sänkning dragstar

Ove 60+

Active member
Och om du hamnar i fel vinkel i allt från krypfart till normal lagstadgad landsvägsfart vilken hoj anser du vara lättast att korrigera felet på? Den med hög tyngdpunkt eller den med låg tyndpunkt eller ingen skillnad ??

Jag har en 270kg hoj med mycket låg tyngdpunkt samt en 250kg hoj med mycket hög tyngdpunkt, så jag har min uppfattning klar...men vill läsa era andras uppfattning.

Anders.J

:D Min uppfattning är klar och jag kommer omedelbart att bli emotsagd: Låg tyngdpunkt i kombination med brett bakdäck ger egenskaper som mest liknar tunggumpad tamgås. Vaggar för minsta ojamnhet och är svår att hålla balans på i lågfart. Jämför då med min favorit för tillfället, en DR 650 som man kan snirkla omkring med nästan hur som helst i lågfart och ändå beter sig fint i landsvägsfart. Räknas väl som moppe, men.... :D

Ser också fördelar med låg tyngdpunkt och det är när man skjuter den för hand vid parkering o.s.v.
 
Last edited:

powerglide

New member
Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.

Låg tyngdpunkt gör att lutning inte gör så stor effekt eftersom så lite massa förflyttas totalt sett.
Även om du aphänger i styret så skrapat man även i med "måttlig" kurvtagning.
Köra KNIX-kurser med en standard Dragstar blir ganska snart lönlöst om du vill träna på bra kurvtagning.
Med en sänkt hoj lär man knappt komma runt ens på tomgång ;)
 

Robbie

New member
Haha Det må ju vara att jag kanske har fel i mitt resonemang men att säga att tvärtom gäller gör att jag börjar fundera om dom inte ska kicka ut alla små-förarna i motogp till förmån för dom som väger dubbelt upp - för högre kurvhastighet.

Bildäck på hojen och sumobrottare bakom styret
:)

/Robert
 

Chopperbyggarn

New member
Känns som att det borde kunna upplevas som att det händer mer när du korrigerar på hojen med hög TP men det borde vara tyngre att ge styrimpulsen.

Borde följdaktligen vara lättare att ge styrimpulsen på hojen med låg TP men det kanske upplevs som att den reagerar mindre.

Ja det är ju min gissning iallafall :)

/Robert

Min erfarenhet är att min höga hoj har ett smalare område för rätt lutning i förhållande till fart o radie i kurva. Tex om jag råkar luta den höga hojen för mycket i en liten rondell med låg fart så vill den välta innåt och det kostar mycket att få upp den till rätt lutning. Denna tendens avtar succesivt med högre fart och snabbare kurvor. Jag utgår från att jag får för lite centrifugalkraft som hjälper till att resa upp hojen. Om jag lutar för lite så kostar denna hoj mer kraft att korrigera än den andra, dock inte lika påtagligt som första exemplet.
Min låga hoj är mycket mer "förlåtande" för fel lutningsvinkel och kräver inte alls speciellt mycket kraft att korrigera. Man handskas med den som om den var avsevärt mycket lättare hoj än min höga trots att den väger mer (givetvis inom ramen för vad markfrigångern tillåter).
Här handlar det om kurvkörning i låg hastighet och inget annat!
Jag drar slutsatsen att tyndpunkten spelar ganska stor betydelse här av mina egna praktiska erfarenheter sedan får dom sportiga kurvproffsen tycka o tänka vad dom vill.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
:D Min uppfattning är klar och jag kommer omedelbart att bli emotsagd: Låg tyngdpunkt i kombination med brett bakdäck ger egenskaper som mest liknar tunggumpad tamgås. Vaggar för minsta ojamnhet och är svår att hålla balans på i lågfart. Jämför då med min favorit för tillfället, en DR 650 som man kan snirkla omkring med nästan hur som helst i lågfart och ändå beter sig fint i landsvägsfart. Räknas väl som moppe, men.... :D

Ser också fördelar med låg tyngdpunkt och det är när man skjuter den för hand vid parkering o.s.v.

