Ska SMC sälja MC Folket i kiosk?

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC vill öka sina möjligheter att få ut sitt budskap till den skara hojåkare och andra mc-intresserade som trots allt inte vill bli medlemmar.

Att lansera MC-Folket i kiosk är ett av alternativen för att öka synbarheten och på så sätt kunna skapa opinion även bland ickemedlemmar.

Tror du det skulle fungera ?


Eller har du andra förslag?
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Ja, varför inte. Man kan ju även tänka sig att MC-folket kan vara en inkörsport för den som inte är medlem.
 

@nderz

New member
Idén är bra, men jag tror att mycket hänger på priset på tidningen.
Kan den hållas "billig" mot va Bike, MC-nytt o.s.v kostar så tror jag att den kan vara intressant att köpa för de som inte är invigda.

Därmed får vi en möjlighet att informera om vad SMC håller på med utanför medlemskretsen och visa upp en i mitt tycka väldigt bra tidning
 

StefanB

New member
Det tycker jag är en utmärkt idé under förutsättning att den inte tappar sin profil som "medlemsmegafon" .Bra om den trots det kan agera lite mer marknadsmässigt med fler inköpta reportage tester o dyl.

/Stefan
 
Last edited:

Bengt Allevad

New member
Iden är bra, om tidningen kan få ett rimligt pris.

Jag tycker MC-folket är så bra som MC-tidning, att jag tror den nog kan bli köpt av en del.

Däremot är det viktigaste, att vi som redan är medlemmar, hela tiden när vi är ute och träffar andra lobbar för SMC och betonar att skall vi kunna forsätta att åka MC måste vi vara enade och starka i en förening typ SMC.

Jag som är BMW-klubbmedlem tycker givetvis att det är bra när folk går med i BMW-klubben men samtidigt brukar jag säga att:
"måste du välja på BMW-klubben och SMC, så välj SMC. Det är viktigast att vara med där."
 
Last edited:

Marie

Banned
SMC vill öka sina möjligheter att få ut sitt budskap till den skara hojåkare och andra mc-intresserade som trots allt inte vill bli medlemmar.

Ja, jag har ett annat förslag!

Skall den säljas i kiosk borde den också kunna bli föremål för prenumeration även utan medlemskap?
I så fall borde medlemmar kunna välja bort blaskan i fråga, eller hur?
Jag skulle gärna avstå från 'förmånen' om jag finge någon femtiolapp i rabatt på medlemsavgiften. Det är ju ändå bara besvär med den, för den måste ju bäras iväg till pappersinsamlingen, alltid oläst frånsett Sture Stelben.

Så bra är alltså inte tidningen, tyvärr, att jag tror att den går att sälja.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Jag som är BMW-klubbmedlem tycker givetvis att det är bra när folk går med i BMW-klubben men samtidigt brukar jag säga att:
"måste du välja på BMW-klubben och SMC, så välj SMC. Det är viktigast att vara med där."

Du vet att vi kommer och hämtar din BMW nu va?? ;)

I princip tycker jag om idén med att ha MC-folket i de vanliga butikerna men eftersom det är ett medlemsblad så ser jag inte riktigt hur det ska kunna funka om man inte gör det som Marie föreslår och spjälker ut MC-folket ur SMC och gör så att medlemskap i SMC innehåller prenumerationen. Det är liknande det som vissa fackförbund gör med t.ex. Computer Sweden och liknande tidningar.

SMC kanske skulle försöka liera sig med någon av de befintliga tidningarna och lägga ner MC-folket... (oj, nu svor jag i kyrkan).

Ett annat förslag är att SMC även distribuerar MC-folkets överex till vissa utvalda platser som Rörken, BMW-klubbens Tuvängenkörningar, Rosenhill och motsvarande ute i resten av landet. Det är ställen där många motorcyklister träffas och där jag tror att exponeringen skulle vara effektivare. Att greppa MC-folket när jag köper bullar hos Nicklas och Tidde är mer tilltalande än att göra det när jag skjuter barnvagn på Konsum.
 

@nderz

New member
Ett annat förslag är att SMC även distribuerar MC-folkets överex till vissa utvalda platser som Rörken, BMW-klubbens Tuvängenkörningar, Rosenhill och motsvarande ute i resten av landet. Det är ställen där många motorcyklister träffas och där jag tror att exponeringen skulle vara effektivare. Att greppa MC-folket när jag köper bullar hos Nicklas och Tidde är mer tilltalande än att göra det när jag skjuter barnvagn på Konsum.

