Robert Collin krönika "Semesterbilisterna är en sommarplåga"

Chopperbyggarn

New member
Förstår inte varför olika ålders grupper pekar på varandra som dåliga exempel. Jag har ett tag kvar tills jag blir pensionär men har blivit tillräckligt gammal för att inse att jag skjuter mig själv i foten om jag klagar på pensionärer.

Om jag får ha hälsan i behåll så vill jag ha möjlighet att köra mc/bil när jag väl blir pensionär utan en massa krångel och elaka fördomar från yngre....precis på samma sätt som när jag körde hoj i unga år inte tyckte om när dom äldre klagade och hade fördomar om oss yngre.

Vi ska väl hålla ihop oavsett var vi befinner oss på ålders skalan??!!

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Vi ska väl hålla ihop oavsett var vi befinner oss på ålders skalan??!!

:tummenupp Absolut! Det finns, vad jag sett på detta forum bl.a., föreställningar om att en "riktigt knutte" hälsar inte på en moped(?). Var började vi själva karriären till att bli en stor pojk, jo med moppe. Som snart 70-åring kan jag avslöja att tiden mellan 15 till 65 år är väldigt kort så varför hålla på och klanka på gruppen man nyss tillhört, alt. snart kommer att tillhöra. Alltså - oavsett ålder så handlar det om att man ska respektera varandras existens och sätt att vara, sen löser sig det mesta. :tummenupp

För att klargöra kan jag berätta att pensionsåldern sträcker sig från ca. 65 till döden. Man har inte semester, snarare kan man väl betrakta sig som typ statsanställd utan specifika uppgifter, en ganska ordentligt outnyttjad resurs. :confused:
 

Bansaie

New member
Hävdar inte att jag är en förare av rang. Kör fort där jag kan, slår av på takten när det behövs och efter 25 år av körkortsinnehav inte en enda böter och tar i trä.
Det tog ca 29år innan jag fick min första bot för en trafikförseelse. Hade varit i Karlskoga och köpt en Fiesta ST. Den skjutsade på lite bättre än Saaben så när jag axxade ut ur en rondell och blev jag tagen för 59km/h på en 50 sträcka. :eek:
 

challe

Member
HkanB
Det jag reagerade mot var att pansos nämdes.Vi vet att unga leder olycksstatistiken men inte ett ord om den gruppen.

Vem åker på bakhjulet på motorvägen ingen 60+.För övrigt ett bra inlägg Är själv 62+tycker nog att jag aldrig varit bättre att
framföra både mc&bil.
Har både ett mjukt körsätt och vänlighet . Är för det ingen bromskloss .Hälsningar JÄMTEN

När jag var 30- var det roligt att åka så fort som det gick - var därför på Gröna Lund då och då för att åka attraktionerna.

Nu när jag är 60+ är jag inte sugen på att åka attraktionerna på Grönan. Nu kan ni nog dra en slutsats om min körstil på motorvägen också. Givetvis är jag därför en bromskloss för den yngre generationen - men jag får rätt få fortkörningsböter.... :p
 

Jämten

New member
Ja du challe det är väl så att vi förändras. Men med tanke på alla tekniska finesser som finns på våra fordon idag
borde olyckorna minska .

Men tyvärr är det farten som dödar. Bättre omkörd och hemkommen. Istället för bortkörd och omkommen

Hälsningar JÄMTEN.........
 

HkanB

New member
Att hålla isär sak och person...

Förstår inte varför olika ålders grupper pekar på varandra som dåliga exempel. Jag har ett tag kvar tills jag blir pensionär men har blivit tillräckligt gammal för att inse att jag skjuter mig själv i foten om jag klagar på pensionärer.

Om jag får ha hälsan i behåll så vill jag ha möjlighet att köra mc/bil när jag väl blir pensionär utan en massa krångel och elaka fördomar från yngre....precis på samma sätt som när jag körde hoj i unga år inte tyckte om när dom äldre klagade och hade fördomar om oss yngre.

Vi ska väl hålla ihop oavsett var vi befinner oss på ålders skalan??!!

Anders.J

Det är väl lika relevant att sätta fingret på problem oavsett vilken åldersgrupp de uppkommer i?
För det är en inte helt liten skillnad mellan att visa på problem och att generellt klaga på och anklaga en godtycklig grupp för både det ena och det andra?

Nu har jag till skillnad från en del andra här inte passerat in och ur så många åldergrupperingar än men har iaf känt mig tvungen att omvärdera en och annan sak rätt mycket allt eftersom tiden gått.
Tyvärr lär det inte bli utrymme för samma sorts reflektion över tiden som pensionär, om och när den nu inträffar som för t.ex mina tonår och tiden på 125:a. Jag är rätt så säker på att jag skulle omvärdera även pensionärstiden om jag bara fick tillfälle och tillräckligt lång tid på mig att reflektera över den.

Med det sagt så; varje period i livet har sannolikt sina för- och nackdelar i mer än ett avseende och det inget fel med att njuta av det positiva men att försöka ignorera att det finns lite svaga sidor här och där på vägen är inte särskilt fiffigt.

