Separat försäkring för SMC-bandagar? Ett förvirrat argument

CB_Tobbe

New member
Man måste helt enkelt ställa frågan var gränsen går mellan försäkrad verksamhet och oförsäkrad verksqmhet.. Går den där smc har lagt ribban eller går den lägre t.ex där Svedea har lagt ribban.

Att frågeställningen kommer upp nu, är helt naturligt när det har dykt upp så många privata arrangörer som naturligtvis kräver samma villkor som smc.
 

powerglide

New member
Att frågeställningen kommer upp nu, är helt naturligt när det har dykt upp så många privata arrangörer som naturligtvis kräver samma villkor som smc.

Samma villkor utifrån vad då?
Mig veterligt är det fortfarande bara SMC som har ett dokumenterat utbildningsprogram för både deltagare och instruktörer samt har fokus på trafiksäkerhet.
 

CB_Tobbe

New member
Samma villkor utifrån vad då?
Mig veterligt är det fortfarande bara SMC som har ett dokumenterat utbildningsprogram för både deltagare och instruktörer samt har fokus på trafiksäkerhet.
Jag tycker inte att min frågeställning är så konstig vad gäller snabba grupper eftersom det är mycket naturligare med denna utbildning i lugn och medel gruppstempo. Snabb gruppstempo är ändå inget som kan motiveras för en laglig mc förare. Snabbgruppens tempo kan bara tillämpas vid bankörning och då faller argumentet om trafiksäkerhetsutbildning. Jag tror att det är få försäkringsbolag som har möjlighet att ställa upp på en utbildning som skapar en snabb förare eftersom det går stick i stäv med deras och samhällets mål om en säker trafik.
 

Christian_gbg

New member
Efter en sökning bland inläggen denne person gjort kan jag dra följande slutsatser.

Personen ifråga verkar ha kört en hel del bana (utanför SMC:s regi), kraschat, fått ersättning av Svedea (innan de började begränsa sina regler). Därefter verkar han ha konstaterat att det numera blivit allt mer oklart om det går att köra ren bankörning för nöjes skull (dvs inte utbildning) med gällande försäkring, bl.a. på grund av uppstramade villkor. Därefter lägger han av med all bankörning, då han inte vågar köra vidare efter kraschen (och kan man ana, oklarhet vad gäller försäkringar). Läser man mellan raderna anar man en hel del bitterhet över att han upptäckt att han nu måste bidra med försäkringspremie till eventuella skador som inträffar på SMC:s utbildningar samtidigt som han har svårare att få samma försäkringsskydd på rena bandagar. Då ger han sig på SMC. "Får inte jag försäkring för min bankörning skall ingen annan ha det heller", typ...

Visst är det mänskligt att agera i affekt, men jag skulle inte ta detta som ett seriöst inlägg i debatten. Om man nu är ute efter att försäkringsbolagen skall erbjuda skydd även vid vanliga bankörningar och själv inte lockas av att köra försäkrat på SMC:s kurser (kanske för att man själv inte är intresserad av utbildningsdelen?) är det väl bättre att ta den debatten och vara öppen med sina avsikter, snarare än att ge sig på SMC:s kurser.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268581-Bandagar-och-po%E4ng&p=5965933&highlight=#post5965933

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265158-Po%E4ng-till-salu&p=5856763&highlight=#post5856763

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254449-F%F6rs%E4kringar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tr%E5den&p=5616292&highlight=#post5616292
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Har försökt hålla mig ifrån denna diskussionen, och även annat som du; CB_Tobbe tar upp i olika former och varianter.
Som jag tolkar det är sjäva kärnan i det hela det som jag snippat ut här:

Att frågeställningen kommer upp nu, är helt naturligt när det har dykt upp så många privata arrangörer som naturligtvis kräver samma villkor som smc.

"Kräver samma villkor"
Varför det? Varför skall en privat arrangör freerida på vad en ideell intresseorganisation med fler än 60.000 medlemmar lyckats förhandla fram?
För där har du nyckeordet: Förhandla
Jag kan tänka mig att det varit långa och tunga diskussioner innan man lyckats baxa det hela dit där det är nu.
Jag kan också föreställa mig att det handlar om en ständigt pågående process, med möten och utvärderingar året runt.
Lyckosamma förhandlingar grundar sig på bra research, bra argument och framförallt - att man har något att erbjuda den andra sidan.

Jag är inte jätteroad av kurser på bana, men när jag ser att andra vill rasera det SMC lyckats bygga upp bara för att man inte kan skapa något liknande själv så tycker jag det blir lite larvigt. Skapa istället för "kräv" - mina små slantar i ämnet.




Hampe
 
Last edited:

Peter1980

New member
Att frågeställningen kommer upp nu, är helt naturligt när det har dykt upp så många privata arrangörer som naturligtvis kräver samma villkor som smc.

