Ryggskydd i jackan?

Vilket sorts ryggskydd använder du?

  • Ryggskydd som sitter i jackan.

    Votes: 39 26.5%
  • Ryggskydd som sitter på kroppen.

    Votes: 101 68.7%
  • Ryggskydd, vad är det?

    Votes: 7 4.8%

  • Total voters
    147

Bosse H

New member
Kör alltid och jag menar alltid, med mitt lösa ryggskydd på (Dainese). Känns lika självklart som att sätta på sig bältet i bilen. Att "bara köra till affären" som ursäkt håller inte. Du kan lika gärna bli omkullputtad av en bil och kana en bit med ryggen före mot en trottoarkant och då är det rullstol resten av livet om du har otur.
På SMS:s gruskurs förra veckan, gjorde en av instruktörerna propaganda för bröstskydd. Allvarliga ryggskador är inte lika vanliga längre, beroende på att de flesta kör med någon sorts ryggskydd. Däremot är det en stor andel av dem som blir allvarligt skadade i mc-olyckor som drabbas av bröstskador. Lungor, hjärta och stora kroppspulsådern är sköra saker som är bra att ha. Dom ligger precis innanför revbenen, som håller inte för så värst mycket innan de går sönder...
 

gundj

New member
Jag vill kryssa i två alternativ.
Har ett löst skydd ihop med ena jackan och ett integrerat i andra.
Halvarsonjackan med integrerat skydd känns som tillräckligt, medan textiljackans originalskydd var av typen hårt liggunderlag.
 

JohanLi

New member
Jag hade kört några år med de inbyggda skydden i mitt Rukka allvädersställ men började bli lite skeptisk till både det tunna inbyggda ryggskyddet och till de inbyggda knä- och armbågsskydden som inte är särskilt bra fixerade. Efter att ha sökt på flera forum efter information om bättre skydd hittade jag en hel del läsvärt på http://forum.soe.se/ .

Jag har nu kört några veckor med Leatt Brace nackskydd
http://www.24mx.se/motocross/p/leat...t/21592/skydd/k30/nackskydd-leatt-brace/s197/
och en till nackskyddet anpassad Leatt skyddsväst
http://www.24mx.se/motocross/p/-skyddsvast-leatt-adventure-vit/21334/skydd/k30/skyddsvastar/s201/

Det tar ett par minuter längre tid än vanligt att få på sig prylarna men de är faktiskt inte särskilt obekväma, vilket jag annars hade befarat.
 

mudder

Member
Jag tycker att ryggskyddet ser väldigt kort ut på Leatt Brace skyddsvästen. Skyddar det verkligen svanken?

Jag testat några nya modeller, men ingen verkar riktigt bra. Kollade på nätet och såg att Lelles har Dainese Wave Pro, är det nån som har testat den?
http://www.dainese-central.com/Dainese-Jacket-Wave-Pro-Black_A10H88.aspx

Dainese-Jacket-Wave-Pro-Black_469_3NLZY.jpg
 

MiaSyrra

New member
Kör med BMW rallye 3 jacka med skydd som täcker bra. På Knutstorp blir det hel väst med bättre passning. Om man letar efter ett billigt extra ryggskydd att ha under en sval jacka på sommaren har Lidl ett utmärkt billigt och godkänt ryggskydd för 198,- att ha som reserv. Som insydda skydd är BMW:s helt i klass för sig med bra skydd och tillräckligt stort för att skydda axlar, mjälte och svanskota.
 

mudder

Member
..... Som insydda skydd är BMW:s helt i klass för sig med bra skydd och tillräckligt stort för att skydda axlar, mjälte och svanskota.
De inbyggda skydden är skapliga, eller antagligen bättre än inga alls, men de är inte ett tillräckligt skydd. Jag hade ett UFO skorpion helkroppsskydd på mig vid en vilt(?)olycka för 2 månader sen och jag har förutom benbrottet fortfarande känningar i nacken, höger armbåge och höger axel. På båda armbågarna hade jag blåmärken som var ca. 20x10 cm. Om jag enbart hade använt de inbyggda skydden i Rukkajackan är jag övertygad att det hade legat en hög med benbitar på vägen.

PE02062_2057_52.jpg
 

adrian_vg

New member
Jag hade kört några år med de inbyggda skydden i mitt Rukka allvädersställ men började bli lite skeptisk till både det tunna inbyggda ryggskyddet och till de inbyggda knä- och armbågsskydden som inte är särskilt bra fixerade. Efter att ha sökt på flera forum efter information om bättre skydd hittade jag en hel del läsvärt på http://forum.soe.se/ .

