Ryggskydd i jackan?

Vilket sorts ryggskydd använder du?

  • Ryggskydd som sitter i jackan.

    Votes: 39 26.5%
  • Ryggskydd som sitter på kroppen.

    Votes: 101 68.7%
  • Ryggskydd, vad är det?

    Votes: 7 4.8%

  • Total voters
    147

adrian_vg

New member
Efter en viktuppgång under vintern får inte ryggskyddet plats under jackan. :mad: Letar efter andra märken (innan vintern körde jag med UFO) som är något tunnar/ har bättre passform. Någon som vet en bra handlare i Stockholm/Uppsala-trakten med stor sortiment? Nu kör jag utan och det känns inte bra.

Jag fick ett tips av en ducatist att Spidi gjorde en tunn och smidig variant med plåtar både fram (för bröstet) och bak (för ryggen). Eftersom bröstet tycks vara det andra stället man skadar sig mest låter det som en bra idé.
 

swischmc

New member
Jag fick ett tips av en ducatist att Spidi gjorde en tunn och smidig variant med plåtar både fram (för bröstet) och bak (för ryggen). Eftersom bröstet tycks vara det andra stället man skadar sig mest låter det som en bra idé.

Tack för tipset! Ska titta närmare på det! Hoppas bara att bröstplattorna fungerar på mig, inte alltid det går när man är tjej... Annars har de säkert bra ryggskydd också.
 

SuperRetard

New member
Oprutbart Level 2 ryggskydd.

Även den typ 1 gång år som jag tar hojen till jobb/skola/caféet. Då det faktiskt (jag erkänner) händer att jag kör i jeans, sneakers och en vanlig jacka.

Bra hjälm, ryggskydd och riktiga handskar har jag dock ALLTID. Så jäkla enkelt och ett ryggskydd tar ju inte ens en sekund att få på sig. Stövlar och skinnställ däremot blir ju bökigt om man ska gå en sväng på stan eller sitta på föreläsning.
 

Ellex

New member
Efter en viktuppgång under vintern får inte ryggskyddet plats under jackan. :mad: Letar efter andra märken (innan vintern körde jag med UFO) som är något tunnar/ har bättre passform. Någon som vet en bra handlare i Stockholm/Uppsala-trakten med stor sortiment? Nu kör jag utan och det känns inte bra.

Lelles ;) !
 

adrian_vg

New member
Jag har varit där och tittat, men det var så rörigt så jag gav upp... Efter att ha studerat deras hemsida så ska jag göra ett nytt försök. De verkar ju ha allt och lite till. :)

Hittade modellen ducatisten hade! Se länk nedan!
http://www.spidi.com/eu/eu_en/backandchest-170-180.html?___from_store=eu_it

Edit: Ska finnas på Lelles i Uppsala, Ava MC i Skarholmen och på Fun bike i Västerås.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=4258
 
Last edited:

swischmc

New member
Ett nytt besök hos Lelle gjorde susen. De hade varit vänliga och hängt upp allt på var sin krok (jag var där precis när de öppnade, så det var fortfarande någorlunda ordning :eek:). Hittade spidi-ryggskyddet, men det passade mig inte alls. Däremot fungerade Dainese utmärkt, plus att det var på rea. Känns nästan lite korkat att i flera år kört med ufo-skyddet som inte suttit speciellt bra och dessutom var rätt dyrt... Nu har jag ett billigare som sitter som gjutet. :)
 

adrian_vg

New member
Ett nytt besök hos Lelle gjorde susen. De hade varit vänliga och hängt upp allt på var sin krok (jag var där precis när de öppnade, så det var fortfarande någorlunda ordning :eek:). Hittade spidi-ryggskyddet, men det passade mig inte alls. Däremot fungerade Dainese utmärkt, plus att det var på rea. Känns nästan lite korkat att i flera år kört med ufo-skyddet som inte suttit speciellt bra och dessutom var rätt dyrt... Nu har jag ett billigare som sitter som gjutet. :)

Man kanske skulle göra ett besök idag...
 

JHkillen

New member
Jag har varit där och tittat, men det var så rörigt så jag gav upp... Efter att ha studerat deras hemsida så ska jag göra ett nytt försök. De verkar ju ha allt och lite till. :)

Jag var in på Lelles och skulle köpa ett löst ryggskydd och det tog ca 1min innan en säljare var framme och undrade om jag ville ha hjälp. Då jag alltid kört med skydd i jackan och inte hade en aning om passform m.m så var det bara att svälja den vanliga manligheten och faktiskt be om hjälp.
Säljaren plockade fram ett gäng jag fick prova och han berättade om vilket han körde och hade provat tidigare och hur det funkade.
Ja dom har jäkligt rörigt på Lelles men ber man om hjälp så är dom kanon.
Åkte därifrån med ett jäkligt skönt ryggskydd (ej det dyraste) och brukar nu kombinera lite efter vad jag ska göra men alltid ryggskydd av något slag.
 

