Ryggskydd i jackan?

Vilket sorts ryggskydd använder du?

  • Ryggskydd som sitter i jackan.

    Votes: 39 26.5%
  • Ryggskydd som sitter på kroppen.

    Votes: 101 68.7%
  • Ryggskydd, vad är det?

    Votes: 7 4.8%

  • Total voters
    147

jvg

New member
Hej,

Skulle vilja veta vad den samlade kunskapen på SMC's forum säger angående ryggskydd som sitter i jackan (i stället för ett som sitter på kroppen, som en ryggsäck).

Jag är ganska säker på vad dom flesta kommer att säga, men skulle ändå vilja veta fördelar (om det finns några) och nackdelar.
Är det överhuvudtaget någon som använder ryggskydd i jackan, eller kör alla med ryggsäcksmodellen?

/jvg
 
Last edited:

NeXTer

New member
Om man bara kör kortare sträckor är det ju bättre än ingenting att ha en åtsittande jacka med inbyggt skydd, annars är ju risken att man resonerar som så att "jag ska ju bara till affären så det tar för lång tid med skyddet", men ska man köra en bit är det ju bara riktigt skydd som gäller.
 

TheGungner

Member
Kör med riktigt ryggskydd, alltid. Det som sitter i jackan från början är som ett tunnare liggunderlag.....
 

NeXTer

New member
Det ska givetvis vara ett bra skydd i jackan, finns bra prylar som är gjorda på samma sätt som de riktiga skydden. Vill minnas att både Halvarsson och Rukka har sådana (som exempel).

Själv har jag riktigt skydd från Knox. Bekvämaste jag kunde hitta som var level 2-godkänt.
 

powerglide

New member
Jag har sett någon jacka som i princip består av skydd :)
Vet tyvärr inte vad det är för modell men jag ska kolla med ägaren om jag springer på honom igen.
 

Axman

New member
För vanligt åkande känner jag att inbyggt funkar. Det fyllde sin funktion dessutom när det testades skarpt. Dock ej ryggen som var mest utsatt den gången även om det blev en hel del smällar där med..

Jag är lite lätt disträ så jag har en tendens att glömma mitt lösa ryggskydd dessutom så ett inbyggt är ett bra vapen mot mitt eget slarv.
 

jan-olovj

Active member
Har man en bra jacka med inbyggt skydd samt vinterfoder, så kommer värmen och då sitter den annars tighta jackan inte så bra och därmed kan skyddet glida åt sidan. Det där med att glömma ta på ryggskyddet är bara en rutin, häng skyddet utanpå jackan när den hänger på galgen så glömmer du inte att ta på det, eller knyt buffen eller halsduken på ryggskyddet, det fins många sätt för att komma ihåg. Jag är glömsk och och få ta till knepen.
 

Ove 60+

Active member
Jag har sett någon jacka som i princip består av skydd :)
Vet tyvärr inte vad det är för modell men jag ska kolla med ägaren om jag springer på honom igen.

:) Har skaffat "Thor impact rig". Jag tror den är en sån du menar. Tanker ha den med bara en tunn skjorta under och ev. en vindtät jacka utanpå till sommaren när det blir för varmt med svartkläderna. :)
 

Catherine

New member
Jag använder separat ryggskydd (level 2) eftersom det känns som att det sitter bättre på kroppen om något händer.
 

Spiff

New member
Jag kör med:
Skinnställ och separat ryggskydd Knox
BMW allvändersställ med inbyggt ryggskydd
BMW allvändersställ med inbyggt ryggskydd och separat ryggskydd
BMW allvändersställ utan inbyggt ryggskydd men med separat ryggskydd
 

Rickard_Gbg

New member
Kör med jacka (kommer inte ihåg märket) med inbyggd ficka för skydd. Fick ett extra bra skydd av ÅF ist för "liggunderlaget" som följde med original. :cool:
 

ptre

New member
Kör med Halvarssons Level-2 klassade lösa ryggskydd och tycker det fungerar bra.
Som tur är har jag inte behövt prova hur bra. :D
 

adrian_vg

New member
Jag får inte in mitt Halvarsson Track innanför mina nya skinnställsbyxor, byxorna är för tajta... Var tvungen att skaffa en platta man sätter fast i jackan ist, en Halvarsson Converter eller vad den heter.

