Se Oss - filmen

Petra

Super Moderator
Jag tycker att Se Oss-filmen är jättebra och jag tror att den ger en tankeställare till många trafikanter som vanligtvis inte har en tanke på oss hojåkare. Så... hjälp gärna till att sprida filmen så mycket ni kan.

Vi har även samlat länkar till massor av kampanjfilmer på Se Oss-sidan: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7604

Vissa är sjukt bra! Sprid dem så mycket ni bara kan... och tänk på att de gör mest nytta bland icke-motorcyklister.

Kör klokt! =)

Tyrannosaurus

New member
Filmen är ok, men det var ju tal om en mer humoristisk variant med min namne förra året. Men det bidde inget med det eller? ;)

Marie

Banned
Jag tror, efter att ha sett filmen ytterligare några gånger, att det lätt kommer att uppfattas som att den filmen skjuter vid sidan av måltavlan.

Det är väl bilisterna som skall se oss?

Förhoppningsvis behöver vi väl ändå inte vara rädda för att räddningstjänst och ambulanspersonal inte hittar oss på en olycksplats?
Det strider i varje fall mot min personliga erfarenhet...

powerglide

New member
Lär av de andra.
Den där de tvättar MC-åkare från vindrutorna på macken är helt klockren :tummenupp

Marie

Banned
Jag tycker filmen är helt OK. Allt som kan öka medvetenheten ser jag som positivt.

Frågan är dock om budskapet går fram?

Jag tycker att just den viktiga delen *att bilisten inte såg motorcyklisten* har för lågt focus i filmen. Det drunknar i allt det knasiga som lattemammans skrikande, blomsterköparens bekymmer över bucklan på bilen och framför allt räddningstjänstens negligernade av motorcyklisten. Mitt intryck av filmen är att det kvarstående budskapet är kritik mot räddningstjänsten, och min fråga är:

"Är det verkligen räddningstjänsten vi vill kritisera?"

Jag vidhåller att den norska filmen får fram budskapet 1000 gånger bättre!

Hade det inte varit bättre använda våra pengar till att köpa distributionsrätten i Sverige för den norska filmen, än att slänga ut pengar på att göra en egen film som är *mycket* sämre?

Är vi svenskar som vanligt så storebrorsaktiga, att vi bara inte kan erkänna när norrmännen gjort nånting riktigt bra?

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator

Jag tycker att just den viktiga delen *att bilisten inte såg motorcyklisten* har för lågt focus i filmen. Det drunknar i allt det knasiga som lattemammans skrikande, blomsterköparens bekymmer över bucklan på bilen och framför allt räddningstjänstens negligernade av motorcyklisten. Mitt intryck av filmen är att det kvarstående budskapet är kritik mot räddningstjänsten, och min fråga är:

Hade det inte varit bättre använda våra pengar till att köpa distributionsrätten i Sverige för den norska filmen, än att slänga ut pengar på att göra en egen film som är *mycket* sämre?

Är vi svenskar som vanligt så storebrorsaktiga, att vi bara inte kan erkänna när norrmännen gjort nånting riktigt bra?

Bugs är skitbra och SMC har gratulerat NMCU till en bra film. Nej MArie, vi fick inte använda deras film. Den är för Norge och de ville använda filmen i sin egen kampanj istället för i en svensk variant.

NeXTer

New member
Hade ju kunnat tänkas att man slog sig ihop om en nordisk kampanj istället för att varje land kör sitt eget race, men då borde det ju ha planerats utifrån det perspektivet redan från start. Kanske någonting för framtiden?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, det var inte snålt av NMCU att ge bort sin film till ett annat land och en annan organisation innan man använt den själv. Det skulle aldrig SMC heller ha gjort.
En nordisk film - det är en bra idé. SMC:s, NMCU:s och alla andra nordiska länder har dock hittills inte haft någon gemensam plan i frågan. Och, SMC hade sökt bidrag från Vägverket samtidigt som vi undertecknade European Road Safety Charter just med detta som ett av våra bidrag. Därför var detta helt planerat och avsett att genomföras enbart av SMC.

Marie

Banned
Inom en såpass stor organisation som SMC borde man kunna hitta psykologer, beteendevetare, marknadsföringsfolk och lite annat smått och gott som skulle kunnat bistå med ordentligt kunnande, i stället för att bara sätta kameran i näven på Åsa-Nisse och låta honom veva ihop nånting.