Vilka andra privata arrangörer "kräver" det? De jag brukar åka med konstaterar bara att försäkringen inte gäller och rekommenderar att man skaffar en olycksfallsförsäkring istället.

Är det så att DU själv är inblandad i att arrangera bandagar, är "avis" på SMCs försäkringsskydd och därför gör allt du kan för att sabotera det?
 

CB_Tobbe

New member
Vilka andra privata arrangörer "kräver" det? De jag brukar åka med konstaterar bara att försäkringen inte gäller och rekommenderar att man skaffar en olycksfallsförsäkring istället.

Är det så att DU själv är inblandad i att arrangera bandagar, är "avis" på SMCs försäkringsskydd och därför gör allt du kan för att sabotera det?
Jag har inte skrivet att dom har det. Men dom seriösa hade säkert velat agera på samma villkor som villkor som smc.

Den biten som jag angriper har ingenting med den normala mc föraren att göra. Det har bara gällt när verksamheten allt mer börja likna nöjeskörning eller rr. Då skall naturligtvis inte vanlig försäkring gälla. Så länge utbildningen är till gagn för den lagliga mc-föraren, då skall naturligtvis fullt försäkringsskydd gälla . Typiska bitar för giltighet är lugn och medel grupp i steg 1 -3. Allt utanför detta skall bedrivas på annat sätt helt oberoende av trafikövningen.
 

Christian_gbg

New member
Det står väl alla arrangörer fritt att ta en diskussion med försäkringsbolagen för att ordna så försäkringen gäller även på deras arrangemang. Svedea har ju exempelvis flera arrangemang som de "godkänner": http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/

För en seriös aktör som kan presentera ett vettigt utbildningsupplägg bör väl inte det vara ett oöverstigligt problem?
 

powerglide

New member
Snabbgruppens tempo kan bara tillämpas vid bankörning och då faller argumentet om trafiksäkerhetsutbildning.

Jag har bara kört i röd grupp en gång med SMC men däremot många gånger i blå som också har ett högt tempo.

Jag kör aldrig på gata som på bana.

Däremot ger bankörning mig möjlighet att bygga större marginaler.
Ju bättre jag klarar en bana i högt tempo desto mer marginal kan jag använda på gata iom större uppövad skicklighet men framförande i lägre hastighet.

På en bana är det relativt säkert att klota så där går det att utöka sin marginal.
Det går det definitivt inte ute på våra vägar.

Öva och utöka marginal i ett tempo.
Tillämpa med bra marginal i ett annat tempo.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
Den biten som jag angriper har ingenting med den normala mc föraren att göra. Det har bara gällt när verksamheten allt mer börja likna nöjeskörning eller rr. Då skall naturligtvis inte vanlig försäkring gälla. Så länge utbildningen är till gagn för den lagliga mc-föraren, då skall naturligtvis fullt försäkringsskydd gälla . Typiska bitar för giltighet är lugn och medel grupp i steg 1 -3. Allt utanför detta skall bedrivas på annat sätt helt oberoende av trafikövningen.

Bästa CB-Tobbe,
jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg runt SMC SCHOOL och SMC SPORT, samt andra aktörer på banor. Det jag tror du vill är att få alla att leva i symbios med varandra och det ska vara tydliga riktlinjer för vad som gäller, när och hur!! Om det nu är så - då är jag överens.

Vi kan nog komma överens om att det vid körning på bana i princip finns två lagstiftningar: Trafikförsäkring och Lagen om tävlingsförsäkring - gäller den ena, gäller den andra inte och vice versa - mera komplicerad än så är det i princip inte. Självfallet stökar det till, när man väljer att vara i den gråzon som uppstår om man inte vill vara med i "lag-systemet".

Och ja - SMC har politisk lyft detta under ett antal år i diverse trafikförsäkringsreformer, vi har konstanta dialoger med försäkringsbranschen.

Tillbaka till ditt inlägg ovan.
Det är viktigt att förstå syftet med SMC:s olika fortbildningar - Grund pelaren är att SMC har beslutat att producera fortbildningar för alla (dvs för medlemmen). Detta är inte samma sak som SMC kräver att alla medlem ska gå fortbildning (för att vara tydlig). Men, alla oavsett hoj typ, etc., ska ku hitta en fortbildning inom SMC.

Och jag med min HD med lång gaffel, tycker inte jag har nått att göra på en bana. Med denna hoj kör jag oftast under gällande hastighets gräns och retar up en del bilister. (Custom segmentet utgör nästan 30% av svenska hoj kollektivet). Olycksmässigt är min grupp stärkt under representerad i dödsolyckor, som samhället har stort fokus på. Jag utgör inte ett säkerhets mässigt problem för samhället. (annat än mullrar kanske lite väl mycket!).