På den tiden jag körde med 185mm bildäck bak (min låga hoj) så gungade den något igenom kurvorna men när jag bytte till 170mm mc-däck (inga extrema 250mm-360mm däck här)så försvann detta och hojen är mycket lätthanterlig likt en betydligt lättare hoj.:)

Anders.J
 

påK-en

New member
Har inte den här tråden kommit ifrån ämnet???????? :confused:
Frågan var ju om sänkningssats, inte förändrade egenskaper.
Vill nån sänka och inte bryr sig om egenskaperna utan mest om utseendet så är väl det ok - eller? :confused:
Dom som är mest intresserade av köregenskaper kan väl starta en egen tråd!
 

Chopperbyggarn

New member
Lite tips till trådskaparen. Om fjädringen är mjuk i orginal så är det bra att styva upp den i samband med sänkningen så att den inte fjädrar ihop och tillfälligt ger oönskad låg markfrigång i gupp o kurvor. Det kan även vara bra att flytta in (mot centrum av hojen) och upp fotpinnar o avgassysten och andra detaljer som är så placerade att dom eventuellt lätt skrapar i efter sänkningen. Jag kan inte Drag Star men detta är sådana detaljer som kan vara bra att tänka på i samband med sänkning av en del hojar.
Lycka till med projektet!:)

Anders.J
 

v-master

New member
odå här var det mycket med termer å sånt..

men nu e det såhär att ja har en glidar hoj å inte en sporthoj meningen med en glidarhoj e att glida runt med å njuta av åkturen å inte försöka ta en kurva såfort som möjligt som man gjorde med den gamla hojen "ducati"

tycker det e mer charmit att glida runt i sina 90 blås sen dra på vid stopp ljus å på raker ist..

glidarhoj för mig e någe med lite extremare i utseendet som man kanske vänder blicken åt både 1 å 2 gånger å som man njuter av att åka utan att stressa å se vem som kör ihjäl sig snabbast...

hade några kompisar som hade sporthoj som älska att kö fort i kurvor ja var också sån å tävlade om vem som körde fortast 2 av dem nu kan aldrig mer köra mc å en finns inte längre..

så ja ser inte nån charm i att köra så längre tycker som sagt bättre som att njuta av at köra å köra lite lugnare å ha en hoj som har lite extremare utseende som man delvis får när man sänker den..

men tackar för alla svar å alla diskutioner har vart små intressant å läsa om ;)
 

powerglide

New member
hade några kompisar som hade sporthoj som älska att kö fort i kurvor ja var också sån å tävlade om vem som körde fortast 2 av dem nu kan aldrig mer köra mc å en finns inte längre..
Det är den ena sidan av myntet.
Bra kurvtagning innebär dels att du kan pressa gränsen för hur snabbt du tar en kurva (om man nu gillar kamikaze) men framför allt ger det dig bättre marginal att manövrera på när något oväntat inträffar (bil på din sida av vägen i skymd kurva, kurva som kniper mycket mer än man trott, gropar, barn och annat knytt i vägbanan).
Så även i lägre hastigheter är det en fördel att kunna luta lite extra. Man vet aldrig när det behövs.

Är man osäker på vad man klarar med sin hoj så är det ju bara att ställa upp några PET-flaskor i en tänkt kurva på en stor tom parkering och se vad som händer själv.

Jag har inget emot att köra rakt fram (förutom att det är tråkigt) :)
Men förr eller senare måste man svänga också ;)
 
Last edited:

Olle Å

New member
Fick göra en mycket hastig undanmanöver med ett kraftigt nerlägg då en personbil skar tvärt genom en kurva. Min hastighet var ca 80 knutar. Lade ner min Transalp så både stövel och fotpinne skrapade rejält. Torr asfalt och varma, torra däck. Tur att den inte var sänkt.
 
Top