Tex för att undvika tjälskott är tjockleken på vägen tjockare än på andra vägar. (De uttryckte det som att asfalten var 70 cm mot 50 cm på övriga vägar, men det lilla jag vet om vägar så brukar asfalten bara vara runt 14 cm, plus vägkropp.)
Vi kan väl enas om att just måttet på asfaltskiktet troligen var ett översättningsfel, och vi kan också vara ense om att Tyskland lägger ett ohyggligt arbete på att bygga sina vägar
rätt från början.
För vägar i belastningsklass "SV" (tungt belastade vägar, samt Autobahn) så ligger normen för de olika asfaltslagren på 30 cm totalt:
och med underlager är vi uppe i 75 cm tillfört material som vägen MINST skall vila på enligt RAA:
"Richtlinien für die Anlage von Autobahnen" Kanske är det därifrån programmet hämtat sin uppgift?
Den som vill bygga en alldeles egen Autobahn hittar mer läsvärt här;
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/_pdf-files/202.i.pdf
På plats i Tyskland häpnar man över hur mycket material man schaktar undan - man går i praktiken ner många meter i backen och anlägger en vägbank som heter duga. Det handlar egentligen inte om risk för tjälskjutning, det är mer rädsla för ett inverterat förhållade som föranleder schakthysterin:
Kraften kommer här uppifrån, och måste landa jämnt i vägkroppen. Med den ohyggliga belastning som vägarna utsätts för kommer stenar från fotbolls storlek och uppåt att skapa problem i sinom tid, även på en meters djup, eller rentav 1,5 meter ner i bädden.
Allt skall väck, och kontrollerat, certifierat och ISO-kompatibelt material skall in. Så bygger man en väg.
Hampe
Japp, jag gillar att köra Autobahn. Också.