Robert Collin krönika "Semesterbilisterna är en sommarplåga"

Hampe

Skriver massor!
För en gångs skull håller jag inte med Collin i dennes iaktagelser:

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article17381638.ab

Men har ni märkt en sak? Semestern är slut nu. Det är elva månader tills vi möts på vägarna igen, semesterbilisten och jag

Nope.
Det är precis så jag upplever vardagstrafiken på helårsbasis sedan nästan ett decennie tillbaka - ett stadigt tilltagande ointresse för vad man håller på med, och hur man kan interagera med andra trafikanter för att få det att flyta bättre.

...men bortsett från slutklämmen är krönikan spot on.

Hampe

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Tyvärr har Collin "tappat bort" alla dessa bil-åkare som sitter och fingrar på mobiler och surfplattor när dom borde ägna sig åt att KÖRA bil.

Jag hoppar att Ni inte möter någon av dessa, det räcker med alla bilförare som tror att "kroken" till vänster är till för att hänga upp handväskan på....:mad:

En gång i tiden tog jag körkort, för bil faktiskt, och fick lära mig....

.... Blinka först, bromsa sen....

Verkar som dagens elever i körskolan inte får samma utbildning, eller så är det så att man lär sig att "jag åker bil, akta er"!

Jämten

New member
Blicken,pilen,filen.Det fick jag lära mig för 40-år sedan
Det verkar att ha blivit någon form av inne grej att inte ge tecken. Det är även en stor del äldre bilförare som också antagit denna attityd.
Tecken skall givas när fordonet förflyttas i sidled på sådant sätt att det befaras hindra
eller störa annan trafikant.Hälsningar Jämten.

Diversion

New member
Collin är och har alltid varit en svammelkuse av rang. Jag minns när han hade frågestund och en ung grabb glatt berättade att han skulle få ärva farfars finfina 740 i nyskick när han tog körkortet. Nej det skulle han inte alls sa idioten för den var bakhjulsdriven och satte han sig i en bakhjulsdriven bil skulle han dö.

Har noll respekt för stolpskottet.

Skye

Kör Mycket!
Hävdar inte att jag är en förare av rang. Kör fort där jag kan, slår av på takten när det behövs och efter 25 år av körkortsinnehav inte en enda böter och tar i trä.

Collin kan säga sitt men semesterförare finns varje dag i form av pensionärer, drogpåverkade och husbilsförare med B-kort.
Jag hatar husbilsförare med b-kort av den enkla anledning att de inte vet vad de kör. Ingen respekt av vikt, ingen respekt av speglar. Det är en vanlig bil som ställer till oreda i trafiken på grund av handhavande fel.

MC förare skall kunna allt och får knappt körkort trots 25 år vana av trafik. Husbil kan man bara sätta sig i och köra...

påK-en

New member
..................Collin kan säga sitt men semesterförare finns varje dag i form av pensionärer, drogpåverkade och husbilsförare med B-kort.
...............

Vaddå - skall vi pensionärer bara lägga oss ner och dö - eller? :confused:
Jag tycker inte som pensionär om att jämställas med drogpåverkade.
Förklara!

Last edited:

Jämten

New member
Nu var du inte snäll. Jag tycker inte man kan jämföra dom kategorierna inom samma grupp.
Lite hyfs och reson får man ha i ett offentligt forum.......

Alla kommer vi att bli både äldre och pensionärer. Men motorintresset och att färdas på våra vägar måste alla och envar
få göra. Kanske har andra samma uppfattning om oss som åker mc...... Hälsningar Jämten.

Hampe

Skriver massor!
...i ett offentligt forum gäller det också att kunna läsa mellan rader, förstå den svåra konsten "ironi" och gärna kosta på sig att hellre tolka saker och ting till det bästa än det sämsta.

H

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vaddå - skall vi pensionärer bara lägga oss ner och dö - eller? :confused:
Jag tycker inte som pensionär om att jämställas med drogpåverkade.
Förklara!

Jag kan förklara!
Det är ett skämt. En svepande generalisering avsedd att skapa reaktion. Det funkade!

Alla knarkare kör inte som hänsynslösa svin.
Alla husbilsförare med B-kort drar inte sina sovalkover in i närmsta skärmtak.
Alla pensionärer är inte nackstela, skumögda dödsfällor med folivoraperception.

Men tillräckligt många för att man skall kunna kosta på sig att skoja lite och hösta in lite leenden.
Du fick mitt i vart fall, Skye!

Hampe

HkanB

New member
Är det en självklar rätt att få vara trafikfarlig?

Nu var du inte snäll. Jag tycker inte man kan jämföra dom kategorierna inom samma grupp.
Lite hyfs och reson får man ha i ett offentligt forum.......

Alla kommer vi att bli både äldre och pensionärer. Men motorintresset och att färdas på våra vägar måste alla och envar
få göra. Kanske har andra samma uppfattning om oss som åker mc...... Hälsningar Jämten.

Problemet är att det faktiskt inte är en fråga om hyfs, finess, stil eller något sådant.
Det är ett reellt problem att det finns en del äldre förare som av ett eller annat skäl inte borde framföra fordon på allmän väg! Eller någon annanstans heller för den delen...
Det är problem på samma sätt som de verkliga världenproblem som de berusade, narkotikapåverkade skapar. Att nämna dem i samma mening gör dem inte inte likadana det bara pekar på de liknande resultaten av de (o)kända bristerna.

