Se Oss - filmen

Maria Nordqvist

Super Moderator
Imorgon 07.00 är det premiär för SMC:s Se Oss film. Kolla in hemsidan imorgon bitti. Samtidigt skickas ett pressmeddelande ut till all slags media runt om i Sverige.Filmen kommer att finnas i två versioner beroende på vem som ska publicera den.

Sprid filmen och budskapet om Se Oss där du kan. Posters i A3 format har tryckts upp och finns att skicka ut. Den innehåller budskap till både motorcyklister och bilister. Dekaler finns också för utdelning till bilister som inte ser oss. Maila namn, adress och antal till: smc@svmc.se

När du kollat in filmen är vi på SMC givetvis väldigt glada för kommentarer, både ris och ros.

Axman

New member
Den var bra, inte så "hemsk" som många av dessa kan vara utan den får fram sin poäng ändå.

Men vete fasen om det där sprutande blodet inte var lite väl mycket, såg nästan komiskt ut. :D

Carnivore

New member
Skriver väl vad jag skrev på Sporthoj.com också.

Jag tycker filmen var helt ok, typisk svensk om man får säga så.

Däremot tycker jag att man siktade lite för högt med det subtila istället för att slänga fram fakta... för man hade kunnit skippa delen med ambulansen, den nonchade hojåkaren som det sprutade ut lite blod från och istället slängt upp en banner in your face typ som säger att 64% av olyckorna med mc och bil inblandat så är det orsakat av bilisten... eller något annat ganska talande.
Men det är återigen inte så svenskt att vara brutalt ärlig.

Last edited:

Wasteland

New member
När jag ser filmen så förstår jag ju rätt snart att det kommer att smälla mellan bilen och hojen. Så långt all bra...
Men efter krocken så blir ju budskapet genast lite otydligt.
Det känns lite förlöjligat att bilisten och alla andra runt omkring inte skulle ha upptäckt att det fanns en till inblandad i olyckan.
Filmen blir ju som Axman var inne på, nästan som en parodi.

Näe, det skulle ha ploppat upp en "Se Oss"-skylt i rutan direkt efter smällen istället. Jag tror inte att filmens försök till att sprida budskapet är det optimala, men jag kan ju såklart ha fel...

kennek

Moderator
Filmen gör sitt jobb. Varken mer eller mindre.
Tycker den känns lite gammaldags, som anslagstavlan på -70 talet.
Hade önskat nåt lite mer dramatiskt, högre tempo och ett tydligare budskap.
Bortsett från det så är det mycket bra att problemet uppmärksammas!;)

Chopperbyggarn

New member
Har tittat på filmen två gånger. Jag tycker att ironin i budskapet är bra men om man tittar lite halvintresserat som jag tror att många i målgruppen kommer att göra så tror jag att den bör ses flera gånger innan budskapet når fram. Det hela ter sig lite väl odramatiskt då motorcyklisten ser "oskadad" ut, så lite mer dramatik hade varit önskvärt utan att gå till amerikanska filmers överdrifter som skulle kunna verka kontraproduktivt mot motorcyklisters existensberättigande bland bilster som känner sig utpekade av filmen.

För att testa om filmen når fram med sitt budskap så bör den nog visas för bilister som är helt ointresserade av motorcyklar och ej heller har kontakt med motorcyklister.

Anders.J

mule

New member
Synd att man inte kostar på ett proffs som gör filmen. Det behövs verkligen en film som berör detta ämne, men den här tycker jag INTE var bra. Har bett några av mina bekanta, som inte åker MC, att titta på filmen. Dom tycker INTE att budskapet går fram. Synd.

Tommi

New member
Min fundering har inte direkt med filmen att göra utan formuleringen "Håll avståndet om du har en motorcykel framför dig. Motorcyklar har längre bromssträckor än bilar."
I mitt tycke är det en mycket förvirrande och olycklig forumlering som sanktionerar bilisternas korta avstånd till framförvarande genom att säga "jag har kortare bromssträcka än hojen framför och kan därför ligga nära den..".
Inte bra!

/ Tommi

Maria Nordqvist

Super Moderator
Den formuleringen har vi ändrat på postern vi skickar ut, till enbart Håll avståndet. Den var inte tillräckligt tydlig!

Bikefia

New member
Den var bra! Lite mer åt komik hållet men budskapet kommer fram.

Ps. Det e ju min stackars mc som ligger på gatan Suzuki Bandit :p

Marie

Banned
Ja efter olyckan blev den bara löjlig....

Skall man överdriva och få det bra, så måste det bli drastiskt som den norska filmen, inga fega svenska halvmesyrer....

adrian_vg

New member
Jag tycker att filmen blev bra, men kanske alla inte förstår den svarta komiken i att vi inte syns.

+1

Bra film! Subtil. Hoppas bara bilisterna, och motorcyklisterna, i allmänhet har vett att ta till sig det... :cool:

Hajade till när det var bilföraren som åkte iväg med ambulansen och killen med bågen fick ligga kvar. Känner mig också så där utlämnad åt ödet ibland. Jag kan defintivt relatera... :(

Var ska den visas? Hur får vi till lite viral marknadsföring av detta klipp?

NeXTer

New member
Filmen är bra, men om man slötittar är det väldigt lätt att missa poängen. Om den är tänkt att sändas i TV behövs ett snabbare och mer slående budskap för att få tittarens uppmärksamhet.

Måste säga att filmerna i den brittiska Think!-kampanjen är betydligt bättre på att framföra sitt budskap effektivt. Men de har ju hållt på i ett par år också.

Den norska filmen är också bättre på att framföra sin poäng via humor som får en att tänka till.

Mycket bra initiativ, så fortsätt jobba med det! :)