Sadelproblem,mao ont i baken!

Har en Honda Transalp 600. Men med stigande ålder( min egen) så har det blivit allt jobbigare med långturer. Redan efter en timme börjar träsmaken bli besvärande. Att då köra dagsetapper på 60-70 mil blir ett rent lidande, jag måste stanna ofta och röra på mig, men även gymnastiska övningar på hojen när det inte är annan trafik inom synhåll, annars är det väl risk att blåljus kommer farande!! Övningarna på hojen kan bestå i;stå på bakre fotpinnarna och luta mig framåt, hänga i växelvis höger respektive vänster knäveck, sitta låångt bak på sadeln( funkar inte så bra med full packning!), mm, mm som jag inte går in närmare på. Det här har blivit ett så stort problem att jag överväger att ställa hojen och ta bilen!!!! Men kanske finns det fler än jag som har samma problem?
Tacksam för förslag på hjälp. Byta sadel, byta hoj, sittunderlägg eller vad? Är det någon som har provat? Jag vill inte gärna byta hoj.
 

Ove 60+

Active member
Hmm? Svåra frågor. Hur gammal är dynan - den kanske helt enkelt är nedsutten och har tappat spänsten så att du slår igenom? I så fall går det att fixa ny stoppning och kanske lägga till lite på höjden. Att sitta lite högre minskar trycket på ändan ganska mycket. Det finns en del tröga skummateral som formar sig och fördelar trycket ung. som en Tempurmadrass om den är bekant.

Hur lång är du och hur gammal? Vet av egen pinsam erfarenhet att musklerna försvinner och det blir närmare till benknotorna när man kommer upp i åren.

Benlängd har betydelse. Är man nöjd med att nå ner med tån så kan man höja sadel. Om inte kan man sänka fotpinnarna.

Rasta regelbundet är ett bra tips. :lemon:
 

Mimmi

New member
Hej!

Jag har hört mycket gott om AirHawk.
http://www.airhawk.se/

Visserligen har jag själv inget behov av en sådan, så jag har ingen egen erfarenhet.
Men när jag hade min BMW R1150GS så satt jag inte så bra, det gjorde ont både här och där efter ett tiotal mil, så jag hade tankarna på en sådan, eller på en komfortdyna.
Men jag bytte mc i stället, och på LT:n sitter jag som en drottning eftersom den har en jättehärlig komfortdyna som original.
 

jan-olovj

New member
En vettig hoj har du, men kolla vinklen på styret så att du får en riktig sittställning. Jag höjde och flyttade bak styret och det gjorde att jag inte på något sätt hängde i armarna utan satt helt rak.
 

Bob Sweden

New member
Är det bara "sittfläsket" som ställer till det? Inget i svank / ryggslut / bäcken / ben?

Om det bara är själva "sittmuskeln" som krånglar finns ett bra tips: Cykelbyxor, sådan där vadderade!
Det är inte att underskatta att ha vettiga underkläder.
Det vidrigaste man kan ha närmast kroppen är kronans ribbstickade långkalsingar. Det kliar som bara fasen efter ett tag, antar att det är det ojämna trycket "på ribborna" som krånglar!

Jag har kört både med och utan Airhawk och vet egentligen inte om det var värt de (väldigt många) kronorna!
Fördelen är egentligen bara att man kan flytta runt lite, hänga lite snett och ändå ha "kontakt", trycket fördelar sig bra.
Ungefär som en uppblåsbar kudde av "luftmadrass-typ".
Biltemas 45575 för 55:- kan vara ett lämpligt testobjekt.
Blås upp lite "halvt" bara, en Airhawk bygger på att du "svävar på luftkudden" någon enstaka cm över sadeln.

Att ändra vinkel på benen (höja/sänka fotpinnar) kan säkert påverka en hel del!
När man släpper ner fötterna från fotpinnarna till "hängande" ställning så rullar bäckenet framåt och det trycker på andra punkter.
Troligen detsamma om man justerar styrets position, sträcker upp ryggen lite annorlunda kanske, använder lite andra muskler?

Så egentligen beror det på om det är problem "på ytan" eller "i skelettet".
Testa cykelbyxor och en uppblåsbar kudde inledningsvis.
Funkar inte det är det nog läge att laborera lite med sittställningen men det kan nog andra bättre än mig.

Lycka till och hoppas du hittar en lösning, för långturer är kul!


