Retrohoj kawasaki

V Saarela

New member
En CB 500 Four i bl.a 10 år. CB var en trevlig hoj på många sätt och känd som driftsäker men väghållningen lämnade mycket i övrigt att önska.

Nu har jag ju inte ägt eller kört någon 70-tals cb500(dock 750), men på vilket sätt var den så katastrofal i jämförelse med dom andra 70-talarna?

H

honda cbf 500

Guest
Det enda jag har läst om cb 500 four är som liksom många andra hojar från den tiden, att då tidens däck var en begränsande faktor, dämpning och taskiga bromsar(skivbromsar pga ytspänningen). Dessa tre faktorer går ju förbättra med dagens tillbehör.

Ove 60+

Active member
Som vanligt det är få, om ingen som har kört/ägt Triumph, eller Kawa W;).

:p Jodå, Jag kör och äger en Kawa W 650. ;) Den har egentligen bara ett stort fel - en j*** a massa krom på löjliga ställen, avgasrör, styre, skärmar osv. För övrigt är det en bra hoj, Fungerar perfekt även med 2st 100kg klumpar på dynan.

jskanerva

New member
:p Jodå, Jag kör och äger en Kawa W 650. ;) Den har egentligen bara ett stort fel - en j*** a massa krom på löjliga ställen, avgasrör, styre, skärmar osv. För övrigt är det en bra hoj, Fungerar perfekt även med 2st 100kg klumpar på dynan.

Jag har inte heller ifrågasatt, Kawasakis godhet, men tycker att originalet är bättre(åsikt, ej fakta)

GeCe

New member
Nu har jag ju inte ägt eller kört någon 70-tals cb500(dock 750), men på vilket sätt var den så katastrofal i jämförelse med dom andra 70-talarna?

Den var säkert inte katastrofal vilket jag inte påstod heller och troligen varken sämre eller bättre än andra hojar från den tiden. Men det är ju ett känt faktum att dagens konstruktioner är bättre på många sätt inte minst ramkonstruktioner och bromsar.
"Min" hoj blev desssutom "utsliten" efter 7000 mil, kamaxel och inte minst primärdrivningen som är besvärlig att byta med nedplockning av hela motorn.

GeCe

New member
Var har jag påstod det
Så här har jag skrivit:
"Som vanligt det är få, om ingen som har kört/ägt Triumph, eller Kawa W."

Du var mig en grinig jäv--l jskanerva. Ove hade vänligheten att berätta att han körde en Kawa W 650 och sen gör du ett påhopp på honom för detta.

Det ska fa..n till att skriva i ett sånt här forum när sådana figurer som du vräker ur sig vad som helst och förpestar stämningen.

Tack för mig!

H

honda cbf 500

Guest
För att lätta upp stämning :) vilket märke tror Ni här näst kommer att haka på tränden med retro hoj? Moto guzzi, ducati, kawasaki har och har haft retrohojar på sitt modellprogram. Harley, hela deras modell program är väl mer eller retrohojar.

Vad tror Ni, honda eller yamaha?

//Amir

jskanerva

New member
Du var mig en grinig jäv--l jskanerva. Ove hade vänligheten att berätta att han körde en Kawa W 650 och sen gör du ett påhopp på honom för detta.

Det ska fa..n till att skriva i ett sånt här forum när sådana figurer som du vräker ur sig vad som helst och förpestar stämningen.

Tack för mig!

Grinigt jävel, För att jag är av annan åsikt än dig???:)
men ändå har jag märkt att dessa diskussioner är ju mer eller mindre åsikter om någonting som man inte vet om.
OM man har provat/ägt till exempel Ny Bonneville och Kawa W, och kört med dom som det finns EN person här då tycker jag att det är inte statistiskt säkerställt att bedömma villket är bäst.
Men naturligtvis kan man tycka om vad man vill;) Till och med jag får göra det
Sedan rekommenderar jag att vissa personer försöker läsa med tanke vad säges ...

Last edited:

DearHunter

New member
För att lätta upp stämning :) vilket märke tror Ni här näst kommer att haka på tränden med retro hoj? Moto guzzi, ducati, kawasaki har och har haft retrohojar på sitt modellprogram. Harley, hela deras modell program är väl mer eller retrohojar.

Vad tror Ni, honda eller yamaha?

//Amir

Hörru du din persika...muckar Du eller? :D:D:D

Honda behöver inga retrohojar. Det finns så många gamla Hondor att det räcker till oss alla. Evighetsmaskiner. Däremot, alla andra leksaksmärken och tjejcyklar, där behöver man lära sig att bygga hojar på nytt. Hörde av ''Mr. Glenn Fiddich de Pinot Noire'' att HD har börjat sälja under varumärket John Deere igen :) :D:D

Förövrigt så är Leica bästa kikaren eller hur GeCe. :D:D:D