Jag ber om ursäkt, men standarden på det här alstret ligger på en nivå så jag nästan är rädd att Åsa-Nisse blir förbannad på mig för att jag misstänker honom för att vara upphovsman..... ;)

hobbe

New member
rent generellt.
vad kostar det att göra en film ? ca ungefär mellan tummen o stortån.
ja jag inser att det helt beror på och att det kan kosta 1 kr eller hur mkt som helst, men det finns ju något som är rimligt, tex vad kostade denna att producera på ett ungefär.

vad kostar det att få tid på en lämplig kanal för sändning ?
lämplig tid vore väl kanske runt 18-21
lämplig kanal vore kanske en av de större reklamkanalerna ?

någon som har en aning ?

eha

New member
Jag har nu sett filmen några gånger på raken vid flera tillfällen med ett par dagars mellanrum och jag har gått från förhoppningsfull till oberörd och nu småsuckande. Och jag gillar motorcyklister.. För min egen del är filmen något jag vill slippa stå till svars för i min omgivning. Bättre klipp hade kanske räddat en del, men regin och rekvisitan är ju inget annat än pinsamt amatörmässig. Hade, utan att veta budgetramar, uppenbarligen väntat mig mer.. I synnerhet med tanke på de reklamproduktioner den ska tampas om uppmärksamhet med för att fastna och väcka eftertankar.

Har denna filmen verkligen provvisats och testats seriöst på urval ur den riktiga målgruppen (alla andra trafikanter)?

Även jag tror att filmen kan komma att träffa bredvid hos många eller inte nå igenom tv-koman. Den berör inte en icke-mcåkare, varken chockar, skojar eller överraskar på annat sätt. Förlöjligar månne, med tanke på bl a "blodsprutet" och stelt skådespeleri.

Det kanske hade gått att styra eftertanken från filmen med en sluttext med något tydligare som innebörden typ "alla kan missa att se en mc-åkare - SE OSS!" Som det är nu med dekalen rakt av så blir det lite som ett skuldbeläggande av alla andra och buhu-snyftande från oss. Är inte säker på att de tar in det avsedda, accepterar och tar med det ut i sitt trafikbeteende och inte slår det i från sig med att vi har minsann oss själva att skylla - när inte ens räddningstjänsten bryr sig i vår egen infofilm.

Även jag hade mycket hellre sett en svensk version av Bugs. Den har beröringspunkter mellan 4-hjulare och 2-hjulare och HUMOR genom att den är skruvad och överdriven. Vad som är ännu viktigare - den fastnar och är en given snackis på jobbet - vilket är jäkligt eftersträvansvärt om man vill få ut budskap. Det är inte denna SE OSS-film.

Jag blir förvirrad av Marias svar om Bugs - Varför hade inte en svensk version av norska "Bugs" varit möjlig? Var inte NMCU intresserade av att få en försvenskad version sänd i grannlandet kostnadsfritt / mot royalty? Ni frågade alltså..? Det är väl bara en formuleringsfråga?! Ställt som en bonus där man får fler kanaler för sitt budskap?! Reklamtid kostar ju som bekant pengar. Worldwide-sändning hade väl varit ypperligt.. Men norska mc-åkare kör ju även i Sverige så det är väl inte helt fy skam att få ut budskapet till de som de möter även där (här)? Om så bara i Sverige.. Är inte prestige och cred inblandat, fast det inte borde när vi snackar om olycksförebyggande verksamhet? Kan inte vara oöverstigliga hinder.

Desto fler ställen en bra info går ut, desto fler (trafikanter) nås och medvetandegörs av den och desto fler olyckor undviks.

SMC hade ju haft pengar över då bara en mindre anpassning varit aktuell istället för en hel film. Win-win-situation som jag ser det. Samarbete och ta vara på sånt som är bra och når ut. Finns f ö flera bra MC-riskfilmer internationellt - ser inte att de kulturellt skiljer så mycket att de inte skulle kunna återanvändas i TV-reklam i fler länder. Urkorkat resursmässigt att det inte görs!

eha

New member

Om man låtit räddningstjänsten komma till platsen, men jobba på i bakgrunden på sitt vanliga sätt - först försökt rädda mc-åkaren osv, medan alla andra oförändrat ojat sig över bilen och den apatiska föraren så hade den varit bättre med budskapet "Vanliga människor ser inte mc-åkare." Att även dra in räddningstjänsten i felbeteendet gör den bara förvirrande. Man undrar lite vad vi har för självbild.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Än en gång, NMCU ville köra sin film i sin egen kampanj innan vi fick använda den. Vi beslutade då att göra en egen film. NMCU har gjort en jävligt bra film -varför skulle de ge bort den innan till oss?
Vi hade kunnat använda den, utan kostnad, men sedan NMCU kört den själva i sin egen kampanj. Det hade inte kostat något utöver översättning. Det är inte snålt av NMCU som för övrigt bjudit oss på Full Kontroll och annat utan kostnad. SMC valde därför att göra en egen film. Hur mycket mer vill ni att jag ska svara?