Ingen dum idé alls
 
Last edited:

StefanB

New member
Jag antar att det föregås av sedvanlig kalkyl. Om intäkterna är högre än kostnaderna så är det väl inget fel att den distribueras i Konsum eller per prenumeration. Jag ser hellre fler än färre tidningar.

Jag tycker dessutom att det är skoj när "Bumsen" och "MC" ramlar ner i brevlådan.

/Stefan
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
... spjälker ut MC-folket ur SMC och gör så att medlemskap i SMC innehåller prenumerationen.....

Tvärtom...en enskild prenumeration ger direkt medlemsskap i SMC... det måste bli det enda alternativet för att få hem tidningen vid sidan av att köpa den i kiosk/butik. Det är ju det enda valet icke-medlemmen ska kunna göra.

Lockar den till spontan läsning idag? När det ligger några gamla ströex på jobbet så är det ganska ofta någon greppar MC-Folket och läser, före man tar en annan facktidning. Ett bevis på att den lockar till allmän läsning? Det är viktigt att tidningen fortsätter att hålla och utveckla hög klass och kan komplettera alla dom andra fina mc-tidningarna. Börjar bli många nu och jag läser alla som finns.

SMC:s budskap och möjlighet att ena mc-folket, det är ju du och jag som är mc-folket, i viktiga samhällsfrågor ökar om tidning kan köpas i butik.
 

Nyberg

New member
Jag tror det är positivt att sälja tidningen i kiosk.

Det innebär att motorcyklister vi inte får tag i idag kan läsa om vad SMC jobbar med samt om alla våra aktiviteter och kanske kommer dit. Sedan tycker väl jag att 350kr för att en helårsprenumeration på en bra Mc-tidning och medlemskap i SMC där man får ännu fler fördelar borde tilltala nya prenumeranter/medlemmar. :)
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Bra idé! Varför inte? Det kan både göra SMC mer känt och ge inkomster.

Ett tps är att på varje nummer av tidningen ha adressen till hemsidan synlig på framsidan av alla nummer.

Vad det gäller Maries förslag om prenumeration, så säger jag Absolut! En prenumeration kostar 350 kr/år och då får man ett medlemskap i SMC på köpet ;)
 

Marie

Banned
Vad det gäller Maries förslag om prenumeration, så säger jag Absolut! En prenumeration kostar 350 kr/år och då får man ett medlemskap i SMC på köpet ;)

Jag är positiv till idén med lösnummerförsäljning, men jag är tyvärr väldigt tveksam till om någon kommer att köpa den, men jag för min del har ju aldrig varit road av att läsa mc-tidningar. Inte NÅGON. Jag vill KÖRA mc, inte läsa om mc.

Och det trista är att man tydligen måste gå ur SMC för att slippa Mc-Folket.. (och samma sak gäller ju för Bu***n och BMW-klubben) :mad:

Nåja jag har ju betalat båda även för 2008 så jag får väl försöka stå ut några månader till, men varje december så är det nära att inbetalningskorten slår följe med blaskorna till pappersåtervinningen....
 
Last edited:

StefanB

New member
Jag är positiv till idén med lösnummerförsäljning, men jag är tyvärr väldigt tveksam till om någon kommer att köpa den, men jag för min del har ju aldrig varit road av att läsa mc-tidningar. Inte NÅGON. Jag vill KÖRA mc, inte läsa om mc.

Och det trista är att man tydligen måste gå ur SMC för att slippa Mc-Folket.. (och samma sak gäller ju för Bu***n och BMW-klubben) :mad:

Nåja jag har ju betalat båda även för 2008 så jag får väl försöka stå ut några månader till, men varje december så är det nära att inbetalningskorten slår följe med blaskorna till pappersåtervinningen....


Men för tusan...var lite godhjärtad . Gör en eftersändning av tidningen till någon som inte har pengar att betala medlemsavgiften. Du kanske känner någon som tycker om att läsa om motorcyklism.
Då slipper du ju även nesan av att känna dig pålurad en tidning som du inte vill ha .

Vem vet du kanske riskerar att bli omtyckt:D

/Stefan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Bäste Marie, jag lovar dej att jag snart ska se över hur vi datorteknisk löser att du inte får tidningen. Jag vill dock inte lova dej att din kompis Sture Stelben kommer hem till till dej med special post!

Och nu tillbaka till trådens ämne;

Media har uppmärksammet att Nordens största MC tidning rör på sig;

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=144470

Noter vänligen; "Grunden är att vi vill få fler motorcyklister att uppmärksamma de politiska frågor som föreningen driver, något de vanliga mc-tidningarna inte skriver om."