Jag har nu kört några veckor med Leatt Brace nackskydd
http://www.24mx.se/motocross/p/leat...t/21592/skydd/k30/nackskydd-leatt-brace/s197/
och en till nackskyddet anpassad Leatt skyddsväst
http://www.24mx.se/motocross/p/-skyddsvast-leatt-adventure-vit/21334/skydd/k30/skyddsvastar/s201/

Det tar ett par minuter längre tid än vanligt att få på sig prylarna men de är faktiskt inte särskilt obekväma, vilket jag annars hade befarat.

Kör du cross eller gata med Leatt-skyddet? Det var en diskussion om dess funktion vid gatkörning, och att det ev skyddar, men att man får en skada i nacken på ett annat ställe ii stället, som kanske inte är gjort för att flexa.
 

JohanLi

New member
Kör du cross eller gata med Leatt-skyddet? Det var en diskussion om dess funktion vid gatkörning, och att det ev skyddar, men att man får en skada i nacken på ett annat ställe ii stället, som kanske inte är gjort för att flexa.

Jag kör inte cross utan (med tre olika däckuppsättningar) gata, grus/skog och vintervägar. Det går inte jättefort, men det är nog bara att inse att när man passerat 50 år så gör man lättare illa sig och det tar längre tid att läka…

Innan jag köpte skydden funderade jag över samma fråga som du tar upp och försökte hitta info på nätet. Det verkar väl någorlunda klart att det är ett bra skydd för grus/skog och troligen även för vinterkörning som liknar grus/skog. De invändningar jag hittade mot att använda nackskydd för gata handlade mest om att det passade dåligt tillsammans med skinnställ. Men nu har ju Leatt häromåret tagit fram ett nackskydd för gata som ska passa med skinnställ, så åtminstone Leatt menar att det är bra även för gata.

Frågan om hur nackskador uppkommer är ju såvitt jag kan se väldigt komplicerad, och det verkar svårt att bilda sig en bra uppfattning om vad som är bra eller dåligt utifrån åsikter som framförs på internet. Jag tror själv att den bör skydda även för gata, men det är ju bara en amatörbedömning. Det skulle vara intressant att läsa mer i den diskussion du nämner, i synnerhet om den hänvisar till experter eller vetenskapliga studier, har du någon länk till den? Eller har någon annan några bra länkar till just denna fråga?
 

SGM

Moderator
Just nackskydden är väl lite delade meningar runt..

Jag åkte geggmoppe (cross / enduro) lite halvseriöst, och körde med både Alpinestars BNS och Leatts Club GPX....den senare hade jag en lite otäck krasch med.

Framhjulet sticker helt utan förvarning i enduroskogen, rötter på diagonalen i myllan antagligen, jag fortsätter framåt i tangentens riktning och landar på mage, och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet.

...det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..


Så visst skyddar det säkert mot vissa saker, men man introducerar nya problem med...bara en sak som att få skyddet att lira med befintliga skydd, och inte bli ett problem under körning är inte helt bara, man ser många som har nackskydden helt åt h-vete fel (de vill gärna tryckas upp när man rör sig aktivt, istället för att ligga an mot kroppen).

Så här vill jag absolut lyfta vikten av att tänka igenom det både en och två ggr, och prova tre ggr... :)
 
Last edited:

JohanLi

New member
Det du beskriver är väl en av de tänkbara riskerna med nackskyddet, att något trycker på själva skyddet som i sin tur trycker på halsen eller nacken från sidan. Samtidigt kan det väl vara så att det som tryckte på nackskyddet kanske hade tryckt direkt på halsen/nacken istället om man varit utan nackskydd?

Jag läste om en annan krasch där föraren trodde att han brutit nyckelbenet pga. nackskyddet, men menade samtidigt att det kanske berodde på att nacksyddet tog upp ett tryck uppifrån och minskade böjningen av nacken vilket kanske trots allt var att föredra.

När det gäller t.ex. bilbälten och mc-hjälmar så finns det väl så mycket forskning att man med stor säkerhet känner till vilka (de förhållandevis marginella) riskerna är jämfört med fördelarna. Men jag antar att det än så länge finns för lite systematisk kunskap om fördelar och risker med mc-nackskydd för att det ska vara någorlunda enkelt att välja. Jag är inte alls helt säker på att det är bra med nackskydd, det är förstås bara som jag tror att det är bättre.