Jag har varit på resande fot fyra dagar och åker nu på några dagars ledighet. Kommer inte att ha möjlighet att besvara trådar om film eller annat här på forumet. Jag är verkligen tacksam om jag kan få några dagars ledigt just nu från SMC och forumet och slipper bevaka direkta frågor om filmskapande.

SMC gav ett filmbolag ett uppdrag och en budget. De gjorde sitt uppdrag efter en idé som SMC accepterade. SMC var nöjda med resultatet = filmen. SMC kan inte gå in och tala om för ett filmbolag varje sekvens, så fungerar det inte. Då hade vi aldrig gjort en film och aldrig fått ett produktionsbolag som ville göra en film.

Alla som ser filmen har olika uppfattning. Vissa gillar den, andra inte. En polsk webb med 2 miljoner besökare har denna vecka fått en engelsk version för att köra den. De hittade den svenska versionen och gillade den verkligen. I Polen har man samma problematik som i Sverige med bristande uppmärksamhet - det är ju faktiskt det som filmen vill berätta. Filmen ska väcka uppmärksamhet för att rädda liv. TV4 har kört delar av den. SMC har som alla vet ingen budget för att köra reklam på TV. SMC hoppas att alla som vill lyfta problematiken länkar till YouTube för visningar och hoppas på effekt. Precis som man gör i andra länder.

Jag har varit på resande fot fyra dagar och åker nu på några dagars ledighet. Kommer inte att ha möjlighet att besvara trådar om film eller annat här på forumet. Jag är verkligen tacksam om jag kan få några dagars ledigt just nu från SMC och forumet och slipper bevaka direkta frågor om filmskapande,
Nu önskar en trött och genomfrusen (efter 4 kalla dagar på tjänsteresa på MC) Maria alla en trevlig helg med några dagars datafrihet. Vill ni snacka film, hör av er till mig på måndag på kansliet. Har du direkta frågor till mig så behöver du inte skriva den här. Mitt telefonnummer är 0243-66979.

Pilgrim

New member
Tycker det är bra att SMC försöker göra något för trafiksäkerheten för oss som åker mc, det är inte så många andra som arbetar för oss. Trafikverket och andra gör ju inte särskilt mycket för att underlätta livet...

Keep up the good work! :)

990 Adventure

New member
blev lite mycket

Hallå? Nu har filmen varit uppe 1 timme och 21 minuter. Inte en kommentar?
Först ville smc ha kommentarer sedan blev det lite för mycket o då ber vi om time out,känns igen.
En annan sak som känns igen är ju att vad ska andra göra för att inget ska hända mej!
När jag tittar på denna film och andra så finns det en tråd,Vi på MC syns inte.

Visst kan vi då göra film som vi sedan visar på mc forum fast den riktar sig till bilister.

Jag tycker att vi mer ska fokusera på hur vi själva ska uppföra oss,väst kan vara en väg att gå,hel ljus en annan,fart en tredje.

Högt ljud tror jag inte på.

Det jag tror på är hänsyn från oss som kör mc ökar förståelsen och medvetenheten från övriga trafikanter,eller ömsesidig respekt kan man säga.

Hur då,jo som ex skippa att köra fort och kors i trafiken,kör inte kolon i bredd utan att det finns möjligheter för bilister samt andra mc åkare att komma förbi,ex kör 3-4 med lite kortare avstånd emmellan lämna lucka till nästa grupp på 3-4 mc istället för att det blir dubbla mc i kanske mer än hundra meter lång kolon som ska passeras.

Sänk farten där vi är utsatta,höjd beredskap fick vi lära oss när vi tog behörighet A.

SMC syns på köpcentra,bilutställningar o lokala arrangemang dit folk kommer med bil och därmed är trafikanter från den målgrupp vi riktar oss till.

Jag är vare sig ett föredömme på mc eller bil så kanske ska jag låta bli att yttra mig men här fick ni mina tankar om ämmnet,filmen tycker jag personligen inte var bra,men som allt annat ligger det i betraktarens ögon,men däremot tycker jag det är bra att det görs försök från smc.

Ha det o kör försiktigt o tänk på dej och tänk åt andra i trafiken.:)

Goldenhornet

New member
990 Adventure skrev:
SMC syns på köpcentra,bilutställningar o lokala arrangemang dit folk kommer med bil och därmed är trafikanter från den målgrupp vi riktar oss till.

Bra förslag, jag tror vi måste hitta fler sätt att nå ut med budskapet till bilister (vi själva är ju väl medvetna om problemet med att de inte ser oss). Bilprovningen & körskolor för B-kort är kanske ställen vi skulle kunna visa upp oss mer på?

kickan

New member

Men... det är svårt att kritisera Räddningstjänsten när dom inte ens är med i filmen! Jag förstår att du inte greppar den när en sån liten detalj undgår dig!:)