Skulle du ställa upp?

Skulle du ställa upp på en [U]frivillig [/U]undersökning?

• Ja

Votes: 43 69.4%
  • Nej

Votes: 19 30.6%

• Total voters
    62

Ducatista

New member
Jag har alltid tyckt att det är en självklarhet att man ska uppfylla kraven som ställs vid uppkörning under hela den tid man har körkort, och att en obligatorisk uppkörning vart 10-15 år inte vore dumt. Lite väl hårt tycker säkert en del men jag anser att ett körkort ska vara ett intyg på att man har kunskap och färdighet att framföra ett fordon, inte att man en gång i tiden klarat dåtidens krav.

SMC har föreslagit obligatoriska syn- och läkarundersökningar efter en viss ålder, och det tycker jag är ett steg i rätt riktning.

Nu är jag lite nyfiken på hur övriga motorcyklister tänker och tycker.

Fråga är:
Skulle du ställa upp på en frivillig undersökning om det medförde risk att du blev av med körkortet om det visade sig att du inte klarade kraven/gränsvärdena?

(Observera att det finns en skillnad mellan min fråga och SMCs förslag.)

Last edited:

JHkillen

New member
Jag har alltid tyckt att det är en självklarhet att man ska uppfylla kraven som ställs vid uppkörning under hela den tid man har körkort, och att en obligatorisk uppkörning vart 10-15 år inte vore dumt. Lite väl hårt tycker säkert en del men jag anser att ett körkort ska vara ett intyg på att man har kunskap och färdighet att framföra ett fordon, inte att man en gång i tiden klarat dåtidens krav.

SMC har föreslagit obligatoriska syn- och läkarundersökningar efter en viss ålder, och det tycker jag är ett steg i rätt riktning.

Nu är jag lite nyfiken på hur övriga motorcyklister tänker och tycker.

Fråga är:
Skulle du ställa upp på en frivillig undersökning om det medförde risk att du blev av med körkortet om det visade sig att du inte klarade kraven/gränsvärdena?

Ja, det kan vara så att dålig syn och andra nedsättande förmågor smyger sig på en. Sen förnekar man säkert för sig själv in i det sista. Lever hellre än kör hoj när det kommer till kritan.

Marie

Banned
Nej, nu är det banne mig dags att gå ur SMC.
Jag kan då inte stödja en organisation som ställer sig bakom sådana dumheter och uppmuntrar ett ännu värre kontrollsamhälle. Det räcker mer än väl att läkarna har anmälningsplikt.
Jag talar här inte i egen sak, för eftersom jag har ett knippe "tunga" behörigheter så är jag redan sedan många år tillbaka omfattad av att lämna läkarintyg vid varje körkortsförnyelse. Jag talar om vad det är för slags samhälle vi är på väg mot. Ett samhälle där den enskilde inte behöver ta ansvaret själv utan "myndigheterna" tar över helt.

Last edited:

SuperRetard

New member
Nej, nu är det banne mig dags att gå ur SMC.
Jag kan då inte stödja en organisation som ställer sig bakom sådana dumheter och uppmuntrar ett ännu värre kontrollsamhälle. Det räcker mer än väl att läkarna har anmälningsplikt.
Jag talar här inte i egen sak, för eftersom jag har ett knippe "tunga" behörigheter så är jag redan sedan många år tillbaka omfattad av att lämna läkarintyg vid varje körkortsförnyelse. Jag talar om vad det är för slags samhälle vi är på väg mot. Ett samhälle där den enskilde inte behöver ta ansvaret själv utan "myndigheterna" tar över helt.

Om du ser dig om lite och reflekterar över hur jävla illa många kör. 86-åringar som knappt ser över ratten, letar växlar i minutrar i korsningar och sen STÄLLER sig på bromsen för att alla andra (helt oväntat) stod still vid rödljuset.. 50-åringen som under de 30 åren med körkort fått avsevärt sämre syn, eller en stroke som påverkar körförmågan (min mor) eller nån annan diagnos som aldrig skulle ha godkänts om den funnits där från start.

Det är inte en fråga om att den enskilde inte "behöver" ta ansvar. Det är en fråga om att den enskilde inte TAR sitt ansvar, och därigenom utsätter mig och mina barn för risker vi inte ska behöva bära!

Marie

Banned
Om du ser dig om lite och reflekterar över hur jävla illa många kör. 86-åringar som knappt ser över ratten, letar växlar i minutrar i korsningar och sen STÄLLER sig på bromsen för att alla andra (helt oväntat) stod still vid rödljuset.. 50-åringen som under de 30 åren med körkort fått avsevärt sämre syn, eller en stroke som påverkar körförmågan (min mor) eller nån annan diagnos som aldrig skulle ha godkänts om den funnits där från start.

Det är inte en fråga om att den enskilde inte "behöver" ta ansvar. Det är en fråga om att den enskilde inte TAR sitt ansvar, och därigenom utsätter mig och mina barn för risker vi inte ska behöva bära!

Jag har aldrig upplevt att varken din relaterade 86-åring eller 50-åring skulle vara något verkligt problem. De kompenserar oftast sina fysiska tillkortakommanden med erfarenhet och försiktighet, och jag räknar med att de finns där liksom påtända knarkare och rattfyllon (vilka jag ser som mycket större riskmoment).
De ingår helt enkelt allesammans i de risker som man har att leva med, och sådant är inte något jag bekymrar mig över. Händer det saker så händer det. Trygghetsnarkomani är det värsta jag vet.