Hursomhelst håller jag med om att det verkar viktigt att få skydden att sitta rätt. Jag har ägnat några timmar åt att passa in ryggskydd och nackskydd enligt instruktionerna, och även åt att sy om ett allvädersställ så att jag kan ha skydden under stället. Ny kör jag ju inte lika aktivt som en cross-förare, men skydden sitter still på plats och inte alls obekvämt.
 

adrian_vg

New member
Jag kör inte cross utan (med tre olika däckuppsättningar) gata, grus/skog och vintervägar. Det går inte jättefort, men det är nog bara att inse att när man passerat 50 år så gör man lättare illa sig och det tar längre tid att läka…

Innan jag köpte skydden funderade jag över samma fråga som du tar upp och försökte hitta info på nätet. Det verkar väl någorlunda klart att det är ett bra skydd för grus/skog och troligen även för vinterkörning som liknar grus/skog. De invändningar jag hittade mot att använda nackskydd för gata handlade mest om att det passade dåligt tillsammans med skinnställ. Men nu har ju Leatt häromåret tagit fram ett nackskydd för gata som ska passa med skinnställ, så åtminstone Leatt menar att det är bra även för gata.

Frågan om hur nackskador uppkommer är ju såvitt jag kan se väldigt komplicerad, och det verkar svårt att bilda sig en bra uppfattning om vad som är bra eller dåligt utifrån åsikter som framförs på internet. Jag tror själv att den bör skydda även för gata, men det är ju bara en amatörbedömning. Det skulle vara intressant att läsa mer i den diskussion du nämner, i synnerhet om den hänvisar till experter eller vetenskapliga studier, har du någon länk till den? Eller har någon annan några bra länkar till just denna fråga?

Ingen diskussion på nätet, utan en diskussion IRL jag deltog i med några kollegor för nån vecka sen. :)

Framhjulet sticker helt utan förvarning i enduroskogen, rötter på diagonalen i myllan antagligen, jag fortsätter framåt i tangentens riktning och landar på mage, och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet.

...det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..


Så visst skyddar det säkert mot vissa saker, men man introducerar nya problem med...bara en sak som att få skyddet att lira med befintliga skydd, och inte bli ett problem under körning är inte helt bara, man ser många som har nackskydden helt åt h-vete fel (de vill gärna tryckas upp när man rör sig aktivt, istället för att ligga an mot kroppen).

Så här vill jag absolut lyfta vikten av att tänka igenom det både en och två ggr, och prova tre ggr... :)

Bra skrivet, det var just sån info jag var ute efter! Tack
 
Last edited:

MiaSyrra

New member
och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet....det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..
Så här vill jag absolut lyfta vikten av att tänka igenom det både en och två ggr, och prova tre ggr... :)
Skydden ska sitta så tight så det nästan blir obehagligt när man rör sig. 1 cm fri hals eller nacke kan vara nog för en dödlig fraktur. Struphuvudsfrakturer är vanliga vid cykelolyckor och nästan alltid dödliga. Omedelbar intubering räddar liv. Man kan inte gardera sig mot allt, men det skadar inte att tänka efter. STCC-bilar har en wire i hjälmen fäst i ryggstödet, det räddar nog liv, men är opraktiskt på en hoj. Whiplash-skador ser oskyldiga ut, men ger ofta livslångt lidande. It´s not the fart that kills, it´s the smell...
 

SGM

Moderator
Skydden ska sitta så tight så det nästan blir obehagligt när man rör sig. 1 cm fri hals eller nacke kan vara nog för en dödlig fraktur. Struphuvudsfrakturer är vanliga vid cykelolyckor och nästan alltid dödliga. Omedelbar intubering räddar liv. Man kan inte gardera sig mot allt, men det skadar inte att tänka efter. STCC-bilar har en wire i hjälmen fäst i ryggstödet, det räddar nog liv, men är opraktiskt på en hoj. Whiplash-skador ser oskyldiga ut, men ger ofta livslångt lidande. It´s not the fart that kills, it´s the smell...

Nackkragarna sitter inte alls på det sättet, det är byggt på att de stödjer på bröstbenenet, axlar och mot ryggen, för att avlasta nacken vid kraft åt endera riktning.

Det blir glapp runt halsen, så jag hade lite oflyt att få en smäll i "längsled" där Leatten tryckte till mig på struphuvudet.
Då satt den ändå perfekt på mig...
 
Top