Separat försäkring för SMC-bandagar? Ett förvirrat argument

powerglide

New member
Jag vet inte vad som hänt med denna herre (Calle Blåholtz) men han verkar väldigt övertygad om att SMC:s storbaneutbildningar inte handlar om att bli en säkrare förare.

Kolla in denna FB-grupp för lite konstiga argument.
Tydligen är ALLTING fel med SMC:s utbildningar :brinnerupp

Det betalar jag inte till

View attachment 7090

Edit: Lade till Calles namn.

Last edited:

Marie

Banned
Jag vet inte vad som hänt med denna herre (Calle Blåholtz) men han verkar väldigt övertygad om att SMC:s storbaneutbildningar inte handlar om att bli en säkrare förare.

View attachment 7090

Synd att jag inte är med på Nylleboken, för den gruppen hade jag gärna anslutit mig till. Jag har ju själv tidigare tillskrivit flera försäkringsbolag i samma ärende.

HkanB

New member

View attachment 7090

Det mest intressanta är att han på riktigt verkar tro att försäkringsfria kursdagar verkligen skulle sänka hans premie!
Möjligen skulle FB vinstmarginal förbättras...

Med det sagt så...man kan undra vad för traumatiska upplevelser han haft i samband med kursdagar? Eller om någon elak fågel viskat något oroväckande om premier i hans öra, sant eller inte?

Ingen, möjligvis med undantag för Marie, som jag iofs inte träffat i den verkliga världen, som jag känner till har uttryckt liknande åsikter i detta ämne. Det tycks för det mesta, om det mesta och mycket för det mesta men det här är faktiskt första gången just detta dykt upp, förutom då Marie...

Av kommentarerna på hans Ansiktsboksida så av det jag sett så verkar det inte finnas, än så länge iaf, en alltför stor skara av frälsta att predika för. För att vara en som enligt engen utsago gått en eller flera kursdagar så har han fått med sig en rätt mysko uppfattning om saker och ting därifrån.
Det hade för SMC:s räkning sannolikt varit intressant att intervjua honom och försöka förstå hur och vart hans uppfattning verkligen kommer ifrån. Kanske han som SMC-medlem för det måste han i alla fall ha varit, skulle uppskatta en kontakt, från "officiellt håll"?

Men det finns uppenbarligen någon sorts pedagogiskt tomrum, som han har passerat igenom, för hur skulle han annars kunna genomgå en endaste kursdag och komma fram till att: Starta en Facebookgrupp för att försämra för alla kursdeltagare genmom att lobba för att försäkringstäckningen skall bort!, skulle vara en bra ide?

Last edited:

powerglide

New member
Efter att ha läst alla hans inlägg på FB uppfattar jag att det han hänger upp sig på med SMC-bankörning är:

- Folk som kör for fort klotar
- Vanliga försäkringen gäller inte hos andra arrangörer
- Grön och Gul grupp blir full för snabbt
- Samma folk går kursen om och om igen så inga nya (han?) får plats
- Folk som går kursen lär sig köra fort (och enligt honom riskfyllt?)
- Håller man inte skyltad hastighet exakt på vanliga vägar kommer man att döda någon
- Det finns inga grupper för enbart Glidare

Hur han därifrån sedan tar sig till att hans försäkringspremie är för dyr är obegripligt

Last edited:

Lenchris

New member
Det är dessvärre en inte alldeles ovanlig uppfattning. De mest tongivande på BMW MC Klubbens forum framför ungefär samma åsikter. Det är ett skäl till att man vill ha begränsningar till hur deras klubbförsäkring gäller. Möjligen är det en fråga om (upplevd) ålder och erfarenhet, men det vet jag inte. En del människor tycker inte om att få instruktioner av yngre personer.

För egen del är jag helt övertygad om att utbildning och träning gör mig till en bättre förare. Men det finns nog inte någon forskning som ger stöd för den uppfattningen. Utgångspunkten måste dock vara att utbildning ökar säkerheten och att den som påstår motsatsen så att säga får bevisbördan för sitt påstående.

Jag är tacksam att flera försäkringsbolag förstår vikten av utbildning. Och att SMC med instruktörer och andra lägger ned energi på att lära oss att bli bättre.

powerglide

New member
Har för mig att jag läst en norsk rapport om att enskilda trafikövningskurser är verkningslösa och att allt är glömt efter 6 mån.

Så därför måste man ju även träna på vad man lärt sig och repetera kursen (egen iakttagelse, inget som fanns med i rapporten).

Last edited:

HkanB

New member
Vill man inte lära så är det jobbigt att gå på kurs...

Det är dessvärre en inte alldeles ovanlig uppfattning. De mest tongivande på BMW MC Klubbens forum framför ungefär samma åsikter. Det är ett skäl till att man vill ha begränsningar till hur deras klubbförsäkring gäller. Möjligen är det en fråga om (upplevd) ålder och erfarenhet, men det vet jag inte. En del människor tycker inte om att få instruktioner av yngre personer.

För egen del är jag helt övertygad om att utbildning och träning gör mig till en bättre förare. Men det finns nog inte någon forskning som ger stöd för den uppfattningen. Utgångspunkten måste dock vara att utbildning ökar säkerheten och att den som påstår motsatsen så att säga får bevisbördan för sitt påstående.

Jag är tacksam att flera försäkringsbolag förstår vikten av utbildning. Och att SMC med instruktörer och andra lägger ned energi på att lära oss att bli bättre.

