Retrohoj kawasaki

Pledians

New member
Såg ju riktigt trevlig ut! Ja, hoppas att honda hakar på, även om de aldrig har tillverkat några moderna retrohojar, vad jag känner till iaf.
 
H

honda cbf 500

Guest
jodå de tillverkar cb 1100 dock säljs den endast i japan för närvarande. Honda seven fifty är ett annat exemplar dock tillverkas den inte längre.

//Amir[


QUOTE=Pledians;73329]Såg ju riktigt trevlig ut! Ja, hoppas att honda hakar på, även om de aldrig har tillverkat några moderna retrohojar, vad jag känner till iaf.[/QUOTE]
 

GeCe

New member
Honda har även den här som man kanske kan kalla retro, VT750S.

Har en kompis med en Kawa W650 som är skitsnygg i verkligheten också. Den kommer att bli till salu snart.
 
H

honda cbf 500

Guest
Många äldre hojar har ju undermålig fjädring, bromsar, däck och även i vissa för låg effekt. Där av kan en modern retro hoj var en ultimat klassiker.

//Amir
 

DearHunter

New member
Många äldre hojar har ju undermålig fjädring, bromsar, däck och även i vissa för låg effekt. Där av kan en modern retro hoj var en ultimat klassiker.

//Amir

Visst. Du får bättre prestanda, köregenskaper, ABS och en verkstad som ska kunna hantera ev. reparationer och tillgången på reservdelar kan bli bättre, osv. Fördelarna är många.

MEN, på två punkter slår den sig slät - karaktären och känslan, på gott och ont :D
 

Chopperbyggarn

New member
Den här kawasakin är verkligen en skönhet! Kan dom möjligen ha inspirerats av deras egen 650 twin från 60-talet? På en sådan här hoj måste det bara sitta en fungerande kick...även om den inte används!!!

Anders.J
 

TMax500

Member
Kick? Äsch! Saknar ni trähjulen också, era bakåtsträvare?! :)

(Hmmm.. går det att kombinera kick med insprutning och avancerad elektronisk motorstyrning, katalysator osv?)
 
H

honda cbf 500

Guest
Håller med dig Anders! I mitt fall kommer kicken att användas och elstarten endast vid motorstopp vid röd ljus:p:D

//Amir



Den här kawasakin är verkligen en skönhet! Kan dom möjligen ha inspirerats av deras egen 650 twin från 60-talet? På en sådan här hoj måste det bara sitta en fungerande kick...även om den inte används!!!

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Varken karaktären eller känslan behöver försvinna om man designar en hoj enligt gammalt recept :)

//Amir


Visst. Du får bättre prestanda, köregenskaper, ABS och en verkstad som ska kunna hantera ev. reparationer och tillgången på reservdelar kan bli bättre, osv. Fördelarna är många.

MEN, på två punkter slår den sig slät - karaktären och känslan, på gott och ont :D
 

anders_69

New member
Kick? Äsch! Saknar ni trähjulen också, era bakåtsträvare?! :)

(Hmmm.. går det att kombinera kick med insprutning och avancerad elektronisk motorstyrning, katalysator osv?)

Ja, varför skulle det inte?

Sitter kick på kinamuppen hemma och den har både avancerad(?) elektronisk motorstyrning och kat. Brukar få testa kicken när batteriet laddat ur för mycket för elstarten.
 

Chopperbyggarn

New member
Kick? Äsch! Saknar ni trähjulen också, era bakåtsträvare?! :)

(Hmmm.. går det att kombinera kick med insprutning och avancerad elektronisk motorstyrning, katalysator osv?)

Ja, jag är bakåtsträvare annars hade jag inte gillat retro hojar! Förövrigt är jag mycket frustrerad över att det inte går att efter montera kick på min 1200 Sportster motor som jag har i min äventyrs/långfärds hoj då en kick kan betyda skillnaden mellan att bli stående i ödemarken i fjärran land eller på den sista strömen i batteriet (med släckt belysning) ta sig fram till närmaste plats där problemet kan åtgärdas.
På retrohojar samt old school choppers tycker jag att det är en självklarhet med kick...om man är lat så kan man ha elstart som komplemet.
Är övertygad om att det går att kombinera med insprutning precis som det går att kombinera med elektroniskt tändsystem (som måste vara avsedda att kunna användas ihop med kickstart).:)

Anders.J
 

DearHunter

New member
Varken karaktären eller känslan behöver försvinna om man designar en hoj enligt gammalt recept :)

//Amir

Jo, den försvinner garanterat. För mig, men kanske inte för dig.

En sak som försvinner direkt är tex den låga försäkringskostnaden och känslan att hojen är över 30 år och alla upplevelser man haft på just DEN hojen... vi pratar smak, tycke och känsla... feeeeeling.. :D

Det finns en anledning till att ''entusiaster'' smyger ner i källaren på natten när alla sover för att skruva och putsa på sin klenod som han ska köra till veteranträffen utan att tanten stör sig på att han ägnar mer tid åt hojen än henne. Hobby kallas det. :D
 

Chopperbyggarn

New member
Jo, den försvinner garanterat. För mig, men kanske inte för dig.