Sen kan vi ta en kille som påminner lite om mig - men, han har en vass supersports hoj i garaget. Han älskar att brassa på i kurvorna, ute på vischan, och gärna med kompisar (som ofta har varierande körkunskaper.) En del av glädjen är farten i kurvorna, och ibland på raksträckorna mellan kurvorna. Det är viktigt att haka på polarna, så man kan framstå som tuff vid fiket. Verkligheten i denna grupp är en väldig beskedlig respekt för skyltat max hastighet. Oavset vad man tycker om detta! I denna grupp tror man det är Ok att man får flera hjärtstop av rädsla varje gång man kör MC! Denna grupp är i dag om vi tar den rakt efter hojtyp endast 5% av MC kollektivet - men, den utgör nästan hälften av dom som dör i MC olyckor.

När SMC för alvår började att jobba på motorbanorna - var det denna grupp 5%´arna vi ville åt - med myndigheternas välsignelse.

En del av lösningen var kurserna på banor, som blev steg 1234. det att ku få köra i fri fart med full kasko, blev en del av medicine som mossiga SMC ku´locka denna risk grupp med. Under periodens gång har sank andelen dödade på supersport, i olika nivå´er och det gick upp och ned! Numera är nog största faktorn att det säljs få nya supersports hojer!

Hursom helst, kan man också tro att t. ex. "kurs med tidig riskuppfattning" - dvs över en helg kanske åka 4 mil och resten av tiden inomhus i klassrum, kan ha stor trafiksäkerhets effekt - och det har det enligt holländska studier. Problemet är endast att i en marknad som är nästan dubbel så stor som Sverige - har man endast 300 deltagare på en säsong.

SMC producerar ca. 15.000 kursplatser, och uppskattningsvis är 12-13.000 på någon form av bana: RR & Gokart. ddt är kurser på bana som säljer, det är det hojåkarna i SMC vill ha!

Så SMC har i vanlig ordning sökt att uppfylle önskemålen hos stora delar av medlemskåren.

Som nämnd i flera andra svar till dig - så vi också att deltagare kom igen, igen, igen på steg 4 - ganska enkelt för att ha kul på bana - fri fart full kasko!
SMC inså att en lösning på detta ku vara att bilda SMC SPORT och slussa riskgruppen från landsvägen, som vi nu fått in på banorna, vidare in i den etablera ban-sporten. I dagsläget har SMC SPORT ca. 20% av svenska RR licenser, enligt min värdering.

Jag kan ha anledning att tro att med lite ändringar i sportens värden - kan vi öka denna andel, till alla stora nöje - båda etablerade sportsklubbar och SMC vill ha glädja av detta, men mest dom som kör.

Detta vill också medföra att vi kan få lugnare tempo på trafiksäkerhets kurserna, vilket skapar bättra utrymme för "breda massen"
Sedan är det en mycket stor balans och kräver mycket av instruktören på 1234 att ha deltagarens uppmärksamhet, att styre honom in på att det inte är hastighet det rör sig om på banan - men, att hantera sin hoj med stor medvetenhet. En balansakt mellan nått som för ett flertal deltagare är sexigt eller tråkigt. Här finns utmaningen, enligt min beskedliga erfarenhet.

Sen tycker jag rent av att om man vill ändra på nått inom SMC - då får man engagera sig i verksamheten, på distrikt nivå, i instruktörsgrupper, ringa och prata med dom insyltade i verksamheten, uppsöka dom och få direkt kontakt. Eller framlägga en bra motion på ett årsmöte..
Själv blev jag insyltat i SMC, sannolikt eftersom jag kom med lösningsförslag (inte kritik) och någon givetvis hade bett valberedningen om att kolla på mig!
 

Ricken

Member
Jag är trött, hungrig och ruggigt törstig.
Den kombinationen brukar ge att jag uttrycker mig på mindre diplomatiska sätt.

Därför tänker jag bara säga "Heja Jesper!!!"
Och så åker jag och köper en glass.
 

HkanB

New member
En annan sorts lexikon kanske...

Jag har bara kört i röd grupp en gång med SMC men däremot många gånger i blå som också har ett högt tempo.

Jag kör aldrig på gata som på bana.

Däremot ger bankörning mig möjlighet att bygga större marginaler.
Ju bättre jag klarar en bana i högt tempo desto mer marginal kan jag använda på gata iom större uppövad skicklighet men framförande i lägre hastighet.

På en bana är det relativt säkert att klota så där går det att utöka sin marginal.
Det går det definitivt inte ute på våra vägar.

Öva och utöka marginal i ett tempo.
Tillämpa med bra marginal i ett annat tempo.

Det man fixar med marginal i högre fart, fixar man lätt i lägre! :tummenupp Att det skall vara så svårt att förstå, för somliga.
Att debattera med CB_Tobbe känns emellanåt som, ni vet:
Något försvinner eller tillkommer om man så vill i "översättningen".
 