/B
 

OH-

Member
Hej!
Jag har haft samma problem på ett par hojar. Min rekomendation är att byta stoppningen i sadeln - originalmaterialet är oftast för mjukt från början och det blir sämre med tiden. Känn efter på en riktigt bra stol, stoppningen är fast (hård) och det går bra att sitta länge.
Börja med ett par lager liggunderlag eller liknande underst och bygg upp resten med såkallad "pyttipanna" (olikfärgade skummgummibitar som mixats med lim och pressats ihop). Sen kan man lägga ett tunt lager halvmjuk skumplast överst och nerför sidorna för att sadelklädseln skall spännas ut och det skall se snyggare ut.
Ofta kan man sätta tillbaka den gamla sadelklädseln om den är i gott skick och man är mycket försiktig när man tar av den, annars finns det ersättningsklädsel "pirat" till många hojar.
 

Cawwa

New member
När jag åkte Europa runt, c:a 800 mil, hade både jag och min medpassagerare problem med "träsmak". Det löste vi genom att rasta varje timme. Vi tog vätskepaus, fikapaus, gympapaus - you name it.
När jag testade en långkörning i år så bytte jag taktik. Efter att kollat runt lite läste jag om en amerikan som köpt ett fårskinn från IKEA och tyckte det var fantastiskt. Alla hans träsmaksproblem försvann!! Jag var tvungen att testa, det var ju på hösten så lite go värme andalykten kan ju inte vara fel. Inköpte det sagda fårskinnet på IKEA Bäckebol och klippte till det efter min sadel. Funkade kanon!! Skall kanske tillägga att jag också har gympa på hojjen men framför allt att jag ofta står upp och kör. Fungerar för mig om jag inte kör alltför fort. Svensk motorvägsfart är dock inga som helst problem att stå upp i.
 
Tack för synpunkter och förslag. Mottager gärna fler. Jo det är nog så att sittfläsket har blivit väldigt tunnt med åren! Rena bengeten! Vad gäller ryggen och eventuell koppling till den så tror jag inte att det är därifrån problemet härör, är nog inne på att det har med sadeln att göra. I och för sig är det nog min lekamen som är problemet men den kan jag inte byta! Fårskinn, kanske vore värt att prova, men då gäller det att sitta still och inte ställa sig upp för då far väl skinnet all världens väg. Blir nog ganska lortigt och blött särskilt efter 20 mil grusväg. Gärna fler synpunkter på sadelombyggnad eller sadel från annan hoj,har någon provat?
Jag är inte så sugen på att byta hoj men skulle vara intressant om någon bytt av sadelskäl och fått bättre komfort! Men jag vill fortfarande hålla mig till grusåkarnas skara samt att hojen skall vara någorlunda smidig.
 

Kraftfull

New member
Jag har en ST 1300 som har mycket goda långfärdsegenskaper - förutom att min bakdel och orginalsadeln inte drog jämnt. Efter ca 15 mil hade jag groteskt ont och 25 mil per dag var nästan vad jag orkade med. Blev tipsad om Top Saddlery och handlade mig en sadel där. Jag är helnöjd. 60 mil är absolut inga problem!

Hustrun har en Air Hawk som hon är nöjd med. Dock är den ganska dyr, tyvärr!
 

Pigge

New member
Jag hade liknande problem som du beskriver för några hojar sedan. Det är fullständigt vedervärdigt!
Jag löste det genom att köpa en Airhawk och det löste mina problem. Den är helt ljuvlig! Det är dock viktigt att man inte blåser upp den för mycket.
Nu har jag bytt både hoj och typ av körning så jag anväder den inte längre så om du är spekulant har jag en fin, begagnad Airhawk tillsalu.

Hoppas du hittar en bra lösning som passar din bak :)
 

Cawwa

New member
... // ...
Fårskinn, kanske vore värt att prova, men då gäller det att sitta still och inte ställa sig upp för då far väl skinnet all världens väg. Blir nog ganska lortigt och blött särskilt efter 20 mil grusväg. Gärna fler synpunkter på sadelombyggnad eller sadel från annan hoj,har någon provat?
Jag är inte så sugen på att byta hoj men skulle vara intressant om någon bytt av sadelskäl och fått bättre komfort! Men jag vill fortfarande hålla mig till grusåkarnas skara samt att hojen skall vara någorlunda smidig.

Min FJR1300 verkade som skapt för att vika in skinnet och klämma fast när man satte sadeln på plats. Jag hade samma tanke som du med att skinnet skulle fladdra iväg så fort man reste sig. Men det var inga som helst problem. Denna idé skall jag testa på DR650 också för jag hatar att sätta mig ner på en kall sadel. Kallt blir det ju så fort stått upp nån minut eller så, när man sätter sig ner igen. Bob Sweden's idé med cykelbyxor verkar vara en bra lösning, den följer ju interntionerna med fårskinn fast det redan sitter på plats så att säga ... :D
 

jan-olovj

New member
Cykelbyxor är även bra på höst och vår eftersom dom värmer låren som är utsatta för vinden, nästa steg är långkalsonger. Lite utanför ämnet.
 

