Robert Collin krönika "Semesterbilisterna är en sommarplåga"

Bansaie

New member
För att fortsätta på Marie's kommentar om Autobahn.
Jag såg statistik nånstans om att Autobahn-nätet står för ca 30% av allt vägtrafikarbete i Tyskland men bara ca 4% av antalet döda och allvarligt skadade. Trots en och annan seriekrock med 50 inblandade fordon.

Tyvärr har jag inte hittat siffrorna igen så jag kan styrka mitt påstående. Kanske Marie kan hitta nått på Tyska sidor som styrker detta.
 

Jämten

New member
Eftersom jag kör ganska mycket mellan Skåne och Österrike, och har så gjort sedan 70-talet, så har väl även jag sett en hel del elände på Autobahn, men det påverkar knappast min uppfattning att de vägarna är byggda för effektiv transport i hög hastighet. Att det går åt en del i form av dödade och skadade är då ingenting som direkt stör mig. Det ÄR helt enkelt farligt att leva, och det måste även moderna trygghetsnarkomaner lära sig att inse.

Och 50 bilar i seriekrock förekommer även på det översäkra svenska motorvägsnätet, senast nu i vintras på Tranarps bro över Rönne å i Skåne. 70 km/h på en 110-motorväg i underkyld dimma är extremt medan 230 km/h under goda betingelser inte är det, om jag får tycka i frågan.
Man kan alltå inte formulera sig i så rigida formuleringar som >hastighetsgränsen+30.

Det svenska motorvägsnätet är inte så mycket sämre än stora delar av tyska Autobahn, men ändå slösar vår regering och riksdag med befintliga resurser då man inte tillåter ett effektivt utnyttjande av det som redan finns.


Du är en tuff brud.Jag har stor respekt för höga farter pga att jag litar inte på andras förmåga.

Det kanske är fel vad vet jag.Det är så onödigt att gå över dom gränser man behärskar vilket många gör.
Ifall man kör ihjäl sig själv är en sak men att dra in andra är brist på empati.Narkomani är ett missbruk
trygghet är ett tillstånd som mänskligheten alltid eftersträvat redan på hedenhös tid sökte människan

uppnå denna forma av existens.Vi har olika sätt att uppnå det optimala i våra liv tur är väl det.Hälsningar JÄMTEN
 
Last edited:

swischmc

New member
Det gick ett program på tv alldeles nyss (jag har glömt vilken kanal det var) som handlade om just Autobahn. Enligt programmet är det en av de säkraste vägarna i Tyskland och den mest underhållna. Tex för att undvika tjälskott är tjockleken på vägen tjockare än på andra vägar. (De uttryckte det som att asfalten var 70 cm mot 50 cm på övriga vägar, men det lilla jag vet om vägar så brukar asfalten bara vara runt 14 cm, plus vägkropp.)
Tekniskt styrdes allt automatiskt med möjlighet att gå in manuellt om det behövdes. De har "gula änglar" som rycker ut när något händer, med verkstadsutrustade bilar och ambulanshelikoptrar. En av läkarna ville ha fastställd fart på de avsnitt där det är fri fart. Hon hade som argument att de flesta som körde ihjäl sig var unga män eftersom dessa inte lärt sig att kontrollera höga farter och inte förstod sina egna begränsningar. Onödigt spill av unga män mao.

Programmet var positivt till autobahn och bortsett från läkaren var alla som arbetade med vägen också väldigt positiva. Även polisen tyckte att det fungerade bra.
 

gundj

New member
Tjälskott är ett problem på väldigt få vägavsnitt på Autobahn, men inte tror jag på några 70 cm asfalt.
Men betong var ju Adolf glad i betong så det är rejäla betongblock som ligger i grunden. Tyvärr ger dessa också det karaktäristiska dunkandet när man kör, ju fortare ju mindre dunk.

Dom gula änglarna är ADAC (som allas vår ängel Marie är medlem i) och finansieras av medlemsavgiften och de stackare som behöver deras hjälp och inte är medlem. Bor man i Tyskland kan man bli medlem på plats när man behöver dom, vet inte hur det funkar för icke-tyskar. ADAC är motsvarigheten till Motormännen, fast betydligt större organisation.

Fri fart är det i princip endast i södra delarna av Tyskland och i viss mån nattetid på övriga A-bahn. Men i praktiken är det svårt att köra riktigt fort p g a köer, olyckor och vägarbeten.
 

Hampe

Skriver massor!
Tex för att undvika tjälskott är tjockleken på vägen tjockare än på andra vägar. (De uttryckte det som att asfalten var 70 cm mot 50 cm på övriga vägar, men det lilla jag vet om vägar så brukar asfalten bara vara runt 14 cm, plus vägkropp.)

Vi kan väl enas om att just måttet på asfaltskiktet troligen var ett översättningsfel, och vi kan också vara ense om att Tyskland lägger ett ohyggligt arbete på att bygga sina vägar rätt från början.

För vägar i belastningsklass "SV" (tungt belastade vägar, samt Autobahn) så ligger normen för de olika asfaltslagren på 30 cm totalt:

220px-Oberbau.Autobahn.png


och med underlager är vi uppe i 75 cm tillfört material som vägen MINST skall vila på enligt RAA:
"Richtlinien für die Anlage von Autobahnen" Kanske är det därifrån programmet hämtat sin uppgift?

Den som vill bygga en alldeles egen Autobahn hittar mer läsvärt här; http://www.fgsv-verlag.de/catalog/_pdf-files/202.i.pdf

På plats i Tyskland häpnar man över hur mycket material man schaktar undan - man går i praktiken ner många meter i backen och anlägger en vägbank som heter duga. Det handlar egentligen inte om risk för tjälskjutning, det är mer rädsla för ett inverterat förhållade som föranleder schakthysterin:

Kraften kommer här uppifrån, och måste landa jämnt i vägkroppen. Med den ohyggliga belastning som vägarna utsätts för kommer stenar från fotbolls storlek och uppåt att skapa problem i sinom tid, även på en meters djup, eller rentav 1,5 meter ner i bädden.
Allt skall väck, och kontrollerat, certifierat och ISO-kompatibelt material skall in. Så bygger man en väg.



Hampe

Japp, jag gillar att köra Autobahn. Också.
 
Top