Klart man vill sänka sin Dragstar, it's all about the looks. Kan maila bilder av den om du vill.
Jag köpte delar av Thunderbike, modellen kallas Kid: http://www.thunderbike.de/de/
När du köper delar, då får du också beskrivning vad du ska göra. Vet inte om någon säljer Thunderbike i Sverige längre, finns annars på nätet.
powerglide
Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna
Självklart ska du sänka din hoj om du tycker att det gör den snyggare!!
Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.
Det som jag har haft problem med när det gäller låg markfrigång är att jag inte kan köra upp på höga trottoarkanter utan att fastna samt korta och höga fartgupp i vissa länder som jag har fått åka kana på ramen över, dom svenska fartguppen är inga som helst problem då dom är långa så båda hjulen är uppe på fartguppen samtidigt.
Anders.J
Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt.
![]()
kolla lite på bilder å börjar fundera om den e sänkt lr inte men hitta iaf en sida som sålde dem där å som man kunde välja mellan 0,20,50 mm
vet hur det e med problem vid väg gupp å trortearer då man haft bilar med en markfrigång på 5 cm men på bilar har ju köregenskaperna gjort en stor skillnad å kan tänka mig att de blir skillnad på mc med
Sedan är det ju det här med "Burkning"...
Anders.J
Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt.
![]()
Som jag ser det så spelar tyngdpunkten stor roll! Eftersom krafterna utåt i en kurva kan sägas sitta i respektive komponents viktcentrum så är avståndet från dessa viktcentrum till krafternas angreppspunkt mot underlaget av stor betydelse. En konsekvens av detta är att en förflyttning av överkroppen inåt i kurvan spelar större roll än att bara flytta ut höften. Dvs. Hävarmen till krafternas angreppspunkt är längre.
...................
Det här med lutande hojar tål att tänkas på. För att ta en sväng med en viss fart måste ekipagets (hoj, förare, last .....) tyngdpunkt ligga innanför däckens kontaktytor mot underlaget.
Var tyngdpunkten befinner sig i höjdled betyder inget när man redan befinner sig i en konstant sväng. Det intressanta är hur långt ut åt sidan man kan flytta lite vikt för att ramen inte skall behöva luta så mycket. Om man flyttar 10 kg huvud 200mm åt sidan eller 10 kg röv 200 mm åt sidan är helt likgiltigt.
Tänker man till lite så ser man oxå att "åt sidan" skall mätas vinkelrätt ut från ramen (nu antar jag att vi utgår från en situation helt utan "burkning"). Om jag ställer mig upp på hojen i sväng så ändras ju inte lutningen alls.
Det som däremot betyder mycket är förhållandet mellan förarens och resten av ekipagets vikt. Att försöka påverka en fullastad Rocket 3:a genom att hänga lite med överkroppen blir ju rent symboliskt medan minsta lilla kroppsrörelse påverkar en liten supermotard dramatiskt.
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt. /Robert
Lite Off Topic men,
Varför vill du sänka en Drag Star?
Den skrapar ju redan i duktigt när man kör kurviga vägar.
Här går det isär ja! I kurvan påverkas hojen (i lutningsled) av 2 krafter (egentligen 3 krafter och en acceleration i sidled men det blir alltför trassligt för dom flesta). Dels centrifugalkraften som angriper i tyngdpunkten och vill vrida hojen "utåt" kring kontaktytan, dels tyngden (som oxå angriper i tyngdpunkten) som (på grund av lutningen) vill vrida hojen "inåt".Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt.
Eller är det här åsikterna går isär? ...................
Om man burkar så flyttar man ju massa inåt i kurvan och då måste resten av ekipaget luta lite mindre för att tngdpunkten skall ligga kvar på exakt rätt vinkel för att hojen inte skall varken resa sig eller falla innåt.