En sak som försvinner direkt är tex den låga försäkringskostnaden och känslan att hojen är över 30 år och alla upplevelser man haft på just DEN hojen... vi pratar smak, tycke och känsla... feeeeeling.. :D

Det finns en anledning till att ''entusiaster'' smyger ner i källaren på natten när alla sover för att skruva och putsa på sin klenod som han ska köra till veteranträffen utan att tanten stör sig på att han ägnar mer tid åt hojen än henne. Hobby kallas det. :D

Håller med om att en äkta gammel hoj har den extra goa känslan som en retro inte riktigt når fram till, förutsatt att den gamla inte är så sönderskruvad o utmattad i materialet att den bara klarar en tur runt samhället.
Själv börjar jag fundera på att införskaffa ett harley 1000/1200 projekt 1936-69 års modell om jag kan hitta någon till rimligt pris.:)

Anders.J
 

DearHunter

New member
Håller med om att en äkta gammel hoj har den extra goa känslan som en retro inte riktigt når fram till, förutsatt att den gamla inte är så sönderskruvad o utmattad i materialet att den bara klarar en tur runt samhället.
Själv börjar jag fundera på att införskaffa ett harley 1000/1200 projekt 1936-69 års modell om jag kan hitta någon till rimligt pris.:)

Anders.J

Går själv i samma tankar av och till. Ett kul vinterprojekt och så har man tid att vänta på delar..
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag håller med dig delvis;) men för mig innebär en modern retrohoj, inget mekandet och då jag inte kan så mkt så är det bra för min del :p:D:rolleyes::eek::(:mad: samtidigt törs jag åka med den utomlands utan att behöva oroa mig för en eventuell haveri med allt vad det innebär.

Försäkringen blir lite dyrare men det man betalar i service på nyare cyklar är samma sak som när man betalar för reparationer för äldre hojar.

//Amir




Jo, den försvinner garanterat. För mig, men kanske inte för dig.

En sak som försvinner direkt är tex den låga försäkringskostnaden och känslan att hojen är över 30 år och alla upplevelser man haft på just DEN hojen... vi pratar smak, tycke och känsla... feeeeeling.. :D

Det finns en anledning till att ''entusiaster'' smyger ner i källaren på natten när alla sover för att skruva och putsa på sin klenod som han ska köra till veteranträffen utan att tanten stör sig på att han ägnar mer tid åt hojen än henne. Hobby kallas det. :D
 

DearHunter

New member
Jag håller med dig delvis;) men för mig innebär en modern retrohoj, inget mekandet och då jag inte kan så mkt så är det bra för min del :p:D:rolleyes::eek::(:mad: samtidigt törs jag åka med den utomlands utan att behöva oroa mig för en eventuell haveri med allt vad det innebär.

Försäkringen blir lite dyrare men det man betalar i service på nyare cyklar är samma sak som när man betalar för reparationer för äldre hojar.

//Amir

Jamen det är väl det som är meningen, att det finns hojar för olika smaker och tekniskt kunnande.

MEN nu så ska jag avslöja livets hemlighet endast för dig. Spetsa öronen, ta på dig brillorna, dra undan mustaschen och flytta dig närmare skärmen. Läs nu från vänster till höger :

Man kan ha flera hojar

Scchhhh.. avslöja inte denna hemlighet för någon.. :D
 
H

honda cbf 500

Guest
MEN nu är det min tur att avslöja ett av livets hemligheter och det endast för dig. Spetsa öronen, ta på dig brillorna, dra undan mustaschen och flytta dig närmare skärmen. Läs nu från vänster till höger :

Det krävs en stor plånbok för att stilla min hoj törst och så stor plånbok har jag inte

Scchhhh.. avslöja inte denna hemlighet för någon.. :D[/QUOTE]




Jamen det är väl det som är meningen, att det finns hojar för olika smaker och tekniskt kunnande.

MEN nu så ska jag avslöja livets hemlighet endast för dig. Spetsa öronen, ta på dig brillorna, dra undan mustaschen och flytta dig närmare skärmen. Läs nu från vänster till höger :

Man kan ha flera hojar

Scchhhh.. avslöja inte denna hemlighet för någon.. :D
 

DearHunter

New member
MEN nu är det min tur att avslöja ett av livets hemligheter och det endast för dig. Spetsa öronen, ta på dig brillorna, dra undan mustaschen och flytta dig närmare skärmen. Läs nu från vänster till höger :

Det krävs en stor plånbok för att stilla min hoj törst och så stor plånbok har jag inte

Scchhhh.. avslöja inte denna hemlighet för någon.. :D
[/QUOTE]

:D:D:D

Man behöver ingen stor plånbok. Bara för dig min vän. Här kommer livets hemlighet del 2:

شما نیاز به پول. شما نیاز به زمان. زمان پول است.
;)
 
Top