Fetningen ovan har jag gjort...
Nu vet jag inte hur gammal upphovsmannen [Calle Blåholtz] är....eller exakt vad han har varit med om...men jag har stött på fenomenet i ett flertal sammanhang. På KNIX, storbana och i helt andra sammanhang. Viljan till lärande och/eller omprövande av inpräntande dogmer verkar hos somliga vara låg till usel! Vissa gjorda erfarenheter är tyvärr inte mycket värda och vissa färdigheter inte heller direkt något att skriva hem till mamma om. Svepande generalisering kommer...vissa oavsett ålder verkar det som, även om det är tydligare bland mina jämnåriga och äldre, har väldigt svårt att förlika sig med att tanken på deras egen förträfflighet inte är så där värst mycket värd och att de upplevda förmågorna inte i praktiken matchar de tillgängliga och omsättningsbara. Det svider svårt hos somliga när skillnaden mellan köra och åka motorcykel blir fullt synligt för alla. Och det har inte med fart och hastighet att göra specifikt utan andra saker som de flesta [oavsett ålder] som går SMC:s kurser brukar uppskatta att få sig till livs.

F-n jag har varit på steg 1-4/KNIX med ålderpensionärer som det är svårt att hänga med, d.o som "pyser/myser" runt banan men som har det gemensamt att de är nyfikna och villiga att lära och en del verkar aldrig sluta att lära sig! :) För den som är ovillig att lära och att ompröva sin "dogmer" är utbildning svårt och inte särskilt kul heller efter ett tag.

Hur representativ Calle Blåholtz är vet jag inte och kan förstås jag inte veta men vad jag däremot vet att jag via SMC lärde mig och det rätt väl skillnaden mellan köra och att åka mc. :tummenupp

Vad gäller utbildning och dess nytta så är både flyg, dykning, kärnkraft m.fl tydliga indikatorer på att utbildning anses löna sig. Dessa grupper är iofs. var för sig långt mycket homogenare än vad gruppen motorcyklister är....

Last edited:
Så löser man problemet...

Har inte läst Calle Blå…:s inlägg då jag inte är inne på Fejjan (ej reggad).

Vill man inte vara med att dela på de skador som uppstår under SMC:s kursdagar så kan man ju välja ett försäkringsbolag som INTE godtar att försäkra MC på bana. Så enkelt var det att lösa.

Detta borde jag ju adressera till Calle B och inte er andra, men han förekommer än så länge inte i tråden med några inlägg :D.

/Peter

powerglide

New member

Vill man inte vara med att dela på de skador som uppstår under SMC:s kursdagar så kan man ju välja ett försäkringsbolag som INTE godtar att försäkra MC på bana. Så enkelt var det att lösa.

Detta borde jag ju adressera till Calle B och inte er andra, men han förekommer än så länge inte i tråden med några inlägg :D.

/Peter

Är redan påtalat för honom och han har redan förkastat den aspekten.

Lenchris

New member

/Peter

För egen del tycker inte jag att det är en bra lösning. Jag vill att så många hojåkare som möjligt fortbildar sig, gärna genom SMC. Och därför ser jag gärna att alla försäkringsbolag står bakom utbildning. Som jag ser det, kan utbildning inte göra dig till en sämre hojåkare. De försäkringsbolag som inte vill att deras kunder ska vara så välutbildade som möjligt bör tänka om.

För egen del tycker inte jag att det är en bra lösning. Jag vill att så många hojåkare som möjligt fortbildar sig, gärna genom SMC. Och därför ser jag gärna att alla försäkringsbolag står bakom utbildning. Som jag ser det, kan utbildning inte göra dig till en sämre hojåkare. De försäkringsbolag som inte vill att deras kunder ska vara så välutbildade som möjligt bör tänka om.

Det är en lösning. Jag har inte påstått att den är bra. Om nu Calle Blå är väldigt negativ till SMC kurser kombinerat med försäkringsskydd så kan det vara något för honom.

Ibland kan man inte hitta något lösning som alla är nöjda med beroende på att vi människor är så olika funtade.

Jag har absolut inga synpunkter på att många bolag betalar skador som ev. uppstår på kurser. Det har mindre betydelse om FB betalar för någon incident som skett på bana eller ute på allmän väg. Som skrivits i tråden så har man högst sannolikt lärt sig något på banan som kanske förhindrar framtida tillbud i trafiken.

/Peter

plutten

New member
Vilka motstridiga argument den här Calle Blåholz har.
Undrar hur gammal eller ung han är. Tyvärr hoppas jag att han själv blir gammal och sjuk så att han försvinner ur F-kassans register.
Under tecknad 70 år ung har haft MC sedan tidiga tonåren och kör fortfarande. Dessvärre måste jag erkänna att när man nämner ut-
bildning för de yngre MC förarna är det att prata för döva öron, med motiveringen att "jag kan köra". Gå på utbildning är bland det bästa
och roligaste man kan göra. Återse gamla kurskamrater, nya kompisar osv. För att göra en lång historia kort, så när jag kom hem med mitt
första körkort sa min Far att jag inte kunde köra för att jag hade fått ett körkort i handen. Det betyder bara att Du får övningsköra själv.

Peter1980

New member
Verkar vara ngt skumt med smartlänkningen inifrån forumklienten.

Klistra in länken för hand i en webbläsare istället.

Skumt, funkar för mig och jag har postat den via webläsare..
Men testa den här istället och läs post nummer 13 (med flera)

h t t p://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254449-F%F6rs%E4kringar

Ta givetvis bort mellanslagen i h t t p