Det här borde handla mindre om vilka som har rätt att framföra vilket fordon och när och mycket mer om när, var och hur de flesta av oss ska slippa dessa problem- och riskkällor.

I slutändan är det rätt ointressant -missförstå mig nu rätt- om det är droger, mentala problem eller åldersrelaterade d.o som bidragande orsak till olyckan. Olyckans konsekvenser blir som de blir i vilket fall som helst. Det viktiga och intressanta är att ingen av dem skulle ha varit ute i trafiken överhuvudtaget. Alls, Någonsin....

Det är väl bara att hoppas på att det när det är dags själv att ett visst mått självinsikt infunnit sig...så att man kan kränga hoj och bil i tid och skaffa busskort i stället.

På samma sätt som mindre barn och ungdomar har kända "problem" med sin motorik och varseblivning så har också äldre det. Till skillnad från barnen och ungdomarna så förändras tillståndet i negativ riktning. Det är väl liksom inget konstigt med det...om man bara tar konsekvenserna av de successivt avtagande förmågorna.

Och eftersom det kan bli ett Olle & Helge ögonblick i närheten av sånt här, så visst det finns individuella variationer, och det i båda ändar av åldrar....

Som sagt, jag hoppas att jag kommer att förstånd nog att lägga av i tid...

Last edited:

Ove 60+

Active member
:p Lugn och fin nu pojkar. Skälla om pensionärer är ju väldigt populärt bland de riktigt unga och det finns ju även de som fortsätter att vara "riktigt unga" ända tills dom fyller 65 och förvånat upptäcker att dom är pensionärer och har alla sinnen och alla lustar i behåll. :wink:

De riktigt unga är kungar för att dom inte varit med om så mycket så dom kan lätt ha överblick. Ju mer man vet och ju mer man varit med om, ju längre är gränsen till det okända och då kan det vara lätt att verka velig för den som har en väldigt kort gräns mot det som är okänt(=väldigt ung).

Man kan tycka att pensionären är långsam av sig men tittar man på en sån sak som reaktionsförmåga så är den på topp vid 35 -40 års ålder och avtar sedan långsamt. Detta innebär att man först vid 60-65 år regerar lika segt som en 20-åring. Det som är lite eftertanke och mindre "spring i bena" är vad som de riktigt unga uppfattar som att vi är gamla tröga och dementa...

Jag ska så småningom köpa en ny varningsväst, en citrongul. På ryggen ska jag ha en LGF-skylt och under den ett tilläggsmärke "GUBBE". :angel:

MvM

New member
LGF-skylt vete sjutton om du kan ha! Jag måste nog lämna in kort och mc redan nu för jag hade mellan varven svårt att hänga med "GUBBEN" på grusvägarna i lördags :angel:

Last edited:

Ove 60+

Active member
LGF-skylt vete sjutton om du kan ha! Jag måste nog lämna in kort och mc redan nu för jag hade mellan varven svårt att hänga med "pensionären" på grusvägarna i lördags :angel:

:confused: Ajfan! Jag laddade på lite extra ibland för att inte ligga för nära framför. :tummenupp

HkanB

New member
Och jag måste nog lämna in kort och mc redan nu för jag hade mellan varven svårt att hänga med "pensionären" på grusvägarna i lördags :angel:

Precis som du så subtilt antyder så är man per definition som pensionär vare sig det ena eller det andra. Men man är på gång in en i del av livet där åtminstone vissa förmågor börjar avta...
Att inte kunna acceptera det är lite märkligt?
Pensionär är ju en etikett som har med lagar och avtal att göra och inte förmåga i sig, så man behöver ju inte ta åt sig så där per omgående. Eller. ;-)

Jämten

New member
Håller med dej Ove.
Statistiken visar att dom flesta olyckor sker av unga bil och mc förare. Åldern 18......25 år leder statistiken när det gäller
olyckor. Det borde vara dom gamla eftersom dom tydligen inte varken har syn eller reaktionsförmåga?

Svara på det den som kan.Kanske är det ADHD som härjar det har ju varenda ungdom idag om man följer forsknings resultaten.

Jag tror nog 60+ gubbarna klarar sig ganska bra i konkurrensen .Hälsningar JÄMTEN

Cawwa

New member
Haha, kul kommentarer ... :D

Köra i stan med mc är en kontaktsport, man måste ta för sig oavsett ålder. Mc'n är smala och kan få plats där bilister inte får det. Detta skapar en enorm avundsjuka och jantelagen gäller!
Oavsett ålder på bilföraren (jag bryr mig inte om vilket) så blockeras det om de ser, blockeras för att de inte ser, är allmänt ouppmärksamma, har mycket att göra med telefon eller passagerare. Här finns inga semesterbilister, pensionärer eller drogpåverkade. Här finns bara de man måste vara beredd på. Varje bilist är en älg!!
Det Collin beskriver är min vardag, semester eller ej.

Jämten

New member
HkanB
Det jag reagerade mot var att pansos nämdes.Vi vet att unga leder olycksstatistiken men inte ett ord om den gruppen.

Vem åker på bakhjulet på motorvägen ingen 60+.För övrigt ett bra inlägg Är själv 62+tycker nog att jag aldrig varit bättre att
framföra både mc&bil.
Har både ett mjukt körsätt och vänlighet . Är för det ingen bromskloss .Hälsningar JÄMTEN