Jag kan personligen som förmodligen många andra konstatera att omdömet på det hela taget förändrats till det bättre? sen tonåren men att ett par timmar i träningslokalen med säck, handskar, matta och vad annat som hör till nu tar mycket längre tid att återhämta sig från. Så fysiskt kommer tiden ikapp...vare sig man vill eller inte.

Som tur är finns det stor individuell variation varför man t.ex inte direkt behöver ta åt sig vare sig när det gäller svepande generaliseringar om oansvariga tonåringar eller fysiskt inkapaciterade pensionärer. Båda dessa finns tyvärr...men långt ifrån alla är det.
 

Ove 60+

Active member
Som tur är finns det stor individuell variation varför man t.ex inte direkt behöver ta åt sig vare sig när det gäller svepande generaliseringar om oansvariga tonåringar eller fysiskt inkapaciterade pensionärer. Båda dessa finns tyvärr...men långt ifrån alla är det.

Upprepade svepande generaliseringar har dessvärre förmågan att skapa "sanningar" typ vid fyllda 65 ÄR man dement, ser illa, hör illa och luktar illa. Som tonåring ÄR man full, gapig, klottrar och kör som en galning.

Det är sårande vilken grupp man än tillhör att ideligen träffas av generaliseringar. Ibland är det ämnat så, men för det mesta handlar det bara om ett obetänksamt sätt att uttrycka sig. :p
 

Hampe

Skriver massor!
Bättre omkörd och hemkommen. Istället för bortkörd och omkommen

Gammal sliten klyscha

Men tyvärr är det farten som dödar.

Gammal, sliten och falsk klyscha.
Speciellt på ett MC-forum borde man hålla sig för god för att rapa upp en sådan halvsmält plattityd.
Implikationen av denna avtrubbande slogan är att det är farten som dödar. Punkt.
Det är endast sådana som kör för fort som dör eller dödar andra.
Om man bara kör lagligt så klarar man sig.

Man behöver inte se sig för, man behöver inte anstränga sig att försöka bedöma andras kurs, fart eller intentioner, man behöver inte spela boll med andra trafikanter. För det är ju farten som dödar.

Snacka om noll vision.



Hampe
 

gundj

New member
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet mot något.
Det kan vara en bil som svänger ut / in framför dig, bussen som klämmer dig eller mötande fordon som vinglar till.
Allt detta oavsett (nästan) vilken fart du själv håller. 40 kmh på 70-väg och en bil kör ut framför dig kan vara slutet den resan.

Givetvis ökar risken i de flesta situationer med ökad fart, men det är inte en absolut sanning.
 

challe

Member
Trafikanterna som RC refererar till - de som inte borde ha körkort - är det alltså deras fel att någon annan i sin irritation över "idioten" som kör 70 på 100-sträckan gör en vansinnesomkörning och kör ihjäl sig? Ska vi inte som trafikant kunna klara av "idioter"?
 

Jämten

New member
Jag kan förklara.Hampe.

Det är ett skämt.En svepande generalisering avsedd att skapa reaktioner.Det skrev du tidigare???
Kanske är det bara förbehållet farbror duktig att vara ironisk eller???

Det gäller att kunna läsa mellan raderna skrev visst någon.Nollvisionens grund var att hastigheten
måste minska.Ha en fortsatt bra dag.Hälsningar en glad Jämte
 
Last edited:

Jämten

New member
Hade vi sanningen i att ta till skulle nog inga olyckor ske. Det jag syftade på är singelolyckor,krascher mot stillastående
föremål. När två fordon med hög hastighet möts har farten en hög riskfaktor.mm.

Slut på resan kan det vara om du står stilla också. När nästa objekt kommer i hög hastighet.Jämten
 

Hampe

Skriver massor!
Jag kan förklara.Hampe.

Det är ett skämt.En svepande generalisering avsedd att skapa reaktioner.Det skrev du tidigare???
Kanske är det bara förbehållet farbror duktig att vara ironisk eller???

Det gäller att kunna läsa mellan raderna skrev visst någon.Nollvisionens grund var att hastigheten
måste minska.Ha en fortsatt bra dag.Hälsningar en glad Jämte

Touche!

Det föresvävade mig inte att du skrev så med en ironisk glimt i ögat.
Om man kan stå med sin fot i munnen trots att man skriver istället för att tala så gör jag det nu... :D


Hampe

Men jag kommer igen! Det finns tusen sätt att göra bort sig på, och jag är inte ens halvvägs ännu.
 

Jämten

New member
Det gör inget Hampe.

Jag gör nog bort mig varje dag. Är det inget värre överlever vi både du och jag.Det jag vill få uppmärksamhet på
är extrem åkarna som kommer i 200 knyck på motorvägen senast i går em.

Två st som tävlingskör mot varandra. Dom kan väl hyra in sig en dag på kinnekulle och åka av sig.Hälsningar en glad JÄMTE.
 

