Resor 2021? Vad planerar ni?

sannybo

Member
Som sagt. Vad har ni för planer för sommaren?
Jag brukar ju sticka iväg på en resa i början på sommaren, oftast till England/Skottland. Det känns ju ganska kört ut för det i år.
Därför tänkte jag att ta en liten tur ner till Österlen och kika runt lite.
I augusti hade jag tänkt att åka på en mc träff i Rumänien. Vi får väl se hur det går med den, om alla är vaccinerade och om Europa har öppnat upp igen.
Blir det ingen resa till Rumänien så håller jag på att titta på en tur norrut. Vart den går vet jag inte riktigt ännu, men enligt planeringen så befinner jag mig i Jokkmokk just nu, men resten är inte planerat ännu.

Hur har ni det själva med planeringen för sommarens resor?
 

Zopilote

New member
Jag är ganska rookie vad gäller att resa med MC, trots 35 är på hoj...
Till i år har jag iallafall införskaffat ett tält, ett liggunderlag och en sovsäck, så i år ska det bli åka av .
Tänkte börja med en eller två nätter ute, men har ännu inte bestämt riktning. Kanske kryssa fram och tillbaka på Öland, eller styra kosan mot västkusten. Planen är iallafall att vildcampa på lämplig plats, har ju en hoj som gillar små skogsvägar...
Tycker jag det är kul, kan jag planera längre turer sen.
 

Yxan

Member
Well, hoppet är det sista som överger en... NORGE?!
Under KristiHimmelshelgen (12-16/5) är det tänk till VESTKAPP inkl söderliggande omnejd... och mitten juni (16-24/6) nord-Norge, typ NK --> Senja --> Lofoten... (detta va även planen för 2020, ink en repa ned till ITA, Comosjön/Varenna)

MEN, vi är rättså inställda på Sverige - mao ngt liknande som fg år, maj = 'norra mellansverige' (Dalarna, Härjedalen, Jämtland) samt juni = Lappland... så istf NK får det nog bli som sist en vända upp till RIXGRÄNSEN och vända... med hopp om några magiska wildCamping-midnattssolsnätter... (Björkliden, Sitasjaurestugen ovanför Ritsem alt ovanför Vietas, Sitoälvsbron ovanför Tjåmotis).

RIDE ON Mange
 

Lottafia

Member
Det är ju klart.... Ut och flänga och fara för att om möjligt öka smittspridningen innan man fått upp vaccinationsgraden så högt att covidpandemin klingat av.
Duktiga pojkar (och flickor?) måste jag säga. Tålmodigt sitta still i båten och vänta? Nejdå, fullblodsegoisterna måste förstås ut och köra.... :mad:
 

sannybo

Member
Det är ju klart.... Ut och flänga och fara för att om möjligt öka smittspridningen innan man fått upp vaccinationsgraden så högt att covidpandemin klingat av.
Duktiga pojkar (och flickor?) måste jag säga. Tålmodigt sitta still i båten och vänta? Nejdå, fullblodsegoisterna måste förstås ut och köra.... :mad:

Jag tror, nej, jag är ganska säker på att du inte har planerat någon resa ännu. ??
 

Zopilote

New member
Det är ju klart.... Ut och flänga och fara för att om möjligt öka smittspridningen innan man fått upp vaccinationsgraden så högt att covidpandemin klingat av.
Duktiga pojkar (och flickor?) måste jag säga. Tålmodigt sitta still i båten och vänta? Nejdå, fullblodsegoisterna måste förstås ut och köra.... :mad:

Vilken attityd...
Tror jag bidrar betydligt mindre till eventuell smittspridning med integralhjälm på, än vad jag skulle göra på Gröna Lund tillsammans med resten av Sverige i sommar. När planen dessutom är att åka ensam och att övernatta i tält i naturen, tycker jag personligen att det är ett väldigt ansvarstagande sätt att tillbringa semestern.
 

Lottafia

Member
Vilken attityd...
Tror jag bidrar betydligt mindre till eventuell smittspridning med integralhjälm på, än vad jag skulle göra på Gröna Lund tillsammans med resten av Sverige i sommar. När planen dessutom är att åka ensam och att övernatta i tält i naturen, tycker jag personligen att det är ett väldigt ansvarstagande sätt att tillbringa semestern.
Ja givetvis är det bättre än att ränna på Gröna Lund! Men där har man väl ÄNNU mindre anledning att befinna sig. Att försvara ett icke fullt ansvarsfullt beteende med att jämföra med ett fullständigt ansvarslöst agerande?
Principen är väl att stanna i sin normala miljö och undvika träffa någon annan än de man bor tillsammans med?
 

Zopilote

New member
Ja givetvis är det bättre än att ränna på Gröna Lund! Men där har man väl ÄNNU mindre anledning att befinna sig. Att försvara ett icke fullt ansvarsfullt beteende med att jämföra med ett fullständigt ansvarslöst agerande?
Principen är väl att stanna i sin normala miljö och undvika träffa någon annan än de man bor tillsammans med?