Kawasaki

New member
Har själv en Airhawk och blev mycket nöjd, tidigare fick jag träsmak efter ca 1 timme men nu kan jag åka ett par timmar innan jag behöver stanna och sträcka på mig.
Men väldigt viktigt att man hittar rätta luftmängden i den, för mycket luft så är det som att sitta och balansera på en boll, ska vara precis så man känner att man är just ovanför dynan, på min sadel som är i smalaste laget så blev det stöd ännu bredare än sadeln så det avlastar bättre.
Man kan lätt ta av överdraget och tvätta/torka om det behövs, priset låg på ca 1200:-
 

dalis

New member
Som någon nämnde tidigare finns det firmor som syr både snygga och funktionella sadlar efter kundens behov och önskemål. En insydd gel kudde kanske skulle sitta fint och varför inte lite elvärme när man ändå håller på?

Denna har ju redan varit uppe:
http://www.topsellerie.com

En svensk firma (Helsingborg) kanske är lättare att prata med om man har speciella önskemål.
http://www.topntrim.nu/mc_seat/mc_seat.php

Jag är dålig på tyska men denna har jag hört gott om:
http://www.bd-deutschland.de/

Lycka till.
 

Chauffören

New member
Löste problemet med att lämna in sadeln till en skicklig sadelmakare som kompletterade med ett gelinlägg + ny halkfri klädsel. Fungerade utmärkt för 30-milaetapper.
 

Ove 60+

Active member
Jag tänker inte använda min AirHawk regelbundet, man sitter lite löst och har inte full kontakt
med hojen då. Men för rakt fram på landsväg fyller den sin funktion :angel:

/Peter

Ajdå! Känner man att man inte har kontakt med hojen är det för mycke luft helt enkelt. Det skall bara fyllas så mycket att den fyller ut där sadel och anatomi inte stämmer överens. Prova att pysa ur lite i taget tills det känns bra. :)
 

Bob Sweden

New member
Less is more...

Krångla inte till det, det är min filosofi!

Nu är jag förvisso inne på min nionde hoj på fyra år och visst har jag modifierat sadel men det var mest för att få till lite skaplig sitthöjd.

Airhawk är bra, men mest för att man på ett enkelt sätt kan ta bort den och på så sätt få VARIATION!


Nej, håll det enkelt:
Cykelbyxor av den här typen: View attachment 4230
Kan kännas lite "stoppat" i baken, men man vänjer sig.

Fårskinn avlastar inte så mycket men det ger en viktig sak: RÖRLIGHET, underskatta inte vikten av "sidenkalsonger".
Har du möjlighet att "skinnet (ditt sittfläsk) kan röra sig" så har du bättre chans att få det att funka.
Glöm Y-front, här snackar vi sidenkalsingar!

Varje extra lager du har kan leda till rörlighet.
Om du har för tajta kläder, gärna lite svettiga, då "låser" du ditt eget ömtåliga skinn i förhållande till cykeln.
Varje liten vibration, rörelse och ojämnhet går rakt upp till din allt ömmare bakdel.

Den stora vinsten med Airhawk tror jag inte är att den tryckavlastar, det är nog snarare frågan om att "isolera" i form av att koppla bort baken från sadelns rörelser, inklusive vibrationer.

Att stoppa om sadeln KAN lösa problemet, men frågan är om det är värt pengarna att chansa!?
Nej, jag skulle, som på de senaste hojarna, satsa på luftkudde och cykelbyxor.
Det har funkat för mig de senaste 5000 milen (3000 mil i år).
Dagsetapper upp till 240 mil / 24 tim, så jag tror jag har rimlig koll... :p

Att "jättefinasadeln" ger så FANTASTISKT resultat kanske mera är ett mått på hur djupt den stolta innehavaren grävde i plånboken... :wink:

Vågar du gå längre än alla andra så kan du ju kolla på det här:
View attachment 4231

Den gubben vet vad han gör, det visste han redan på 70-talet när han konstruerade Windjammer kåporna...

http://craigvetter.com/pages/Other_Designs/Magic-seatboard.html


Nu har du hela vintern på dig att såga plywood, så lycka till!!

/B
 

Ove 60+

Active member
Tackar och bugar, men det där visste jag innan , läsa bruksanvisning och sånt där är väl vardags mat för dom flesta , eller ? :lemon:

Ojdå va surt det blev:)lemon:) Men det kan ju finnas någon annan, som t.ex. jag som provade utan att läsa och sitter löst i sadeln. Inte så duktigt, men det händer. :wink:
 

Marie

Banned
Hur var det nu det står i ett anslag på dörren till grannens verkstad?

"Echte Männer brauchen keine Gebrauchsanweisung"

:angel:
 
Top