste staten plötsligt erbjuda hjälp och stöd i form av färdtjänst - som vi alla vet inte fungerar redan nu - eller rent av äldreboende, som kostar pengar. Big bucks!

Så vad det hela kokar ner till är en simpel pengafråga. Senila, halvblinda människor tillåts irra runt i trafiken för att det inte finns fungerande resurser eller ens pengar att skapa något som kan tänkas fungera. Dessutom är det det skit att hysa in halvgammelt folk på äldreboende i förtid eftersom dom gaggar ner sig på nolltid.
Vi har alltså under decennier byggt upp ett samhälle som tack vare utglesningen av kommunal service på landsbygden tvingar politikerna att fatta beslut som är negativa för trafiksäkerheten. I stan kan det funka att rycka lappen av farmor eller farfar, men på bôggda blir det en personlig katastrof och lite hårddraget - en alltför tidig död.
Men, som riket ser ut nu så står valet mellan att den som är drabbad/inhyst på hemmet går mot en för tidig död - eller att den han smäller med gör det. Pest eller kolera; make your own pick.


En sjuk mänska som inte förstår att han/hon inte bör köra är nog inte det stora problemet.Ofta ser nog anhöriga till att dom inte kommer till att sätta sig på något fordon och framföra detta.

Ofta? Nog? Alldeles för sällan, anser jag. Problemet här är att det dels för en konflikträdd stackars svensk är obehagligt att hålla i bilan, och dels att samhällets sviktande stöd gör att den anhörige som sätter stopp för körningen plötsligt blir sittande med Svarte Petter i famnen och får agera chaufför och dessutom medmänniska i tid och otid. Jobbigt.

Och, med tanke på det samhälle vi byggt upp där både man och kvinna tvingas arbeta heltid för att uppnå den standard vi inbillar oss att vi behöver så blir våra föräldrar satta på undantag och utgör mer av belastning och dåligt samvete än tillgång och glädje. Vem vill pruta bort sin "kvalitetstid" på golfbanan med att köra svärmor till affären...? Nä, hon kör ju så försiktigt att det är nog ingen fara - det får rulla ett tag till...

En äldre person som vet med sig att denne inte har lika bra sinnen OCH kompenserar detta genom erfarenhet,lite lugnare tempo är nog inget stort problem heller.

Hade faktiskt kunnat funka, och det är ju detta som noll visionen strävar mot - att system skall vara förlåtande, att bilar är vadderade och att trafikribban skall läggas efter den sämste tänkbara på vägen. Sedan justerar man ner hastigheten tills ingen dör. Där finns det utrymme för både senila och halvblinda i trafiken, och man kan spara in rejält på färdtjänstkontot.

Men, så har vi det där med dom oskyddade trafikanterna... Dom som inte omfattas av noll visionen. Dom som drabbas i allt högre utsträckning i trafiken. Cyklister och gående kan separeras från övrig trafik - till stora kostander. Större än färdtjänstkostanderna...?
Men vi hojåkare kan rimligen inte ges egna vägar att trafikera. Alltså är vi den tydligt definerade förloraren i den nuvarande trafikpolitiken. För oss spelar det inte så stor roll att en rar gammal människa kör sakta och försiktigt när hon svänger ut mitt framför oss...


Jag tycker att SMC borde lägga mer krut på att få bort dom som verkligen är ett problem på våra vägar dvs fartdårar,berusade samt dom som gång på gång gör sig skyldig till grova trafikbrott.

Personligen vill jag nog se att SMC i första hand riktar in sig på saker som är specifikt angeläget för motorcyklister. Det du listar är generella problem i trafiken som åtskilliga organisationer ägnar tid och kraft åt, och som jag nog måste säga att jag själv upplever är väl uppmärksammade av samhället.
Poliser i mindre distrikt känner sina löss på gången, och tillåts polisen bara vara ute och patrullera så brukar dom hålla undan ganska bra. Lagen har inget annat instrument än att städa bort dom när dom påträffas genom att lagföra dom.

För mig som hojåkare är det däremot ett stort problem med bilförare som är så stela att dom inte förmår vrida på nacken, inte ser klart mer än 50 meter och inte förmår processa de synintyck som trots allt förmedlas.
Inte för att jag kör fort, utan för att jag är oskyddad trafikant.