Jag kan ha Track-skyddet på, men då funkar det inte att sätta fast jackan i byxorna med blixlåset... Har hellre ett skinnställ som håller ihop lite bättre än Track-skyddet på och en jacka som kommer att slitas av mig vid en ev kullkörning.

Ibland måste man vika sig för det praktiska... :eek:

Fick ett extra bra skydd av ÅF ist för "liggunderlaget" som följde med original. :cool:

Ett sånt skydd fick jag med när jag köpte mitt textilställ. Bytte ut det ganska omgående mot Track-skyddet jag nämner ovan. "Liggunderlaget" har jag numera som knäskydd när jag mekar på hård och kall betong, som som sittunderlag på mekpallen. Funkar bra för det. ;)
 
Last edited:

anders r

Member
Jag kör med:
Helt skinnställ och separat ryggskydd Halvarssons level2. Dainese allvädersställ med inbyggt ryggskydd(köpt då det inte ingick i Jackan)
Delat skinnställ med inbyggt Halvarsson converter ryggskydd. Allt beroende på humör,hoj och väder. Helst helt skinnställ men perforeringen gör att man vill att tempen skall överstiga 15 grader.
 

mudder

Member
Jag kör med kläder från Rukka och lösa skydd under.
UFO scorpion skyddsväst, riktiga knäskydd och Alpinestars Vector eller Sidi flexforce crosstövlar.

PE02062_2057_52.jpg
 

CB_Tobbe

New member
Jag brukar köra med löst danise ryggskydd och trailblazer skyddsväst (enbart bröstskydd) under mitt 2 delade skinnställ
 

Lejonell

New member
ryggskydd

Jag kör med "ryggsäcksskydd" från 4Bikers (klass2) mkt bra pris.
rygg.jpg

Sitter underbart. Skinnjacka med axel och armbågsskydd i fickor, samt ficka för ryggskydd men litar mer på ryggsäcken.
Måste även tipsa om mina byxor av märket "Velocity" från ACE Custom,
Ruskigt bra allvädersbyxa.
byxa.jpg
 

Jari69

New member
Kör med separat ryggskydd, nackdelen är väl att man kan bli svettigt på ryggen! Fördel är dock att skyddet sitter på plats och det ger ju faktiskt ett visst stöd för rygg/svank på längre turer...

De skydd som oftast följer med i jackorna är ju dels av "liggunderlags-typen" samt sitter inte lika bra på kroppen och har en större tendens att kunna flytta på sig när det behövs...
 

Ellex

New member
Jag har sett någon jacka som i princip består av skydd :)
Vet tyvärr inte vad det är för modell men jag ska kolla med ägaren om jag springer på honom igen.

Har ingen bild på mitt överkroppsskydd men jag kör med dainese`s variant eftersom jag använder deras wave2 ryggskydd under skinnstället alt allvädersstället. D e guld en riktigt varm sommardag att veta att om man skulle klota så har man rejäla skydd utan att svettas fördärvad i lägre hastighet.
Dock kör jag med fullt skinnställ å ryggskydd på bana oavsett temp, klotade på lockarp i fjol å vill inte veta hur man sett ut utan.

mvh Lex
 

swischmc

New member
Efter en viktuppgång under vintern får inte ryggskyddet plats under jackan. :mad: Letar efter andra märken (innan vintern körde jag med UFO) som är något tunnar/ har bättre passform. Någon som vet en bra handlare i Stockholm/Uppsala-trakten med stor sortiment? Nu kör jag utan och det känns inte bra.
 
Top