Last edited:

SuperRetard

New member
Jag har aldrig upplevt att varken din relaterade 86-åring eller 50-åring skulle vara något verkligt problem. De kompenserar oftast sina fysiska tillkortakommanden med erfarenhet och försiktighet, och jag räknar med att de finns där liksom påtända knarkare och rattfyllon (vilka jag ser som mycket större riskmoment).
De ingår helt enkelt allesammans i de risker som man har att leva med, och sådant är inte något jag bekymrar mig över. Händer det saker så händer det. Trygghetsnarkomani är det värsta jag vet.

Du har inga barn va?

Självklart är livet ett risktagande. Lika självklart ska vi försöka råda bot på fyllon och pundare, och lika självklart ska personer med hjärntumörer och epilepsi inte köra bil. Oavsett om diagnos ställdes före eller efter taget körkort.

Ducatista

New member
Det räcker mer än väl att läkarna har anmälningsplikt.

Har personlig erfarenhet av att anmälningsplikten inte funkar.
Bara i min närmaste omgivning finns det minst 4 personer som jag anser inte borde ha sitt körkort kvar.
Två av dem har lyckligtvis själva också insett det och slutat köra.

Marie

Banned
Du har inga barn va?

Jodå, fyra stycken till och med. Och därtill barnbarn....

Indraget körkort hindrar inte varken pundare eller rattfyllon att köra bil. Det hindrar inte många av de som är medicinskt olämpliga heller, om de inte har rätt ansvarstagande själva. Och har de rätt ansvarstagande behövs inte körkortsindragningen.

Last edited:

Marie

Banned
Bara i min närmaste omgivning finns det minst 4 personer som jag anser inte borde ha sitt körkort kvar.

Nej, mamma hade körkort ända tills hon dog för två år sedan. Och då hade hon ändå varit intagen på ett vårdboende för senildementa sedan 2002. Men hon hade inte kvar bilnyckeln, och hon hade inte kunskaperna att tjyvkoppla... :cool:
Inte tror jag att hon hade bekymrat sig om att kolla att hon fortfarande hade körkort om hon fått infallet att hon skulle köra och hälsa på sina föräldrar (som var döda sedan decennier)....

När far fick maculadegeneration och kraftigt försämrad syn funkade däremot anmälningsplikten. Men hans kommentar var att "jag kör för hundan lika bra utan körkort"....

SuperRetard

New member
Nej, mamma hade körkort ända tills hon dog för två år sedan. Och då hade hon ändå varit intagen på ett vårdboende för senildementa sedan 2002. Men hon hade inte kvar bilnyckeln, och hon hade inte kunskaperna att tjyvkoppla... :cool:
Inte tror jag att hon hade bekymrat sig om att kolla att hon fortfarande hade körkort om hon fått infallet att hon skulle köra och hälsa på sina föräldrar (som var döda sedan decennier)....

När far fick maculadegeneration och kraftigt försämrad syn funkade däremot anmälningsplikten. Men hans kommentar var att "jag kör för hundan lika bra utan körkort"....

Och min morfar (som senare visade sig ha Parkinssons) krockade 3 ggr på de sista 4 åren.. 2 ggr på sätt som är väldigt lika 2 av de mc-dödsfall vi haft på senare tid.

Hade han fått kortet indraget hade han aldrig nånsin kört utan körkort. Att dina föräldrar skulle kört olovligt står för dem.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Oberoende av Maries åsikter. Så är det helt absurt att man i sverige ställer så onormalt höga krav på körkortsprov, nykterhet osv.. Men det är helt ok att köra med gråstarr, demens och parkinsson på ålderns höst.

Likaså borde det vara en självklarhet att få körkortet prövat och godkänt efter hjärntumörer, strokes, aneurysmer och sånt som kan påverka körförmågan.

Carnivore

New member

Jag med, min mormor hade körkort tills hon gick bort vid nära 80-års ålder... trots att hon var blind sedan ca 50år tillbaka.

mudder

Member
....Det räcker mer än väl att läkarna har anmälningsplikt.
När Agda 87 kommer instapplandes med rullatorn på hälsocentralen tvivlar jag på att läkarens första tanke är om hon har körkort eller inte.

Fördelen med obligatoriska kontroller, vilket jag redan gör pga. C-behörighet, är att alla andra också måste göra det. Risken att man möter någon halvblind senildement bilförare blir då nästan noll. Jag skulle dessutom gärna se att alkolås var obligatoriska, för då slipper man även möta rattfyllon.

Marie

Banned
Att dina föräldrar skulle kört olovligt står för dem.

Mor hade aldrig kört om hon hade fått körkortet indraget och varit MEDVETEN OM DET. Men däremot hade det säkert aldrig fallit henne in i Alzheimersdimmorna att så kunde ha varit fallet, alltså hade hon haft kommit åt bilnyckeln så kunde hon mycket väl ha kört, vare sig körkortet var indraget eller inte, av det enkla skälet att hon inte skulle ha kommit ihåg att det var indraget (lika lite som hon mindes att hennes föräldrar varit döda i trettiotalet år).

Det jag vuxit upp med är tio Guds bud, kompletterat med det elfte (och kanske viktigaste):
"Du skall icke låta dig ertappas!":rolleyes:

Last edited:

Cyborg

New member
Det "frivilliga" skulle snabbt bli obligatoriskt och krypa in allt oftare, inte en chans att jag skulle ställa upp.