Därför är jag tacksam att SMC gör det jobb dom gör, och jag hyllar det beslut som tagits inom EU att äldre förare skall genomgå regelbundna läkar- och synundersökningar!
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9840

Det finns mycket annat i denna resolution jag vänder mig mot, men just detta ser jag som mycket positivt för vår säkerhet i trafiken. Jag kan tänka mig att mången politikerpanna just läggs i djupa veck nu för att klura ut ett sätt att slippa undan de i förlängningen kostsamma följderna av att man börjar titta på om även äldre fyller de krav som yngre måste göra för att få körkort.

Sådan hänsyn varken kan eller skall SMC ta! Vi skall jobba för att vår trafik skall bli säkrare. Om detta sedan innebär att somliga av oss senare i livet tvingas lämna in lappen eller redan nästa månad börja köra pappa till Bolaget i tid och otid så är det ett helt annat bollspel.


Hampe

Ämnet:
Ja, jag skulle ställa upp! Det vet jag - eftersom jag som 50+are och innehavare av högre behörighet redan omfattas av kravet sedan flera år.
Ja, jag bor på landet och skulle drabbas hårt av att inte ha något körkort alls.
Ja, jag ställer upp ändå! Det är en självklarhet på precis samma sätt som det är en självklarhet att mitt körkort inte är någon slags mänsklig rättighet. Jag har förtjänat den, och jag kan komma att tvingas avstå den - av ena eller andra anledningen.
Självklart skulle jag gråta en skvätt när jag lämnade ifrån mig lappen, men man kan komma långt med en flakmoppe också... :D
 
Last edited:

Bosse H

New member
Det räcker mer än väl att läkarna har anmälningsplikt.

NEJ, Marie, det gör det inte. Jag är själv läkare. I mitt arbete som ögonläkare är detta de jobbigaste, tyngsta, mest laddade och tidskrävande samtalen man kan ha med en patient. Rädslan över att bli blind, kombinerat med doktorns ord om att körkortet till på köpet är i fara, kan knäcka de flesta människor. I synnerhet äldre herrar som "kört prickfritt hela sitt liv".
Detta är samtal som jag och mina kollegor gruvar sig inför och som jag vet, att åtskilliga skjuter upp till senare tillfälle.
Tidsbrist, lathet, bristande kurage, "snällhet", skälen kan vara många.
Resultatet blir detsamma. Folk lämnar mottagningen utan att körkortsfrågan ens varit på tal, trots att den borde varit det.
Välkommen till verkligheten!
 

Marie

Banned
En sjuk mänska som inte förstår att han/hon inte bör köra är nog inte det stora problemet.Ofta ser nog anhöriga till att dom inte kommer till att sätta sig på något fordon och framföra detta.

Ofta? Nog? Alldeles för sällan, anser jag. Problemet här är att det dels för en konflikträdd stackars svensk är obehagligt att hålla i bilan, och dels att samhällets sviktande stöd gör att den anhörige som sätter stopp för körningen plötsligt blir sittande med Svarte Petter i famnen och får agera chaufför och dessutom medmänniska i tid och otid. Jobbigt.

Och, med tanke på det samhälle vi byggt upp där både man och kvinna tvingas arbeta heltid för att uppnå den standard vi inbillar oss att vi behöver så blir våra föräldrar satta på undantag och utgör mer av belastning och dåligt samvete än tillgång och glädje. Vem vill pruta bort sin "kvalitetstid" på golfbanan med att köra svärmor till affären...? Nä, hon kör ju så försiktigt att det är nog ingen fara - det får rulla ett tag till...
Jo, just detta problem har jag ju brottats med under ett antal år.

Med mor var det inte så svårt, trots att hon totalt saknade sjukdomsinsikt. Hennes begränsade tekniska kunnande gjorde att det enda man behövde tänka på var att se till att hon inte kom åt bilnyckeln. Det var ju allt, och eftersom hon de sista sju åen var på demensboende den mesta tiden, så var det inget större problem.

När det gällde far så saknades sjukdomsinsikt till stor del, men det tekniska kunnandet var bättre, så där gällde det att hitta rätt psykologisk infallsvinkel - i hans fall plånboken.
Här hjälpte slutligen att påpeka att försäkringens regressrätt om han körde utan körkort och någonting hände, skulle göra honom totalt utfattig.