CB_Tobbe

New member
Ett stort problem idag är att bara bedrivs klassisk ''svemoverksamhet'' på två banor i mellan sverige Gelleråsen och Linköping. På övriga svenska banor bedrivs den sporadiskt.

I Sydsverige har vi bara enstaka kvällsträningar på falkenberg. I övrigt körs verksamheten av olika raceputte ab. Det gör att deltagare bosatta i syd och västsverige blir hänvisade till dessa verksamheter som inte kan vara svemosanktionerade. Det gör att vi får ett regonalt ''regelverk'' i Sverige som är olyckligt eftersom förarna får olika försäkringslösningar.
 

HkanB

New member
Ett stort problem idag är att bara bedrivs klassisk ''svemoverksamhet'' på två banor i mellan sverige Gelleråsen och Linköping. På övriga svenska banor bedrivs den sporadiskt.

I Sydsverige har vi bara enstaka kvällsträningar på falkenberg. I övrigt körs verksamheten av olika raceputte ab. Det gör att deltagare bosatta i syd och västsverige blir hänvisade till dessa verksamheter som inte kan vara svemosanktionerade. Det gör att vi får ett regonalt ''regelverk'' i Sverige som är olyckligt eftersom förarna får olika försäkringslösningar.
Och, på vad sätt är det ett problem, egentligen, på riktigt alltså?
Att det är olika villkor? Olika verksamhet/aktivitet olika villkor, är det så konstigt?
Det är alltså någon sorts problem rörande tillgång och efterfrågan du försöker lösa, eller? Det lär inte ha med SMC:s kurser i allmänhet att göra att det finns en begränsad/mindre mängd med licensträningstillfällen söder om Karlskoga. Och inte heller i synnerhet med försäkringssituationen för steg 1-4 att göra!
Jag och de flesta i den här tråden och andra trådar där du "försökt lösa ditt problem" har upprepat oss? ett flertal gånger, ställt frågor och undrat ett minst lika stort antal varför du, runt och runt hela tiden kommer tillbaka till samma sak gång efter gång. Ditt frälsningsarbete går vad det verkar lite lätt trögt, eller hur man nu ska skriva. Proselyterna lyser med sin frånvaro såvitt jag kan se.
Är det inte endera dags att endera förklara vad du egentligen är ute efter och den riktiga orsaken till varför, eller helt enkelt bara släppa det?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ett stort problem idag är att bara bedrivs klassisk ''svemoverksamhet'' på två banor i mellan sverige Gelleråsen och Linköping. På övriga svenska banor bedrivs den sporadiskt.

I Sydsverige har vi bara enstaka kvällsträningar på falkenberg. I övrigt körs verksamheten av olika raceputte ab. Det gör att deltagare bosatta i syd och västsverige blir hänvisade till dessa verksamheter som inte kan vara svemosanktionerade. Det gör att vi får ett regonalt ''regelverk'' i Sverige som är olyckligt eftersom förarna får olika försäkringslösningar.

Tycker detta är en fråga som ska lyftas med Svemo och inom dom Svemo anslutna klubbar som har RR på programmet i Södre/Västra Sverige.
Det är inte en fråga för SMC.

Klubben SMC SPORT, anser att regelverket inom Svemo fungerar alldeles utmärkt - klart och tydligt, och samtidigt öppet så vi i vår klubb, själv kan ta vissa beslut om hur vi vill ha det. (exakt som övriga Svemo anslutna klubbar kan).
Om SMC SPORT kommer köra i Södra/Västra Sverige - det får tiden visa. Vi gjorda ett litet test runt Knutstorp - men, var sent utew och fick inga anmälda i volym för att genomföra en licensträning.

Som sagd dessa frågor hör till hos Svemo - som i övrigt är mycket öppna på goda förslag som kan framta sporten.

Lycka till..
 

Carnivore

New member
Ett stort problem idag är att bara bedrivs klassisk ''svemoverksamhet'' på två banor i mellan sverige Gelleråsen och Linköping. På övriga svenska banor bedrivs den sporadiskt.

I Sydsverige har vi bara enstaka kvällsträningar på falkenberg. I övrigt körs verksamheten av olika raceputte ab. Det gör att deltagare bosatta i syd och västsverige blir hänvisade till dessa verksamheter som inte kan vara svemosanktionerade. Det gör att vi får ett regonalt ''regelverk'' i Sverige som är olyckligt eftersom förarna får olika försäkringslösningar.

Aha! Det är där skon klämmer, du har för långt till arrangemangen men vill ändå njuta av det... Finns ett sätt att ordna det, engagera dig och var med att kirra dessa arrangeman i Skåne då då istället för att vänta på att någon annan gör det åt dig.
 
Top