..
Den biten som jag angriper har ingenting med den normala mc föraren att göra. Det har bara gällt när verksamheten allt mer börja likna nöjeskörning eller rr. Då skall naturligtvis inte vanlig försäkring gälla. Så länge utbildningen är till gagn för den lagliga mc-föraren, då skall naturligtvis fullt försäkringsskydd gälla . Typiska bitar för giltighet är lugn och medel grupp i steg 1 -3. Allt utanför detta skall bedrivas på annat sätt helt oberoende av trafikövningen.
Bästa CB-Tobbe,
jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg runt SMC SCHOOL och SMC SPORT, samt andra aktörer på banor. Det jag tror du vill är att få alla att leva i symbios med varandra och det ska vara tydliga riktlinjer för vad som gäller, när och hur!! Om det nu är så - då är jag överens.
Vi kan nog komma överens om att det vid körning på bana i princip finns två lagstiftningar: Trafikförsäkring och Lagen om tävlingsförsäkring - gäller den ena, gäller den andra inte och vice versa - mera komplicerad än så är det i princip inte. Självfallet stökar det till, när man väljer att vara i den gråzon som uppstår om man inte vill vara med i "lag-systemet".
Och ja - SMC har politisk lyft detta under ett antal år i diverse trafikförsäkringsreformer, vi har konstanta dialoger med försäkringsbranschen.
Tillbaka till ditt inlägg ovan.
Det är viktigt att förstå syftet med SMC:s olika fortbildningar - Grund pelaren är att SMC har beslutat att producera fortbildningar för alla (dvs för medlemmen). Detta är inte samma sak som SMC kräver att alla medlem ska gå fortbildning (för att vara tydlig). Men, alla oavsett hoj typ, etc., ska ku hitta en fortbildning inom SMC.
Och jag med min HD med lång gaffel, tycker inte jag har nått att göra på en bana. Med denna hoj kör jag oftast under gällande hastighets gräns och retar up en del bilister. (Custom segmentet utgör nästan 30% av svenska hoj kollektivet). Olycksmässigt är min grupp stärkt under representerad i dödsolyckor, som samhället har stort fokus på. Jag utgör inte ett säkerhets mässigt problem för samhället. (annat än mullrar kanske lite väl mycket!).
Sen kan vi ta en kille som påminner lite om mig - men, han har en vass supersports hoj i garaget. Han älskar att brassa på i kurvorna, ute på vischan, och gärna med kompisar (som ofta har varierande körkunskaper.) En del av glädjen är farten i kurvorna, och ibland på raksträckorna mellan kurvorna. Det är viktigt att haka på polarna, så man kan framstå som tuff vid fiket. Verkligheten i denna grupp är en väldig beskedlig respekt för skyltat max hastighet. Oavset vad man tycker om detta! I denna grupp tror man det är Ok att man får flera hjärtstop av rädsla varje gång man kör MC! Denna grupp är i dag om vi tar den rakt efter hojtyp endast 5% av MC kollektivet - men, den utgör nästan hälften av dom som dör i MC olyckor.
När SMC för alvår började att jobba på motorbanorna - var det denna grupp 5%´arna vi ville åt - med myndigheternas välsignelse.
En del av lösningen var kurserna på banor, som blev steg 1234. det att ku få köra i fri fart med full kasko, blev en del av medicine som mossiga SMC ku´locka denna risk grupp med. Under periodens gång har sank andelen dödade på supersport, i olika nivå´er och det gick upp och ned! Numera är nog största faktorn att det säljs få nya supersports hojer!
Hursom helst, kan man också tro att t. ex. "kurs med tidig riskuppfattning" - dvs över en helg kanske åka 4 mil och resten av tiden inomhus i klassrum, kan ha stor trafiksäkerhets effekt - och det har det enligt holländska studier. Problemet är endast att i en marknad som är nästan dubbel så stor som Sverige - har man endast 300 deltagare på en säsong.
SMC producerar ca. 15.000 kursplatser, och uppskattningsvis är 12-13.000 på någon form av bana: RR & Gokart. ddt är kurser på bana som säljer, det är det hojåkarna i SMC vill ha!
Så SMC har i vanlig ordning sökt att uppfylle önskemålen hos stora delar av medlemskåren.
Som nämnd i flera andra svar till dig - så vi också att deltagare kom igen, igen, igen på steg 4 - ganska enkelt för att ha kul på bana - fri fart full kasko!
SMC inså att en lösning på detta ku vara att bilda SMC SPORT och slussa riskgruppen från landsvägen, som vi nu fått in på banorna, vidare in i den etablera ban-sporten. I dagsläget har SMC SPORT ca. 20% av svenska RR licenser, enligt min värdering.
Jag kan ha anledning att tro att med lite ändringar i sportens värden - kan vi öka denna andel, till alla stora nöje - båda etablerade sportsklubbar och SMC vill ha glädja av detta, men mest dom som kör.
Detta vill också medföra att vi kan få lugnare tempo på trafiksäkerhets kurserna, vilket skapar bättra utrymme för "breda massen"
Sedan är det en mycket stor balans och kräver mycket av instruktören på 1234 att ha deltagarens uppmärksamhet, att styre honom in på att det inte är hastighet det rör sig om på banan - men, att hantera sin hoj med stor medvetenhet. En balansakt mellan nått som för ett flertal deltagare är sexigt eller tråkigt. Här finns utmaningen, enligt min beskedliga erfarenhet.
Sen tycker jag rent av att om man vill ändra på nått inom SMC - då får man engagera sig i verksamheten, på distrikt nivå, i instruktörsgrupper, ringa och prata med dom insyltade i verksamheten, uppsöka dom och få direkt kontakt. Eller framlägga en bra motion på ett årsmöte..
Själv blev jag insyltat i SMC, sannolikt eftersom jag kom med lösningsförslag (inte kritik) och någon givetvis hade bett valberedningen om att kolla på mig!