Vi ses på MC Mässan :)
 

Marie

Banned
*ot*

Jag vill dock inte lova dej att din kompis Sture Stelben kommer hem till till dej med special post!


Sture är ju trots allt det som jag ser som skälet att vara med i SMC, och honom har jag betalat för, så då får jag väl finna mig i att vandra till pappersåtervinningen med resten av blaskan.... :eek:

Vem vet du kanske riskerar att bli omtyckt:D

Huuuuuu.... Hemska tanke! :eek:
 
Last edited:

carpelux

New member
Media har uppmärksammet att Nordens största MC tidning rör på sig;

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=144470

Följande mening från reportaget i dagensmedia får mig att börja undra:

"många tycker att det redan nu är tillräckligt billigt att gå med i föreningen och få tidningen på köpet"

Jag har uppfattat det precis tvärtom, folk tycker det är för dyrt att vara med i SMC och har därför valt att avstå medlemsskap.
Genom att bryta ut MC-Folket och avyttra / lägga ner andra ovidkommande saker som t.ex. resebyrån kanske man skulle kunna få ner medlemspriset och kunna ägna sig åt det som SMC skall enligt min mening, nämligen som motorcyklisternas representant gentemot politiker och alla krafter som verkar för att förbjuda motorcyklismen.
 

fwd

New member
Följande mening från reportaget i dagensmedia får mig att börja undra:

"många tycker att det redan nu är tillräckligt billigt att gå med i föreningen och få tidningen på köpet"

Jag har uppfattat det precis tvärtom, folk tycker det är för dyrt att vara med i SMC och har därför valt att avstå medlemsskap.
Genom att bryta ut MC-Folket och avyttra / lägga ner andra ovidkommande saker som t.ex. resebyrån kanske man skulle kunna få ner medlemspriset och kunna ägna sig åt det som SMC skall enligt min mening, nämligen som motorcyklisternas representant gentemot politiker och alla krafter som verkar för att förbjuda motorcyklismen.

Prenumerationspriser på andra mc-tidningar:
MCnytt 439.- 10nr
Bike 439.- 10 nr
AlltomMC 465.- 10 nr
Motorrad 495.- 10 nr
Och MC-folket 350.- för 8 nr vilket ligger i paritet med övriga titlar omräknat per nummer. Möjligen kan man få någon sorts premie i samband med beställning av de andra titlarna men knappast de medlemsförmåner som följer med MC-folket.

Så någon större prisskillnad är det ju inte.

Det borde finnas utrymme för att sänka priset för enbart MC-folket prenumeration - det är väl en relativt enkel formel för att beräkna det för redax? Om det nu är ett alternativ som ska diskuteras så ska väl reella värden/kostnader tas fram så att vi medlemmar har något reellt att ta ställning till också.

Det finns såklart olika smakriktningar vad gäller de olika titlarna jag nämnt ovan och övriga titlar på marknaden. Dock är det väl tämligen uppenbart att MC-Folket inte har någon direkt konkurrent med tanke på avsaknaden av att upplevas som en produktkatalog eller ännu värre; en från tyska översatt produktkatalog till exempel.
Med aningens fler reportage och redaktionellt material framtaget på samma sätt som idag så blir MC-folket en fullvärdig konkurrent och ett skönt komplement till de övriga titlarna.

//FWd
 

carpelux

New member
Prenumerationspriser på andra mc-tidningar:
MCnytt 439.- 10nr
Bike 439.- 10 nr
AlltomMC 465.- 10 nr
Motorrad 495.- 10 nr
Och MC-folket 350.- för 8 nr vilket ligger i paritet med övriga titlar omräknat per nummer. Möjligen kan man få någon sorts premie i samband med beställning av de andra titlarna men knappast de medlemsförmåner som följer med MC-folket.

Så någon större prisskillnad är det ju inte.
//FWd

Det jag menade med mitt inlägg var att jag och antagligen många med mig inte väljer att vara medlem i SMC för att få en tidning.
MC-Folket är en tämligen medioker produkt och i min mening inget jag skulle kunna tänka mig att betala för. Kunde man lyfta bort den extra kostnad som belastar medlemsavgiften ör den samt alla andra kostnader för verksamheter som ligger utanför SMC:s kärnområde så tror jag att man skulle kunna få tillbaka många av de medlemmar som valt att hoppa av vid den senaste höjningan av medlemsavgiften.
Sedan kan ju alla prenumerera på den tidning de vill, efter tycke och smak. Vem vet, en del kanske skulle välja att prenumerera på MC-folket?
 
Top