Skrämmande är dock att från läkarens anmälan till dess att han var tvungen att skicka in styrlappen tog det ungefär sex månader!!! Men under den tiden hann jag övertala honom att helt sluta köra bil.

Resultatet blev mycket riktigt att jag idag är hans privatchaufför precis som Hampe beskriver. Dessutom skaffade vi honom en "permobil" så att han behöll en viss egen rörelsefrihet, och han fick behålla bilen eftersom han kände några andra gubbar med betydligt bättre syn, men utan bil, som också anlitas som chaufförer åt honom då och då. Idag har han även ordentlig sjukdomsinsikt, och i somras sålde han till och med självmant permobilen eftersom den tycktes honom vara i snabbaste laget, i förhållande till hans syn, med sina 7 km/h.

Jag känner att jag tagit mitt ansvar genom att få bort honom från bilkörningen sedan hans läkare slagit larm, utan att för den skull det blivit ovänskap mellan oss. Men priset är att ställa upp ständigt och jämt med att skjutsa honom och att själv göra många inköp åt honom, men det är det värt, för att veta att han inte ställer till någonting.

Jag har också talat med mina barn om att de skall påminna mig om hur jag fått kämpa med far, den dagen jag själv inte längre är i skick att köra, om jag - Gud förbjude - inte själv skulle ha vett att sluta självmant i tid.

Själv gör jag alltid en snabb synskärpekoll varenda gång jag träffar på en syntesttavla, och som sagt, eftersom jag har körkort för både lastbil och buss, så omfattas jag redan själv av återkommande obligatoriska läkarundersökningar för körkortsinnehavet. Visserligen bara vart tionde år än så länge, och på 10 år kan det hända mycket.

Men det hindrar inte annat än att jag fortfarande anser att det nuvarande systemet vid lätta körkortsbehörigheter (A och B), med eget ansvar kombinerat med läkares anmälningsplikt är fullt tillräckligt. Om det innebär att jag skall skällas för anarkist, så låt gå för det.
 

swischmc

New member
Knepig frågeställning: ...skulle du frivilligt ställa upp... Nej, det skulle jag inte, om det innebär att jag utan pardon förlorar mitt körkort. Inte kör jag "på skojs skull" till optikern/läkaren bara för att ev. bli utan körkort några minuter senare. Svaret på pollen för min del blir nej.

Däremot tycker jag att alla med körkort borde vara tvungna att vart 10/15 år bevisa att de fortfarande kan hantera de fordon de har behörighet att framföra, samt är medicinskt friska att klara det. Jag tycker inte att man ska dömma folk efter ålder, ens fysik behöver inte vara förknippad med åldern.

Jag ser alltför många i min närhet som inte kan körkortsregler, inte vet hur en bil/mc ska behandlas, inte bryr sig om medtrafikanter och inte har någon som helst känsla för trafiksäkerhet. För dessa skulle chansen att få en extra lektion i trafikvett och körkunskap vara till stor hjälp. Vi lägger oss alla till med olater under åren. "Det har ju alltid fungerat att göra så..." Blir Sveriges trafikanter mer homogen i sina körkunskaper och sitt riskmedvetande kommer trafiken att bli lugnare. Att då och då bli påmind om regler och risker gör i alla fall mig mer ödmjuk i trafiken.

Vad händer då om man inte klarar teori, uppkörning eller läkarbesök?
Hem och plugga och kom tillbaka om en vecka, körkortet dras inte in med omedelbar verkan. Alla har rätt till en andra chans. Vad det gäller fysiken hos olika personer så finns det en hel del andra sätt att transportera sig, bl.a. moppebilarna är populära som substitut.
 

Marie

Banned
NEJ, Marie, det gör det inte. Jag är själv läkare. I mitt arbete som ögonläkare är detta de jobbigaste, tyngsta, mest laddade och tidskrävande samtalen man kan ha med en patient. Rädslan över att bli blind, kombinerat med doktorns ord om att körkortet till på köpet är i fara, kan knäcka de flesta människor. I synnerhet äldre herrar som "kört prickfritt hela sitt liv".
Detta är samtal som jag och mina kollegor gruvar sig inför och som jag vet, att åtskilliga skjuter upp till senare tillfälle.
Tidsbrist, lathet, bristande kurage, "snällhet", skälen kan vara många.
Resultatet blir detsamma. Folk lämnar mottagningen utan att körkortsfrågan ens varit på tal, trots att den borde varit det.
Välkommen till verkligheten!