Motormannen

New member
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...
 

adrian_vg

New member
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

Får man fråga varför ryggskyddet måste vara inbyggt?
 

mudder

Member
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

Kan man bli annat än trött när man läser sånt här? En liten lätt sommarjacka sökes för MC-körning!!!
Jag hade en UFO scorpion skyddsväst under Rukkajackan när något hände (troligen viltolycka) den 7:e april. Jag landade på ryggen och har fortfarande gipsat högerben, samt ont i nacken och höger armbåge. På båda armbågarna hade jag, trots de hårda skydden, blåmärken som var ca. 10x20 cm och jackan + hjälmen är helt kass.

Hur tror ni att skadorna hade blivit om jag hade haft en lätt sommarjacka med inbyggt kort ryggskydd? Jag är i alla fall övertygad om att jag INTE hade suttit här och skrivit detta, så själv letar jag efter ett ännu bättre kroppsskydd!!

Nu kommer det säkert många synpunkter som att, " - ja, men jag kör ju så sakta och försiktigt!"
Då kan jag upplysa om att det gjorde jag också!! Det kan dessutom bevisas med GPS loggen!!
 

Lejonell

New member
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

Här har du några jackor från Handelsboden.com (mycket prisvärda och bra jackor.)

http://www.handelsboden.com/entry-jacket-p-1397-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/rambo-city-p-266-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/ripper-p-268-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/scarab-p-977-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/scull-svartrod-p-271-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/bering-alto-p-1399-c-102.aspx
 

Maximilian

New member
körde själv med löst ryggskydd endast. jag insåg ganska snart att efter att ha jobb-pendlat halva sommaren så orkade jag inte dra på mig alla delar, så åkte ryggskyddslöst tills jag tog mig själv i kragen och kompletterade jackan med ett skydd. så kanske därför, det är lättare att alltid ta på sig, för jackan är inte speciellt krånglig att komma ihåg.
 

mudder

Member
körde själv med löst ryggskydd endast. jag insåg ganska snart att efter att ha jobb-pendlat halva sommaren så orkade jag inte dra på mig alla delar, så åkte ryggskyddslöst tills jag tog mig själv i kragen och kompletterade jackan med ett skydd. så kanske därför, det är lättare att alltid ta på sig, för jackan är inte speciellt krånglig att komma ihåg.
Att åka ryggskyddslöst de korta bitarna är inte smart, för de flesta olyckor sker när man ska B A R A ...... Nåt att tänka på.
 

Maximilian

New member
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

jag kör själv med en av de billigare scott-jackorna. köpte på lelles i uppsala och har fungerat i ett år och genom flera tvättar. gissar att den håller minst två år till. den har uttagbart foder, så den funkar från 5-25 grader ungefär. ingen ventilation dock, så varmare än så blir svettigt om man inte gasar på bra.
jackan har ficka för scott-ryggskydd som får köpas separat för nån hundring. så om du vill använda kroppsskydd nån gång så kan du bara plocka ut jack-skyddet.
 

Maximilian

New member
Att åka ryggskyddslöst de korta bitarna är inte smart, för de flesta olyckor sker när man ska B A R A ...... Nåt att tänka på.

Precis vad jag intalade mig själv och som fick mig att ganska direkt svänga in på en butik och komplettera jackan med ryggskydd som inte går att glömma kvar hemma. =)
 
Last edited:

Bansaie

New member
Jag kör med kläder från Rukka och lösa skydd under.
UFO scorpion skyddsväst, riktiga knäskydd och Alpinestars Vector eller Sidi flexforce crosstövlar.

PE02062_2057_52.jpg
Jag gör som Mudder fast jag kör Street. Plockade ur alla skydd ur jackan och har en sån här crossjacka med ryggskydd från Zero7 under.
Dels kan jag använda jackan "civilt" utan en massa bylsiga skydd dagar jag arbetspendlar på hojen och dels så är det kanon varma dagar. Då "knör" jag ner jackan i ryggan och drar över en tunn crosströja istället. Fläktar skönt igenom när tempen drar uppåt 25 och däröver.

Dessutom är skydden närmast kroppen, så när som på ett ev. underställ, så extra foder eller tröjor under jackan påverkar inte passformen på skydden.
 
Last edited:
Top