Att hålla isär sak och person...
Förstår inte varför olika ålders grupper pekar på varandra som dåliga exempel. Jag har ett tag kvar tills jag blir pensionär men har blivit tillräckligt gammal för att inse att jag skjuter mig själv i foten om jag klagar på pensionärer.
Om jag får ha hälsan i behåll så vill jag ha möjlighet att köra mc/bil när jag väl blir pensionär utan en massa krångel och elaka fördomar från yngre....precis på samma sätt som när jag körde hoj i unga år inte tyckte om när dom äldre klagade och hade fördomar om oss yngre.
Vi ska väl hålla ihop oavsett var vi befinner oss på ålders skalan??!!
Anders.J
Det är väl lika relevant att sätta fingret på problem oavsett vilken åldersgrupp de uppkommer i?
För det är en inte helt liten skillnad mellan att visa på problem och att generellt klaga på och anklaga en godtycklig grupp för både det ena och det andra?
Nu har jag till skillnad från en del andra här inte passerat in och ur så många åldergrupperingar än men har iaf känt mig tvungen att omvärdera en och annan sak rätt mycket allt eftersom tiden gått.
Tyvärr lär det inte bli utrymme för samma sorts reflektion över tiden som pensionär, om och när den nu inträffar som för t.ex mina tonår och tiden på 125:a. Jag är rätt så säker på att jag skulle omvärdera även pensionärstiden om jag bara fick tillfälle och tillräckligt lång tid på mig att reflektera över den.
Med det sagt så; varje period i livet har sannolikt sina för- och nackdelar i mer än ett avseende och det inget fel med att njuta av det positiva men att försöka ignorera att det finns lite svaga sidor här och där på vägen är inte särskilt fiffigt.
Jag kan personligen som förmodligen många andra konstatera att omdömet på det hela taget förändrats till det bättre? sen tonåren men att ett par timmar i träningslokalen med säck, handskar, matta och vad annat som hör till nu tar mycket längre tid att återhämta sig från. Så fysiskt kommer tiden ikapp...vare sig man vill eller inte.
Som tur är finns det stor individuell variation varför man t.ex inte direkt behöver ta åt sig vare sig när det gäller svepande generaliseringar om oansvariga tonåringar eller fysiskt inkapaciterade pensionärer. Båda dessa finns tyvärr...men långt ifrån alla är det.