Jag förstår att det är tufft för dig som läkare att "hålla i bilan" men det ingår ju i ditt yrke. Och att en del av dina kollegor inte sköter sitt jobb, är ju bara beklagligt.
 

swischmc

New member
Måste tillägga en sak: Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort. Det är heller inget mänskligt nederlag att inte ha körkort.

Det är synd att bilen/mc:n/fordonet är så viktigt för vår personlighet. Att avstå från att ta körkort ses av många som smått idiotiskt. Andra måste ha värsta och nyaste för att känna att de har ett existensberättigande.
 

Marie

Banned
Knepig frågeställning: ...skulle du frivilligt ställa upp... Nej, det skulle jag inte, om det innebär att jag utan pardon förlorar mitt körkort. Inte kör jag "på skojs skull" till optikern/läkaren bara för att ev. bli utan körkort några minuter senare. Svaret på pollen för min del blir nej.

Där är den exakta formuleringen för varför jag svarar nej.
Att jag sen pga tunga körkortsbehörigheter redan är tvingad, påverkar ju inte mitt svar på vad jag skulle göra FRIVILLIGT.

Att jag sen själv håller ständig koll på synskärpan och skulle självmant sluta köra om den närmade sig gränsvärdena är också en helt annan sak. Körkortet är ju om inte annat en väldigt praktisk legitimationshandling :D
 

Robbie

New member
Nu står man väl i skottlinjen om man inte orkar läsa alla tunga inlägg och ändå skriver men...

Jag tycker att man kan se det som fortbildning. I många yrken måste man ju hänga med och uppdatera sig. Det är ju egentligen samma med trafiken. Det är ju oftast inte så att man tappar jobbet om man inte håller sig uppdaterad, på samma sätt som man inte tappar körkortet fast man inte fortbildat sig.

Jag tycker att det borde krävas att de som har körkort borde gå någon form av uppdateringskurser med några års mellanrum...säg 5år.

Inte för att riskera sitt körkort men för att ge alla möjlighet att spela efter samma regler. Samtidigt skulle det vara ett bra tillfälle att trycka på problem i trafiken på samma sätt som t.ex. "se oss" kampanjen försökte göra. Det sker ju faktiskt hela tiden förändringar i gatubilden, lagar, och i fordons popularitet, utseende och funktion.
 

swischmc

New member
Nu står man väl i skottlinjen om man inte orkar läsa alla tunga inlägg och ändå skriver men...

Jag tycker att man kan se det som fortbildning. I många yrken måste man ju hänga med och uppdatera sig. Det är ju egentligen samma med trafiken. Det är ju oftast inte så att man tappar jobbet om man inte håller sig uppdaterad, på samma sätt som man inte tappar körkortet fast man inte fortbildat sig.

Jag tycker att det borde krävas att de som har körkort borde gå någon form av uppdateringskurser med några års mellanrum...säg 5år.

Inte för att riskera sitt körkort men för att ge alla möjlighet att spela efter samma regler. Samtidigt skulle det vara ett bra tillfälle att trycka på problem i trafiken på samma sätt som t.ex. "se oss" kampanjen försökte göra. Det sker ju faktiskt hela tiden förändringar i gatubilden, lagar, och i fordons popularitet, utseende och funktion.

Håller med till 100% (se inlägg #28). Jag tror att vi skulle få en ändrad trafikmiljö om det fanns ett krav på att alla körkortsinnehavare var tvungna att då och då gå en fortbildningskurs.

Jag tror också att de som har körkort men inte använder det, får sig en tankeställare. I mitt huvud är det konstigt att man kan ta körkort 1958 och sedan inte köra en meter förrän 1999 - och det är helt okej.
 

SuperRetard

New member
Håller med till 100% (se inlägg #28). Jag tror att vi skulle få en ändrad trafikmiljö om det fanns ett krav på att alla körkortsinnehavare var tvungna att då och då gå en fortbildningskurs.

Jag tror också att de som har körkort men inte använder det, får sig en tankeställare. I mitt huvud är det konstigt att man kan ta körkort 1958 och sedan inte köra en meter förrän 1999 - och det är helt okej.


True..

Jag kan erkänna att jag känner en märkbar skillnad i hur bra koll jag har nu, mot för några år sen.