Marie

Banned
Det jag vill få uppmärksamhet på är extrem åkarna som kommer i 200 knyck på motorvägen senast i går em.

200 på en motorväg är väl ingenting extremt alls. Det håller jag ganska ofta - och mer därtill - med både hoj och bil. Fast jag gör det i Tyskland, och då blir jag ändå omkörd ganska ofta...

Så vad är egentligen extremt? :confused:
 

Jämten

New member
200 på en motorväg är väl ingenting extremt alls. Det håller jag ganska ofta - och mer därtill - med både hoj och bil. Fast jag gör det i Tyskland, och då blir jag ändå omkörd ganska ofta...

Så vad är egentligen extremt? :confused:

Har sett olycksplatser på autoban. Där antalet inblandade bilar är 50......st och mer antal döda??????.

Det är inte alla som behärskar dom farterna men dom ska testa . har själv åkt i 240 i en Porsche.
Tiden du har att reagera på är näst intill mikrosekunder. Det behövs bara en som gör fel så
är katastrofen ett faktum.

Att riskera sitt liv och andras bara för att få adrenalinkicken är dumdristigt.Men allt är relativt.
Har träffat ungdommar som sitter i rullstol på grund av extrem körning.Det enda dom lever med
är sin ångest.Detta är min syn på baksidan av extrem körningen.Hälsningar JÄMTEN.
 

challe

Member
200 på en motorväg är väl ingenting extremt alls. Det håller jag ganska ofta - och mer därtill - med både hoj och bil. Fast jag gör det i Tyskland, och då blir jag ändå omkörd ganska ofta...

Så vad är egentligen extremt? :confused:

Den rådande men ofullkomliga definitionen av extrem hastighet är ju mer än 30 km/t över rådande hastighetsgräns. Alltså, att köra 200 km/t på Autobahn på ett vägavsnitt där det inte är någon hastighetsgräns är väl då inte extremt. Men det är ju flera som vill hävda att mycket beror på rådande omständigheter, dvs övrig trafik, sikt, väglag mm. Om det råder dimma med 30 m sikt är väl ändå 200 km/t extremt även om det möjligen inte är direkt olagligt?

Det råder visst ändamålsglidning i den här tråden... Ber om ursäkt för slirandet... :p
 

swischmc

New member
Det är fascinerande hur en tråd om "semestertrafikanter" kan övergå till pensionärer och vansinneshastigheter. :)

Så jag fortsätter på dessa teman! Heja Marie! Du har helt rätt. Vad är extrem fart? Såklart beroende på omständigheter och lagar. 200knyck på autobahn är ok, 40 knyck utanför en skola med 30-skylt är inte ok. Det gör ondare att krocka i 200 än i 40, ja visst, men omständigheterna avgör risken för en krock.

Pensionärer... Köttberget! Haha, det finns inga som tar så illa vid sig som pensionärerna just nu. Pensionär är per definition en person som slutat jobba och åtnjuter "lön" från staten fram till dödsdagen. I definitionen ingår inte fysisk eller psykisk hälsa, ekonomi, civilstånd eller antal fingrar på högerhand... En pensionär kan vara 60 år och på topp i allt eller 100 år och skruttig. Eller precis tvärt om, 60 år och skruttig eller 100 år och på topp.
Äldre med funktionsnedsättningar ska inte köra bil, liksom de som är påverkade av droger, sömnbrist, sms:ar eller har bråkiga småbarn i bilen. Liksom de som inte skrapar rutan på vintern osv. osv. osv. Påverkas ens möjligheter att köra med 100% uppmärksamhet i trafiken ska man inte köra. Oavsett varför.
 

Marie

Banned
Har sett olycksplatser på autoban. Där antalet inblandade bilar är 50......st och mer antal döda??????.

Eftersom jag kör ganska mycket mellan Skåne och Österrike, och har så gjort sedan 70-talet, så har väl även jag sett en hel del elände på Autobahn, men det påverkar knappast min uppfattning att de vägarna är byggda för effektiv transport i hög hastighet. Att det går åt en del i form av dödade och skadade är då ingenting som direkt stör mig. Det ÄR helt enkelt farligt att leva, och det måste även moderna trygghetsnarkomaner lära sig att inse.

Och 50 bilar i seriekrock förekommer även på det översäkra svenska motorvägsnätet, senast nu i vintras på Tranarps bro över Rönne å i Skåne. 70 km/h på en 110-motorväg i underkyld dimma är extremt medan 230 km/h under goda betingelser inte är det, om jag får tycka i frågan.
Man kan alltå inte formulera sig i så rigida formuleringar som >hastighetsgränsen+30.

Det svenska motorvägsnätet är inte så mycket sämre än stora delar av tyska Autobahn, men ändå slösar vår regering och riksdag med befintliga resurser då man inte tillåter ett effektivt utnyttjande av det som redan finns.
 

Skye

Kör Mycket!
det var ett bra svar Marie. Våra motorvägar håller för hastighet men våra miljönissar tycker att avgasutsläppet är för högt och därför skall vi köra långsammare och 110 blir 100..
 
Top