I en perfekt värld skulle givetvis alla sitta inlåsta i sina lägenheter, beställa mat på nätet och vara nöjda med det.
I en mer realistisk värld måste människor få komma ut, göra saker som ger dem livskvalitet och interagera med andra för att överleva. Jag tror strängare restriktioner skulle ge effekter på psykisk ohälsa som överstiger vad COVID-19 ger.
Min normala miljö innebär dessutom att jag på nästan daglig basis träffar människor med misstänkt eller konstaterad COVID-19, så en liten hojsemester är nog väldigt positiv på alla sätt
 

sannybo

Member
Nu börjar det klarna lite mer i planeringen.
Blir nog en tur upp till Abisko och riksgränsen. Samtidigt kikar jag lite på de ställena som Yxan nämnde och blir lite sugen på att lägga in dom i rutten också.
Hemresan är inte planerad ännu.
Och innan någon annan nämner det, jag vet att jag är en hemsk människa som ger mig ut i dessa tider. ☺☺☺
 

Yxan

Member
Well, träffar man rätt gällande Ritsem och/eller Vietas (aka Stora Sjöfallet) kan det bli hur magiskt som helst! Dock är de inledande ~8 milen från E45:an mot Vietas/Ritsem rättså booooring... Det är först när man närmar sig VIETAS (typ i höjd med/mittemot Saltoluokta) som the Magic börjar... Vägen mellan VIETAS och RITSEM = asfalterad puckelPist, och skulle du möta på en husbil - får typ ett ekipage stanna! Men, vackert-som-fan!!

En annan liten detalj, för att ta sig vidare upp från Ritsem till "Sitasjaurestugan" måste man knöla sig förbi en smärre BOM! Förra året vände vi vid bommen. Vi får se hur det blir i år (om inte Norge), citerar en hojpolare fr de nordligare trakterna:

"Ett jävla liv om den grinden.. Slagits sönder och förstörd x-antal gånger.. Kameraövervakad och öppnas från nån central hos Vattenfall. Men ska enligt rykten gå att ta sig förbi med MC och fyrhjuling. Vägen var uselt dålig för 15 år sen när jag körde den sist, men körs ju kontinuerligt av Vattenfall och andra så borde vara farbar..."

Skulle inte Ritsem funka/passa (tältning), så zooma ned på nano-nivå (googleMaps) i VIETAS så finner du en liten pytteväg som leder upp (N) mot en kraftstation/vattendamm/sjö... och du kommer rakt ut mitt i en öööööde fjällvärld = MAGI! (vi körde till vägs ende sist och vände, vid själva kraftstationen = utsikt över hela "Stora Sjöfallet")

På hemvägen lutar det ev åt två till skaftkörningar; Ammarnäs/Tjulträsk samt Kittelfjäll/Skalmodal - i Skalmodal lär man slå hjälmen i den norska gränsen! Sedan blir det nog Stekenjokk/Vildmarksvägen och Flatruetvägen av bara farten...

Gäller bara oxå att ha med sig VäderGudarna på samma repa...
(vilket vi hade fg år, inte ens myggen hade heller hunnit vakna till liv)

Hälsningar Mange
 
Det blir en minihojsemester i år igen, på 125cc kinascooter, efter förra årets lyckade proof-of-concept.
Följer kusten ner längs Halland, Skåne och Blekinge upp till typ Kalmar och tvärs genom Småland hem till västkusten igen. Och så kustnära som överhuvudtaget möjligt, vilket är en utmaning i sig och innebär en hel del rätt små vägar. :) Fyra dagar och typ 110 mil, det är maximalt så länge som rumpan står ut på scootern.
 
...och det blev en riktigt trevlig minihojsemester. :)
Följde som planerat kustlinjen så havsnära som överhuvudtaget möjligt längs Halland, ut runt Bjärehalvön, ut även till Kullens fyr, längs Skånes kust hela vägen runt (fast jag fuskade vid Höllviken och hoppade över Skanör-Falsterbo) och upp till Karlshamn i Blekinge. Därifrån sneddade jag nordväst hem mot Halland igen. Allt på så kustnära och smala vägar som möjligt, bara de var asfalterade. Drygt 70 mil på fyra dagar, mestadels i hastigheter runt 50-70 km/h.

På plussidan var fantastiskt fint väder, många sköna fikastopp, som vanligt oerhört smidig körning i småskaliga miljöer, och allt till väldigt låg kostnad.
På minussidan egentligen bara den brutala träsmaken i rumpa/svanskota. Scootern är verkligen inte gjord för längre sträckor än några mil åt gången, man sitter ju helt upprätt som på en stol men utan ryggstöd, så när man kör 15-20 mil per dag i rätt låg fart blir det helt fantastiskt smärtsamt de gånger man ställer sig upp... Vilket också i praktiken sätter stopp för mina planer på kinascooter till Nordkapp. :(
Sen kan jag konstatera att jag egentligen lika gärna kunde ha kört den här svängen på den stora hojen eftersom de flesta vägarna inte var så små att scootern kom riktigt till sin rätt. Den passade bättre på pyttevägarna i inre Småland förra året.
 
Top