Då körde jag 5000+ mil / år, till stor del stockholmstrafik men även mkt i Malmö/GBG osv. Nu kör jag fortfarande mer än Agda, men inte mkt. Räknat i mil är det nog en del, för jag kör oftast när vi åker längre, men jag kör inte så ofta.

Jag märker en tydlig skillnad på min förmåga att tyda komplicerade situationer med mkt trafik, framförallt vid ett vägarbete eller en olycksplats. Jag har lättare att missa den där cyklisten på gångvägen bredvid, och löper säkert större risk att vara del i en olycka nu än då.

Om jag sätter mig i sitsen att jag är 60, och inte kör mer än nån gång varannan månad så kan jag lätt se mig trafikfarlig då. Är då min tur till Coop mer värd än en 8-årings liv?
 

LC4ever

New member
Jag förstår inte resonemanget kring att de gamla skall få behålla sitt körkort för att "de kör lugnt och försiktigt".
När en halvblint tant kör rakt ut vid väjningsplikt utan att sett motorcykeln komma kvittar det hur lugnt hon kör.
Det var bara tack vare ABS och mycket träning som jag lyckades undvika hennes bil.
Men hon var typfallet på en som skulle lämnat in sitt kort.
Sitta framme vid ratten och kisa, köra i 40km/h utan att ha någon koll på trafiken runt om, bara för att kunna ta sig till ICA och handla.
Även om människan kör långsamt, så om vederbörande inte stannar vid korsningar, kommer över på fel sida eller ser joggaren så utgör hon en trafikfara och skall bort från våra vägar.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Den här tråden är värdelös utan statistik :)

Hur många allvarliga olyckor kommer undvikas tack vara dessa föreslagna kontroller? Hur mycket kommer det att kosta?

Finns det andra lika allvarliga trafikproblem som kan lösas för samma kostnad?

Jag var nog som farligast i trafiken från 18-25 års ålder. Ingen insikt alls om vilka krafter man leker med, helt fel inställning till min egen förmåga, tvivelaktig impulskontroll. Sladdade omkring med sommardäck på vintern. Gav inte utrymme för andra trafikanter att göra misstag. Så varför inte höja körkortsåldern ett par år även för bil om det nu skall vara så säkert som möjligt ute på gatorna...

Finns det andra sätt att lösa problemet än att dra in körkort vid någon form av gräns för syn och hälsa? Sätt en stor vimpel på taket när man fyllt 70. Sätt en radiosändare / gps+3g tracker i bilen så att vi som är så skraja för äldre i trafiken kan köpa en pensionärs-varnare så att det piper i hjälmen när vi närmar oss korsningen med tant agda....
 

Maru

New member
Självfallet. Yrkesförare behöver genomgå tester, så varför ska jag slippa undan... som bara kör ibland.
 

SuperRetard

New member
Den här tråden är värdelös utan statistik :)

Hur många allvarliga olyckor kommer undvikas tack vara dessa föreslagna kontroller? Hur mycket kommer det att kosta?

Finns det andra lika allvarliga trafikproblem som kan lösas för samma kostnad?

Jag var nog som farligast i trafiken från 18-25 års ålder. Ingen insikt alls om vilka krafter man leker med, helt fel inställning till min egen förmåga, tvivelaktig impulskontroll. Sladdade omkring med sommardäck på vintern. Gav inte utrymme för andra trafikanter att göra misstag. Så varför inte höja körkortsåldern ett par år även för bil om det nu skall vara så säkert som möjligt ute på gatorna...

Finns det andra sätt att lösa problemet än att dra in körkort vid någon form av gräns för syn och hälsa? Sätt en stor vimpel på taket när man fyllt 70. Sätt en radiosändare / gps+3g tracker i bilen så att vi som är så skraja för äldre i trafiken kan köpa en pensionärs-varnare så att det piper i hjälmen när vi närmar oss korsningen med tant agda....


Hahaa


AWESOME!

På 65-årsdagen kommer det paket från vägverket, en saftblandare att sätta på taket, samt nytt körkort med saftblandarkrav liksom krav för glasögon!

:D
 

zuzzuki

New member
ha ha rolig tråd trots allvarligt ämne........förstår inte några nackdelar med att ha en koll på om man är körduglig som förare...va fan ska jag måsta ta på mig bilbältet enligt lag för, om Agda o Oskar får KÖRA bil fast de inte varken ser eller hör eller fattar ngt????
 
Top