Se Oss - filmen

eha

New member
Än en gång, NMCU ville köra sin film i sin egen kampanj innan vi fick använda den. Vi beslutade då att göra en egen film. NMCU har gjort en jävligt bra film -varför skulle de ge bort den innan till oss?
Vi hade kunnat använda den, utan kostnad, men sedan NMCU kört den själva i sin egen kampanj. Det hade inte kostat något utöver översättning. Det är inte snålt av NMCU som för övrigt bjudit oss på Full Kontroll och annat utan kostnad. SMC valde därför att göra en egen film.

[...]

SMC gav ett filmbolag ett uppdrag och en budget. De gjorde sitt uppdrag efter en idé som SMC accepterade. SMC var nöjda med resultatet = filmen. SMC kan inte gå in och tala om för ett filmbolag varje sekvens, så fungerar det inte. Då hade vi aldrig gjort en film och aldrig fått ett produktionsbolag som ville göra en film.

Alla som ser filmen har olika uppfattning. Vissa gillar den, andra inte. En polsk webb med 2 miljoner besökare har denna vecka fått en engelsk version för att köra den. De hittade den svenska versionen och gillade den verkligen. I Polen har man samma problematik som i Sverige med bristande uppmärksamhet - det är ju faktiskt det som filmen vill berätta. Filmen ska väcka uppmärksamhet för att rädda liv. TV4 har kört delar av den. SMC har som alla vet ingen budget för att köra reklam på TV. SMC hoppas att alla som vill lyfta problematiken länkar till YouTube för visningar och hoppas på effekt. Precis som man gör i andra länder.

Varför kan SMC kan ge bort denna film till Polen, är väl "svar" på varför vi kunde (nöjt oss med och) använt NMCU:s "Bugs". Kan vi donera så kan NMCU (uppenbarligen, även om det blivit en försenad - eller utdragen kampanj när den sedan går i Sverige). Eller var det övergripande målet att få göra en egen film?:(

Oavsett vad man tycker om Se Oss-filmen så är alla som har sett den norska och den svenska eniga om att den norska träffar överlägset bäst!! Om SMC sett Bugs och DÄREFTER bestämt sig för att göra en egen fattar jag inte hur man kunde vara nöjda - varken med utkastet från copywriter eller med resultatet. Man kan vidare såklart som beställare få justeringar gjorda utan att produktionsbolag slår bakut.:confused: Kvalitetssäkring är varken magi eller slump. Att klippa en engelsk version åt polackerna gick ju för sig. Lite erfarenhet borde finnas här att ta med för framtiden utan att lacka ur alldeles totalt.

Jag känner mig inte träffad av påståendet att NMCU skulle vara snåla - i mina ögon har termer som snålhet, pengar eller ära inte på kartan att göra. Man har samma problem att tampas med (VI SOM KÖR MC SYNS INTE OCH DÖR I ONÖDAN!) och därmed samma mål i Norge som vi i Sverige. Dessutom, vad som är ÄN VIKTIGARE, använder våra medlemmar samma (varandras) vägnät så det är snarare NATURLIGT att vi informerar båda länders trafikanter PÅ BÄSTA SÄTT. Idealet hade varit en gemensam kampanj. Det hade även gett ett bredare statistiskt underlag vid mätningar av genomslaget av kampanjen.

Klart NMCU ska ha tydlig cred för den briljanta filmidén (även i svensk version), men det är rimligen lösbart utan att gå in på detaljer. I synnerhet om man har målet att nå ut för ögonen. För min del hade det egentligen inte spelat någon roll om filmen visats aningen senare. Men om nu ALL lansering sker på nätet blir det å andra sidan kanske krystat.. En svensk version skulle såklart lanseras samtidigt pss som nu den engelska i Polen.

Målet 1 A är och förblir, som redan sagt, att nå ut på bästa sätt till alla tänkbara medtrafikanter. Men om NMCU inte alls såg den synergin med en gemensam samtidig kampanj så är det inget ni på SMC kan göra något mer åt, eller hur?! Bra att SMC kan dela med sig av den egna kampanjen till Polen. Det gynnar oss som åker dit.

TV-tid noll är mycket tråkigt, men pengar är förstås idag en hård barriär. Man önskar att vi inom SMC hade haft mer informella kanaler så vi kunnat ta ströreklamtider till ideell prissättning. Det finns MC-åkare som jobbar högt inom media. Bra jobbat att få ut den iaf i den utsträckningen som uppnåtts i media. Gamla hederliga Anslagstavlan med sin dåtida genomslagskraft är saknad mao - inte bara av en sådan som växte upp så svältfödd på tecknat att man såg vinjetten liksom "sol-filmen" bara för att få se tecknat..:p

Förstår att man blir lite tröttkörd efter det vädret som varit. Hoppas helgens frånvaro ger energin åter. Det SMC gör för oss är bra och viktigt. Men som alltid finns det saker som är bättre och annat att dra erfarenheter ifrån för framtiden. Fråga inte efter feedback om den bara ska vara av ryggdunkartyp för att tas emot väl. Be om enbart positiva kommentarer istället - då faller ärlig och konstruktiv kritik som inte bara är "heja, bra så, etc" bort.

- Ta't lugnt och tänk hellre åt andra än inte alls, och njut hela vägen - även i uppförsbackarna.:cool:

(Tack kickan för insikten att ambulanssjukvården numera oftast är separerad från räddningstjänsten.)
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Ännu ett exempel på ett gott exempel på att låna bra grejer av varandra.
Här ha US lånat från UK.

Många verkar låna från britterna när det ska till mc-"reklam"-filmer. De är ena hejare på att göra bra snuttar som berör.

Om nu bara bilisterna kunde iddas sitta ner och titta lite grann på dessa... SOm det är nu, verkar dessa bra filmer mest spridas inom mc-kollektivet.
 
Top